Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Min situation omkring elbil:

Afstemning sluttede 31. dec 2023, 10:10

venter på bedre opladningsmuligheder
12
7%
venter på VAG kommer med nye og bedre modeller
13
7%
venter på der fås en almindelig sedan/stationcar
12
7%
venter på ....... ANDET: svar med begrundelse
11
6%
har allerede en elbil
60
33%
har allerede to elbiler
15
8%
har en elbil og overvejer også en elbil som bil nr 2
11
6%
har en ICE bil og overvejer en elbil som bil nr 2
5
3%
køber en snart
20
11%
nej tak, ikke til mig
23
13%
 
Afgivne stemmer: 182

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af xbn » 19. dec 2023, 21:27

BrianDS skrev:
19. dec 2023, 20:51
Jeg tænker ikke VW gruppen sådan generelt har det skidt? Selvom det helt sikkert kunne gå bedre.

(nogle gange virker det bare som om at nogen mener at alle burde kunne lide Tesla og kineserbiler?)
Sat på spidsen, så tror jeg ikke VAG står noget nemt sted nu.
Uanset om man kan lide Tesla, BYD eller ej, så er der nogen der kan lide dem og VAG har tabt 25% markedsandele i Kina over de senere år, svarende til 10% af deres totale omsætning. Og også en lidt underlig situation, at Enyaq og Q4 sælger langt bedre end id.4 i Europa, og så har der flere gange været produktionsstop på Born/id.3. Det vælter ind med billige id.buzz lagerbiler der ikke har kunnet sælges i andre lande. VAG skal forhåbentligt nok klare sig over tid, men det er en anden verden end for 5 år siden.
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 19. dec 2023, 21:35

xbn skrev:
19. dec 2023, 21:27
BrianDS skrev:
19. dec 2023, 20:51
Jeg tænker ikke VW gruppen sådan generelt har det skidt? Selvom det helt sikkert kunne gå bedre.

(nogle gange virker det bare som om at nogen mener at alle burde kunne lide Tesla og kineserbiler?)
Sat på spidsen, så tror jeg ikke VAG står noget nemt sted nu.
Uanset om man kan lide Tesla, BYD eller ej, så er der nogen der kan lide dem og VAG har tabt 25% markedsandele i Kina over de senere år, svarende til 10% af deres totale omsætning. Og også en lidt underlig situation, at Enyaq og Q4 sælger langt bedre end id.4 i Europa, og så har der flere gange været produktionsstop på Born/id.3. Det vælter ind med billige id.buzz lagerbiler der ikke har kunnet sælges i andre lande. VAG skal forhåbentligt nok klare sig over tid, men det er en anden verden end for 5 år siden.
Enig, VAG kunne stå et bedre sted, men verden vil også være en anden om 5 år.

Jeg er ikke så overrasket over at ID.3 og ID.4/5 ikke er topsælgere når man ser alternativerne indenfor samme koncern.
Jeg selv valgte dem fra pga. for meget touch, for få knapper, og en kedelig kabine - indrømmet dog at jeg synes tingene er blevet lidt bedre i den samlede pakke i den faceliftede ID.3, omend prisforskellen op til fx en ENYAQ ikke er voldsomt stor.

De billigere kampagnebiler som fx ID.Buzz er VW jo ikke ene om - det gør nogle andre mærker vel også i stor stil?

Underligt nok så er en ENYAQ 85 Premium med top udstyr også meget dyrere end en tilsvarende L&K, så jeg er heller ikke uenig i at der godt må ske noget med prisstrukturer og pakker som fx @Thor-thor, @dklap og andre henviser til - jeg er nok bare ikke der hvor jeg synes "one-size-fits-all" er "fedt"
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af xbn » 19. dec 2023, 22:10

BrianDS skrev:
19. dec 2023, 21:35

De billigere kampagnebiler som fx ID.Buzz er VW jo ikke ene om - det gør nogle andre mærker vel også i stor stil?

Underligt nok så er en ENYAQ 85 Premium med top udstyr også meget dyrere end en tilsvarende L&K, så jeg er heller ikke uenig i at der godt må ske noget med prisstrukturer og pakker som fx Thor-thor, dklap og andre henviser til - jeg er nok bare ikke der hvor jeg synes "one-size-fits-all" er "fedt"
Det var specifikt en historie om spanske lagerbiler af id.buzz, der blev parallelimporteret til Danmark og solgt over 100k billigere end standardpriserne herhjemme, altså ikke noget producenten (direkte) har været inde over.

