2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af majland » 30. maj 2022, 06:07

I alt andet end eco kører den for friskt i rundkørslerne heromkring (efter min smag) Men skal jo også kunne stoppe hvis der kommer trafik på tværs uden brok fra passagerne ... Jeg har efter godt 10.000 km endnu ikke rodet med med en tilpasset opsætning hvor den kører mest muligt morfar, men uden at spare på strøm til klima. Har oplevet at ruderne kan dugge i eco indstillingen pga spareiver

Fruen bruger nærmest aldrig travel assist og jeg gør det hele tiden.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af Morten Hedensted » 30. maj 2022, 16:47

HansH skrev:
29. maj 2022, 20:54
BrianDS skrev:
29. maj 2022, 18:31
Jeg studser over at din ACC afstand står til "lille", det er en forskel fra min, da jeg kører med middel (eller senest valgte)
Men.. tror du godt nok at det kan have noget med problemstillingen at gøre ?
Det kan vel godt betyde, at den først tager farten af relativt sent.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 08:52

Har nu kørt en del mere testkørsel ... og jeg synes saderneme det sejler! :(

I forhold til trådens overskrift, som går på Travel Assist, så er TA jo blot en "udvidet Lane Assist" + pACC.
Min konklusion er at den udvidede Lane Assist fungerer ganske udmærket, og som forventet. Dvs den gør dét den skal, såfremt betingelserne er til stede ... hvilket vil sige at den kan læse vognbanens markeringer.

Det er pACC delen der er problemet.. Og jeg synes det er umuligt at fastslå, om det er bilens software der ikke er god nok, eller om det er unøjagtige kortdata der er synderen. Eller måske en kombination? Meget svært at sige, synes jeg..

pACC har to indstillinger man kan vælge til/fra:
1) Forudseende hensyntagen til vejforløb
2) Forudseende hensyntagen til tilladt hastighed

Jeg synes begge funktionaliteter sejler.

I forhold til 1) udvalgte jeg et par rundkørsler her i nærområdet som testobjekter. Kørte ud i aftes hvor der ikke var meget trafik, således at det ikke var andre bilister der afgjorde min "bevægelsesfrihed" :)

Jeg oplever, at samme rundkørsel gennemkøres på forskellig måde, afhængig af hvilken indfaldsvej jeg kommer ind i rundkørslen fra!

ind via gren #1) bilen bremser fint ned og kører ind i rundkørslen med ca 30-32 km/t, hvilket er OK. Hvis jeg kører halvvejs rundt, for at tage gren #2 ud af rundkørslen (dvs køre "lige over"), så oplever jeg at bilen, når man er midtvejs i rundkørslen, laver en kortvarig ryk-agtig acceleration .. for så at bremse lige så kraftigt ned igen, når man tænder blinklyset til højre for at forlade rundkørslen. Det giver en ujævn, skvulpeagtig passage af rundkørslen, som er helt håbløs :( Under denne gennemkøring, rører jeg overhovedet ikke speederen. Det klarer fartpiloten helt selv. Jeg drejer kun på rattet.

ind via gren #2+#3) bilen bremser kun delvist ned, og rammer indgangen til rundkørslen med ca 46-48 kmt/t, hvilket er alt for meget. Så jeg er simpelt hen nødt til at bremse manuelt.

Jeg kørte nok gennem denne rundkørsel 20 gange for at teste om opførslen var konsekvent. Og det var den.
Uanset hvilken gren jeg kommer ind ad, har bilen på afstand identificeret "rundkørsel forude". Dvs i forhold til kortdata, så er den helt med på at der nu kommer en runder.
Men et eller andet sted afgøres det altså, at den fra den ene gren kan dykke ind med 30 km/t, mens den fra andre grene angriber rundkørslen med 48 km/t :( Gud ved om disse informationer ligger i kortdata... ?! Det må de vel næsten gøre....

