Hjælp til valg af VAG SUV

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
MichaelM
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18. mar 2012, 14:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af MichaelM » 8. dec 2022, 10:17

Halløj,

Jeg "tror" jeg har forelsket mig i en VW Tiguan, R-line, TDI 150hk, 4motion(AWD), fra ~2020 - men er den drift stabil?

Behov:
  • 2 x 25km motorvej hver dag + 10 km landevej.
  • 30-35.000 km om året.
  • Til dagligt: Mega skrå beboelsesvej, hvorfor enten forhjulstræk eller (drømmen) AWD er at fortrække.
  • Campingvogn-træk på 1700kg et par gange om året.
  • Skiferie, nord på.
Spørgsmål:
  • Hvor drift sikkert er 4Motion, 2,0 TDI´erne?
  • Er der andre AWD VAG biler jeg bør overveje? (Motorstørrelser, modeller etc)
  • Jeg regner med at beholde bilen 4-5 år, og så skyde den af ved 250.000+km, er der nogle modeller jeg bør undgå?
OBS: Valget er faldt på Diesel og ikke Hybrid eller EL, da jeg kører for langt til det kan svare sig, og generelt er jeg imod Hybrid. Benzin er valgt fra, da det giver samme driftsøkonomi som Diesel, men generelt mindre motorer, hvilket jeg ikke er i tvivl om kan holde til "campingtræk etc." i den lange bane.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af HansH » 8. dec 2022, 10:56

Hm... Det er vel ikke kombinationen 2.0TDI og 4Motion der skal vurderes. Det er jo to adskilte ting, der teknisk ikke har noget med hinanden at gøre ude i bilen :)

Men hver for sig betragtet -
2.0TDI kører der vel ½ millard rundt af, så det er jo nok svært at sige noget nyskabende. Den fungerer fint.
4Motion med Haldex betragter jeg også som et ganske gennemprøvet koncept. Jeg havde det i min Passat, og der røg pumpen til Haldex'en (kendt svaghed) da den var knap 4 år gammel og godt 90.000km. Pumpen blev skiftet, og de efterfølgende knap 6 år og yderligere 90.000km jeg havde den, var der ingenting.
Min Passat var bygget i slut 2012. Det er jo ikke utænkeligt at de svagheder der var dengang, er løst på stumper der sidder i en bil fra 2020.

En Tiguan R-Line har jeg personligt altid godt kunnet lide. Synes det er en fin bil, som med R-Line trim lige giver den skarphed der skal til.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
MichaelMBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2022, 14:36

Enig med @HansH det er en fin bil, selvom jeg alligevel selv ville være i overvejelserne omkring en PHEV i forhold til de 2x25 km/dag.
Jeg er dog også lidt ulden ved hybrid, så jeg forstår godt du vil gå efter TDI, sådan en kører også godt.
Jeg havde selv 150 HK TDI i min Touran, det var en dejlig bil, dog lidt dyrere i service pga olieskifte på DSG, men det burde være en nyere gearkasse på sådan en Tiguan med 4 Motion

Og R-Line det spiller bare til sådan en
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHMichaelM
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2022, 15:12

Umiddelbart synes jeg da kørselsbehovet er oplagt til en hybrid.

Jeg tror værditabet vil være mindre på en hybrid, end på en diesel. Men det er selvfølgelig svært at spå om.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
BrianDS
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Hallas » 8. dec 2022, 15:40

MichaelM skrev:
8. dec 2022, 10:17
Halløj,

Jeg "tror" jeg har forelsket mig i en VW Tiguan, R-line, TDI 150hk, 4motion(AWD), fra ~2020 - men er den drift stabil?

Behov:
  • 2 x 25km motorvej hver dag + 10 km landevej.
  • 30-35.000 km om året.
  • Til dagligt: Mega skrå beboelsesvej, hvorfor enten forhjulstræk eller (drømmen) AWD er at fortrække.
  • Campingvogn-træk på 1700kg et par gange om året.
  • Skiferie, nord på.
Spørgsmål:
  • Hvor drift sikkert er 4Motion, 2,0 TDI´erne?
  • Er der andre AWD VAG biler jeg bør overveje? (Motorstørrelser, modeller etc)
  • Jeg regner med at beholde bilen 4-5 år, og så skyde den af ved 250.000+km, er der nogle modeller jeg bør undgå?
OBS: Valget er faldt på Diesel og ikke Hybrid eller EL, da jeg kører for langt til det kan svare sig, og generelt er jeg imod Hybrid. Benzin er valgt fra, da det giver samme driftsøkonomi som Diesel, men generelt mindre motorer, hvilket jeg ikke er i tvivl om kan holde til "campingtræk etc." i den lange bane.
Som HansH skriver er det kendte drivlinier, der gør det godt..hvor meget man vil betale for R Line er jo en smagssag, men forstår ikke hvad du mener med (ikke er i tvivl om kan holde til campingtræk). Tror du ikke benzin kan holde til det, eller er du ikke i tvivl om det kan holde til det..
Håber 1.5 tsi kan holde til 1.8 tons.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af jansom » 8. dec 2022, 15:45