Alle de pakker, tilkøb der udelukker det ene og det andet, begrænsninger som underlige standardfælge osv har decideret afholdt mig fra at købe en bil jeg selv har konfigureret, jeg har kun købt brugte eller lagerbiler. Det virker som om målet for optioner hos VAG har været kunne fylde et Excel ark til det højst understøttede antal rækker. Det ville være rart, hvis det var simplere og at tilkøbspriserne ikke lignede åger.
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 19. dec 2023, 22:22

xbn skrev:
19. dec 2023, 22:10
...

Alle de pakker, tilkøb der udelukker det ene og det andet, begrænsninger som underlige standardfælge osv har decideret afholdt mig fra at købe en bil jeg selv har konfigureret, jeg har kun købt brugte eller lagerbiler. Det virker som om målet for optioner hos VAG har været kunne fylde et Excel ark til det højst understøttede antal rækker. Det ville være rart, hvis det var simplere og at tilkøbspriserne ikke lignede åger.
Jeg synes det er blevet sværere end det var tidligere - selvom der nu er meget færre tilvalg, for du vælger en pakke, nærmest "skrabet", "mellem", "høj", eller "alt" - eller noget i den stil, det er ikke længere så individuelt - og der er da også udstyr som jeg ikke nødvendigvis ønsker mig i de pakker - desværre.
Jeg kan dog godt lide at konfigurere mine biler selv, det gjorde jeg dog ikke helt med ENYAQ da jeg sagde hvad jeg gerne ville have, og så fandt vi en tysk bil, da leveringstiden var alt for lang (og usikker)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2767
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af Nicklossi » 20. dec 2023, 12:36

Jeg har en i familien, som er ægte “JEG HADER ELBILER!!”

Ét af hans stærkeste argumenter er, at et nyt batteri koster cirka 17 milliarder at skifte, agtigt.

Mit spørgsmål er:

Hvor mange har egentlig fået skiftet et batteri eller motor, hvor det ikke er blevet taget på en form for garanti?
These users thanked the author Nicklossi for the post:
martinta

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af HansH » 20. dec 2023, 12:44

Nicklossi skrev:
20. dec 2023, 12:36
Jeg har en i familien, som er ægte “JEG HADER ELBILER!!”

Ét af hans stærkeste argumenter er, at et nyt batteri koster cirka 17 milliarder at skifte, agtigt.

Mit spørgsmål er:

Hvor mange har egentlig fået skiftet et batteri eller motor, hvor det ikke er blevet taget på en form for garanti?
Det var den samme et af vores vennepar serverede. Tilsat et "faktum" om at batterierne kun holdt 7 år .. så skulle de skiftes. "Alle!" .. :)

Det er vel kun Tesla der har den slags kunder du spørger til.
Jeg tror helt sikkert der er nogen i "Tesla efter 8 år"-gruppen der har prøvet at punge ud selv til deres gamle TMS.
Men det er også der du finder dem, der er gået til et uafhængigt firma der kan renovere til en helt anden pris end komplet ny batteripakke.

Hvis det er byt-til-nyt så er der ingen tvivl om at muldvarpen skal pelses.
Jeg postede for et par uger siden denne historie ... som er helt på månen i min optik. Ingen ved deres fulde 5 vil jo nogen sinde ofre den slags mønt på en gammel e-Golf ... :roll:

Vores genbo's datter og hendes samlever er i øvrigt igennem en rigtig horror story med deres S'er (årg 2014 svjh).
Han er glad for den og vil gerne køre videre i den.
Men bilen kan ikke køre. Så Tesla fik den ind og dømte - "Ny elmotor/drivlinje". Det skiftede de så. At betale - kr 70.000.

Men bilen kan stadig ikke køre.
Tesla siger nu at det er en ny fejl, som ingenting havde med det første at gøre. Den nye fejl var der dog ikke da bilen blev indleveret, men er opstået i Tesla's varetægt. De igangsætter gerne fejlfinding og udbedring ..... kunden skal bare sige til ...... :lol: :?
Forståeligt nok er kunden lidt tøvende og aner ikke hvad han skal stille op, da han frygter at det bare udløser en ny stor regning .... som måske igen ikke er det sidste ord i den sag.

