Adaptiv fartpilot køkørsel

Stedet hvor der snakkes VAG biler
jesper3a
Nyt medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 11. jul 2008, 19:48
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland christiansfeld
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af jesper3a » 4. aug 2022, 21:19

Er ved at kigge rundt efter en pendlerbil med DSG og ACC
Har kig på en Golf 7 2,0 TDI DSG
Mit spørgsmål er virker ACC helt ned til 0km/t så man kan bruge det inder køkørsel
Har læst mig til at det forskelligt fra mærke til mærke om ACC virker ned til 0km/t med mange motorvejskilometer dagligt kunne jeg godt se fordelen i det

Ellers noget man skal være ops på ved sådan en Golf 7 fra 2016 der har trillet 160.000km?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 4. aug 2022, 21:30

ACC virker ned til 0 km/t, der er dog forskel på om bilen selv starter igen når du holder stille, eller om du skal sætte igang ved at trykke på resume/speederen.

Men den vil selv følge bilen foran i forhold til hastighed indtil den står stille.

Lane Assist derimod starter som standard først med at tage fat omkring 60-70 km/t, så kan være det er den du har læst om :)

Ps. du skal vende dig til at den ikke kører helt så tæt før den overhaler som du formodentligt er vant til, men personligt vil jeg aldrig have en bil uden igen :)

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af diskoboy » 4. aug 2022, 23:58

martinta skrev:
4. aug 2022, 21:30
ACC virker ned til 0 km/t, der er dog forskel på om bilen selv starter igen når du holder stille, eller om du skal sætte igang ved at trykke på resume/speederen.

Men den vil selv følge bilen foran i forhold til hastighed indtil den står stille.

Lane Assist derimod starter som standard først med at tage fat omkring 60-70 km/t, så kan være det er den du har læst om :)

Ps. du skal vende dig til at den ikke kører helt så tæt før den overhaler som du formodentligt er vant til, men personligt vil jeg aldrig have en bil uden igen :)
Lane Assist virker også ned til 0 km/t - hvis du har været over 30 km/t først.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af HansH » 5. aug 2022, 06:06

diskoboy skrev:
4. aug 2022, 23:58
Lane Assist virker også ned til 0 km/t - hvis du har været over 30 km/t først.
What..

Lane Assist i vores Enyaq virker først over 60. (Samme i min 2013 Passat).
Har ikke lige styr på Golf'en..

Og hvis den virker ned til 0, vil det så sige at du skal blinke for at krydse en hvid linje hvis du f.eks. triller rundt med 6 km/t inde på en p-plads, hvis du skal afholde den fra at stritte imod ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 5. aug 2022, 06:18

diskoboy skrev:
4. aug 2022, 23:58
martinta skrev:
4. aug 2022, 21:30
ACC virker ned til 0 km/t, der er dog forskel på om bilen selv starter igen når du holder stille, eller om du skal sætte igang ved at trykke på resume/speederen.

Men den vil selv følge bilen foran i forhold til hastighed indtil den står stille.

Lane Assist derimod starter som standard først med at tage fat omkring 60-70 km/t, så kan være det er den du har læst om :)

Ps. du skal vende dig til at den ikke kører helt så tæt før den overhaler som du formodentligt er vant til, men personligt vil jeg aldrig have en bil uden igen :)
Lane Assist virker også ned til 0 km/t - hvis du har været over 30 km/t først.
Lane assist på VW virker først fra 60 km/t og over. Skal ikke kunne udtale mig om kø assist da den jo virker ved lavere hastigheder, men siden det er en golf 7 vil jeg formode at den ikke har andet end max lane assist.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af GranTurismo » 5. aug 2022, 07:28

ACC virker ned til stilstand, men laveste setpunkt er 30 km/t.

