Side 1 af 2

Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 3. jun 2022, 18:14
af xbn
Jeg havde ikke planlagt at beholde bilen så længe, men nu er den 6 år, og markedet for biler er ikke så tiltalende for tiden, så jeg beholder den formentligt 2-3 år endnu.
Både synsmanden og den lokale mekaniker mener jeg skal få den undervognsbehandlet (den har aldrig været det). Men hvad er godt og skidt, og hvilke steder kan anbefales i Østjylland? Tænker kvaliteten af arbejdet er vigtigere end produktet.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 3. jun 2022, 18:27
af Hallas
Dinitrol er mit foretrukne,,,
Fredericia og vejle har et godt ry..Selv brugt Fredericia og været tilfreds

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 13:21
af janny
Hvis det er en 6 år gammel VAG bil du skal beholde 2-3 mere for derefter at sælge den, så vil jeg mene at det er spild af penge med en undervognsbehandling. VAG er generelt godt beskyttet ab fabrik, der er hulrumsbeskyttelse i døre/vanger/hulrum etc. Det er rigtigt at undervognskomponenter som bærearme, fjedre mv. sikkert er angrebne af rust, men det er komponenter der sagtens kan holde 4-6 år endnu uden problemer.
Vil du beholde bilen 6-8 år mere er det en anden sag, men som du stiller det op her kommer det kun næste ejer til gode at få den undervognsbehandlet. En undervognsbehandling ændrer ikke på en evt. byttepris om 2-3 år.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 15:29
af jansom
Enig, det er spild af penge. Og mange penge, for det er godt nok dyrt efterhånden synes jeg.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 18:20
af xbn
Det er en Octavia fra 16. Men hvis vi nu strækker den og siger at den skal kunne synes om 4 år, kan det så ikke være en god ide? Så er den alligevel 10 år. Mekanikeren, der rådede mig til det, er ikke en der sælger undervognsbehandlinger, så jeg tænker han har sagt det fordi han mente det.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 18:31
af Hallas
xbn skrev:
8. jun 2022, 18:20
Det er en Octavia fra 16. Men hvis vi nu strækker den og siger at den skal kunne synes om 4 år, kan det så ikke være en god ide? Så er den alligevel 10 år. Mekanikeren, der rådede mig til det, er ikke en der sælger undervognsbehandlinger, så jeg tænker han har sagt det fordi han mente det.
Det er en god ide, men det er samtidig religion..spørgsmålet er altid om man syntes man får noget for pengene, eller næste ejer drager fordel.

Personligt har jeg altid fået det gjort, efterfølgende har jeg efterbehandlet løbende på steder der er slidte under bund, når jeg har lavet eftersyn.
Min sidste C5 der stadig kører rundt er næsten rustfri…2005 årgang
Min C4 er rustfri. 2007 årgang.

Min svogers Octavia 2007 er lige røget til polen, den var for rusten til at det kunne svare sig at bruge penge på den, det var så også nogle årgange der, hvor skoda havde nemt ved rust.

Genboens Octavia fra 2014 er stadig pæn, omend noget rød på jerndelene under bunden, men selve karosse er fin fin..

I bund og grund kan man finde mange historier om hvorfor hvorfor..

Mærk efter om du vil føle du fik noget for dine penge og bil, derefter vælger du…..

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 18:31
af GaSelle
Jeg ville spare de penge. Jeg sætter en lunken dåseøl på højkant, hvis den dumper om fire år pgra. gennemtæring.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 18:39
af Hallas
Ha ha den skal være kold,,,,,
Nej de ruster selvfølgelig ikke igennem. Jeg har brugt penge på undervognsbehandling i stedet for store dyre fælge og ditto dæk…
Men rigtigt, i dag er det ik så meget rusten der vil blive et problem, ej heller på en 10 år gammel Octavia.

Det handler altså om følelser. Det konen snakker om onsdag og lørdag

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 18:44
af carstenhjorth
Det er kun os fattigrøve der køber jeres aflagte skrammel der får gavn af det ;o)

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 18:50
af Hallas
carstenhjorth skrev:
8. jun 2022, 18:44
Det er kun os fattigrøve der køber jeres aflagte skrammel der får gavn af det ;o)
Ja, viser samfundssind :roll: :roll:

Men ja, Carsten jeg tror helt på at bilen i længden er bedre stillet med undervognsbehandling så tidligt som muligt…

Man skal ikke have skiftet meget bremserør på værksted, før behandlingen er tjent hjem…altså hvis man har bilen så længe.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 19:25
af john m
Jeg vil undervognsbehandle min bil til enhver tid
selvom der er mere" signalværdi "i bling bling fælge 😉

