Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Så er jeres e-golf godt nok også ineffektiv.. vores i3 med mindre batteri, kører 180 om vinteren på motorvej og lidt landevej/by.
Jeg vil da gå udfra VW gør sig umage i et lave en elbil der er effektiv.. e-golf er jo gammeldags bygget så tænker ikke effektiviteten har haft samme fokus.
Jeg vil da gå udfra VW gør sig umage i et lave en elbil der er effektiv.. e-golf er jo gammeldags bygget så tænker ikke effektiviteten har haft samme fokus.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Korrekt, og faktisk har jeg af og til undret mig lidt over det modsætningsforhold der ligger i dette mht vores reg.afgifter.
Der ydes et fradrag pr kWh batteri.
Dvs jo større batteri - jo større fradrag.
(Jeg er med på at der er loft på 45kWh .... men stadig)
Det betyder jo at f.eks en Audi e-Tron GT får større fradrag end en ældre e-Golf med 24kWh batteri.
Men Golfen er lige så blid mod miljøet som Audi'en, da den jo altså også kun kan køre på strøm. Og rent faktisk mener jeg at den er mere miljøskånsom end Audi'en, da det lille batteri betyder mindre belastning ved produktion, samt lavere vægt ude på vejen, og dermed bedre forbrugstal ved fremdrift.
Den skal bare lades noget oftere ... men det er jo fuldstændig underordnet.
Nu er det ligegyldigt, da Golf'en jo slet ikke kommer op hvor afgift er et tema ... men i princippet mener jeg at den ud fra en rent miljømæssig betragtning burde belønnes i forhold til Audi'en - eller Audi'en burde "straffes" pga sit store batteri - hvordan man nu vender det.
Men det var blot lidt filosofi ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Vi har 32kWh netto på Elli, hvilket med 18kWh/100km svarer til 177km.DanielB12 skrev: ↑26. mar 2023, 12:38Så er jeres e-golf godt nok også ineffektiv.. vores i3 med mindre batteri, kører 180 om vinteren på motorvej og lidt landevej/by.
Jeg vil da gå udfra VW gør sig umage i et lave en elbil der er effektiv.. e-golf er jo gammeldags bygget så tænker ikke effektiviteten har haft samme fokus.
Og det er hvad jeg kalder "nowhere near" 220-240.
Det hele afhænger selvf meget af hvor mange starter der er tale om, hvor bilen skal varmes op fra 0 grader ... samt hvor meget motorvej osv.
Jeg er ikke helt sikker på at vi med vores brugsmønster kan holde den på 18 om vinteren. Jeg mistænker den tenderer til at ligge en smule højere .. nok nærmere de 19 set over en hel "tankfuld".
Jeg ved ikke hvor meget nettokap jeres lille Brian har, og hvordan jeres brugsmønster er. Men 220-240 kommer Elli i hvert fald ikke op på ved vintertemperaturer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Vores har lige omkring 27,5 netto så vidt jeg husker. Den har jo så kørt 90k snart, så der er forsvundet lidt undervejs. Men vi (=min kæreste) kører 78 km/dagligt hvor de ca 60 er motorvej (30 km hver vej). Den står jo så i garage der er 12 gr, men hver anden dag varmer den op via batteriet. Når hun sætter den til opladning efter to dages kørsel, er der 23-25% tilbage. Den kører 95% af tiden kun den rute nu..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Hvis du efter (2 * 78) == 156km har 23% rest, så ville den have kunnet køre 202km på alle 100%DanielB12 skrev: ↑26. mar 2023, 14:30Vores har lige omkring 27,5 netto så vidt jeg husker. Den har jo så kørt 90k snart, så der er forsvundet lidt undervejs. Men vi (=min kæreste) kører 78 km/dagligt hvor de ca 60 er motorvej (30 km hver vej). Den står jo så i garage der er 12 gr, men hver anden dag varmer den op via batteriet. Når hun sætter den til opladning efter to dages kørsel, er der 23-25% tilbage. Den kører 95% af tiden kun den rute nu..
Fordelt på 27,5kWh betyder det at du har et forbrug på 13,7 kWh/100km.
Det er hvad jeg vil kalde et bemærkelsesværdigt flot forbrugstal ved vintertemperaturer og 75% motorvejskørsel.
Vores (=min kones) brugsmønster hedder 12km ind til byen, og hjem igen sidst på dagen.
Nogen gange tages den tur 2 eller 3 gange på en dag.
Dvs markant flere koldstarter end I har. Men til gengæld ingen motorvejskørsel.