Hvis den ikke har køassistent, skal man træde på bremsen, når bilen holder stille og manuelt genoptage kørslen ved at trykke på RES/SET eller speeder.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 5. aug 2022, 08:17

GranTurismo skrev:
5. aug 2022, 07:28
ACC virker ned til stilstand, men laveste setpunkt er 30 km/t.

Hvis den ikke har køassistent, skal man træde på bremsen, når bilen holder stille og manuelt genoptage kørslen ved at trykke på RES/SET eller speeder.
Er du sikker på den del? Jeg mener aldrig jeg har trykket på bremsen når den har stået stille på ACC

heinejepsen
Nyt medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 42 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af heinejepsen » 5. aug 2022, 08:59

martinta skrev:
5. aug 2022, 08:17
GranTurismo skrev:
5. aug 2022, 07:28
ACC virker ned til stilstand, men laveste setpunkt er 30 km/t.

Hvis den ikke har køassistent, skal man træde på bremsen, når bilen holder stille og manuelt genoptage kørslen ved at trykke på RES/SET eller speeder.
Er du sikker på den del? Jeg mener aldrig jeg har trykket på bremsen når den har stået stille på ACC
tænker det kommer an på om den har elektrisk håndbremse, min skoda har ikke og der skal man holde på bremsen hvis den holder stille mere en 1-2 sekunder, ellers starter den selv op igen.
These users thanked the author heinejepsen for the post (total 3):
martintajansomGranTurismo
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 5. aug 2022, 09:05

heinejepsen skrev:
5. aug 2022, 08:59
martinta skrev:
5. aug 2022, 08:17
GranTurismo skrev:
5. aug 2022, 07:28
ACC virker ned til stilstand, men laveste setpunkt er 30 km/t.

Hvis den ikke har køassistent, skal man træde på bremsen, når bilen holder stille og manuelt genoptage kørslen ved at trykke på RES/SET eller speeder.
Er du sikker på den del? Jeg mener aldrig jeg har trykket på bremsen når den har stået stille på ACC
tænker det kommer an på om den har elektrisk håndbremse, min skoda har ikke og der skal man holde på bremsen hvis den holder stille mere en 1-2 sekunder, ellers starter den selv op igen.
God pointe - korrekt, min havde elektrisk håndbremse :)

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af diskoboy » 5. aug 2022, 17:00

martinta skrev:
5. aug 2022, 06:18
diskoboy skrev:
4. aug 2022, 23:58
martinta skrev:
4. aug 2022, 21:30
ACC virker ned til 0 km/t, der er dog forskel på om bilen selv starter igen når du holder stille, eller om du skal sætte igang ved at trykke på resume/speederen.

Men den vil selv følge bilen foran i forhold til hastighed indtil den står stille.

Lane Assist derimod starter som standard først med at tage fat omkring 60-70 km/t, så kan være det er den du har læst om :)

Ps. du skal vende dig til at den ikke kører helt så tæt før den overhaler som du formodentligt er vant til, men personligt vil jeg aldrig have en bil uden igen :)
Lane Assist virker også ned til 0 km/t - hvis du har været over 30 km/t først.
Lane assist på VW virker først fra 60 km/t og over. Skal ikke kunne udtale mig om kø assist da den jo virker ved lavere hastigheder, men siden det er en golf 7 vil jeg formode at den ikke har andet end max lane assist.
Kald det hvad du vil. Min e-Golf 7.5 fra 2019 er født med Lane Assist og den virker ned til 0 km/t.

Adaptiv vognbaneføring skal være slået til så vi kan da godt kalde det ‘Kø-assistent’ også.

Med Adaptiv vognbaneføring kan ACC sættes til 30 km/t - så virker LA også (forudsat striber i vejen selvfølglig)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af diskoboy » 5. aug 2022, 17:03

HansH skrev:
5. aug 2022, 06:06
diskoboy skrev:
4. aug 2022, 23:58
Lane Assist virker også ned til 0 km/t - hvis du har været over 30 km/t først.
What..