I forhold til 2) oplever jeg at den retter sig efter tilladt hastighed som vinden blæser.
Dermed mener jeg, at den har fuldstændig styr på hvad tilladt hastighed er, for det viser den hele tiden i displayet. Og der tog jeg den ikke i at fejle en eneste gang.
Til gengæld var det tilfældigt om den rettede sig efter det! Nogen gange fungerede det.. og andre gange ikke.
Det kiksede aldrig for mig ved byskiltet. Der satte fartpiloten hver gang hastigheden ned til 50 km/t. Og i god tid. Bravo! :)
Men ude på vejen ....
Jeg kunne køre i en 70-zone og sætte pilot på 80 .. og så kørte den bare 80 ! Jeg er ikke helt sikker på om den der skal træde ind, eller om jeg overstyrer ved at sætte pilot på 80 mens jeg allerede er inde i 70-zonen...
Men jeg oplevede også at komme kørende med 80 i en 80-zone, og køre ind en 70-zone .... og den regulerede ikke ned.

Jeg er forvirret på et højere plan.. :) Men bottom line lige nu er, at jeg ikke føler jeg kan bruge pACC til noget, når den er så upålidelig. Og så er det egentlig ligegyldigt om det er bilen eller kortdata.. Slutresultatet er det som tæller.
Når man også betænker, at pACC også indebærer at tage potentiel ghost braking med i købet, så er valget ret nemt for mit vedkommende :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 31. maj 2022, 09:03

HansH skrev:
31. maj 2022, 08:52
Har nu kørt en del mere testkørsel ... og jeg synes saderneme det sejler! :(
Har du prøvet at køre bilen, i stedet for at teste den? ;-)
Jeg har overhovedet ikke samme oplevelse, nuvel, der kan være situationer hvor den ikke reagerer som jeg selv ville, men jeg synes ikke det sejler.
Jeg kørte nok gennem denne rundkørsel 20 gange for at teste om opførslen var konsistent. Og det var den.
Uanset hvilken gren jeg kommer ind ad, har bilen på afstand identificeret "rundkørsel forude". Dvs i forhold til kortdata, så er den helt med på at der nu kommer en runder.
Men et eller andet sted afgøres det altså, at den fra den ene gren kan dykke ind med 30 km/t, mens den fra andre grene angriber rundkørslen med 48 km/t :( Gud ved om disse informationer ligger i kortdata... ?! Det må de vel næsten gøre....
For mig lyder det som kortdata, hvis der kan være én indfaldsvej der foregår korrekt, og de andre ikke gør.
Har du prøvet at køre igennem samme rundkørsel med bilens GPS sat til, så den ved hvor den skal ind og ud?
I forhold til 2) oplever jeg at den retter sig efter skiltet hastighed som vinden blæser.
Dermed mener jeg, at den har fuldstændig styr på hvad tilladt hastighed er, for det viser den hele tiden i displayet. Og der tog jeg den ikke i at fejle.
Til gengæld var det tilfældigt om den rettede sig efter det! Nogen gange fungerede det.. og andre gange ikke.
Det kiksede aldrig for mig ved byskiltet. Der satte fartpiloten hver gang hastigheden ned til 50 km/t. Og i god tid. Bravo! :)
Men ude på vejen ....
Jeg kunne køre i en 70-zone og sætte pilot på 80 .. og så kørte den bare 80 ! Jeg er ikke helt sikker på om den der skal træde ind, eller om jeg overstyrer ved at sætte pilot på 80 mens jeg allerede er inde i 70-zonen...
Men jeg oplevede også at komme med 80 i en 80-zone, og køre ind en 70-zone .... og den regulerede ikke ned.
Hvis du sætter hastigheden til 80 km/t i en 70 km/t zone, så kører bilen 80 km/t, det lyder til at du bruger "set" altså enden på stilken til at sætte din fartpilot, prøv at bruge "resume", altså hiv stilken imod dig, i stedet for, så vil den sætte hastigheden til den skiltede/kortlæste hastighed. Så hvis du trykker "set" på hvilket som helst tidspunkt, eller du justerer ved at steppe enten +/-1 eller +/-10 km/t, så vil den overstyre hastighedsgrænsen, hvilket jeg tænker er fint nok, fx hvis du vil køre 90 km/t på motorvejen (af en eller anden årsag ;-) )

Jeg har endnu ikke oplevet at min har "misset" en skiltning, og det har kun været midlertidige skilte, eller nye skilte hvor den ikke har kendt det i forvejen hvor den så reagerer "sent"
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 09:09

BrianDS skrev:
31. maj 2022, 09:03
For mig lyder det som kortdata, hvis der kan være én indfaldsvej der foregår korrekt, og de andre ikke gør.
Har du prøvet at køre igennem samme rundkørsel med bilens GPS sat til, så den ved hvor den skal ind og ud?
Nej.
Udmærket idé - jeg prøver at lave nogle nye tests med navi aktiveret.