Janni sparer heller ikke på varmen i både kabine og sæde, er jeg helt sikker på
Alligvel må vi erkende at din i3's forbrugstal sætter Elli godt og grundigt til vægs ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Ja, det lyder nok også for godt til at det kan være helt sandt kan være jeg lige skal kigge lidt dybere i tallene på et tidspunkt. Jeg synes selv at huske den lå på 16 her om vinteren, sidste vinter hvor den så også holdt ude og kørte meget længere.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Det ved jeg nu ikke, jeg synes stadig det er pisse irriterende at rækkevidden ikke er længere end den er, selvom jeg her om vinteren kan køre omkring 360 km på 100%, eller 250 med 130 km/t på motorvejen (og selvfølgelig mere til sommer)Korreborg skrev: ↑26. mar 2023, 11:57Det første man lære som elbilsejer syntes jeg netop er rækkevidde angsten. Jeg ville da hellere spare xx.xxx kr I det segment. Og så leve med at lade ude de 10 dage om året der er behov for det. Der er og bliver en mental barriere frem for en praktisk.
Og det samme med træk. Hvor mange har rent faktisk træk, og dem der har, hvor mange bruger det så kun 2 gange om året.
Til bil nummer to, ville jeg dog nok stadig overveje det mindre batteri, den kører alligevel ikke så meget.
Opløses som damp ligefrem? Det vil jeg ikke helt sige det er for mig - selvfølgelig får jeg min elbil til at køre det jeg skal, og det er sjældent jeg er nødt til at lade ude (kun på langtur)...HansH skrev: ↑26. mar 2023, 12:27
Når det er sagt, så er jeg da helt enig i betragtningerne mht at angsten for det ukendte .. at skulle lade .. og måske endda lade UDE .. stadig er en barriere for mange.
Og at de bekymringer opløses til damp og driver væk med vinden, når først man har fået sin elbil, og vænner sig til en ny dagsorden. Det viser al erfaring jo. Var jeg blevet spurgt for et år siden, så skulle min Passat i hvert fald ingen steder... for hvad skulle vi dog gøre uden den, når vi skulle uden for byskiltet .. ?!
... men jeg må være ærlig at indrømme at jeg i denne uge synes det var pænt irriterende at jeg var nødt til at lade fra 16:00-18:00 i tirsdags, alternativet på en lynlader ville blive endnu dyrere, og igen køre hjem for at lade onsdag, så jeg havde nok til torsdag hvor jeg skulle køre lidt længere pga. arbejde (det kostede så en nat hvor familien måtte undvære mig i det lejede sommerhus - og ja, jeg skulle alligevel køre forbi vores hjem torsdag, så det var ikke en omvej, men der var heller ikke nogen oplagte lademuligheder på vejen, og dem der var ville være en omvej og en faktor fem dyrere)
Alt kan lade sig gøre... men jeg vil nu ikke sige at bekymringerne for opladning er forsvundet som damp, det er stadig noget mere bøvlet end det er at tanke diesel...
Enig, der er mange der ikke kan undvære træk, jeg har kun haft to biler med træk selv, men jeg var ikke i tvivl om at min ENYAQ skulle have træk, selvom det ikke er så mange gange, så er det bare befriende at man kan tage en trailer eller bare tre cykler på krogen...HansH skrev: ↑26. mar 2023, 12:27Ikke desto mindre -
Hvis man ser på alle de famlier, der i dag har en ICE Golf som sin eneste/primære bil (det er altså mange!), og måske endda også med træk ... så tror jeg der skal overvindes mentalbarriere hos mange af dem, før de er villige til uden videre at give afkald på træk, samt tage det lille batteri (for at holde prisen nede).
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Her er jeg med hans.. men det er vist heller ikke gået nogens øre forbi, at du går jævnt meget op i prisen, og så bliver det besværligt imo.
Og nej, det handler ikke om ens indtægt, men om proportionen i at spilde tid kontra penge: Da vi var unge og fattige, og havde poloen, opdagede jeg også ret hurtigt, det med at drøne rundt til den billigste tank, og spare 10 øre/literen, ift. aftalen med Shell/fdm, alligevel på et helt år kun ville give os maks 150 kr i hånden ekstra…
Der er ikke noget galt med at være sparsommelig, men din holdning om at det er åh så besværligt hænger virkelig meget sammen med din sparsommelighed, og det tvivler jeg på er en ‘feature’ så mange elbilsejere har.
Med mindre man selvfølgelig har købt en alt for dyr bil, og der ikke skal mange pust til før korthuset vælter. Hvilket jeg tvivler på er sagen hos dig
Og nej, det handler ikke om ens indtægt, men om proportionen i at spilde tid kontra penge: Da vi var unge og fattige, og havde poloen, opdagede jeg også ret hurtigt, det med at drøne rundt til den billigste tank, og spare 10 øre/literen, ift. aftalen med Shell/fdm, alligevel på et helt år kun ville give os maks 150 kr i hånden ekstra…
Der er ikke noget galt med at være sparsommelig, men din holdning om at det er åh så besværligt hænger virkelig meget sammen med din sparsommelighed, og det tvivler jeg på er en ‘feature’ så mange elbilsejere har.