GranTurismo skrev:Umiddelbart synes jeg da kørselsbehovet er oplagt til en hybrid.

Jeg tror værditabet vil være mindre på en hybrid, end på en diesel. Men det er selvfølgelig svært at spå om.
Hvorfor?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2022, 16:01

jansom skrev:
8. dec 2022, 15:45
GranTurismo skrev:Umiddelbart synes jeg da kørselsbehovet er oplagt til en hybrid.

Jeg tror værditabet vil være mindre på en hybrid, end på en diesel. Men det er selvfølgelig svært at spå om.
Hvorfor?
Fordi det meste af det daglige kørselsbehov kan klares på el
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af jansom » 8. dec 2022, 16:11

GranTurismo skrev:
jansom skrev:
8. dec 2022, 15:45
GranTurismo skrev:Umiddelbart synes jeg da kørselsbehovet er oplagt til en hybrid.

Jeg tror værditabet vil være mindre på en hybrid, end på en diesel. Men det er selvfølgelig svært at spå om.
Hvorfor?
Fordi det meste af det daglige kørselsbehov kan klares på el
Det er jeg med på. Det er værditabet jeg spørger til.
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Tonny » 8. dec 2022, 16:17

Alt er da perfekt til en ID4/5 GTX, lige pånær campingvognen der er lige i den tunge ende.
Især punktet omkring den MEGA skrå beboelsesvej er nok til at jeg ville give en del plusser til elbilen.
Da vi fik den første elbil havde jeg min svigerinde fra Vejle ude at prøve den. Jeg udfordrede hende til at stoppe på Stampesvej der hvor den er stejlest, og så starte igen. Det turde hun stort set ikke fordi i en fossilbil med manuelt gear som de havde, havde hun tidligere oplevet at hun måtte opgive det. Elbilen er total ligeglad, du føler intet slup eller gear der skal kobles ind. Også langt bedre end en DSG :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2022, 16:25

jansom skrev:
8. dec 2022, 16:11
GranTurismo skrev:
jansom skrev:
8. dec 2022, 15:45
Hvorfor?
Fordi det meste af det daglige kørselsbehov kan klares på el
Det er jeg med på. Det er værditabet jeg spørger til.
Nå det fremgik ikke klart...

Jeg tror biler der udelukkende har forbrændingsmotor med tiden vil være mindre attraktive end el- og hybridbiler. Og så har dieselbiler haft et ret stort værditab de senere år. Så både min fornemmelse og brugtpriserne stemmer pt overens. Jeg kan ikke se nogle faktorer, der kunne ændre på det
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af jansom » 8. dec 2022, 16:38

Medmindre man i forvejen har en ladestander eller inden for nærmeste fremtid vil købe en elbil, så kan jeg ikke se det giver mening. Man kan købe meget brændstof for de penge det koster at få en stander sat op. Og hybrid bliver mindre attraktivt desto flere elbiler der kommer. Samt er en bastard bil der er dyr i vedligeholdelse.
Senest rettet af jansom 8. dec 2022, 16:38, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Tonny » 8. dec 2022, 16:38

GranTurismo skrev:
8. dec 2022, 16:25
Jeg tror biler der udelukkende har forbrændingsmotor med tiden vil være mindre attraktive end el- og hybridbiler. Og så har dieselbiler haft et ret stort værditab de senere år. Så både min fornemmelse og brugtpriserne stemmer pt overens. Jeg kan ikke se nogle faktorer, der kunne ændre på det
Jeg tror det modsat. Folk finder ud af at hybrid kun er et overgangsprodukt for at please hr og fru leverpostej :mrgreen: . Enten finder man ud af at man skal have en diesel der kan trække 3500kg til Sardinien uden at tanke, eller også indser man at elbilen kan klare resten.
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
jansomBrianDS