Jeg prøvede i øvrigt at sætte ACC'ens afstand til Mellem som du nævnte i går, og det gjorde ingen forskel. Jeg tror ikke den setting har indflydelse på hvordan pACC reagerer på vejforløb og tilladt hastighed. Jeg tror kun den bruges i forhold til forankørende biler.
Hvis du sætter hastigheden til 80 km/t i en 70 km/t zone, så kører bilen 80 km/t, det lyder til at du bruger "set" altså enden på stilken til at sætte din fartpilot, prøv at bruge "resume", altså hiv stilken imod dig, i stedet for, så vil den sætte hastigheden til den skiltede/kortlæste hastighed. Så hvis du trykker "set" på hvilket som helst tidspunkt, eller du justerer ved at steppe enten +/-1 eller +/-10 km/t, så vil den overstyre hastighedsgrænsen, hvilket jeg tænker er fint nok, fx hvis du vil køre 90 km/t på motorvejen (af en eller anden årsag ;-) )
Som jeg husker det, så resumede jeg i disse situationer - og steppede derefter straks op med 10, for at se hvad den gjorde.
Og der kan jeg sagtens følge, at jeg på denne måde overtager kontrollen. Lidt hvad jeg også selv gættede på .... så den køber jeg :) Det giver fint nok mening.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 31. maj 2022, 09:48

HansH skrev: ...
Man må da sige du gør noget for at prøve grænserne af Billede

Hvordan var prøveturen før i købte, brugte du ikke nogen af assistenterne?

Jeg tror måske det er en tilvænning, og så en accept af at der er potentiale for forbedring, eller at du bare kører i et område med virkelig dårlig kortdata Billede

Havde jeg været tættere på, så skulle vi helt sikkert have sammenlignet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 09:59

BrianDS skrev:
31. maj 2022, 09:48
HansH skrev: ...
Man må da sige du gør noget for at prøve grænserne af Billede

Hvordan var prøveturen før i købte, brugte du ikke nogen af assistenterne?
Jeg vil helst finde ud af præcis hvad jeg har mellem hænderne, på tidspunkter uden trafik ... snarere end at få aha-oplevelserne med masser af biler omkring én :) De seneste tests jeg har kørt, kunne slet ikke være foretaget i dagtimerne med tæt trafik.

For det første mener jeg ikke at en prøvetur hos forhandleren indbyder til en så omfattende test som jeg har lavet indtil nu. Jeg tænker at jeg på nuv. tidspunkt har brugt ca 3 timer på at køre rundt og teste. Og jeg er ikke færdig .. du er jo lige kommet med et nyt forslag :)
For det andet så er det ikke en dealbreaker for mig. Selv om jeg havde været bekendt med de her "skrøbeligheder", så havde jeg ikke fravalgt bilen. Den er valgt på andre parametre. Hvis pACC var et kæmpe issue for mig, så havde det været en anden snak ... men det er det ikke.
Men nu HAR jeg bilen, og så vil jeg selvfølgelig udforske og kende dens muligheder og begrænsninger :)
For det tredje, så kan disse "skrøbeligheder" forbedres hen ad vejen gennem opdateringer. Det kan generel bygge- og materialekvalitet, den premium fornemmelse jeg får af kabinen og komforten ikke.

Så på den måde er det ikke noget der er relevant i forhold til købsbeslutning.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af mertodinlo » 31. maj 2022, 10:02

@HansH hvilken rundkørsel har du testet i?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 10:06

mertodinlo skrev:
31. maj 2022, 10:02
@HansH hvilken rundkørsel har du testet i?
Den ved Hejse blev virkelig gennempryglet i går :D
Fra Vejle siden, er den gren hvor den bremser ned til ca 30 ved indgang til rundkørsel. Det er OK. Hvis jeg så fortsætter rundt og vil videre lige ud ad Vejle Landevej, så oplever jeg den skvulpende adfærd jeg beskrev tidligere.
Kommer jeg fra modsat side (altså fra Erritsø) eller ad Skærbækvej inde fra Fredericia, vil den køre ind i rundkørslen med 48 km/t ..

