Splitleasing vs. flexleasing?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 16. aug 2022, 17:54

Hvordan regner man ud hvad der bedst kan betale sig?

Har indtil videre altid kørt privat flexleasing. Sidste år trak jeg knap 80k ud i kørselsgodtgørelse på omkring 20k km. Vil tro jeg kører en 5-8000km privat oveni. Så fordelingen er jo klart højest på erhvervskørsel.

Jeg kan dog ikke helt finde ud af hvem der betaler hvad, og hvordan det i det hele taget bliver fordelt.

Har en enkeltmandsvirksomhed og udbetaler lige under topskat i 'løn'.

*Hvem betaler for benzin/brændstof? Forsikringer, Ejerafgift, reperationer osv. ? Og hvis begge hvordan fordeles det så? Kan vel ikke tanke til at køre 70% som erhverv og så tappe tanken og betale med mit eget kort til ny brændstof til de sidste 30% :) Eller hvis man punktere og skal have nyt dæk på, skal man så angive (hvor?) om det er sket under erhvervskørsel eller privat og så kommer regning til den pågældende?

*Hvordan betales udbetalingen og den månedlige ydelse, samt hæfter virksomhed eller privat (eller begge) for restværdien?

*Der skal føres kørebog, der skriver de flere steder at man bare trykker på en knap/nøglering/app om det er erhverv eller privat man begiver sig ud på. Det fint nok, men dokumentationskrav til skat kræver jo formål, adresser og km tæller - det kan jeg ikke lige se hvordan en app får ved man blot vælger privat/erhverv?

*Går ud fra al befording/godtgørelse forfalder?

*Andet jeg ikke er obs på?

Jeg synes jo umiddelbart det ville være rart hvis virksomheden betale det hele (en del af?) udbetaling som jeg så går ud fra modregnes i virksomhedens overskud, kontra at jeg skal udbetale dette til topskat, hvis jeg skal hive noget ekstra ud til at lægge udbetaling. Samme for den månedlige ydelse.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af DanielB12 » 16. aug 2022, 18:38

Deler man ikke alle serviceudgifter etc i den split? Altså et service til 10.000 kr, så betaler virk 7k og du 3k?

De forskellige apps fungerer godt - har selv brugt sidste år. Brugte ‘kørebog fra driversnote’. Vi skulle kun bruge erhvervsdelen, men den kører helt Auto og logger alle ture, med start/slut, km etc, og så kan du efterfølgende definere dem, med formål, kategori, note etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 16. aug 2022, 18:56

DanielB12 skrev:
16. aug 2022, 18:38
Deler man ikke alle serviceudgifter etc i den split? Altså et service til 10.000 kr, så betaler virk 7k og du 3k?

De forskellige apps fungerer godt - har selv brugt sidste år. Brugte ‘kørebog fra driversnote’. Vi skulle kun bruge erhvervsdelen, men den kører helt Auto og logger alle ture, med start/slut, km etc, og så kan du efterfølgende definere dem, med formål, kategori, note etc.
Du skal jo ikke spørge mig, når det er mig der spørger :lol:
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

stoffer
Nyt medlem
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 24 times
Been thanked: 5 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af stoffer » 16. aug 2022, 19:12

Der står lidt her - https://fleasing.dk/splitleasing/
Hurtigt læst igennem Så dækker man deler man bare det hele op. Og så regner det ud en gang om måneden.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af Realtor » 16. aug 2022, 21:02

Du er vel noget nær den perfekte kandidat til splitleasing. Lader firmaet betale gildet og stå med det største ansvar, samt du slipper for den private beskatning. Jeg ville gerne splitlease, men kører for lidt erhvervsmæssigt.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 16. aug 2022, 21:50

Men hvis man regulere procentfordeling løbende mht udgifter, hvad så med udbetaling og evt. difference på restværdi? Det skal vel fastsættes fra starten som 'normalt'?

Men lige umiddelbart kunne det da godt være det gav mere mening.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af Nicklossi » 17. aug 2022, 05:40

Er splitleasing kun aktuelt for selvstændige, eller er det også en mulighed hvis arbejdsgiveren er med på den?