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Hallas » 8. dec 2022, 17:18

Argh nu tror jeg også lidt man opfandt hybrid, for at man på det tidspunkt kunne lave en lækker bil for færre penge i og med afgift var skruet sådan sammen..dyr bmw blev spiselig, pga a 48 v batteri..
Men der er da hybrid der har deres fordele
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Tonny » 8. dec 2022, 17:20

Hallas skrev:
8. dec 2022, 17:18
Argh nu tror jeg også lidt man opfandt hybrid, for at man på det tidspunkt kunne lave en lækker bil for færre penge i og med afgift var skruet sådan sammen..dyr bmw blev spiselig, pga a 48 v batteri..
Men der er da hybrid der har deres fordele
Der er sgu ingen biler der er opfundet for at please det syge danske afgiftssystem. (og nu er der sikkert nogle der har nogle helt obskure eksempler, som Mercedes E-klasse pickup truck eller lign...). Men Hybrid er ihvertfald ikke opfundet pga danske afgifter.
These users thanked the author Tonny for the post (total 4):
BrianDSsuperbeszzzjansomMorten Hedensted

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2022, 17:24

Tonny skrev:
8. dec 2022, 17:20
Hallas skrev:
8. dec 2022, 17:18
Argh nu tror jeg også lidt man opfandt hybrid, for at man på det tidspunkt kunne lave en lækker bil for færre penge i og med afgift var skruet sådan sammen..dyr bmw blev spiselig, pga a 48 v batteri..
Men der er da hybrid der har deres fordele
Der er sgu ingen biler der er opfundet for at please det syge danske afgiftssystem. (og nu er der sikkert nogle der har nogle helt obskure eksempler, som Mercedes E-klasse pickup truck eller lign...). Men Hybrid er ihvertfald ikke opfundet pga danske afgifter.
Det er opfundet for at opfylde nogle strenge krav til udledning, som man godt ved ikke kan lade sig gøre uden nogle alternative løsninger, som ikke nødvendigvis er bedre, men i teorien giver lige præcis det man politisk beder om.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Hallas » 8. dec 2022, 17:39

Jo der var faktisk producenter der lavede hybrid for at få den lempelse i afgift, men lader ikke til at I helt forstår afgiftssystemet.
Se link og læs med åbne øjne og sind 🥸🥸

https://www.boosted.dk/her-er-genvejen- ... n-m-skilt/
Men helt fint vi ikke er enige og så tilbage til emnet
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2022, 17:56

Hallas skrev:
8. dec 2022, 17:39
Jo der var faktisk producenter der lavede hybrid for at få den lempelse i afgift, men lader ikke til at I helt forstår afgiftssystemet.
Se link og læs med åbne øjne og sind 🥸🥸

https://www.boosted.dk/her-er-genvejen- ... n-m-skilt/
Men helt fint vi ikke er enige og så tilbage til emnet
Selvom vi skal tilbage til emnet, så vil jeg meget gerne se et konkret eksempel, hvor en bilproducent har udviklet en model til det danske marked, for at få lavere afgifter.

Artiklen du linker til viser at der er en fordel ved at vælge en hybrid, ikke at bilen er udviklet til det danske marked med henblik på lavere afgift. Den lavere udledning (under 50 g/km CO2) er årsagen, de sælger flere af denne type biler, og får dermed ikke de store bøder igennem EU = det har intet med det danske afgift system at gøre.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
SaceHenrikH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Madmax » 8. dec 2022, 17:59

Brian har helt ret. Plug-in hybrider er skabt for at leve op til de strenge co2 krav til fabrikkerne.
Så faldt det tilfældigvis også til fordel for kunderne specielt A6, 5-serie osv fik virkelig gavn af fradraget som var kæmpe hvis en bil udledte under 50g co2.

Hybrid-afgiften stiger igen igen til næste år, og de billige plug-in biler er nærmest udvisket af afgifter, så nu kan det bedre end tidligere svare sig at gå benzin/diesel vejen. Hvilket jeg som trådstarter også ville gå efter.