Lane Assist i vores Enyaq virker først over 60. (Samme i min 2013 Passat).
Har ikke lige styr på Golf'en..

Og hvis den virker ned til 0, vil det så sige at du skal blinke for at krydse en hvid linje hvis du f.eks. triller rundt med 6 km/t inde på en p-plads, hvis du skal afholde den fra at stritte imod ?
Din Enyaq er bare kodet ‘forkert’ fordi VW sælger gammelt vin på nye flasker 😂

HC variant 2 i A5 kameraet er langt bedre men knappen til Travel Assist stopper med at virke.

Kan ikke huske hvad den står på i Enyaq men det er i hvert fald ikke 2…
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 5. aug 2022, 17:47

diskoboy skrev:
5. aug 2022, 17:00
martinta skrev:
5. aug 2022, 06:18
diskoboy skrev:
4. aug 2022, 23:58
Lane Assist virker også ned til 0 km/t - hvis du har været over 30 km/t først.
Lane assist på VW virker først fra 60 km/t og over. Skal ikke kunne udtale mig om kø assist da den jo virker ved lavere hastigheder, men siden det er en golf 7 vil jeg formode at den ikke har andet end max lane assist.
Kald det hvad du vil. Min e-Golf 7.5 fra 2019 er født med Lane Assist og den virker ned til 0 km/t.

Adaptiv vognbaneføring skal være slået til så vi kan da godt kalde det ‘Kø-assistent’ også.

Med Adaptiv vognbaneføring kan ACC sættes til 30 km/t - så virker LA også (forudsat striber i vejen selvfølglig)
Det er vel ikke "kald det hvad du vil" når VW har 2 forskellige produkter på hylden med forskellige funktioner?

Travel assist (med kø assistent som det hed i 2019) gør som du beskriver, men den er ikke gratis og er et tilkøb. Lane assist gør IKKE som du beskriver og var (og er vel stadig) det som VW smider i bilerne som standard. Et godt bud er i hvert fald at det et fåtal af Golf 7'ere som findes med travel assist, det er i hvert fald meget begrænset med Passater der har det.

Men hvis du virkelig mener det er det samme, så er du jo velkommen til den holdning.

Edit: når det så er sagt, så ville det være rart hvis de gad smide det i som standard :D

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af diskoboy » 5. aug 2022, 18:09

Travel Assist er kommet med de nye modeller (Golf 8 / Passat facelift / Tiguan facelift / Enyaq / ID osv).

Før hed det Lane Assist. Så er bla. facelift Golf født med ‘Adaptiv vognbaneføring’. Det kan vi godt kalde for Kø-Assistent men Travel Assist er det i hvert fald ikke.

Men derudover hvis jeg sætter Lane Assist aktiv i min e-Golf (produceret FØR Travel Assist) mens jeg kører 100 km/t virker den helt ned til 0 km/t med en bil foran mig.

Desuden er Travel Assist sådan set det samme som (p)ACC aktiveret med Lane Assist + Adaptiv vognbaneføring.

Lane Assist kameraer før software 0235 virkede først fra ca 62 km/t, men efter den software virker det ned til 0 km/t

Det har intet at gøre med om bilen har predictive ACC - for det har min Touran ikke pt og der virker Lane Assist stadig ned til 0 km/t.

Det forudsætter stadig at der en bil foran for uden det virker ACC’en jo kun til 30 km/t.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 5. aug 2022, 18:22

diskoboy skrev:
5. aug 2022, 18:09
Travel Assist er kommet med de nye modeller (Golf 8 / Passat facelift / Tiguan facelift / Enyaq / ID osv).

Før hed det Lane Assist. Så er bla. facelift Golf født med ‘Adaptiv vognbaneføring’. Det kan vi godt kalde for Kø-Assistent men Travel Assist er det i hvert fald ikke.

