Side 2 af 2

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 13. sep 2022, 16:58
af The Micktrix / Dk
HansH skrev:
13. sep 2022, 16:48
The Micktrix / Dk skrev:
13. sep 2022, 16:44
SCR systemet fjerne ikke sod. Om du kører en klud rundt i udstødning på en med KUN DPF og en med DFP og SCR. Gør ingen forskel.
Det er også min forståelse.

Adblue har intet med sod at gøre.
De Nox gasser Adblue går ind og reagerer med, og ender med at danne CO2 og vand (er det vist?), er syns- og lugtfrie mener jeg.
Dvs om de Nox gasser kommer ud gennem rører eller ej ......... kan man ikke se med det blotte øje :)
Korekt.

Denne lille film beskrive det meget fint

Nej Nox måles i ppm. Så har du fsk 10.000 ppm = 1% Så vi altså helt nede i det små, når det kun udleder 8 til 20 ppm i et fungere SCR sytemt. Nok derfor det er dyrt udstyr tænker jeg ;)

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 13. sep 2022, 20:13
af Melle

og ikke mindst er jeg imponeret over, at så mange stadig dyrker chiptuning og andet, der i dag har ret store konsekvenser hvis man bliver taget.
Jeg irriterer mig sommetider over Passatens ACT, men skal IKKE have det slået fra

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 13. sep 2022, 20:49
af PL
Melle skrev:
13. sep 2022, 20:13

og ikke mindst er jeg imponeret over, at så mange stadig dyrker chiptuning og andet, der i dag har ret store konsekvenser hvis man bliver taget.
Jeg irriterer mig sommetider over Passatens ACT, men skal IKKE have det slået fra
Landsretten har netop sat politiets dummebøde by proxy ud af kraft.

Såfremt landrettens afgørelse ifht. Det at politiet ikke kan stille krav om at køretøjet skal bringes tilbage til original stand af et “autoriseret” værksted ikke bliver anket, ja så skal man nok ikke frygte den store udskrivning.
Der er med stor sandsynlighed mange “almindelige” værksteder der vil genindlæse den originale fil og dokumentere det i stedet for at insistere på at udskifte styreboks.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 13. sep 2022, 21:02
af Nicklossi
Adblue går i forbindelse med NOx og deler det op i vand og kvælstof - dette kan ikke ses, heller ikke før det bliver nedbrudt 😊

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 13. sep 2022, 21:25
af PL
Nicklossi skrev:
13. sep 2022, 21:02
Adblue går i forbindelse med NOx og deler det op i vand og kvælstof - dette kan ikke ses, heller ikke før det bliver nedbrudt 😊
Lige præcis. Reaktionsligningen på det er også ret simpel, og hverken frit nitrogen eller kemisk rent vand i flydende form afsætter aflejringer der er synlige.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 15:39
af Morten Hedensted
PL skrev:
13. sep 2022, 21:25
Nicklossi skrev:
13. sep 2022, 21:02
Adblue går i forbindelse med NOx og deler det op i vand og kvælstof - dette kan ikke ses, heller ikke før det bliver nedbrudt 😊
Lige præcis. Reaktionsligningen på det er også ret simpel, og hverken frit nitrogen eller kemisk rent vand i flydende form afsætter aflejringer der er synlige.
Sjovt nok, så giver det massive hvide aflejringer, hvis systemet overdoserer.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 16:54
af HansH
Morten Hedensted skrev:
14. sep 2022, 15:39
Sjovt nok, så giver det massive hvide aflejringer, hvis systemet overdoserer.
Det er nok rigtigt. Man kan også godt se ved siden af studsen hvis man spilder lidt. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter en god løbetur :)

Men... du skrev at det meget tydeligt kan ses hvis systemet er uvirksomt.
Hvordan ses det ?