Med mindre man selvfølgelig har købt en alt for dyr bil, og der ikke skal mange pust til før korthuset vælter. Hvilket jeg tvivler på er sagen hos dig
Senest rettet af DanielB12 26. mar 2023, 20:58, rettet i alt 1 gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Men.... den sparemanøvre du her har været ude i ; Prøv lige at sætte nogle konkrete kr/øre på hvad du har sparet ?BrianDS skrev: ↑26. mar 2023, 19:41... men jeg må være ærlig at indrømme at jeg i denne uge synes det var pænt irriterende at jeg var nødt til at lade fra 16:00-18:00 i tirsdags, alternativet på en lynlader ville blive endnu dyrere, og igen køre hjem for at lade onsdag, så jeg havde nok til torsdag hvor jeg skulle køre lidt længere pga. arbejde (det kostede så en nat hvor familien måtte undvære mig i det lejede sommerhus - og ja, jeg skulle alligevel køre forbi vores hjem torsdag, så det var ikke en omvej, men der var heller ikke nogen oplagte lademuligheder på vejen, og dem der var ville være en omvej og en faktor fem dyrere)
Hvad er absolut dyreste pris du kan give på en lynlader ... 6,50 kr/kWh eller noget i den stil ?
Og hvis du i stedet lader hjemme, har du det til 1 kr/kWh eller noget ?
Så hvad er det absolut maksimale du kan have sparet ved en fuld opladning hjemme kontra ude på lynlader .... 350-400 kr ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 212 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Jeg ved ikke om jeg er helt kureret for rækkeviddeangst, men er da helt sikkert ikke bange for at løbe tør, på samme måde som man måske var inden man fik elbil. Jeg lader dog også stort set aldrig ude.
Vi har kun én bil i hustanden, og ét kørekort for øvrigt. Og må bare sige, at selvom jeg kun pendler i omegnen af 2 x 40 km hver dag, kunne jeg aldrig drømme om at købe en elbil med en WLTP rækkevidde på under 300 km. Heller ikke selvom jeg i praksis godt kunne leve med rækkevidden i hverdagen.
Tænker tværtimod min næste elbil gerne skal have længere rækkevidde end min ID.3s 420 WLTP, ikke kortere. Bare for at have friheden til at kunne køre længere ture, uden at skulle bekymre sig om opladning.
Vi har kun én bil i hustanden, og ét kørekort for øvrigt. Og må bare sige, at selvom jeg kun pendler i omegnen af 2 x 40 km hver dag, kunne jeg aldrig drømme om at købe en elbil med en WLTP rækkevidde på under 300 km. Heller ikke selvom jeg i praksis godt kunne leve med rækkevidden i hverdagen.
Tænker tværtimod min næste elbil gerne skal have længere rækkevidde end min ID.3s 420 WLTP, ikke kortere. Bare for at have friheden til at kunne køre længere ture, uden at skulle bekymre sig om opladning.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Pt står min lader til 00-06, men jeg tjekker da elprisen og ser om det er sandsynligt at det er billigere en anden dag, hvis ikke jeg har brug for at lade, det bruger jeg vel et minut på om dagen...DanielB12 skrev: ↑26. mar 2023, 20:38Her er jeg med hans.. men det er vist heller ikke gået nogens øre forbi, at du går jævnt meget op i prisen, og så bliver det besværligt imo.
Og nej, det handler ikke om ens indtægt, men om proportionen i at spilde tid kontra penge: Da vi var unge og fattige, og havde poloen, opdagede jeg også ret hurtigt, det med at drøne rundt til den billigste tank, og spare 10 øre/literen, ift. aftalen med Shell/fdm, alligevel på et helt år kun ville give os maks 150 kr i hånden ekstra…
Der er ikke noget galt med at være sparsommelig, men din holdning om at det er åh så besværligt hænger virkelig meget sammen med din sparsommelighed, og det tvivler jeg på er en ‘feature’ så mange elbilsejere har.
Med mindre man selvfølgelig har købt en alt for dyr bil, og der ikke skal mange pust til før korthuset vælter. Hvilket jeg tvivler på er sagen hos dig
Jeg erkender at jeg har væsentligt sværere ved at lade billigt, end andre der kan få refusion eller har reduceret elafgift.
Nu handler priserne på el heller ikke om 10 øre på en liter diesel svarende til at man giver en halv øre mere for en kilometer, men om det koster 1 kr eller 6 kr for en kilowatttime (der rækker 4-5 km)
Prisen er om ikke andet noget mere omskiftelig på el end den er på fossilt brændstof, og desværre noget værre rod at finde ud af (og ikke ens vilkår for alle)
Prisen lagt fuldstændig til side synes jeg stadig fossilbil er nemmere end elbil, og rækkevidden er stadig lige kort nok, når det kommer ud over det daglige.
Men.... det handlede egentlig ikke om prisen, men derimod rækkevidden og om man vender sig til det, og det var egentlig det der triggede min kommentar, det var trods alt kun 550 km jeg kørte i denne uge, det kunne desværre ikke lade sig gøre på en enkelt opladning, det synes jeg var bøvlet (og nej, det var ikke tilladt i sommerhuset, og der var ikke en lader i nærheden)
550 km er jo "ingenting" når man er vant til at køre fossilt.
@HansH jeg brugte som sådan ikke ekstra tid på at lade, det ville jeg have gjort hvis jeg havde satset på lynladeren, som både krævede en omvej, og ladetid/ventetid, så jeg valgte at sove hjemme, for ikke at skulle op kl 04:30 torsdag morgen for at kunne både lade og nå på arbejde.