Jeg tænker egentlig ikke ovenstående er Tesla-specifik. Nu er det altså bare sådan en han har.
Noget lignende kunne sikkert ske med enhver gammel bil, hvor enhver større reparation er lidt en lottokupon ... for hvad er det næste.
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
Morten HedenstedBrianDSKMDTHYmartintaDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af GaSelle » 20. dec 2023, 12:56

Det kunne være sjovt at høre, om nogen reelt har stået i den situation. Og om nogen har fået repareret deres batteri. Jeg har set videoer om, at der i USA er værksteder for den slags og de begynder også at komme i Norge.

Man kunne stille pessimisterne modspørgsmålet: hvad koster en komplet ny motor til en BMW 530d, Audi A6 eller lign., alt inklusiv? Jeg gætter på, at det også er "deroppe af". Hvor tit sker det? Og stod man med en ellert, med et dødt batteri, ville man så ikke gøre som med fossilbilerne og finde et "bedre brugt" fra en hugger?
These users thanked the author GaSelle for the post:
Morten Hedensted

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af HansH » 20. dec 2023, 13:04

GaSelle skrev:
20. dec 2023, 12:56
Det kunne være sjovt at høre, om nogen reelt har stået i den situation. Og om nogen har fået repareret deres batteri.
Der er masser af historier om det i gruppen Tesla efter 8 år.

Jeg har set 3 firmaer i DK nævnt som havende kompetence i forhold til rep/renovering af batteri:
- MIXchanical Invention & Support .... https://www.facebook.com/carl.o.jenny (hvor han kalder sig Evmix Nielsen
- Brøndums Autoservice .... https://www.facebook.com/brondums.dk
- Ketner Aalborg .... https://ketner.dk/aalborg/
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3213 times
Been thanked: 4543 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af HansH » 20. dec 2023, 13:11

HansH skrev:
19. dec 2023, 08:35
Tyskland har også lige besluttet at stoppe alle tilskud til elbiler øjeblikkeligt..
... og der har Tesla så annonceret, at de går ind og kompenserer for det tilskud der bortfalder.

Hvis ikke de andre går med og gør noget tilsvarende, bliver slutresultatet en klækkelig prisforhøjelse for dem.
...
Skoda i Tyskland har iflg pressemeddelelse i går meddelt at de også holder hånden under kunderne ... https://www.skoda-media.de/press/detail/4238/

VW skulle efter forlydende også være med. Mon ikke det samme også gælder Audi og de andre i koncernen..

Om det er resultatet af Tesla's forhåndsudspil ? Tja... hvem ved :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af jansom » 20. dec 2023, 13:39

HansH skrev:
HansH skrev:
19. dec 2023, 08:35
Tyskland har også lige besluttet at stoppe alle tilskud til elbiler øjeblikkeligt..
... og der har Tesla så annonceret, at de går ind og kompenserer for det tilskud der bortfalder.

Hvis ikke de andre går med og gør noget tilsvarende, bliver slutresultatet en klækkelig prisforhøjelse for dem.
...
Skoda i Tyskland har iflg pressemeddelelse i går meddelt at de også holder hånden under kunderne ... https://www.skoda-media.de/press/detail/4238/

VW skulle efter forlydende også være med. Mon ikke det samme også gælder Audi og de andre i koncernen..

Om det er resultatet af Tesla's forhåndsudspil ? Tja... hvem ved :)
Cupra har også. Så er det nok hele familien.
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af claussor » 20. dec 2023, 15:51

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... algsrekord 16.686 biler. Det er f..... sindssygt. Jeg gad godt vide hvis Model Y ikke eksisterede og til de priser den har kørt med (inkl. lagerliste), om hovedparten havde købt en anden elbil, eller en stor del havde købt en fossil i stedet. Tesla har virkelig formået at rykke i danskerne må man sige.
These users thanked the author claussor for the post (total 3):
KevinffHansHDanielB12

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af GaSelle » 20. dec 2023, 15:58

Det er det, der skal til. Rimelige priser og et godt ladenetværk. Sidstnævnte halter stadig, desværre.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af Realtor » 20. dec 2023, 16:29

GaSelle skrev:
20. dec 2023, 12:56
Det kunne være sjovt at høre, om nogen reelt har stået i den situation. Og om nogen har fået repareret deres batteri. Jeg har set videoer om, at der i USA er værksteder for den slags og de begynder også at komme i Norge.