Den anden var den inde ved Stovstrup .. altså hvor Skærbækvej, Herslevvej, Ydre Ringvej og Vejlevej mødes.
Det går virkelig skidt hvis man kommer ad Herslevvej.
Den detekterer kurven ved den gamle Stoustrup smedje (der hvor LOXAM udlejning bor) til 30 km/t, men det når den ikke at bremse ned til. Den kører for hurtigt ind i svinget. Og lige efter kommer rundkørslen, hvilket den ikke når at omstille sig til, så der skal bremses meget manuelt der. Det kan pACC'en slet ikke håndtere :)

Snap1.jpg
Snap1.jpg (18.3 KiB) Vist 1061 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af mertodinlo » 31. maj 2022, 10:18

Hejse rundkørsel, ser ud til at Vejle Landevej nordfra er en mindre vej end de 3 andre, hænger det sammen med måden den opfører sig på? Det er jo 80 fra alle sider, så det ligner lidt en fejl fra Here. Men som du beskriver det, så burde de sidste 1-200m før en rundkørsel laves til samme vejtype som Vejle Landevej nordfra?
Billede
Ydre Ringvej rundkørsel, der ser det ok ud, Vejle Landevej fra Herslev er en mindre vej, bare sjovt den når at speede op efter svinget.
Nu er rundkørslen forholdsvis ny (ift Hejse om ikke andet), men så vidt jeg husker var vejen fra Herslev tilstødende til Vejle Landevej mellem Fredericia og Skærbæk.
Billede
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
BrianDSHansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 10:25

mertodinlo skrev:
31. maj 2022, 10:18
... Thomas analyserer kortdata
Jamen det kan sagtens være at du har en god pointe, og at det er kortdata der er årsagen til det hele.. det kan jeg hverken bekræfte eller skyde ned :)

Bundlinjen for mig er dog, at kæden ikke er stærkere end det svageste led.
Dvs den oplevelse jeg har bag rattet er jo summen af de her ting ... og så er det lidt ligegyldigt hvilken faktor der "svigter".
Hvis kortdata kan være pænt lousy her hvor jeg bor, så kan de nok også andre steder, og så synes jeg ikke rigtigt jeg kan føle mig tryg og komfortabel ved at køre med pACC aktiv.
Og jeg lever heldigvis fint med almindelig ACC :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af GranTurismo » 31. maj 2022, 11:09

Jeg ved ikke rigtig hvad den Audi, jeg kører i lige nu, har af udstyr. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at den har massage i sæderne... :mrgreen:

Jeg blev sgu ret forundret igår, da bilen selv tog farten af hen mod et lyskryds, hvor jeg skulle dreje til venstre. Efter jeg havde drejet, satte den selv farten op til setpunktet.

Jeg formoder det også er noget travel assist?!? Jeg var nok lidt ekstra imponeret, fordi jeg ikke var forberedt på det.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
BrianDS
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 11:28

GranTurismo skrev:
31. maj 2022, 11:09
Jeg formoder det også er noget travel assist?!? Jeg var nok lidt ekstra imponeret, fordi jeg ikke var forberedt på det.
Nu er jeg, som det meget tydeligt fremgår, kun Førerassistentsystem trainee.. :lol:

Men jeg vil mene, at dét der hjælper dig der, det er "kun" predictive ACC.
Og som Brian påpegede, hvis man har sat en rutevisning i navi, så forbedrer man dens muligheder for at vide hvor du skal hen, og dermed tage de rigtige beslutninger mht vejforløbet.

Travel Assist tilføjer blot adaptiv vognbaneføring til pACC .... dvs du får den funktion hvor den selv styrer, så at sige.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismoBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af GranTurismo » 31. maj 2022, 11:45

HansH skrev:
31. maj 2022, 11:28
GranTurismo skrev:
31. maj 2022, 11:09
Jeg formoder det også er noget travel assist?!? Jeg var nok lidt ekstra imponeret, fordi jeg ikke var forberedt på det.
Nu er jeg, som det meget tydeligt fremgår, kun Førerassistentsystem trainee.. :lol:

Men jeg vil mene, at dét der hjælper dig der, det er "kun" predictive ACC.
Og som Brian påpegede, hvis man har sat en rutevisning i navi, så forbedrer man dens muligheder for at vide hvor du skal hen, og dermed tage de rigtige beslutninger mht vejforløbet.