Prisen på den nærmeste på ruten var kun 5 kr for at starte og 6,25 kr/kWh (og de andre tjenester jeg tjekkede var dyrere)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Okay, det kan jeg godt se..BrianDS skrev: ↑26. mar 2023, 21:27.. nej, det var ikke tilladt i sommerhuset, og der var ikke en lader i nærheden)
@HansH jeg brugte som sådan ikke ekstra tid på at lade, det ville jeg have gjort hvis jeg havde satset på lynladeren, som både krævede en omvej, og ladetid/ventetid, så jeg valgte at sove hjemme, for ikke at skulle op kl 04:30 torsdag morgen for at kunne både lade og nå på arbejde.
Prisen på den nærmeste på ruten var kun 5 kr for at starte og 6,25 kr/kWh (og de andre tjenester jeg tjekkede var dyrere)
I opholder jer i et sommerhus, hvorfra du skal køre på arbejde. Der er ikke opladningsmulighed i huset eller i nærheden.
Du vælger da - fremfor at tage et 30 min stop ved lynlader (+lidt omvej) - i stedet at køre fra sommerhus hjem til din privatadresse, og sove der så bilen kan lade imens, og du kan stå op til normal tid og køre på arbejde.
Det kan sagtens give mening
Inden du forklarede nærmere, forstod jeg det først sådan at du var kørt ekstraordinært hjem fra et sommerhusophold til din privat, blot for at spare pengene for den dyrere opladning ude i byen.
Og der var jeg nok lidt stået af.
Det scenarie du beskriver kan vel betegnes som et af de der marginaltilfælde, hvor man må tage det sure med det søde, når man kører elbil.
Og så sove i tryg forvisning om at opladningsmuligheder breder sig, og også vil komme til at dække sommerhusområderne bedre end tilfældet er nu.
Og så i øvrigt finde trøst i de fordele man har de resterende 95% af tiden, og at man i dagligdagen opsparer 10 min hver gang man ellers skulle være holdt ind ved en tankstation for at tanke. Den tid må man sætte ind på en slags opsparingskonto, og så tage derfra en gang imellem...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Vi skal også i sommerhus her i påsken, på Norddjurs. Og der er heller ikke lademulighed i sommerhuset (udover mormorlader selvfølgelig).
Vi kører fra Sydsjælland, så vi ankommer nok med næsten tomt batteri, medmindre vi laver at ladestop på vejen og topper op.
Vi har dog planer om at køre rundt i den uge vi er der, så vi skal under alle omstændigheder lade derovre, ligesom vi også gerne skal have strøm til at komme noget af vejen hjem.
Umiddelbart vrimler det ikke med lynladere på Djurs. 10-15 km fra sommerhuset er der nogle 50kW ladere (ved Djurs sommerland), og ellers skal man vist helt til Randers eller Århus for at kommer i nærheden af +175kW ladere...
Så jeg forudser at jeg nok er nødt til at køre afsted en enkelt gang eller to i løbet af ugen, blot for at få ladet bilen op... Medmindre vi kan få det timet med de besøg vi alligevel har planlagt i Randers og Århus (og hvis de er i gå-afstand fra laderne).
Men det bliver spændende. Det er første gang ellerten rigtig skal på udflugt.
Vi kører fra Sydsjælland, så vi ankommer nok med næsten tomt batteri, medmindre vi laver at ladestop på vejen og topper op.
Vi har dog planer om at køre rundt i den uge vi er der, så vi skal under alle omstændigheder lade derovre, ligesom vi også gerne skal have strøm til at komme noget af vejen hjem.
Umiddelbart vrimler det ikke med lynladere på Djurs. 10-15 km fra sommerhuset er der nogle 50kW ladere (ved Djurs sommerland), og ellers skal man vist helt til Randers eller Århus for at kommer i nærheden af +175kW ladere...
Så jeg forudser at jeg nok er nødt til at køre afsted en enkelt gang eller to i løbet af ugen, blot for at få ladet bilen op... Medmindre vi kan få det timet med de besøg vi alligevel har planlagt i Randers og Århus (og hvis de er i gå-afstand fra laderne).
Men det bliver spændende. Det er første gang ellerten rigtig skal på udflugt.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Undskyld, Brian jeg havde forstået det ligesom Hans, at du havde efterladt børn og kone for lade derhjemme billigere 🫣
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Ja det er vel ikke helt forkert at sige, at du starter hjemmefra med stor "spænding" ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Jeg synes lidt vi er tilbage til at en e-golf med træk havde taget kegler...
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Der er 60.000 Golf til salg på mobile. 11.000 er med træk.