Men derudover hvis jeg sætter Lane Assist aktiv i min e-Golf (produceret FØR Travel Assist) mens jeg kører 100 km/t virker den helt ned til 0 km/t med en bil foran mig.

Desuden er Travel Assist sådan set det samme som (p)ACC aktiveret med Lane Assist + Adaptiv vognbaneføring.

Lane Assist kameraer før software 0235 virkede først fra ca 62 km/t, men efter den software virker det ned til 0 km/t

Det har intet at gøre med om bilen har predictive ACC - for det har min Touran ikke pt og der virker Lane Assist stadig ned til 0 km/t.

Det forudsætter stadig at der en bil foran for uden det virker ACC’en jo kun til 30 km/t.
Er du ikke lige sød at fortælle det til Volkswagen? de er ikke enige med dig (jo, i travel assist delen), den har du ret i, da det ikke fandtes dengang. Så beklager jeg selv gættede på de to var nogenlunde det samme.

https://www.volkswagen.dk/da/min-bil/br ... sikon.html

Om det er software versioner eller ej er sådan set fuldstændig ligegyldigt, du kunne IKKE med lane assist gøre som du beskriver, men du kunne tilkøbe det i form af kø assist.

Det var IKKE en del af lane assist og var IKKE standard og er derfor IKKE det samme som lane assist. Lane assist som VW beskriver det har ikke virket før 60 km/t, men ellers må du jo kontakte VW og bede dem om at ændre deres beskrivelse.

At du har kunne kode det selv fra en given version gør det ikke til et produkt fra VW.
"Køassistent
Køassistenten gør brug af velkendte funktioner som eksempelvis den automatiske afstandsregulering ACC og vognbaneassistenten ”Lane Assist” til at muliggøre en komfortabel kolonnekørsel, når der er kø. Ved tæt trafik med en hastighed på 0 – 60 km/t reagerer systemet på andre biler og overtager styringen, speederen og bremserne inden for systemets grænser og under førerens konstante kontrol. Ved køkørsel standser bilen endda og kører videre igen inden for en bestemt tidsperiode. Til forskel fra en ren afstandsregulering (ACC) anvender køassistenten et kamera bag forruden, der registrerer vognbanelinjerne. Derved holdes bilen i sin vognbane. Køassistenten aflaster dig ved køkørsel og kan derved hjælpe med til at undgå de typiske ulykker, der sker i forbindelse med køkørsel."
Her er i øvrig også den officielle betegnelse fra VW på lane assist.
Vognbaneassistenten Lane Assist
Den aktive vognbaneassistent "Lane Assist" hjælper inden for systemets grænser med at undgå ulykker som følge af, at vognbanen forlades utilsigtet, og den udgør en stor sikkerhedsmæssig fordel på motorvejen og på godt udbyggede landeveje. Hvis der er tegn på, at bilen forlader vognbanen utilsigtet, advarer "Lane Assist" med et optisk signal.

Afhængig af bilen styrer "Lane Assist” desuden konstant og blødt kontra. Hvis kontrastyringen ikke er tilstrækkelig til at holde bilen i vognbanen, advares føreren ligeledes ved hjælp af vibrationer i rattet. Så snart systemet i længere tid ikke registrerer tydelige, aktive ratbevægelser fra føreren, udsender det akustiske og optiske signaler i kombiinstrumentet med en opfordring til at overtage styringen, og afbryder så.

Fra en hastighed på 65 km/h registrerer systemet vognbanelinjerne ved hjælp af et kamera i bakspejlets område – dette gælder både fuldt optrukne linjer og markeringer, der er afbrudt (som striber midt på vejen). "Lane Assist" registrerer også vognbanen, hvis der kun foreligger en markering. Derudover fungerer registreringen også i mørke eller tåge. Uden registrerbare vognbanelinjer arbejder systemet dog ikke. Vognbaneassistenten reagerer ligeledes ikke, hvis føreren tænder blinklyset, inden en markering overskrides.