Der var engang man fik gratis 4motion opgradering til Tiguan og det er formentlig derfor der er en del af dem i omløb nu. Tænker det er derfor trådstarter er løbet ind i sådan en.
2.0 TDI kører fantastisk. Jeg har haft den i både Karoq og Octavia. Skøn motor.
These users thanked the author Madmax for the post (total 2):
BrianDSHansH

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Hallas » 8. dec 2022, 18:03

Nej er nok blevet lidt misforstået, men det er fakta at det er en fin måde at få en luksusbil billigere. (Da mange ikke ladede dem op) Men rigtigt den er ikke produceret for DK skyld alene..afgift er altså ikke kun gældende i DK..det har i sidste ende noget at gøre med den danske afgift at gøre, at vi kunne købe dem til billigere penge, ved at de var hybrid. Men virker ikke til vi er enige..Fint nok
Senest rettet af Hallas 8. dec 2022, 18:06, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Hallas for the post:
Dikal
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2022, 18:04

Hallas skrev:
8. dec 2022, 18:03
Nej er nok blevet lidt misforstået, men det er fakta at det er en fin måde at få en luksusbil billigere. Men rigtigt den er ikke produceret for DK skyld alene..afgift er altså ikke kun gældende i DK..det har i sidste ende noget at gøre med den danske afgift at gøre..men virker ikke til vi er enige..Fint nok
Der er ikke så mange andre lande end Danmark der har de vanvittige afgiftsregler, der er nærmere tilskud til de mere klimavenlige biler.

Det er ikke afgifterne, men bøderne der gør forskellen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af BrianDS » 8. dec 2022, 18:06

Madmax skrev:
8. dec 2022, 17:59
,,,
Hybrid-afgiften stiger igen igen til næste år, og de billige plug-in biler er nærmest udvisket af afgifter, så nu kan det bedre end tidligere svare sig at gå benzin/diesel vejen. Hvilket jeg som trådstarter også ville gå efter.
...
Og det bliver kun værre, efter 2025 stiger elbilerne også i afgift (udover de faldende fradrag), og det fortsætter til 2035. Det kan teknologien pt ikke følge med til i forhold til at blive billigere, så de billige biler er ved at være fortid med de røde afgifter.

Fordelen ved hybrid er i store træk den billigere indkøbspris, resten taler for diesel...
These users thanked the author BrianDS for the post:
MichaelM
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2022, 23:28

Tonny skrev:
8. dec 2022, 16:38
GranTurismo skrev:
8. dec 2022, 16:25
Jeg tror biler der udelukkende har forbrændingsmotor med tiden vil være mindre attraktive end el- og hybridbiler. Og så har dieselbiler haft et ret stort værditab de senere år. Så både min fornemmelse og brugtpriserne stemmer pt overens. Jeg kan ikke se nogle faktorer, der kunne ændre på det
Jeg tror det modsat. Folk finder ud af at hybrid kun er et overgangsprodukt for at please hr og fru leverpostej :mrgreen: . Enten finder man ud af at man skal have en diesel der kan trække 3500kg til Sardinien uden at tanke, eller også indser man at elbilen kan klare resten.
Jeg er enig i at en hybrid er en overgangsløsning. Men en diesel er heller ikke en langtidsholdbar løsning med et stigende antal miljøzoner, hvortil kravene unægtelig vil øges over tid.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
MichaelM
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

MichaelM
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18. mar 2012, 14:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af MichaelM » 9. dec 2022, 10:57

GranTurismo skrev:
8. dec 2022, 15:12
Umiddelbart synes jeg da kørselsbehovet er oplagt til en hybrid.

Jeg tror værditabet vil være mindre på en hybrid, end på en diesel. Men det er selvfølgelig svært at spå om.
Jeg har en "ældre" (2020) hybrid Kia i dag, og det er en "dårlig" forretning, på den måde at 25x2 km på motorvej, med 110-130km/t simpelthen er umuligt at gennemføre, hvis ikke jeg lader på job, og med de lade muligheder jeg har, blive det, desværre alt for dyrt, og i bund og grund er jeg ikke fan af hverken Hybrid eller Kia mere.

Ren Benzin er ikke udelukket, men min erfaring med de større SUV på den strækning jeg kører, viser af jeg holder et gennemsnitsforbrug omkring 12-14km/l, hvilket sammenholdt med mit behov ellers, gør at jeg tænker enten en ren ellert, eller Diesel er vejen frem.

Det jeg "udelukker" ren el på, er at jeg ikke mener vi teknologisk er langt nok endnu, og at hvis jeg nu køber en brugt 202X´er, TDI´er, som har kørt de første ~50.000km, så kan jeg køre i den de næste 4-5 år, og så bliver min ellert, med 600+ km solgt i mellemtiden, og falder tilstrækkeligt i pris, samtidig med at de børnesygdomme som de nuværende ellerter døjer med, nok er udbedret.

Og tusinde tak for dit input :)!