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 20:10
af HansH
Alle vores biler er altid blevet holdt med Dinitrol efter bogen. Og jeg er 99% sikker på at jeg ikke får / har fået noget for de penge, den dag jeg sælger dem.
Jeg nyder synet af undervognen når den kommer op, og det gør min lokale synsmand også, kan jeg hilse og sige :) Han synes simpelt hen de er så fine.
Og så luner jeg mig ved følelsen af at jeg i alle henseender passer max godt på mine biler. I hvert fald så godt som det står i min magt.
Er ret sikker på at hvis man er typen som skal have alting til at give plus i et Excel ark, så er det fuldstændig umuligt. Med mindre, selvfølgelig ...... at man beholder bilen til den er måske 15 år gammel :)

Min 9½ år gamle Passat som lige er blevet solgt, så (ser) ud som ny nedefra. Den har så også kun 190.000km på uret og har levet sit hjemmeliv i lukket og opvarmet garage. Det tæller givetvis også med på positivsiden...

Så tror allermest det er en følelsessag. Er det i hvert fald for mig.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 20:28
af Hallas
Det er jo det jeg siger HansH

Følelser “””” Fuck nu tuder jeg igen. Vi er enige om undervognsbehandling.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 20:48
af cbo
Gad vide hvad der er bedst for planeten?

1. Rustbeskyttelse, så bilen holder længere, men man har forurening m. v. fra produkterne.

2. Ingen rust beskyttelse, så bilen skal kassere tidligere, men miljøet og klima spares for forurening fra produkterne.

Jeg rustbeskytter af vane og fordi jeg gennem årene har set og haft udmærkede, gamle biler der måtte kasseres kun på grund af rust. Det er da ærgerligt!
På den anden side har jeg også skrottet en bil, der var mekanisk død men rustbeskyttet og uden nogen rust overhovedet. Det er også lidt ærgerligt....

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 8. jun 2022, 21:07
af Monze1980
Du må kombinere de biler du nævner, så har du enten en bil der kasseres pga. rust og død motor, eller en bil, der lever for evigt :D ;)

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 08:32
af cbo
Monze1980 skrev:
8. jun 2022, 21:07
Du må kombinere de biler du nævner, så har du enten en bil der kasseres pga. rust og død motor, eller en bil, der lever for evigt :D ;)
Det sidste har jeg ikke råd til 😁

Med de seneste par biler har jeg løst problemet ved at købe nyt og sælge inden noget dør. 🙂

... og så rustbeskytte, så bilens livscyklus i det mindste ikke skal kompromitteres af rust.

Men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af det med miljø- og klimabelastningen.....

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 11:36
af Flamiq
Tråden må tilbage på sporet🧐

Er der nogen virksomheder i trådstarters nærområde der kan anbefales samt, hvilke produkter kan vi anbefale🤔

Hallas kom med et bud i sit 1. indlæg😊
HansH har også budt ind på produkt😊

De resterende indlæg har været for/imod undervognsbehandling🤨

Jeg har efter anbefaling fra min mekaniker fået undervognsbehandlet min Kamiq fra ny med Pava😎
Kender ingen forhandlere i det efterspurtge område🤷‍♂️

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 11:50
af HansH
Flamiq skrev:
9. jun 2022, 11:36
Tråden må tilbage på sporet🧐

Er der nogen virksomheder i trådstarters nærområde der kan anbefales samt, hvilke produkter kan vi anbefale🤔
God pointe.

Mit betroede center for supplerende rustbeskyttelse, er Dinitrol Center Vejle - https://dinitrol.dk/find-dinitrol-center/?zipcode=7100

Henrik og hans team er erfarne folk, og jeg har kun godt at sige om hvor professionelt de tilgår opgaven.
F.eks. vægter jeg det højt, at når man kommer med en bil der er uanfægtelig indvendig .... så er "værkstedet" obs på at der ikke bliver sat en snavset finger her og der, muddersko på måtten osv.
Hvorvidt selve deres rustbeskyttelsesarbejde kan anfægtes eller ej ... well, det skal man vel nærmest have Teknologisk Institut til at efterprøve ved en kontrol, tænker jeg ? Svært, for ikke at sige umuligt, at vide som menigmand. Så det beror på tillid først og fremmest.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 13:23
af Henrik2800
Flamiq skrev:
9. jun 2022, 11:36
Tråden må tilbage på sporet🧐
Er der nogen virksomheder i trådstarters nærområde der kan anbefales samt, hvilke produkter kan vi anbefale🤔
Hallas kom med et bud i sit 1. indlæg😊
HansH har også budt ind på produkt😊
De resterende indlæg har været for/imod undervognsbehandling🤨
Jeg har efter anbefaling fra min mekaniker fået undervognsbehandlet min Kamiq fra ny med Pava😎
Kender ingen forhandlere i det efterspurtge område🤷‍♂️
Har gode erfaringer med Dinitrols produkter.
Pava har jeg dårlige erfaringer med, det er dog en del år siden.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 14:36
af Monze1980
Vi har givet begge vores Tectyl. De får stor ros når de synes, hvilket selvfølgelig er rart.