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 18:51
af Nicklossi
HansH skrev:
14. sep 2022, 16:54
Morten Hedensted skrev:
14. sep 2022, 15:39
Sjovt nok, så giver det massive hvide aflejringer, hvis systemet overdoserer.
Det er nok rigtigt. Man kan også godt se ved siden af studsen hvis man spilder lidt. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter en god løbetur :)

Men... du skrev at det meget tydeligt kan ses hvis systemet er uvirksomt.
Hvordan ses det ?
Det krystalliserer, når det tørrer ud - det er det du kan se hvis du spilder 😃

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 19:44
af PL
Morten Hedensted skrev:
14. sep 2022, 15:39
PL skrev:
13. sep 2022, 21:25
Nicklossi skrev:
13. sep 2022, 21:02
Adblue går i forbindelse med NOx og deler det op i vand og kvælstof - dette kan ikke ses, heller ikke før det bliver nedbrudt 😊
Lige præcis. Reaktionsligningen på det er også ret simpel, og hverken frit nitrogen eller kemisk rent vand i flydende form afsætter aflejringer der er synlige.
Sjovt nok, så giver det massive hvide aflejringer, hvis systemet overdoserer.
Det er ren logik.

Adblue er Urea opløst i demineraliseret vand. Hvis du overdoserer, tilsættes der mere Urea end der er NOx det kan reagere med (og danne Nitrogen og vand) derfor er de aflejringer du ser krystalliseret Urea. Det er i øvrigt temmelig ugiftigt, men ret effektivt som gødning.

Mvh

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 20:06
af DanielB12
HansH skrev:
14. sep 2022, 16:54
. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter at have fortæret en god bøf :)
Fix’d

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 20:08
af HansH
DanielB12 skrev:
14. sep 2022, 20:06
HansH skrev:
14. sep 2022, 16:54
. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter at have fortæret en god bøf :)
Fix’d
:lol: :lol:

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 20:50
af perw
martinta skrev:
10. sep 2022, 13:43
tuxx skrev:
10. sep 2022, 11:43
Godt min diesel er så gammel den er fri for det pjat
Ja :D Det er SÅ godt at du har en gammel Diesel der forurener mere end nødvendigt.. I follow the logic :roll:
Den behøves da ikke at være gammel og forurene mere.

Min O3 2.0 TDI fra 2018 bruger adblue.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 20:53
af perw
PL skrev:
13. sep 2022, 20:49
Melle skrev:
13. sep 2022, 20:13

og ikke mindst er jeg imponeret over, at så mange stadig dyrker chiptuning og andet, der i dag har ret store konsekvenser hvis man bliver taget.
Jeg irriterer mig sommetider over Passatens ACT, men skal IKKE have det slået fra
Landsretten har netop sat politiets dummebøde by proxy ud af kraft.

Såfremt landrettens afgørelse ifht. Det at politiet ikke kan stille krav om at køretøjet skal bringes tilbage til original stand af et “autoriseret” værksted ikke bliver anket, ja så skal man nok ikke frygte den store udskrivning.
Der er med stor sandsynlighed mange “almindelige” værksteder der vil genindlæse den originale fil og dokumentere det i stedet for at insistere på at udskifte styreboks.
Det er jo ikke det der har været problemet.

Styreboxen er ulovligt, så den bliver konfiskeret af politiet og det ændre dommen ikke ved.

Men man kan nøjes med evt. en brugt styreboks og så sparer lidt der.

Men der er jostadog også bøden på 5.000 kr. og 7.000 til firmaet i Galten der dokumenterer at bilen er chippet.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 21:21
af PL
perw skrev:
14. sep 2022, 20:53
PL skrev:
13. sep 2022, 20:49
Melle skrev:
13. sep 2022, 20:13


Jeg irriterer mig sommetider over Passatens ACT, men skal IKKE have det slået fra
Landsretten har netop sat politiets dummebøde by proxy ud af kraft.

Såfremt landrettens afgørelse ifht. Det at politiet ikke kan stille krav om at køretøjet skal bringes tilbage til original stand af et “autoriseret” værksted ikke bliver anket, ja så skal man nok ikke frygte den store udskrivning.
Der er med stor sandsynlighed mange “almindelige” værksteder der vil genindlæse den originale fil og dokumentere det i stedet for at insistere på at udskifte styreboks.
Det er jo ikke det der har været problemet.

Styreboxen er ulovligt, så den bliver konfiskeret af politiet og det ændre dommen ikke ved.

Men man kan nøjes med evt. en brugt styreboks og så sparer lidt der.

