TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af VWAU » 11. nov 2022, 19:42

Når TüV undersøger biler er VAG-mærkerne Porsche og Audi helt i top hvad angår kvalitet (færrest fejl), hvorimod BMW er middelmådige og med flere modeller er i den absolutte bund sammen med Dacia og Renault.
Når FDM spørger sine medlemmer er BMW-ejere dem der er mest lykkelige for deres indkøb.
Mht. Dacia er TüV og FDM rørende enige om at det er nogle skod-biler.
Det må være et emne til en PHD-afhandling på psykologi-studiet?
Vedhæftede filer
wwwq.jpg
wwwq.jpg (54.24 KiB) Vist 668 gange
www.jpg
www.jpg (85.87 KiB) Vist 668 gange
FDM.jpg
FDM.jpg (46.52 KiB) Vist 668 gange

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af DanielB12 » 11. nov 2022, 20:02

Men handler AutoIndex ikke primært om oplevelserne ved køb og ejerskab af bilen, og ikke så meget antal fejl etc.?
Så er det jo, i teorien, ligegyldigt hvor mange fejl bilen har, hvis man bliver behandlet som en konge..

Nu har jeg ikke handlet sønderligt mange biler - men både vores Polo og A4 blev købt som nye, hos autoriseret forhandlere og serviceret autoriseret. Vores i3 er serviceret autoriseret, og vores kommende iX3 er købt ny hos autoriseret.

Der er virkelig en verden til forskel på oplevelserne i mellem de tre mærker.. Audi falder helt til jorden i begge kategorier, ift den premiumfølelse de mener at yde. Og når jeg hører fra andre Audi-købere har vi jo fået god service…
Købsoplevelsen af poloen var fin - det var også en bruger herinde fra der stod for det - men service og kundeservicen derfra, var ikke noget der trak stjerner..

Hos BMW følte vi vitterligt at vi købte en premium bil, af en sælger som var lyttende, nærværende etc, og efterfølgende, her i venteperioden, har der også været super god service.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af BrianDS » 11. nov 2022, 20:27

DanielB12 skrev:
11. nov 2022, 20:02
Men handler AutoIndex ikke primært om oplevelserne ved køb og ejerskab af bilen, og ikke så meget antal fejl etc.?
Så er det jo, i teorien, ligegyldigt hvor mange fejl bilen har, hvis man bliver behandlet som en konge..

Nu har jeg ikke handlet sønderligt mange biler - men både vores Polo og A4 blev købt som nye, hos autoriseret forhandlere og serviceret autoriseret. Vores i3 er serviceret autoriseret, og vores kommende iX3 er købt ny hos autoriseret.

Der er virkelig en verden til forskel på oplevelserne i mellem de tre mærker.. Audi falder helt til jorden i begge kategorier, ift den premiumfølelse de mener at yde. Og når jeg hører fra andre Audi-købere har vi jo fået god service…
Købsoplevelsen af poloen var fin - det var også en bruger herinde fra der stod for det - men service og kundeservicen derfra, var ikke noget der trak stjerner..

Hos BMW følte vi vitterligt at vi købte en premium bil, af en sælger som var lyttende, nærværende etc, og efterfølgende, her i venteperioden, har der også været super god service.
TÜV er vel ikke følelser, hvor FDM er følelser? men det er måske også det du mener?

I forhold til forhandlere og service, så har jeg været hos mange forskellige, og jeg har mødt snobber især hos rene Semler huse, og premium mærker (men jeg kommer også i normalt hverdagstøj 😂)

Især hos en BMW / Seat / Kia forhandler fik jeg verdens dårligste behandling og service, jeg havde endda købt en bil der, men den dårlige behandling kom straks efter underskrift, bilen havde lige været på en 900 km lang tur fra jeg skrev under til jeg modtog den, og de havde smurt den ind i vinylmakeup (bilen var ny men dog indregistreret), og det var endda sælgeren der havde kørt i bilen hen over weekenden, og de gav ingen afslag eller noget - der var heller ikke ret mange andre biler til salg dengang (det var en guldplade da de ændrede afgiften)
Service var der fejl på alle regninger, og de var dyrere end forventet hver gang, og garantisager var en kamp

"Min" normale VW/Skoda er der aldrig noget, altid service, et smil, god behandling, og småting fikser de bare, og regningen er ofte mindre end tilbud.