Føreren kan til hver en tid med begrænset kraftanvendelse ”overrule” "Lane Assist” og frigøres ikke fra sit ansvar for at køre bilen forsvarligt.

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af diskoboy » 5. aug 2022, 18:31

Der er IKKE nogen menu i bilen der hedder Køassistent. Det tætteste er ‘Adaptiv vognbaneføring’

Jeg er sådan set ret ligeglad med hvad VW skriver på deres hjemmeside. Jeg fortæller bare hvordan min bil virker ab fabrik

Jeg siger bare at min Golf blev leveret ab fabrik med en Lane Assist der virker ned til 0 km/t når der er forankørende. Det kan vi godt blive enige om er Køassistent - men funktionen der aktivere dette hedder Adaptiv vognbaneassist.

Uden nogen biler foran virker ACC og Lane Assist ned til 30 km/t som er laveste hastighed for ACC.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af martinta » 5. aug 2022, 18:45

diskoboy skrev:
5. aug 2022, 18:31
Der er IKKE nogen menu i bilen der hedder Køassistent. Det tætteste er ‘Adaptiv vognbaneføring’

Jeg er sådan set ligeglad med en eller anden ligegyldig marketingsperson der har skrevet den tekst.
Det står dig jo frit for, men det er desværre sådan det er.

Var præcis det samme beskrivelse da jeg købte min Passat i 2018, og det er også den måde bilen kørte på. Så uanset om det er en ligegyldig marketingsperson, så er det korrekt det som står.
diskoboy skrev:
5. aug 2022, 18:31
Jeg siger bare at min Golf blev leveret ab fabrik med en Lane Assist der virker ned til 0 km/t når der er forankørende. Det kan vi godt blive enige om er Køassistent - men funktionen der aktivere dette hedder Adaptiv vognbaneassist.
Det benægter jeg ikke at din bil gør, jeg benægter heller ikke at travelassist/kø assist/"name it udstyrs ting" kan være standard i nogle modeller. Men det er ikke det samme som at Lane assist dækker over funktionen. Tror der hvor den går galt i den her samtale, er at lane assist vel bliver brugt som beskrivelse af ef en funktion som holder den inden for stregerne, men på samme tid har VW et specifikt produkt kaldet "lane assist".

Så når du taler lane assist taler du om den holder sig inden for striberne, når jeg taler om det taler jeg om det produkt VW har som de kalder "Lane Assist", hvor dit (tror jeg) er et andet produkt med et andet navn ved VW som opfører sig anerledes.
diskoboy skrev:
5. aug 2022, 18:31
Uden nogen biler foran virker ACC og Lane Assist ned til 30 km/t som er laveste hastighed for ACC.
Der er vi ikke enige. Vi er enige om at ACC uden biler foran sig virker ned til 30 km/t, det gør en standard fartpilot så vidt jeg husker også (eller også er det 20 km/t, det er længe siden jeg har haft en uden ACC). Men lane assist virker fra 60-70 km/t medmindre kø assist (eller hvad det nu hedder i dag) er på bilen. ;)
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af HansH » 5. aug 2022, 19:06

diskoboy skrev:
5. aug 2022, 18:31

Jeg siger bare at min Golf blev leveret ab fabrik med en Lane Assist der virker ned til 0 km/t når der er forankørende. Det kan vi godt blive enige om er Køassistent - men funktionen der aktivere dette hedder Adaptiv vognbaneassist.

Uden nogen biler foran virker ACC og Lane Assist ned til 30 km/t som er laveste hastighed for ACC.
I min bog er Lane Assist det som vi på fladt dansk kalder en "linjevogter". Hvis du kommer for tæt på stregerne, puffer den dig i den anden retning.
Overbygningen på denne hedder Adaptiv vognbaneføring, hvor den selv styrer og holder bilen midt mellem linjerne.