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 17. aug 2022, 06:39

Nicklossi skrev:
17. aug 2022, 05:40
Er splitleasing kun aktuelt for selvstændige, eller er det også en mulighed hvis arbejdsgiveren er med på den?
Det er også aktuelt hvis arbejdsgiver er med på den.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 19. aug 2022, 16:31

Fandt ud af at splitleasing åbenbart ikke gælder for enkeltmandsvirksomheder (selvom det står hos flere forhandlere), da der _skal_ laves 2 kontrakter på split 1 til firma og 1 til privat/medarbejder. Men da enkeltmandsvirksomeder så er en og samme person, gælder det ikk for 2 seperate kontrakter :roll:

Snakkede så med min bilpusher i dag, og han siger så at man kan godt gøre det som enkeltmandsvirksomhed, hvor alt købes ind/betales af firmaet, og efter 1 år gør man så op iht. kørslen hvordan udgifterne skal fordeles (altså mere eller mindre samme princip som split, bare årligt istedet for månedligt), men så bliver man kun beskattiget af de procent man kører privat, hvilket altså gør det langt mere favorabelt end split hvor man bare betaler den aktuelle fordeling.

Jeg har aldrig hørt om denne metode før, og kan ikke finde noget info omkring det lige umiddelbart (ved ikke hvad det kaldes), får ikke fat i min revisor før mandag. Nogen af jer som har hørt om dette før?
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

stoffer
Nyt medlem
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 24 times
Been thanked: 5 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af stoffer » 22. aug 2022, 10:03

Fik du svar fra revisoren?
jeg fandt det her på nettet. https://skat.dk/data.aspx?oid=1948856

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 22. aug 2022, 10:15

stoffer skrev:
22. aug 2022, 10:03
Fik du svar fra revisoren?
jeg fandt det her på nettet. https://skat.dk/data.aspx?oid=1948856
Nææ har ikke kunne få fat i dem endnu. Men fik det "bekræftet" af en anden bilforhandler også i weekenden.

Blev så lige oplyst om dette link her, der så forklarer at det er totalt omvendt, altså privatpersonen der skal "lægge ud" for alle omkostninger og så derefter refunderes. Så går det 'det sjove' bare af det. Men det er sgu da ikke til at blive klog på så :lol:

https://www.beierholm.dk/pas-paa-med-bo ... QgucJ0mXFI

"Procentfordelingsreglen
Her holdes bilen uden for virksomhedsordningen. Alle udgifter på bilen afholdes _privat_, og virksomhedsejeren får refunderet den erhvervsmæssige brug af bilen via en procentuel opgjort fordeling af erhvervsmæssige og private kilometer opgjort på baggrund af et kørselsregnskab."

"Konkret havde han dog ladet virksomheden afholde alle udgifterne på de to leasede biler i løbet af året, og i slutningen af året havde han så hævet den private andel af biludgifterne ud af virksomhedsordningen som en skattepligtig hævning på baggrund af et ført kørselsregnskab. Han havde så at sige gjort det modsatte af, hvad reglerne tilsiger.

Landsskatteretten var af den opfattelse, at bilerne ved den anvendte fremgangsmåde skulle anses for at være en del af virksomhedsordningen, hvorfor han skulle beskattes af fri bil. Det spillede også ind i bedømmelsen, at han havde indgået aftalen med leasingselskabet på vegne af sin virksomhed og ikke som privatperson."
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

stoffer
Nyt medlem
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 24 times
Been thanked: 5 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af stoffer » 22. aug 2022, 10:32

Nej det er svært at finde ud af. :)

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

Re: Splitleasing vs. flexleasing?

Indlæg af LowDog » 22. aug 2022, 21:04

Nå fik snakket med ham med kuglerammen i dag, og det kunne man godt, så lærte jeg da noget jeg nok skulle have lært for 3 biler siden :roll: Hvilket han fik på en skæld-ud-agtigt-måde at vide, hvorefter han informerede mig om han kun havde været revisor for mig i 1 år, men det var naturligvis også hans skyld måtte jeg så påpege.
These users thanked the author LowDog for the post:
edbepOct3
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"