Travel Assist tilføjer blot adaptiv vognbaneføring til pACC .... dvs du får den funktion hvor den selv styrer, så at sige.
Det troede jeg egentlig at Lane Assist gjorde. Men hvad ved jeg... :lol:
Min bil har jo hverken pACC eller Lane Assist. Jeg formoder så at Travel Assist må være en udvidet Lane Assist.

Kan man f.eks også bare give 3 blink til venstre på motorvejen og så trækker bilen selv en vognbane ud?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 11:51

GranTurismo skrev:
31. maj 2022, 11:45
Min bil har jo hverken pACC eller Lane Assist. Jeg formoder så at Travel Assist må være en udvidet Lane Assist.

Kan man f.eks også bare give 3 blink til venstre på motorvejen og så trækker bilen selv en vognbane ud?
Travel Assist er en kombination af Lane Assist + pACC .... og så lidt ekstra :)
Dvs når du trykker på TA knappen på rattet, så sætter den fartpilot til den hastighed du kører .. ligesom hvis du havde trykket på SET på fartpiloten. Derudover aktiveres den "udvidede" Lane Assist.

"Udvidet Lane Assist" betyder i denne sammenhæng adaptiv vognbaneføring.
Almindelig Lane Assist vil kun reagere hvis du nærmer dig stregerne. Så "puffer" den dig blidt i den modsatte retning. Hvis du slipper rattet, så vil du lidt efter ramme stregerne i den anden side, og igen blive puffet tilbage. Den bevægelse forstærkes hver gang, så hvis du ingenting gør, så kan den ikke længere redde dig - så vil bilen krydse stregerne.
Adaptiv vognbaneføring derimod, betyder at den hele tiden selv korrigerer styring så du ligger midt mellem stregerne. Den kan også tage dig gennem kurver uden at du behøver gøre noget. Blot kan du højst slippe rattet i 20 sek (tror det er) med fabriksindstillinger. Derefter får du et påbud om at "overtage styringen" ..... dvs tage ved rattet.

Giver det mening ?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSGranTurismo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 31. maj 2022, 12:07


HansH skrev:...

Så på den måde er det ikke noget der er relevant i forhold til købsbeslutning.
Det var nu heller ikke for at angribe din beslutning eller noget i den stil, det var mere om den bil du prøvede eventuelt gjorde noget af det samme.

Tilfældet kan jo også være at du har fundet et hul i kortdata som bare gør det hele lidt mere spændende Billede

Det skal nok blive godt, og det er jo sundt at øve sig og vide hvor grænserne er for maskineriet under ordnede forhold Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHjansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af majland » 31. maj 2022, 20:56

Har du prøvet at anvende navigationen samtidigt så den ved hvilken vej du vil ud af rundkørslen ?
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 31. maj 2022, 21:18

majland skrev:
31. maj 2022, 20:56
Har du prøvet at anvende navigationen samtidigt så den ved hvilken vej du vil ud af rundkørslen ?
Det har Brian allerede foreslået ... og det skal jeg lige have testet ;)

Men!
Jeg mener stadig ikke det giver mening at den dykker ind i rundkørslen med vidt forskellig hastighed, afhængig af hvilken indfaldsvej jeg kommer fra. I ingen af disse tilfælde har den nogen informationer om hvor jeg vil henad, da jeg ikke har navi på, men alligevel opfører den sig vidt forskelligt...
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af majland » 1. jun 2022, 21:52

Her til aften kørte jeg ad 13 fra nord for viborg igennem de 3 rundkørsler igennen viborg (lige nord for ved kraftvarmeværket, lige syd for ved kørsel igennem byen og den ved årshusvej. Med eco indstillinger på indstillinger der har med acc etc at gøre (kan ikke huske navnene nu - men 2-3 af indstillinger står på eco i min egen indstilling passede kørslen egenligt fint til mit temperament og mangel på trafik.

Hjem af var der trafik i rundkørslerne så fik dem ikke testet den anden vej.

PS kommer i på de her kanter så er Hald Sø det bedste svømmevand i området. Jeg svømmer fra badebroen der på google maps hedder "Dollerup badebro syd" mens vinterbaderne holder til i nordenden ved Skytteholmen. Der er en facebook grupper der hedder "Svømmemakker i Hald Sø"
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 1. jun 2022, 22:33


majland skrev:....