Men der er jostadog også bøden på 5.000 kr. og 7.000 til firmaet i Galten der dokumenterer at bilen er chippet.
Styreboxen er ikke ulovlig, det data man har manipuleret og installeret kan derimod være det. Politiets rationale for at konfiskere OG beholde er tåbeligt og en bevidst mistolkning baseret på at de “autoriserede” ikke vil stå inde for en flashet styreboks (selvom de selv gør det) for at lave penge.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 21:40
af perw
PL skrev:
14. sep 2022, 21:21
perw skrev:
14. sep 2022, 20:53
PL skrev:
13. sep 2022, 20:49


Landsretten har netop sat politiets dummebøde by proxy ud af kraft.

Såfremt landrettens afgørelse ifht. Det at politiet ikke kan stille krav om at køretøjet skal bringes tilbage til original stand af et “autoriseret” værksted ikke bliver anket, ja så skal man nok ikke frygte den store udskrivning.
Der er med stor sandsynlighed mange “almindelige” værksteder der vil genindlæse den originale fil og dokumentere det i stedet for at insistere på at udskifte styreboks.
Det er jo ikke det der har været problemet.

Styreboxen er ulovligt, så den bliver konfiskeret af politiet og det ændre dommen ikke ved.

Men man kan nøjes med evt. en brugt styreboks og så sparer lidt der.

Men der er jostadog også bøden på 5.000 kr. og 7.000 til firmaet i Galten der dokumenterer at bilen er chippet.
Styreboxen er ikke ulovlig, det data man har manipuleret og installeret kan derimod være det. Politiets rationale for at konfiskere OG beholde er tåbeligt og en bevidst mistolkning baseret på at de “autoriserede” ikke vil stå inde for en flashet styreboks (selvom de selv gør det) for at lave penge.
Politiet vil da gemme styreboxen son bevis på at der har inst. Ulovligt software, så det tror jeg ikke ændre sig

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 14. sep 2022, 22:06
af PL
perw skrev:
14. sep 2022, 21:40
PL skrev:
14. sep 2022, 21:21
perw skrev:
14. sep 2022, 20:53

Det er jo ikke det der har været problemet.

Styreboxen er ulovligt, så den bliver konfiskeret af politiet og det ændre dommen ikke ved.

Men man kan nøjes med evt. en brugt styreboks og så sparer lidt der.

Men der er jostadog også bøden på 5.000 kr. og 7.000 til firmaet i Galten der dokumenterer at bilen er chippet.
Styreboxen er ikke ulovlig, det data man har manipuleret og installeret kan derimod være det. Politiets rationale for at konfiskere OG beholde er tåbeligt og en bevidst mistolkning baseret på at de “autoriserede” ikke vil stå inde for en flashet styreboks (selvom de selv gør det) for at lave penge.
Politiet vil da gemme styreboxen son bevis på at der har inst. Ulovligt software, så det tror jeg ikke ændre sig
Du sikkert ret i at det vil de gerne, udfordringen for dem er bare at det ikke er nødvendigt hvis du med det samme erkender at der er pillet ved software. Ønsker de alligevel at gemme bevismateriale kan de få udlæst data samme sted som de alligevel ville have til at afmontere styreboks, og her Har de ikke retten til at vælge længere.
Der er intet logisk rationale for at konfiskere styreboksen når den mulighed foreligger.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 15. sep 2022, 08:31
af Nicklossi
PL skrev:
14. sep 2022, 22:06
perw skrev:
14. sep 2022, 21:40
PL skrev:
14. sep 2022, 21:21


Styreboxen er ikke ulovlig, det data man har manipuleret og installeret kan derimod være det. Politiets rationale for at konfiskere OG beholde er tåbeligt og en bevidst mistolkning baseret på at de “autoriserede” ikke vil stå inde for en flashet styreboks (selvom de selv gør det) for at lave penge.
Politiet vil da gemme styreboxen son bevis på at der har inst. Ulovligt software, så det tror jeg ikke ændre sig
Du sikkert ret i at det vil de gerne, udfordringen for dem er bare at det ikke er nødvendigt hvis du med det samme erkender at der er pillet ved software. Ønsker de alligevel at gemme bevismateriale kan de få udlæst data samme sted som de alligevel ville have til at afmontere styreboks, og her Har de ikke retten til at vælge længere.
Der er intet logisk rationale for at konfiskere styreboksen når den mulighed foreligger.
Det eneste sted jeg kan se det ville give mening er, hvis der skal loddes eller laves andre fysiske indgreb.
Jeg ved dog ikke om det er ved at være fortid, med nutidens moderne ECU’er 😊