5.000 Passat, 1400 med træk
12.000 Octavia, 4000 med træk
Kan ikke helt finde ud af om jeg syntes 25% er højt eller lavt
For på den ene side, så er det jo kun 1/4 der har træk. Men det er også meget at sige farvel til 1/4 af kunderne, hvis ikke man tilbyder dem noget de mener de har brug for
5.000 Passat, 1400 med træk
12.000 Octavia, 4000 med træk
Kan ikke helt finde ud af om jeg syntes 25% er højt eller lavt
For på den ene side, så er det jo kun 1/4 der har træk. Men det er også meget at sige farvel til 1/4 af kunderne, hvis ikke man tilbyder dem noget de mener de har brug for
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Har det gang på jord at påstå, at træk måske er mere udbredt på det danske marked end i Tyskland ?
Iflg denne artikel (der er fra 2014), er der dobbelt så mange "indbyggere pr. trailer" i Tyskland, sammenlignet med DK.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... e-trailere
"I Region Midtjylland købes 70 procent af de nye personbiler med anhængertræk, mens andelen i hovedstaden kun er 44 procent."
En vigtig og bevaringsværdig fordom om Jylland næres her ..
Jeg tænker ikke der er grund til at tro, at Golf'er skulle være underrepræsenterede i den statistik.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Nu ved jeg godt at @BrianDS har et specifikt scenarie, og der er uden tvivl tidspunkter hvor elbilen gør tingene mere kompliceret end en fossilbil - eksempelvis hvis man er i det nordligste eller vestligste Danmark som stadig er nærmest tømt for superladere.
Jeg skal heller ikke helt benægte at vi har taget Diesel bilen til bremen sidst, fordi vi ikke ville bruge tiden på at lade - når det så er sagt, så er det faktisk en beslutning som har direkte og målbare omkostninger.
Men hele tråden fik mig til at tænke lidt over hvad det egentlig koster at køre i elbil vs Diesel, og vanen tro lave et lille regnestykke på det spørgsmål (den havde du ikke set komme, hva @DanielB12 )
Disclaimer: Som udgangspunkt kører jeg med samme fart uanset hvilken bil vi kører i.
(ignorer lige den der detour ved odense, overså lige skiltet mod jylland da jeg kom retur fra laderen ved rosengårdcentret, så det kostede lige en tur ned til næste afkørsel på svendborg motorvejen og retur )
Ovenstående billede er fra i torsdags hvor jeg kørte til københavn og hjem igen.
Jeg har ikke prisen for el i marts måned endnu, men hvis jeg går efter februar har jeg betalt 2,18 kr/kWh i gennemsnit (inkl. tariffer mm)
Hjemmeladning: 67,7 kWh ( fra dagen inden og om aftenen da jeg kom hjem formoder jeg)
Første ladestop: 42 kWh á 2,15 = 90,30 kr.
Andet ladestop: 34 kWh á 2,7 = 91,80 kr
Hvis jeg ligger de tal sammen, så lander vi på 143,7 kWh så kom jeg hjem med mere strøm end den fik på (hvilket er korrekt, var på 12% eller sådan noget da jeg landede hjemme).
Anyway, for at regnestykket bliver så negativt som muligt, tager jeg de 9,4 kWh der er i overskud og fjerner fra det billigste sted at lade. Så forbruget på den her tur regner vi til bliver:
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr
32,6 kWh á 2,15 kr = 70,09 kr
34 kWh á 2,7 kr = 91,8 kr
Eller alt i alt 308,89 kr tur retur på et stykke på 640 km. Ladestop er hhv. hjemme eller ved tesla superchargers i hhv. Køge og Odense
Nu bliver det lidt gætværk igen, men den sidste tur jeg havde af længere km. i Volvoen var knap 400 km motorvej. Der har den (målt på stander) gået 424 km på 24,14 liter diesel, eller det der svarer til 17,56 km/l. Det blev tanket til 12,39 kr/l
så... 640 km / 17,56 km/l = 36,44 L
36,44 l á 12,39 kr/l = 451,49 kr
eller en difference på 142,6 kr for turen - eller hvis vi kan lide %, så er det en besparelse på 31,6%.
Så kan vi altid diskutere at prisen på opladning varierer voldsomt alt efter hvor du tanker, hvad du kører i, hvem du har en aftale med (som jo typisk koster et eller andet per måned) mm. og det var så her der gik lidt nysgerighed og nørderi i den - for elbiler er jo noget mere variable på ladeprisen - so here goes med en sammenligning:
____________________
Her er prisen hvis turen var foregået hos clever uden abb.
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr (hjemme)
66,6 kWh á 4,99 kr = 332,34 (Clever superlader i Odense)
Eller totalt: 479,34 kr for turen eller med andre ord er det 6,19% dyrere end diesel
____________________
Samme ladning hos tesla med non-tesla priser. uden abb
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr
32,6 kWh á 2,90 kr = 94,54 kr
34 kWh á 3,65 kr = 124,1 kr
Eller totalt 365,64 kr for turen, eller en besparelse på 19,03% i forhold til Diesel
____________________
Og så Ionity uden abb (Holy moly det er dyrt) - but anyway.
https://support.ionity.eu/en/payment-bi ... -at-ionity
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr (hjemme)
66,6 kWh á 6,20 kr = 412,92,-
Eller totalt for turen 559,2 kr eller 23,86% dyrere end diesel
____________________
Og - så bare for at gøre nørderiet til en ende, så tænkte jeg "Gad vide om chatgpt kan lavet udregningen for mig" Nej hvor bliver det nemt at lave lange store beregninger til tråde herinde fremover
Jeg skal heller ikke helt benægte at vi har taget Diesel bilen til bremen sidst, fordi vi ikke ville bruge tiden på at lade - når det så er sagt, så er det faktisk en beslutning som har direkte og målbare omkostninger.