Jeg kan ikke forstå hvor "forankørende" kommer ind i billedet i en debat om Lane Assist ?
I min forståelse, har det ingen som helst indflydelse på den basale Lane Assist funktion om der er forankørende eller ej. Lane Assist handler udelukkende om at kigge efter hvide streger i siderne ... ikke forankørende.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af PL » 5. aug 2022, 19:48

HansH skrev:
5. aug 2022, 19:06
diskoboy skrev:
5. aug 2022, 18:31

Jeg siger bare at min Golf blev leveret ab fabrik med en Lane Assist der virker ned til 0 km/t når der er forankørende. Det kan vi godt blive enige om er Køassistent - men funktionen der aktivere dette hedder Adaptiv vognbaneassist.

Uden nogen biler foran virker ACC og Lane Assist ned til 30 km/t som er laveste hastighed for ACC.
I min bog er Lane Assist det som vi på fladt dansk kalder en "linjevogter". Hvis du kommer for tæt på stregerne, puffer den dig i den anden retning.
Overbygningen på denne hedder Adaptiv vognbaneføring, hvor den selv styrer og holder bilen midt mellem linjerne.

Jeg kan ikke forstå hvor "forankørende" kommer ind i billedet i en debat om Lane Assist ?
I min forståelse, har det ingen som helst indflydelse på den basale Lane Assist funktion om der er forankørende eller ej. Lane Assist handler udelukkende om at kigge efter hvide streger i siderne ... ikke forankørende.
Ikke at jeg er uenig, men det er imo VAG der skaber forvirringen, i min seneste VAG tilvalgte jeg “Lane Assist” (for at få A5 kameraet) men der var intet beskrevet om adaptiv vognbaneassistent, det opdagede jeg først den havde efter jeg fået den.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af HansH » 5. aug 2022, 20:02

Har lige været ude og teste min 2020 e-Golf, og @diskoboy - du har fat i noget ! :)
Det er "bare" et spørgsmål om at pinde tingene helt ud i detaljer, før man har overblikket.
Here goes:

Det jeg skrev i foregående indlæg om "basic" Lane Assist stemmer.
Der er to settings at gøre med - aktiv ON/OFF - og Adaptiv Vognbaneføring ON/OFF:

Snap23.jpg
Snap23.jpg (67.79 KiB) Vist 1337 gange


Med Lane Assist = ON fungerer systemet som demonstreret i videoen her:



Hvis man aktiverer Adaptiv Vognbaneføring, betyder det blot at bilen styrer selv. Lane Assist slår stadig først til over 65 km/t, og fra så snart farten falder under 60, slår den fra.
Så langt så godt.

Hvis man så tager ACC med ind i ligningen, ser det således ud:

Lane Assist = ON , Adaptiv Vognbaneføring = OFF , ACC = ON
Virker stadig på den måde at Lane Assist først slår til over 65 km/t, og slår fra igen så snart farten falder under 60.

Men!
Hvis man så aktiverer alle 3 parametre sammen:
Lane Assist = ON , Adaptiv Vognbaneføring = ON , ACC = ON

.. SÅ får man den virkemåde Claus beskrev - nemlig at Lane Assist fastholdes helt ned til 0 / stilstand :)
(dette er selvf stadig under forudsætning af at den kan finde de hvide striber)
Hvad denne funktion ... Adaptiv Vognbaneføring + ACC ... hedder - om det er Travel Assist eller Køassistent - skal jeg ikke kunne sige.

Men Claus havde ret i, at den kan fastholde Lane Assist helt ned til 0. Det kræver blot at Adaptiv Vognbaneføring = ON, OG at det er ACC der bestemmer fremdriften :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
martintaKBoesen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af diskoboy » 5. aug 2022, 20:03

Der hvor forankørende kommer ind er at her virker Lane Assist med ‘adaptiv vognbaneassisten’ aktiv ned til 0 km/t ab fabrik.