Pointen er at jeg tænker det kommer mere an på personalet og den enkelte forhandler end det er brandet?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4434 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af DanielB12 » 11. nov 2022, 21:02

Det var det jeg mente :-)

En bmw/Kia/Seat forhandler er da også noget af en broget flok 😂
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af BrianDS » 11. nov 2022, 21:07

DanielB12 skrev:
11. nov 2022, 21:02
Det var det jeg mente :-)

En bmw/Kia/Seat forhandler er da også noget af en broget flok 😂
De har også droppet Seat 😂

Så nu har de kun de to "kerne mærker" BMW og KIA 😂
Deres hjemmeside har lidt fejl her og der, og ikke umiddelbart en eneste personlig kontakt, altså ingen billeder og kontaktoplysninger på personale direkte osv. (i hvert tilfælde ikke noget jeg kan finde på den rodede hjemmeside)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af PL » 11. nov 2022, 22:20

DanielB12 skrev:
11. nov 2022, 20:02
Men handler AutoIndex ikke primært om oplevelserne ved køb og ejerskab af bilen, og ikke så meget antal fejl etc.?
Så er det jo, i teorien, ligegyldigt hvor mange fejl bilen har, hvis man bliver behandlet som en konge..

Nu har jeg ikke handlet sønderligt mange biler - men både vores Polo og A4 blev købt som nye, hos autoriseret forhandlere og serviceret autoriseret. Vores i3 er serviceret autoriseret, og vores kommende iX3 er købt ny hos autoriseret.

Der er virkelig en verden til forskel på oplevelserne i mellem de tre mærker.. Audi falder helt til jorden i begge kategorier, ift den premiumfølelse de mener at yde. Og når jeg hører fra andre Audi-købere har vi jo fået god service…
Købsoplevelsen af poloen var fin - det var også en bruger herinde fra der stod for det - men service og kundeservicen derfra, var ikke noget der trak stjerner..

Hos BMW følte vi vitterligt at vi købte en premium bil, af en sælger som var lyttende, nærværende etc, og efterfølgende, her i venteperioden, har der også været super god service.
+1 på det, KIA/BMW eksemplet illustrerer det jo ret godt. Jeg tvivler på at der er mange forhandlere med den kombi det tyske?

Totaloplevelsen af service, og at det man har købt er “eksklusivt” tror jeg vejer tungt hos mange BMW ejere.

Min oplevelse hos BMW (ren BMW/Mini) har været topklasse og langt over hvad eks. Seat og VW har leveret, uden at disse på nogen måde har været dårlige, men jeg er også helt bevidst om at jeg i den grad betaler for det.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af BrianDS » 11. nov 2022, 22:32

BMW/Kia forhandleren var oprindeligt udelukkende BMW men service var ikke blandt deres stærke sider ... Tværtimod
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HenrikH
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 143 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af HenrikH » 12. nov 2022, 10:56

BrianDS skrev:
11. nov 2022, 22:32
BMW/Kia forhandleren var oprindeligt udelukkende BMW men service var ikke blandt deres stærke sider ... Tværtimod
Hvorfor skiftede du ikke bare værksted?
Selvom afstanden ville være noget længere, må “den gode oplevelse” da veje tungere?

HenrikH
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 143 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af HenrikH » 12. nov 2022, 11:05

VWAU skrev:
11. nov 2022, 19:42
Når TüV undersøger biler er VAG-mærkerne Porsche og Audi helt i top hvad angår kvalitet (færrest fejl), hvorimod BMW er middelmådige og med flere modeller er i den absolutte bund sammen med Dacia og Renault.
Når FDM spørger sine medlemmer er BMW-ejere dem der er mest lykkelige for deres indkøb.
Mht. Dacia er TüV og FDM rørende enige om at det er nogle skod-biler.
Det må være et emne til en PHD-afhandling på psykologi-studiet?
Har ikke læst artiklen, men det snip du viser fra TÜV undersøgelsen syntes jeg man kan udfordre på mange måder - blot for at illustrere
1. Gennemsnitskilometerstand på BMW er langt højere end VAG. Flere kilometer giver vel flere fejl alt andet lige.
2. Porsche 911/Audi TT/Mercedes SLK er vel ikke altid “Daily drivers” biler og bliver skånet mere end BMW 5

I mine øjne kan de fleste Tüv undersøgelser ikke bruges til ret meget andet end tidsfordriv for læseren.
These users thanked the author HenrikH for the post:
GaSelle

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af i-s » 12. nov 2022, 16:02

Hvis der er nogen som vil dykke ned i det (de lister f.eks også de typiske fejl), så ligger hele rapporten her:
https://www.tuvsud.com/de-de/publikatio ... tandungen.
Blot ikke i så fin grafik som i Autobild.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6013
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: TüV Auto Repport 2023 / FDM AutoIndex 2022

Indlæg af BrianDS » 12. nov 2022, 18:26

HenrikH skrev:
12. nov 2022, 10:56
BrianDS skrev:
11. nov 2022, 22:32
BMW/Kia forhandleren var oprindeligt udelukkende BMW men service var ikke blandt deres stærke sider ... Tværtimod
Hvorfor skiftede du ikke bare værksted?
Selvom afstanden ville være noget længere, må “den gode oplevelse” da veje tungere?
Det gjorde jeg også, det hjalp ikke 😉
Så solgte jeg bilen og jeg har haft samme værksted siden (VW/Skoda)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"