Man kunne stille pessimisterne modspørgsmålet: hvad koster en komplet ny motor til en BMW 530d, Audi A6 eller lign., alt inklusiv? Jeg gætter på, at det også er "deroppe af". Hvor tit sker det? Og stod man med en ellert, med et dødt batteri, ville man så ikke gøre som med fossilbilerne og finde et "bedre brugt" fra en hugger?
Der er flere i bmw i3 gruppen, som har udskiftet deres 60ah batteri med små 20kwh til det større 30kwh batteri for ca. 40k ink. montering samt de fik deres gamle batteri med hjem til en seriøs powerwall.
These users thanked the author Realtor for the post:
DanielB12
2020 Audi E-tron 55

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af The Micktrix / Dk » 20. dec 2023, 17:31

claussor skrev:
20. dec 2023, 15:51
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... algsrekord 16.686 biler. Det er f..... sindssygt. Jeg gad godt vide hvis Model Y ikke eksisterede og til de priser den har kørt med (inkl. lagerliste), om hovedparten havde købt en anden elbil, eller en stor del havde købt en fossil i stedet. Tesla har virkelig formået at rykke i danskerne må man sige.
Det vildt, i sær når det ikke er en bil til 150.000 kr som der er solgt så mange af. Men trods alt stadig en bil til nogen 100.000 kr.

Jeg tænker bare, gad vide hvor værdi tabet kommer til og ligge. Det må alt andet end værre meget højt, med det antal biler der er solgt.
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af claussor » 20. dec 2023, 18:59

The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 17:31
claussor skrev:
20. dec 2023, 15:51
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... algsrekord 16.686 biler. Det er f..... sindssygt. Jeg gad godt vide hvis Model Y ikke eksisterede og til de priser den har kørt med (inkl. lagerliste), om hovedparten havde købt en anden elbil, eller en stor del havde købt en fossil i stedet. Tesla har virkelig formået at rykke i danskerne må man sige.
Det vildt, i sær når det ikke er en bil til 150.000 kr som der er solgt så mange af. Men trods alt stadig en bil til nogen 100.000 kr.

Jeg tænker bare, gad vide hvor værdi tabet kommer til og ligge. Det må alt andet end værre meget højt, med det antal biler der er solgt.
Det er netop bil til det dobbelte i forhold de sædvanlige mest solgte biler. 208, Polo og den slags. Jeg tror mange har valgt at strække budgettet for at opnå "ønskebilen" (har bevidst ikke skrevet drømmebil vi er jo på vagcars😁).

Omkring brugt import:
"Der er år til dato indregistreret 3.010 Model Y som importerede brugtbiler. Her bliver Model Y dog slået af søstermodellen Model 3, hvoraf der er indtil videre er importeret 4.318 i år. "

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af xbn » 20. dec 2023, 19:45

The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 17:31
Jeg tænker bare, gad vide hvor værdi tabet kommer til og ligge. Det må alt andet end værre meget højt, med det antal biler der er solgt.
Populære biler plejer da at holde prisen godt som brugt, selvom der er solgt mange af dem, se bare på fx up!.
Billede

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af The Micktrix / Dk » 20. dec 2023, 19:53

xbn skrev:
20. dec 2023, 19:45
The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 17:31
Jeg tænker bare, gad vide hvor værdi tabet kommer til og ligge. Det må alt andet end værre meget højt, med det antal biler der er solgt.
Populære biler plejer da at holde prisen godt som brugt, selvom der er solgt mange af dem, se bare på fx up!.
Tror det var en helt anden tid. Det slet ikke de samme hvilkår som i dag.

Som market er nu med el biler, at der hele tiden kommer noget nyt. Så lader de beder, kører længer på en opladning. Nyrer type batteri som er beder end den gamle. Kineser biler som vi slet ikke havde den gang.