Begge biler er fra 2010, og vi har haft A4'eren siden 2012 og A5'eren siden 2019. Planen er at A5'eren skal beholdes flere år, mens A4'eren nok står for udskiftning indenfor de næste par år.

I vores tilfælde, er jeg næsten sikker på at dét, at vi har givet dem behandling, gør, at vi har undgået én eller flere udskiftninger af dét, der nu måtte slides på biler i den alder.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 15:12
af VWAU
Flere defekte sikkerhedsseler = flere omsyn = flere penge i kassen til de synshaller der anbefaler supplerende rustbeskyttelse:
https://www.berlingske.dk/biler-godkend ... ekte-seler

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 15:21
af GaSelle
Monze1980 skrev:
9. jun 2022, 14:36
Vi har givet begge vores Tectyl. De får stor ros når de synes, hvilket selvfølgelig er rart.

Begge biler er fra 2010, og vi har haft A4'eren siden 2012 og A5'eren siden 2019. Planen er at A5'eren skal beholdes flere år, mens A4'eren nok står for udskiftning indenfor de næste par år.

I vores tilfælde, er jeg næsten sikker på at dét, at vi har givet dem behandling, gør, at vi har undgået én eller flere udskiftninger af dét, der nu måtte slides på biler i den alder.
Såsom hvad? Min 17 år gamle Toyota kører stadig med de samme bremserør, bærearme og bagbro. Kan ikke lige komme på andre undervognskomponenter, der skal udskiftes pgra. rust.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 15:30
af Monze1980
Det er helt sikkert en god bil du har dig dér. Men der er nok andre, der har jævnaldrende biler, som har oplevet det modsatte, og det er jo netop dét man prøver at undgå. Men man ved aldrig, hvilken bil man køber; er det en, hvor tingene ruster og går i stykker for et godt ord, eller er det en som bare kører derudaf uden ballade i hele levetiden. Eller måske er det en mellemting?

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 15:40
af GaSelle
Det var bare for at sætte tingene lidt på spidsen; jeg kan ikke se, hvilke komponenter en undervognsbehandling redder fra udskiftning ;)

(Jeg er ikke tilhænger af undervognsbehandlinger af almindelige brugsbiler - har et par eksempler på, at det bare har været udgifter, men det er jo op til folk selv :))

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 15:41
af Henrik2800
Selv en Toyota kan ruste.
Kender en, hvor bremserør på Avensis måtte skiftes efter 14 år.
Bilen kører stadig, selvom den nu er 24 år :)

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 17:02
af cbo
GaSelle skrev:
9. jun 2022, 15:40
Det var bare for at sætte tingene lidt på spidsen; jeg kan ikke se, hvilke komponenter en undervognsbehandling redder fra udskiftning ;)
Karosseriet...... 😁

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 17:24
af GaSelle
cbo skrev:
9. jun 2022, 17:02
GaSelle skrev:
9. jun 2022, 15:40
Det var bare for at sætte tingene lidt på spidsen; jeg kan ikke se, hvilke komponenter en undervognsbehandling redder fra udskiftning ;)
Karosseriet...... 😁
Ja, men det lød til, at det var sliddele, vi snakkede om :D

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 18:35
af john m
GaSelle skrev:
9. jun 2022, 17:24
cbo skrev:
9. jun 2022, 17:02
GaSelle skrev:
9. jun 2022, 15:40
Det var bare for at sætte tingene lidt på spidsen; jeg kan ikke se, hvilke komponenter en undervognsbehandling redder fra udskiftning ;)
Karosseriet...... 😁
Ja, men det lød til, at det var sliddele, vi snakkede om :D
Bærearme , fjederben , ankerplader , forbro , bagbro , bremserør.

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 18:41
af Hallas
Hvad siger trådstarter til alle disse gode ting,,,,,,,,

Re: Undervognsbehandling/Rustbeskyttelse

: 9. jun 2022, 18:50
af cbo
Biler idag er jo ofte godt beskyttet ab fabrik, så når jeg stadig smider penge efter rustbeskyttelse handler det nok også om efterhånden gamle erfaringer, der ikke er helt valide mere.

F.eks. at hjælpe sin far hjemme i garagen med at lappe huller i bilen med hønsenet og Plastic Padding eller sidde på bagsædet og pille måtterne op, så man kunne kigge ned på vejen eller hjulene gennem hullerne i bilens bund og hjulkasser. Og de gamle spande man havde, når man var på røven og som faldt igennem syn når synsmandens underarm fulgte skruetrækkeren op gennem bunden af bilen. Den slags oplevelser har det med at sætte sig i bevidstheden 😁

Jeg har gode erfaringer med Tektrol og Dinitrol.