Men hele tråden fik mig til at tænke lidt over hvad det egentlig koster at køre i elbil vs Diesel, og vanen tro lave et lille regnestykke på det spørgsmål (den havde du ikke set komme, hva @DanielB12 )
Disclaimer: Som udgangspunkt kører jeg med samme fart uanset hvilken bil vi kører i.
(ignorer lige den der detour ved odense, overså lige skiltet mod jylland da jeg kom retur fra laderen ved rosengårdcentret, så det kostede lige en tur ned til næste afkørsel på svendborg motorvejen og retur )
Ovenstående billede er fra i torsdags hvor jeg kørte til københavn og hjem igen.
Jeg har ikke prisen for el i marts måned endnu, men hvis jeg går efter februar har jeg betalt 2,18 kr/kWh i gennemsnit (inkl. tariffer mm)
Hjemmeladning: 67,7 kWh ( fra dagen inden og om aftenen da jeg kom hjem formoder jeg)
Første ladestop: 42 kWh á 2,15 = 90,30 kr.
Andet ladestop: 34 kWh á 2,7 = 91,80 kr
Hvis jeg ligger de tal sammen, så lander vi på 143,7 kWh så kom jeg hjem med mere strøm end den fik på (hvilket er korrekt, var på 12% eller sådan noget da jeg landede hjemme).
Anyway, for at regnestykket bliver så negativt som muligt, tager jeg de 9,4 kWh der er i overskud og fjerner fra det billigste sted at lade. Så forbruget på den her tur regner vi til bliver:
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr
32,6 kWh á 2,15 kr = 70,09 kr
34 kWh á 2,7 kr = 91,8 kr
Eller alt i alt 308,89 kr tur retur på et stykke på 640 km. Ladestop er hhv. hjemme eller ved tesla superchargers i hhv. Køge og Odense
Nu bliver det lidt gætværk igen, men den sidste tur jeg havde af længere km. i Volvoen var knap 400 km motorvej. Der har den (målt på stander) gået 424 km på 24,14 liter diesel, eller det der svarer til 17,56 km/l. Det blev tanket til 12,39 kr/l
så... 640 km / 17,56 km/l = 36,44 L
36,44 l á 12,39 kr/l = 451,49 kr
eller en difference på 142,6 kr for turen - eller hvis vi kan lide %, så er det en besparelse på 31,6%.
Så kan vi altid diskutere at prisen på opladning varierer voldsomt alt efter hvor du tanker, hvad du kører i, hvem du har en aftale med (som jo typisk koster et eller andet per måned) mm. og det var så her der gik lidt nysgerighed og nørderi i den - for elbiler er jo noget mere variable på ladeprisen - so here goes med en sammenligning:
____________________
Her er prisen hvis turen var foregået hos clever uden abb.
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr (hjemme)
66,6 kWh á 4,99 kr = 332,34 (Clever superlader i Odense)
Eller totalt: 479,34 kr for turen eller med andre ord er det 6,19% dyrere end diesel
____________________
Samme ladning hos tesla med non-tesla priser. uden abb
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr
32,6 kWh á 2,90 kr = 94,54 kr
34 kWh á 3,65 kr = 124,1 kr
Eller totalt 365,64 kr for turen, eller en besparelse på 19,03% i forhold til Diesel
____________________
Og så Ionity uden abb (Holy moly det er dyrt) - but anyway.
https://support.ionity.eu/en/payment-bi ... -at-ionity
67,7 kWh á 2,18 kr = 147 kr (hjemme)
66,6 kWh á 6,20 kr = 412,92,-
Eller totalt for turen 559,2 kr eller 23,86% dyrere end diesel
____________________
Og - så bare for at gøre nørderiet til en ende, så tænkte jeg "Gad vide om chatgpt kan lavet udregningen for mig" Nej hvor bliver det nemt at lave lange store beregninger til tråde herinde fremover
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Martinta for prez
Ret sjovt at se det sat op sådan.. hvis jeg så satte vores A4'er benziner ind, og gennemsnitspris på 14,19 kr/l benzin, og snit-forbrug på 15 på sådan en langtur.. så er det jo en gevinst uden lige.
Ret sjovt at se det sat op sådan.. hvis jeg så satte vores A4'er benziner ind, og gennemsnitspris på 14,19 kr/l benzin, og snit-forbrug på 15 på sådan en langtur.. så er det jo en gevinst uden lige.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Og havde du Clever abonnement, så kostede turen vel under 100kr alt efter hvad energitillægget ender på.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Korreborg skrev: ↑26. mar 2023, 11:57Det første man lære som elbilsejer syntes jeg netop er rækkevidde angsten. Jeg ville da hellere spare xx.xxx kr I det segment. Og så leve med at lade ude de 10 dage om året der er behov for det. Der er og bliver en mental barriere frem for en praktisk.
