VW E-up nødlader/mormorlader
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 9. jul 2016, 14:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
VW E-up nødlader/mormorlader
Hejsa allesammen. Jeg har desværre ingen jordforbindelse i min garage og har snakket med det lokale Elcon angående en jordforbindelse. Mit spørgsmål er - Hvor mange OHM skal jordforbindelsen være til en VW E-up nødlader?
Skoda Octavia 2,0 TSi 190. Årg. 2019. VW E-up United model. Årg. 2021
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Det ved den elektrikker sikkert som du skal have til at banke et jordspyd ned og sætte en ny stikkontakt op med jord. Er modstanden for stor nok med den første pind skruer han bare en mere på og banker den længere ned ....
Eon skriver 100 ohm i deres vejledning
Eon skriver 100 ohm i deres vejledning
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Men er der jordforbindelse i tavlen ?
Jeg er ikke elektriker men der er vist nogle ret skrappe krav til hvornår en installation må laves med nulling.
jordspyd skal selvfølgelig være før rcd og sikringer - ellers giver rcd'en jo ingen sikkerhed. En undertavle i garagen med eget jordspyd kan give god mening hvis jorden fra huset ikke er "god nok" pga lange kabeltræk.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 423 times
- Been thanked: 228 times
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Du skal have udligning imellem de to tavler, ellers kan der forekomme forskelligt potentiale imellem og det kan give nogle rap, hvis du har 2 maskiner forbundet til hver deres tavle.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 9. jul 2016, 14:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Jeg ringede til VW og spurgte angående jordforbindelse til nødlader, de sagde det kun var nødvendigt med en “standard” jordforbindelse på højst 1666 ohm
Skoda Octavia 2,0 TSi 190. Årg. 2019. VW E-up United model. Årg. 2021
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
De 1666 ohm gælder for EN RCD i tavlen. Har du to, så er det så det halve.Grenaahavn skrev: ↑2. jun 2022, 11:35Jeg ringede til VW og spurgte angående jordforbindelse til nødlader, de sagde det kun var nødvendigt med en “standard” jordforbindelse på højst 1666 ohm
I og med elbil laderen ikke må køre på husets RCD, så kan ikke forstille mig huse der har mindre end to RCD'er, hvis der er en ladeboks også.
Denne spec. gælder for jordning. Bilen kan sagtens have andre krav - det har f.eks Zoe.
/Søren.
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Det er vel kun ved en fast instralleret ladeboks eller en dedikeret stikkontakt til elbilopladning at der er krav om seperat RCD og sikringsgruppe ?
Dvs det er lovgivningsmæssigt ok ved et besøg at anvende et CEE / alm stik til mobil/mormor-ladning selvom ejendommen kun har et fejlstrømsrelæ. Indtil for få år siden var det jo normen ....
Jeg var i julen i et lejet sommerhus hvor der ved et udendørs CEE stik sat et fint skilt med "opladning af elbil tilladt" (på dansk, tysk og engelsk og Dansommers logo). I Tavlen var der kun et RCD men dog et særskilt 16A sikringsgruppe mærket "Billader" og kabet var sandsynligvis kun 5x2.5mm2 baseret på diameteren.
Men ingen tvivl om at få man sat et nyt stik op (alm stikkontakt, CEE eller ladeboks med type 2) er det kravene i dag.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Det må jeg give dig ret i.majland skrev: ↑3. jun 2022, 11:08Det er vel kun ved en fast instralleret ladeboks eller en dedikeret stikkontakt til elbilopladning at der er krav om seperat RCD og sikringsgruppe ?
Dvs det er lovgivningsmæssigt ok ved et besøg at anvende et CEE / alm stik til mobil/mormor-ladning selvom ejendommen kun har et fejlstrømsrelæ. Indtil for få år siden var det jo normen ....
Jeg var i julen i et lejet sommerhus hvor der ved et udendørs CEE stik sat et fint skilt med "opladning af elbil tilladt" (på dansk, tysk og engelsk og Dansommers logo). I Tavlen var der kun et RCD men dog et særskilt 16A sikringsgruppe mærket "Billader" og kabet var sandsynligvis kun 5x2.5mm2 baseret på diameteren.
Men ingen tvivl om at få man sat et nyt stik op (alm stikkontakt, CEE eller ladeboks med type 2) er det kravene i dag.
Jeg kan så fortælle trådstarter, at jeg har lavet et lille forsøg. Et setup med e-up og e-up nødladeren (den nye model der lader med 6A), hvor jeg havde brudt jordforbindelsen og indsat en variabel modstand. For på den måde at finde ud af hvornår den melder jordfejl.
Min modstand går fra 0 til 10.000 ohm.
Resultatet er, at selv med 10.000 ohm melder laderen ikke fejl, Afbryder jeg helt, så melder den jordfejl, så opstillingen er ok.
En anden observation jeg kunne gøre, var at når den først melder jordfejl, så skal den afbrydes og tilsluttes igen før den vil lade igen. Det er altså ikke nok, at jordforbindelsen bliver ok igen.
Så konklusion: En E-up nødlader melder først fejl ved +10.000 ohm.
Og dermed kravet til installationen: 1666 ohm v/ 1 RCD, 833 ohm v/ 2 RCD osv. (parallelforbindelse af 1666 ohm per RCD).
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 9. jul 2016, 14:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 16 times
Re: VW E-up nødlader/mormorlader
Takker jer allesammen
- These users thanked the author Grenaahavn for the post:
- i-s
Skoda Octavia 2,0 TSi 190. Årg. 2019. VW E-up United model. Årg. 2021