PS kommer i på de her kanter så er Hald Sø det bedste svømmevand i området. Jeg svømmer fra badebroen der på google maps hedder "Dollerup badebro syd" mens vinterbaderne holder til i nordenden ved Skytteholmen. Der er en facebook grupper der hedder "Svømmemakker i Hald Sø"
Det er ikke så langt igen fra mig, dog har jeg aldrig været der, selvom jeg tit er kørt forbi på vej nordpå Billede
"Vores egen" sø er det mange år siden jeg har været i, men der er umiddelbart mange der bruger den (Sunds Sø)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 2. jun 2022, 06:42

majland skrev:
1. jun 2022, 21:52
Med eco indstillinger på indstillinger der har med acc etc at gøre (kan ikke huske navnene nu - men 2-3 af indstillinger står på eco i min egen indstilling passede kørslen egenligt fint til mit temperament og mangel på trafik.
Flere steder med indstilling ECO .... den må du lige uddybe ?

Går ud fra at din bil har Driving Mode Selection, dvs hvor du vælger Eco, Normal, Sport osv.
Det er mig bekendt det eneste sted jeg kan vælge noget der hedder ECO og som har indfyldelse på fartpilot og acceleration.
Man kan selvfølgelig gå i Individual og begynde at tweake de enkelte parametre.

Men prøv lige at forklare, evt med et screenshot eller to, hvad du præcis mener.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af majland » 2. jun 2022, 09:41

HansH skrev:
2. jun 2022, 06:42

Flere steder med indstilling ECO .... den må du lige uddybe ?

Går ud fra at din bil har Driving Mode Selection, dvs hvor du vælger Eco, Normal, Sport osv.
Det er mig bekendt det eneste sted jeg kan vælge noget der hedder ECO og som har indfyldelse på fartpilot og acceleration.
Man kan selvfølgelig gå i Individual og begynde at tweake de enkelte parametre.

Men prøv lige at forklare, evt med et screenshot eller to, hvad du præcis mener.
Ja det var er under individual hvor jeg har klima på normal men de kørselsrelaterede på eco. Hvis jeg har klima i eco så dugger rudderne ved høj luftfugtighed. Men sætter man bare eco på det hele burde det være samme indstillinger.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af perw » 2. jun 2022, 11:28

Jeg tror mere man skal ind og kigge under assistenter, for her kan man angive hvordan ACC skal opfører sig, her kan man vælge Øko, normal og sport.

Disse indstillinger har indflydelse på min O3 på hvornår der bliver bremset ned inden rundkørsel/hastighednedsættelse.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 2. jun 2022, 11:32

Jeg har kørt gennem min "testrundkørsel" i både køreindstilling "Normal" og "ECO" - ingen forskel.
Og stadig - det giver ikke mening at den fra den ene indgang i rundkørslen triller ind med 30 km/t, mens den tordner ind med 48 km/t fra to andre indgange.
Uanset hvilken indstilling man kan trække frem her, så skulle den forhåbentlig gælde for alle indgange til en rundkørsel .. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af perw » 2. jun 2022, 11:43

HansH skrev:
2. jun 2022, 11:32
Jeg har kørt gennem min "testrundkørsel" i både køreindstilling "Normal" og "ECO" - ingen forskel.
Og stadig - det giver ikke mening at den fra den ene indgang i rundkørslen triller ind med 30 km/t, mens den tordner ind med 48 km/t fra to andre indgange.
Uanset hvilken indstilling man kan trække frem her, så skulle den forhåbentlig gælde for alle indgange til en rundkørsel .. :)
Har du været inde og se hvordan hastigheden er angivet hos HERE

https://mapcreator.here.com/mapcreator/ ... -consumers

Jeg vil ikke mene at der gælder samme hastighed for alle indkørsler

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 2. jun 2022, 12:03

perw skrev:
2. jun 2022, 11:43
Har du været inde og se hvordan hastigheden er angivet hos HERE

https://mapcreator.here.com/mapcreator/ ... -consumers

Jeg vil ikke mene at der gælder samme hastighed for alle indkørsler
Jeg tolker dit svar derhen, at du medgiver at forklaringen ikke kan søges i indstillingerne i bilens assistentsystem.