Lane Assist UDEN ‘Adaptiv vognbaneassist’ er jo lo.. og slingre bare bilen fra den ene side til den anden.

Lane Assist MED ‘Adaptiv vognbaneassist‘ styrer bilen pænt mellem striberne. Det er så klart blevet forbedret i de nye modeller men det er en anden snak.

Adaptiv vognbaneassist gør også at LA virker mellem 30-60 km/t…. (Og under hvis der er forankørende)

Vi kan godt kalde denne funktion for Køassistent hvis det skal gøres dansk (eller Traffic Jam Assist på engelsk)

Kigger jeg i prislisten for e-Golf (har en fil der er udskrevet 11.05.2017 i forb. med facelift modellen er der 2 Lane Assist valg:

- LA + Dynamic Light Assist + skiltevisning
- LA + Light Assist + skiltevisning

En helt alm Golf har 4 Lane Assist valg pga forskellige slags forlygter. Altså heller ikke nogen ‘ekstra’ Lane Assist funktion.

Altså intet om at der er 2 forskellige LA produkter. Den Adaptive (Køassistent) del er standard for alle facelift modeller.

Køassistent kom i e-Golf / alm Golf 30.05.2016, Passat 25.05.2015 (for nogle udgaver), Touran 29.05.2017. Det er altså ikke nogen ny opfindelse. Om det så er aktiveret eller ej kan jeg ikke svare på (det må stå for Selmers regning) men VW har i hvert fald gjort det muligt.

EDIT - HansH var hurtigere end mig til at svare :)
Senest rettet af diskoboy 5. aug 2022, 20:05, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author diskoboy for the post:
HansH
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af mojo » 5. aug 2022, 20:04

I min leon er der lane assist og adaptiv lane assist.
Den ene holder bilen mellem linjerne og vil køre zig zag hvis du ikke selv styrer.
og så er der adaptiv lane assist som forsøger at holde den linie du selv ville holde.
så er der vognbane assistent som min ikke har som giver stor modstand når du vil krydse en linie.


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af HansH » 5. aug 2022, 20:07

diskoboy skrev:
5. aug 2022, 20:03
Lane Assist... osv
Claus - dét jeg mener du mangler i din forklaring, er at fremhæve den rolle ACC spiller i samarbejdet med Lane Assist.

Du får ikke Adaptiv vognbaneføring til at virke under nogen omstændigheder under 60 km/t, hvis ikke ACC er aktivt.

Er ACC aktivt OG adaptiv vognbaneføring er aktivt - SÅ virker Lane Assist ned til 0 km/t. (forudsat den kan se striberne).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af i-s » 9. aug 2022, 10:23

Bare et indspark, da jeg ikke kender alle detaljer.
Men min 2018 Passat har ACC med kø assistent fra fabrik. Når den kører i kø, så er det tydeligt den bruger p-sensorer til at holde afstand til andre. Lad os sige bilen til højre for mig ligger til venstre i sin bane, så trækker min også lidt til venstre. Så i kø styrer den ikke udelukkende på vej striber.
Jeg ved ikke om det virker sådan, hvis man ikke har kø assistent ?
/Søren.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af DanielB12 » 9. aug 2022, 18:43

Er det ikke travel assist du har så?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af i-s » 9. aug 2022, 21:28

DanielB12 skrev:
9. aug 2022, 18:43
Er det ikke travel assist du har så?
Hvis det er mig du mener, så nej. Mener først det kom med faceliftet i 19/20.
These users thanked the author i-s for the post:
DanielB12
/Søren.

kjempff
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. jan 2022, 01:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af kjempff » 16. aug 2022, 23:23

På min Seat Leon 2021:

Acc virker ned til 0, men slår dog fra hvis man holder stille mere end 30? Sekunder; det er dog bare at trykke re-set knappen for at aktivere igen.