Og det samme med træk. Hvor mange har rent faktisk træk, og dem der har, hvor mange bruger det så kun 2 gange om året.
Jeg fik kureret min rækkeviddeangst for mere end 20år siden ved at pendle på tværs af ladnet på en mc med 9,5liter tank
På vinterferien var de også lidt brok i bilen over at vi da havde masser af benzin. For jeg vidste at de sidste ~50km ville være med lav hastighed. Tankede 56,47 liter (og den har 58liter tank).
Så på den led kører jeg ikke elbilen anderledes. Det tager normalt op til 75% for mig at komme hjem fra arbejde, men i torsdags brugte jeg alligevel 79% pga vejret, men da "afstanden til destinationen" < "resterende rækkevide" kom jeg hjem med 13km tilbage i batteriet. Men var jeg kommet afsted med mindre måtte jeg jo have taget et stop ~50km fra hjemme for en sjat til at nå hjem - eller sat hastigheden ned. Ville nok stadig have været hurtigere at tage de sidste 70km bag en lastvogn med 90 km/t end lavet et stop (der er ikke 130km/t hele vejen så forskellen nok kun 10min. Det når man ikke langt af motorvejen for at lade på).
Mhs træk så er jeg ikke sikker på at mine første biler havde træk. Men de sidste 20år har de alle haft det - selv smarten havde det og også citigoen. Men selvom Enyaq'en nemt trækker en campingvogn kan den kun opvejes til 1200kg og rækkevidden bliver ganske kort.
Da vi stadigvæk har campingvogn og behov for flere biler så er el ikke løsningen for dem alle. Enyaq'en er målt på km klart bil nummer 1.
Men vinterferien blev i Kodiaq'en da vi med færge på turen ikke havde behov for flere pauser, og den er også lidt større. Længste stræk var da planlagt til 4timer og 350km som jeg ikke troede Enuaq'en ville kunne tage tungt lastet og med topboks i vinterføre. Men havde vi ikke haft Kodiaq'en ville jeg bestemt ikke have haft problemer med at tage Enyaq'en. Så skulle vi bare have været 1/2 time endnu tidligere op for at nå færgen hjem. Men med samlet 550km ville det jo samlet koster under 1 timer med 2 ladestop til 80% og forlænge rejsedagen fra 11 til 12 timer (færger er langsomme og næsten halvdelen af turen). At den planlagte færge derop så blev aflyst mindre end et døgn før afgang ville nok have tilført ekstra stress hvis det havde været planen at tage Enyaq'en hvor vi så ad en alternativ rute fik nogert længere at køre ....
Der var iføge DST i 2022 1.4M familier med en bil men hele 566k med 2 eller flere. Vægter man så man tæller 1 extra bil i familier med 2 biler. 2 extra biler i i familier med 3 og blot 3 extra biler i familer med mere end 3 biler når man frem 664k biler der ikke er familiens "primære" bil. Det er nok de færreste hvor el ikke kan løses opgaven (på nær på prisen - Den gennemnitlige alder for danske biler er 9år)
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Hvis jeg havde Clever abb ville udregningen jo blive betydeligt mere kompliceret.
Så er vi ude i hvor meget man kører per måned, og uden at man kigger på hvad dine egne udgifter er til el - fordi - ja, den varierer medmindre man har clever power. Men skal vi tage den med mit regnestykke vil det se ud som følger
-------------------------------
Med Clever abb til 799,-
67,7 kWh á 2,18 og refusion på 1.33 kr/kWh = 57,55 kr
66,6 kWh á 0,00
Så vidt jeg kan læse mig til, har både Januar og Februar været uden tillæg
Så turen ville have kostet 57,55 med Clever som er differencen på refusion vs hvad jeg giver i el - MEN - de 799,- skal jo fordeles på noget, så udregningen vil nok nærmere være.