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 15. sep 2022, 16:47
af Morten Hedensted
HansH skrev:
14. sep 2022, 16:54
Morten Hedensted skrev:
14. sep 2022, 15:39
Sjovt nok, så giver det massive hvide aflejringer, hvis systemet overdoserer.
Det er nok rigtigt. Man kan også godt se ved siden af studsen hvis man spilder lidt. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter en god løbetur :)

Men... du skrev at det meget tydeligt kan ses hvis systemet er uvirksomt.
Hvordan ses det ?
Det har jeg jo prøvet at skitsere, men teoretikerne er langt klogere. Men spørg en tungtvognsbetjent hvordan de spotter en østbil med manipuleret Ad-Blue anlæg. Det er jo ikke på må og få de stopper dem og så prøver lykken.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 15. sep 2022, 23:02
af PL
Morten Hedensted skrev:
15. sep 2022, 16:47
HansH skrev:
14. sep 2022, 16:54
Morten Hedensted skrev:
14. sep 2022, 15:39
Sjovt nok, så giver det massive hvide aflejringer, hvis systemet overdoserer.
Det er nok rigtigt. Man kan også godt se ved siden af studsen hvis man spilder lidt. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter en god løbetur :)

Men... du skrev at det meget tydeligt kan ses hvis systemet er uvirksomt.
Hvordan ses det ?
Det har jeg jo prøvet at skitsere, men teoretikerne er langt klogere. Men spørg en tungtvognsbetjent hvordan de spotter en østbil med manipuleret Ad-Blue anlæg. Det er jo ikke på må og få de stopper dem og så prøver lykken.
Jeg er måske tungnem, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan du har skitseret hvordan det tydeligt kan ses hvis adblue tilsætning er slået fra?

At man har en teoretisk viden udelukker jo ikke at man også har en praktisk ditto… Hvorledes tungtvognsbetjentene bedømmer hvem der skal stoppes skal jeg ikke konkludere på, men jeg tvivler på at de kun stopper de der ikke har rent mel i posen.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 17. sep 2022, 09:56
af Morten Hedensted
PL skrev:
15. sep 2022, 23:02
Morten Hedensted skrev:
15. sep 2022, 16:47
HansH skrev:
14. sep 2022, 16:54


Det er nok rigtigt. Man kan også godt se ved siden af studsen hvis man spilder lidt. Så kommer de der aflejringer, der ligner kalkrander fra når man har svedt virkelig meget efter en god løbetur :)

Men... du skrev at det meget tydeligt kan ses hvis systemet er uvirksomt.
Hvordan ses det ?
Det har jeg jo prøvet at skitsere, men teoretikerne er langt klogere. Men spørg en tungtvognsbetjent hvordan de spotter en østbil med manipuleret Ad-Blue anlæg. Det er jo ikke på må og få de stopper dem og så prøver lykken.
Jeg er måske tungnem, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan du har skitseret hvordan det tydeligt kan ses hvis adblue tilsætning er slået fra?

At man har en teoretisk viden udelukker jo ikke at man også har en praktisk ditto… Hvorledes tungtvognsbetjentene bedømmer hvem der skal stoppes skal jeg ikke konkludere på, men jeg tvivler på at de kun stopper de der ikke har rent mel i posen.
Lovginingen om beslaglæggelse ved manipulation af forureningsbegrænsende udstyr, er jo netop kommet, fordi tungtvognsbetjentene stoppede så mange, især østbiler, som lovgivningen reelt er målrettet mod, at man ville hæve straffen mærkbart.
Man havde ikke stoppet så mange, med defekt Ad-Blue anlæg, hvis det var tilfældigheder. Der er slet ikke nok betjente til, at man ville fange ret mange, hvis det var tilfældig stikprøvekontrol. Faktisk er risikoen for at blive stoppet forbavsende lille. Så sjovt nok, bruger de tiden der, hvor der er størst gevinst.