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af majland » 9. dec 2022, 13:13

Hallas skrev:
8. dec 2022, 15:40
Som HansH skriver er det kendte drivlinier, der gør det godt..hvor meget man vil betale for R Line er jo en smagssag, men forstår ikke hvad du mener med (ikke er i tvivl om kan holde til campingtræk). Tror du ikke benzin kan holde til det, eller er du ikke i tvivl om det kan holde til det..
Håber 1.5 tsi kan holde til 1.8 tons.
Jeg har en 1.5 TSI og var i uge 35 en tur med med ~1600kg til Schweiz . Den gik godt nok kun 7-8km/literen ved 100km/t og vi kørte de 13-1400km i et stræk så det var en lang dag (for snittet var selvfølgelig langt under 100km/t - ikke mindst pga vejarbejde og uheld)

Men jeg vil på ingen måde være nervøs for at den ikke skulle kunne holde til det. Den skulle selvfølgelig arbejder noget når det gik opad, men ellers virkede den på ingen måder anstrengt.

Uanset valg af drivline er vil 35.000 km/år givet et stort værditab og sådan TDI med DSG er nu en rar kombination at være chauffør på. TDI'er mere økomomiske end TSI'er med samme ydelse og normalt er brændstoffet også billigere. Så hvis kan få en god pris på nyere diesel fordi den allerede er prissat skarpere end benzin så hvorfor ikke.

Da vi købte kodiaq'en overvejede vi meget om det skulle være benzin eller diesel, men valgte benzin da de daglige ture ofte vil være for korte til at en diesel bliver ordentlig gennemvarm (havde en benzin og en diesel i forvejen - nu har vi 2 benzin og en el)
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Hallas » 9. dec 2022, 17:00

Tak tak for input Majland..

Jeg er desværre typen,,,,tror du det går..Men vælger at tro på at den kan holde til det..
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af GranTurismo » 9. dec 2022, 22:41

MichaelM skrev:
9. dec 2022, 10:57
Jeg har en "ældre" (2020) hybrid Kia i dag, og det er en "dårlig" forretning, på den måde at 25x2 km på motorvej, med 110-130km/t simpelthen er umuligt at gennemføre, hvis ikke jeg lader på job, og med de lade muligheder jeg har, blive det, desværre alt for dyrt, og i bund og grund er jeg ikke fan af hverken Hybrid eller Kia mere.
Jeg ved ikke om det kan gøre en forskel, at bruge strømmen strategisk?!?

F.eks. at køre strækningen på landevej på el. På strækningen til arbejde at accelerere ned ad tilkørsen på el og så køre strækningen på motorvej med forbrændingsmotoren. Og så lade den æde det sidste strøm på hjemvejen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af majland » 12. dec 2022, 08:57

Hallas skrev:
9. dec 2022, 17:00
Tak tak for input Majland..

Jeg er desværre typen,,,,tror du det går..Men vælger at tro på at den kan holde til det..
Vi har også trukket rundt med ~1500kg campingvogn med den (2019, 2020 og 2021), men det har primært været i Norge hvor hastigeheden har været lavere. Men når man skal op over fjeldene skal den da arbejde. Da jeg føst fandt ud af at sætte den i S for at minimere sejtræk og belv den et gear lavere og skiftede ikke så meget frem og tilbage. Selv ved sommer temperaturer på 20-25 grader kunne den godt holde olie temperaturen nede.

Når fabrikanten godkender den til 1800kg ved 12% ville jeg tænke den anden vej rundt - så kan den også holde til at trække det... (hvis bilen skal opvejes efter særlige danske regler og 8% stigning ville jeg måske overveje det)
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Hallas
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af Hallas » 12. dec 2022, 10:38

Ja tænker også den bliver i lavere gear og lidt omdrejninger..
Min er 1600 kg ved 12% og vejet den op til 1900 kg ved 8%.

Det der er hurdlen med min i forhold til din, er samme motor men forskellig gearkasse..
Men det skal nok holde :)

Så henter jeg også lidt kg, da det kun er frue og jeg der er afsted…

Men vi tager det stille og roligt…….du ved nok Skoda-campingvogn-Harzen og liggestole
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

MichaelM
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 18. mar 2012, 14:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af MichaelM » 29. jan 2023, 15:53

Opdatering: Det endte med en Skoda Kodiaq, 2020, "desværre" kun en style, så den har nu fået eftermonteret bak kamera :)

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Hjælp til valg af VAG SUV

Indlæg af SkodiaqDK » 29. jan 2023, 16:14

Der findes style med bakkamera. Men det er muligt det er tilvalg. Kan ikke huske det, men har fabriksmonteret bakkamera i min style fra 2019. Inklusiv sprinkler-spuling af kameraet. Har du det? Det er guld værd.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"