Jeg har kigger lidt på HERE, og zoomet helt ind på det pågældende sted.
Det eneste jeg kan se, er at "grenene" i rundkørslen alle er angivet med hastighedsbegrænsning 80 km/t, hvilket stemmer.
Jeg kan ikke finde nogen angivelse af den lavere hastighed, som det skulle være forsvarligt at køre ind i rundkørslen med ... altså den hastighed pACC skal bruge.

Snap18.jpg
Snap18.jpg (69.8 KiB) Vist 812 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af perw » 2. jun 2022, 14:24

HansH skrev:
2. jun 2022, 12:03
perw skrev:
2. jun 2022, 11:43
Har du været inde og se hvordan hastigheden er angivet hos HERE

https://mapcreator.here.com/mapcreator/ ... -consumers

Jeg vil ikke mene at der gælder samme hastighed for alle indkørsler
Jeg tolker dit svar derhen, at du medgiver at forklaringen ikke kan søges i indstillingerne i bilens assistentsystem.

Jeg har kigger lidt på HERE, og zoomet helt ind på det pågældende sted.
Det eneste jeg kan se, er at "grenene" i rundkørslen alle er angivet med hastighedsbegrænsning 80 km/t, hvilket stemmer.
Jeg kan ikke finde nogen angivelse af den lavere hastighed, som det skulle være forsvarligt at køre ind i rundkørslen med ... altså den hastighed pACC skal bruge.


Snap18.jpg
I kort materialet er der angivet nogle anbefalede hastigheder til de forskellige vejstrækninger, så danne er det i hvert fald hos mig og de er tit meget konservative, hvor bilen sætter farten ned i sving og rundkørsler. Jeg kan imellem se dem i displayet hvor de lige viser hvilen hastighed der er anbefalet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 13. jun 2022, 07:38

Opdatering på dette -

Har nu prøvet at gennemkøre nogle af de samme scenarier, men denne gang med en aktiv navigationsrute, så bilen ved hvor jeg vil forlade rundkørslen.
Bottom line er - det gør ingen forskel.
Jeg oplever stadig præcis det samme, dvs at ved nogen indgange til en rundkørsel, bremser bilen rigtig fint ned (faktisk næsten endda en lille tick til den forsigtige side :) ), og tager turen rundt i fuld kontrol med fornuftig hastighed ..... og ved andre indgange brager den bare ind med alt for høj fart, så man er nødt til at gribe ind og bremse.

Jeg ser kun én mulighed for at få en indikator på om det er kortdata eller bilen selv, og det er at en anden Enyaq med samme version af navi kortdata gennemkører de samme scenarier, så man kan sammenligne.
Såå... hvis nogen med en Enyaq har match på mine kortdata herunder, og har tid og lyst til at lege lidt en dag .... så ræk gerne ud :)

Og måske for lige at præcisere -
Da jeg oprettede tråden, skrev jeg "Travel Assist" i emnefeltet ... da jeg ikke var 100% sikker på hvilken specifik funktion der var i spil.
Så vidt jeg nu forstår, handler det imidlertid KUN om den option under ACC der hedder "Tilpas hastighed til vejbanens forløb".
Det er aktivering af denne, der skal få bilen til selv at kunne bremse ned, gennemkøre en rundkørsel, og accelere op igen efter man har forladt rundkørslen ... alt sammen uden at man rører speeder eller bremse, men kun styrer bilen.
Så problematikken har reelt set ingenting med Travel Assist at gøre..

Snap1.jpg
Snap1.jpg (81.17 KiB) Vist 716 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af Passatg 3c » 13. jun 2022, 08:08

Min E-tron gør nøjagtigt som du beskriver, så jeg er ret sikker på det er kort-data eller mangel på samme. Jeg forsøger kun med det, når familien ikke er med. Vicki bliver så hissig, når bilen forsøger at tage en rundkørsel med 30+ km/t... :lol:
These users thanked the author Passatg 3c for the post:
HansH
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 13. jun 2022, 08:38

Min navigationsdatabase er den samme, men tror du har en nyere generel software - min er 0792

Jeg kommer muligvis til Vejle en dag i næste uge, så er der vel ikke så langt?


Men hvad med forhandleren? Han har ikke en tilsvarende bil du kan låne en time?

Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"