Debatten er tydeligvis spild af tid. Teorierne vejer tungere en realiteterne.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 17. sep 2022, 10:15
af HansH
Dét jeg synes vi savner fakta om i denne debat, er hvad tungvognskontrollen agerer ud fra.
Dvs:

1) hvad får dem i første omgang til at hive en lastbil ind ?
2) og, når de så har den inde på p-pladsen - hvordan konstaterer de med sikkerhed at Adblue tilsætning er slået fra ?

@Morten Hedensted - med al respekt: du og jeg har begge erfaring bag et stort rat :) Så jeg synes ikke at jeg går ned på 'praktikken' i denne sag. Ej heller teorien, for den sags skyld. Men jeg synes det er lidt at dreje fokus væk fra det vi diskuterer.
Kernen i sagen er, som jeg ser det, de to spørgsmål jeg rejser herover.
Og hvad ved du og jeg reelt om hvordan politiet arbejder, ned i detaljen, i det her anliggende ? :) Jeg ved det i hvert fald ikke.

I forhold til 1), så kender vi jo alt til planlagte kontrolaktioner, hvor de fylder Ustrup eller Øster Løgum, og så går det hele igennem.
I sådan en situation kommer 2) i spil ..... hvordan fastslår de manipulation ... når de står med en given bil ?
Her har din påstand hidtil været, at "det kan let ses".
Og den synes jeg desværre ikke holder. I så fald vil jeg gerne have forklaret hvordan det let kan ses. Og det synes jeg ikke du har formået at forklare, selv om jeg spurgte dig helt direkte om dette i tidligere indlæg. Sorry ..

Såå.... din afsluttende replik med at "teorien vinder over realiteterne", ved jeg simpelt hen ikke hvor jeg skal bruge i den her kontekst.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 17. sep 2022, 12:14
af Morten Hedensted
HansH skrev:
17. sep 2022, 10:15
Dét jeg synes vi savner fakta om i denne debat, er hvad tungvognskontrollen agerer ud fra.
Dvs:

1) hvad får dem i første omgang til at hive en lastbil ind ?
2) og, når de så har den inde på p-pladsen - hvordan konstaterer de med sikkerhed at Adblue tilsætning er slået fra ?

@Morten Hedensted - med al respekt: du og jeg har begge erfaring bag et stort rat :) Så jeg synes ikke at jeg går ned på 'praktikken' i denne sag. Ej heller teorien, for den sags skyld. Men jeg synes det er lidt at dreje fokus væk fra det vi diskuterer.
Kernen i sagen er, som jeg ser det, de to spørgsmål jeg rejser herover.
Og hvad ved du og jeg reelt om hvordan politiet arbejder, ned i detaljen, i det her anliggende ? :) Jeg ved det i hvert fald ikke.

I forhold til 1), så kender vi jo alt til planlagte kontrolaktioner, hvor de fylder Ustrup eller Øster Løgum, og så går det hele igennem.
I sådan en situation kommer 2) i spil ..... hvordan fastslår de manipulation ... når de står med en given bil ?
Her har din påstand hidtil været, at "det kan let ses".
Og den synes jeg desværre ikke holder. I så fald vil jeg gerne have forklaret hvordan det let kan ses. Og det synes jeg ikke du har formået at forklare, selv om jeg spurgte dig helt direkte om dette i tidligere indlæg. Sorry ..

Såå.... din afsluttende replik med at "teorien vinder over realiteterne", ved jeg simpelt hen ikke hvor jeg skal bruge i den her kontekst.
Man udvælger selvfølgelig til kontrol, ud fra ting der kalder på opmærksomhed. Altså synlige ting. Og her taler vi ikke som store kontroller, men vejsidekontrol, hvor man tager en enkelt bil ud.
Når bilen er taget, lurer man på det der i første omgang påkaldte sig opmærksomhed og ved tvivl, hugger man diagnoseudstyr i OBD.