Tager jeg statistikken fra min tesla 12 måneder tilbage, så har den i gennemsnit lagt på 209 km/kWh (shit det har hjulpet at den pendler hver dag nu ) Så det er 4,7 km/kWh
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 100 superlader kWh per måned (470 km om månede/5640 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/100 = 7,99 kr/kWH
66,6 kWh á 7,99 = 532,13
I alt: 589,68 for den 640 km
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 200 superlader kWh per måned (940 km om månede/5640 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/200 = 3,995 kr/kWh
66,6 kWh á 3,995 = 266,-
I alt: 323,62 for 640 km
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 300 superlader kWh per måned (1.410 km om månede/16.920 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/300 = 2,66 kr/kWh
66,6 kWh á 2,66 = 177,-
I alt: 234,93 for 640 km
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 400 superlader kWh per måned (1.880 km om månede/22.560 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/400 = 1,99 kr/kWh
66,6 kWh á 1,99 = 132,5,-
I alt: 190,58 for 640 km
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 500 superlader kWh per måned (2.350 km om månede/28.200 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/500 = 1.59 kr/kWh
66,6 kWh á 1,59 = 105,89,-
I alt: 163,98 for 640 km
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 600 superlader kWh per måned (2.820 km om månede/33.840 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/600 = 1,33 kr/kWh
66,6 kWh á 1,33 = 88,578,-
I alt: 146,24 for 640 km
_______________________
Med Clever abb til 799,- og 700 superlader kWh per måned (3.290 km om månede/39.480 km om året )
hjemmeladning: 57,55 kr
799/700 = 1,14 kr/kWh
66,6 kWh á 1,14 = 75,92,-
I alt: 133,57 for 640 km
_______________________
Det er væsentligt at have med i udregningen at det her er for en tur. For folk der lader mest hjemme (hvilket formodentlig er størstedelen) vil hver km. ikke nødvendigvis svare til den pris der er her medmindre man har clever power og forudsætter at der ikke kommer måneder med pristillæg
Men der er umiddelbart ingen scenarier hvor den kommer under 100 kr Medmindre man kører voldsomt meget og forbruger en masse kWh per måned.
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Men man skal lige huske at sammenligne æbler med æbler....
Merprisen for en elbil istedet for en lille økonomisk brændstofbil er ikke ubetydelig og den største udgift ved at have bil i DK er stadig afskrivningen (medmindre man kører væsenligt længere end gennemsnittet)
Så på den led ville det nok stadig være billigere hvis jeg tog Citigo'en på tværs af landet istedet for Enyaq'en da extra km formentligt vil være noget billigere i den.
Men med sammenligningen Kodiaq <> Enyaq forskellen på benzin vs el så stor at der afskrivningen nok ikke influere helt så meget. Der skulle argumentet for nogle lange ture Kodiaq'en mere være at størstedelen af dens værditab er på pga alder og ikke pga km så det ikke ville koste ekstra i afskrivning at køre noget mere i den.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Helt klart. afskrivning, evt renter for at låne pengene, tinglysning mm. er ikke med.majland skrev: ↑27. mar 2023, 11:02Men man skal lige huske at sammenligne æbler med æbler....
Merprisen for en elbil istedet for en lille økonomisk brændstofbil er ikke ubetydelig og den største udgift ved at have bil i DK er stadig afskrivningen (medmindre man kører væsenligt længere end gennemsnittet)
Så på den led ville det nok stadig være billigere hvis jeg tog Citigo'en på tværs af landet istedet for Enyaq'en da extra km formentligt vil være noget billigere i den.
Men med sammenligningen Kodiaq <> Enyaq forskellen på benzin vs el så stor at der afskrivningen nok ikke influere helt så meget. Der skulle argumentet for nogle lange ture Kodiaq'en mere være at størstedelen af dens værditab er på pga alder og ikke pga km så det ikke ville koste ekstra i afskrivning at køre noget mere i den.
Så det en sammenligning som den kan bruges til er hvis du alligevel skifter bil, eller har de 2 biler holdene i carporten (eks. i mit tilfælde). Og derfor er afskrivning og service jo så stadig ikke regnet med
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Men jeg sammenlignede æbler med æbler, og ikke en citigo med en iX3
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Dikal
- Medlem
- Indlæg: 940
- Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gårslev
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 127 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Læste lige på Fiskers Facebook side, at WLTP resultaterne er kommet
Vores WLTP-resultater for rækkevidde er kommet og overstiger de oprindelige forventninger Den helt elektriske #FiskerOcean Extreme opnår en kombineret WLTP-rækkevidde på 707 km / 440 britiske mil*, den længste rækkevidde af nogen batteri-elektrisk SUV, der sælges i Europa i dag! Vi forventer europæisk godkendelse fra myndighederne senest den 28. april 2023, og leverancerne starter efter
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Cool. Har reserveret en Ultra.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Gad vide hvad "kombineret WLTP-rækkevidde" betyder? Sådan beskrives det måske altid?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Medlem
- Indlæg: 649
- Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 163 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3
Yir. Spændende at finde ud af hvor stort batteriet er. Er det 100 kWh som der tidligere har været rygter om, så er vi vel tæt på markedsledende effektivitet. I en firkantet kasse, fra en "producent" der får alt fra eksterne leverandører.Dikal skrev: ↑27. mar 2023, 14:47Læste lige på Fiskers Facebook side, at WLTP resultaterne er kommet
Vores WLTP-resultater for rækkevidde er kommet og overstiger de oprindelige forventninger Den helt elektriske #FiskerOcean Extreme opnår en kombineret WLTP-rækkevidde på 707 km / 440 britiske mil*, den længste rækkevidde af nogen batteri-elektrisk SUV, der sælges i Europa i dag! Vi forventer europæisk godkendelse fra myndighederne senest den 28. april 2023, og leverancerne starter efter
Lyder usandsynligt. Men fedt hvis det sker.
Senest rettet af SkodiaqDK 27. mar 2023, 15:45, rettet i alt 1 gang.