Andre noter. Acc virker fantastisk til køkørsel. Ved højere hastigheder (130+) er den lidt for forsigtig med afstanden til forankørende, så man skal ofte hjælpe den og skifte vognbane meget tidligt (selv på tætteste setting), så jeg bruger kun acc ved kø og landevejskørsel, men ikke motorvej med plads til at køre hurtigt.
Kun en gang har den ikke virket, det var pga at klovnen foran lå halvvejs ovre i den anden vognbane .. Det kunne acc'en ikke finde ud af.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af HansH » 17. aug 2022, 06:40

kjempff skrev:
16. aug 2022, 23:23
På min Seat Leon 2021:

Acc virker ned til 0, men slår dog fra hvis man holder stille mere end 30? Sekunder; det er dog bare at trykke re-set knappen for at aktivere igen.
Jeg gætter på at du har "adaptiv vognbaneføring" aktiv ?
Hvis du slår den fra, virker din ACC ikke ned til 0. Sådan er det i hvert fald på min Golf :)
Andre noter. Acc virker fantastisk til køkørsel. Ved højere hastigheder (130+) er den lidt for forsigtig med afstanden til forankørende, så man skal ofte hjælpe den og skifte vognbane meget tidligt (selv på tætteste setting), så jeg bruger kun acc ved kø og landevejskørsel, men ikke motorvej med plads til at køre hurtigt.
Enig i dette.
Dog vil jeg personligt "stramme" din definition af hvornår den er for forsigtig .... jeg synes ikke man behøver over 130 før jeg føler den er for forsigtig.
Jeg ved godt, at den nok gør det rigtige, og at det er mig der vil køre for tæt på forankørende inden jeg trækker ud. Jeg synes bare, at hvis der er nogenlunde med trafik, så bliver det uhensigtsmæssigt hvis man skal trække ud så tidligt som den vil have .. så kan man nemt komme til at genere en bagfrakommende der vil køre hurtigere. Derfor vil jeg gerne tættere på den jeg indhenter, inden jeg trækker ud i spor 2 .. så jeg skal tilbringe så lidt tid som muligt derude.

Jeg synes også den er lige en tick for længe om at finde ud af, at nu er der fri bane foran. Hvis den har sat farten ned/bremset for et eller andet ... og det et eller andet er trukket ind, drejet fra.. whatever .... så tøver den lige et sekund eller to inden den igen sætter farten op. Og det føles bare som (for) lang tid i de fleste situationer.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Morten HedenstedKBoesen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af DanielB12 » 17. aug 2022, 06:52

Hvis du blinker, sætter den så ikke afstanden til forankørende ned? Gjorde vores A4.. hvis man så ikke trak ud inden for x sekunder, så blev det “deaktiveret” igen og afstanden blev normal.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af HansH » 17. aug 2022, 06:59

DanielB12 skrev:
17. aug 2022, 06:52
Hvis du blinker, sætter den så ikke afstanden til forankørende ned? Gjorde vores A4.. hvis man så ikke trak ud inden for x sekunder, så blev det “deaktiveret” igen og afstanden blev normal.
Jeg mener at det eneste der sker ved at du aktiverer blinklyset, er at Lane Assist midlertidigt frakobles, og dermed tillader dig at passere vognbanelinjen uden at den stritter imod.
Er ikke bekendt med at blinklys skulle have indflydelse på hvorledes ACC agerer i forhold til afstand til forankørende.. ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Adaptiv fartpilot køkørsel

Indlæg af TorbenRasmussen » 17. aug 2022, 07:20

Det synes jeg også den gjorde på A5'eren. Min nuværende model (som ikke er VAG) giver los når jeg aktiverer blinklyset, da den forventer at jeg er ved at overhale. Hvis der er lidt kræfter i vognen, så skal man - i hvert fald for mit vedkommende - lige være klar på rent faktisk at skifte bane, for ellers så kommer man MEGET tæt på ham foran MEGET hurtigt :D
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"