Min pointe er, at man ikke bare tager biler ind til kontrol for så at bruge tid på udlæsning af fejlkoder fra en kant. Jeg har fx aldrig været sådan en omgang igennem, nok fordi mine biler aldrig har haft manipuleret Ad-Blue anlæg.

Hvis det er som det er blevet teoretisk skitseret, vil betjentene være tvunget til, at vælge bilerne på lykke og fromme og sådan fungerer det ikke. Eller det mener i jo det gør.

Jeg tænker ikke jeg gider spilde mere tid på emnet. I giver den bare gas med manipulation, som der blev opfordret til.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 17. sep 2022, 13:02
af HansH
Morten Hedensted skrev:
11. sep 2022, 07:13
Udfordringen er jo, at politiet er udstyret med måle og diagnoseudstyr, der relativt let kan afsløre om det er aktivt eller ej, ligesom det tydeligt kan ses i udstødningen.
@Morten Hedensted -
Mine indlæg går ene og alene på det udsagn du kommer med herover: "... ligesom det tydeligt kan ses i udstødningen".

Og det er udelukkende den sætning jeg har forsøgt at få dig til at forklare, at det "let kan ses i udstødningen".
Forgæves.

Al teori siger at det ikke "let kan ses i udstødningen".
Du forsøger så at underbygge din påstand med, at det jo nødvendigvis må være dette "meget let synlige" indicium der får politiet til at trække en Polsk lastbil ind til kontrol.
Det er sådan jeg læser dit ræson.

Min påstand er en lidt anden.
Jeg tror at de lastbiler der bliver afsløret i manipulation med Adblue anlægget, "findes" på anden vis.
Dvs enten ved en planlagt massekontrol (som jeg beskrev i foregående indlæg).
Eller med det udstyr der tidligere i tråden er omtalt, hvor den kan lave en måling ved forbikørsel. Udstyr der ikke findes så meget af.
Eller på ren og skær stikprøve, baseret på historik og erfaring. Dvs jeg tror politiet vil være mere tilbøjelig til at trække en Rumænsk lastbil ind for kontrol af emmission, end de vil trække en Hollænder ind. Det er kun min egen fornemmelse .... men jeg har en idé om at det kan være sådan de arbejder.
Lidt på samme måde som at en BMW 535i med en 23-årig bag rattet til et biltræf, har en større chance for at have fået fjernet katalysator, end hvis du stopper en 55-årig familiefar i sin Citroën C4. Ren og skær erfaring og historik. Tænker der er nogen tal der taler et rimeligt tydeligt sprog.
Og på samme måde tænker jeg der er noget statistik der tegner et billede indenfor lastbilerne - og at politiet agerer derudfra. Ganske enkelt.

Vi ender tilbage ved, at jeg ingen steder ser dig forklare hvorfor det "let kan ses i udstødningen" .... og at dette dermed skulle være den drivende faktor bag hvorfor politiet trækker en lastbil ind til kontrol.
Jeg tror som sagt snarere at nummerpladerne spiller en rolle i den sammenhæng .. :)

Og det med opfordring til manipulation .... det eneste jeg ser i denne tråd, er at Nicklossi i starten skriver, at han har hørt det let kan laves i form af chiptuning. Hvilket han har fuldstændig ret i. Det er jo bare fakta..
Ingen af mine indlæg peger i retning af at opfordre til sådan noget. Jeg har udelukkende bedt dig forklare hvordan du rent visuelt kan identifcere en Adblue manipuleret bil. Og der har jeg som sagt ikke fået noget tilbage, sorry to say... Du siger det let kan ses i udstødningen. Jeg påstår at det kan det ikke.

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 18. sep 2022, 14:07
af styker
Kan ikke finde artiklen, men politiet har jo fået biler med sniffere der kan måle på lastbilernes udstødningsgas når de kører ved siden af/bag dem.
Det er derfor de kan plukke dem der med størst sandsynlighed har pillet ved det.
Der er en artikel her om udstyret.
https://www.tv2lorry.dk/ulovlig-manipul ... enende-bil

Re: Så må man snart parkere sin dieselbil - Adblue mangel i horisonten

: 18. sep 2022, 19:09
af Jay-Jay