Tror det vende op og ned på alt ting. Mit bud er de rasler ned, men vi for at se :D
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post (total 3):
BrianDSMorten Hedenstedmartinta
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 20:48

The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 19:53
xbn skrev:
20. dec 2023, 19:45
The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 17:31
Jeg tænker bare, gad vide hvor værdi tabet kommer til og ligge. Det må alt andet end værre meget højt, med det antal biler der er solgt.
Populære biler plejer da at holde prisen godt som brugt, selvom der er solgt mange af dem, se bare på fx up!.
Tror det var en helt anden tid. Det slet ikke de samme hvilkår som i dag.

Som market er nu med el biler, at der hele tiden kommer noget nyt. Så lader de beder, kører længer på en opladning. Nyrer type batteri som er beder end den gamle. Kineser biler som vi slet ikke havde den gang.

Tror det vende op og ned på alt ting. Mit bud er de rasler ned, men vi for at se :D
Umiddelbart kunne en del elbiler holde prisen rigtigt godt i 2021, 2022, og starten af 2023, men flere modeller - også den jeg har, er blevet noget billigere - og dermed også noget lavere bud man kan få fra en forhandler, så ja, populære modeller rammes sandsynligvis også, især hvis udbuddet af brugte bliver for højt, hvilket jeg umiddelbart ser tegn på allerede, der er mange elbiler til salg, men de har dog ikke justeret priserne så meget (endnu)...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 20:56

Nicklossi skrev:
20. dec 2023, 12:36
Jeg har en i familien, som er ægte “JEG HADER ELBILER!!”

Ét af hans stærkeste argumenter er, at et nyt batteri koster cirka 17 milliarder at skifte, agtigt.

Mit spørgsmål er:

Hvor mange har egentlig fået skiftet et batteri eller motor, hvor det ikke er blevet taget på en form for garanti?
Jeg tænker også de fleste indtil videre har kunnet få det dækket på garantien, men der er nogen der får skiftet både motor og batteri (eller moduler), også nogle gange mere end én gang.

Her er et eksempel fra den gruppe @HansH nævner, hvor vedkommende selv skulle betale, og ja, jeg havde billedet, så det er ikke fra i dag, og jeg har klippet navne og billeder ud, der er ingen grund til at vise hvem der er hvem.
Tesla Batteri.jpg
Tesla Batteri.jpg (45.77 KiB) Vist 536 gange
Jaguar i-Pace skulle efter sigende være endnu dyrere...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 21:00

GaSelle skrev:
20. dec 2023, 12:56
Det kunne være sjovt at høre, om nogen reelt har stået i den situation. Og om nogen har fået repareret deres batteri. Jeg har set videoer om, at der i USA er værksteder for den slags og de begynder også at komme i Norge.

Man kunne stille pessimisterne modspørgsmålet: hvad koster en komplet ny motor til en BMW 530d, Audi A6 eller lign., alt inklusiv? Jeg gætter på, at det også er "deroppe af". Hvor tit sker det? Og stod man med en ellert, med et dødt batteri, ville man så ikke gøre som med fossilbilerne og finde et "bedre brugt" fra en hugger?
Hvorfor lige en 530d eller en A6? Det kunne vel også være en Skoda Fabia, eller en Passat?
Det er ikke billigt at skifte hverken motor eller gearkasse, og de går også i stykker, uden tvivl - det er vel bare lidt sværere med et batteri og konstatere om det er i orden? - og måske også at reparere eller?

Reparationer bliver helt sikkert noget der kommer til at opstå - det bliver sandsynligvis sværest med dem hvor de limer batterierne/cellerne sammen...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af Thor-thor » 20. dec 2023, 21:02

Se mor! Helt uden hænder :D

Ser ud til at Ford Mach E (lovligt) kan køre selv på motorvejen om et øjeblik...
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... a-motorvej

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af KMDTHY » 20. dec 2023, 21:10

Thor-thor skrev:
20. dec 2023, 21:02
Se mor! Helt uden hænder :D

Ser ud til at Ford Mach E (lovligt) kan køre selv på motorvejen om et øjeblik...
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... a-motorvej
"Man skal dog købe et abonnement til BlueCruise, og det koster 186 kr. pr. måned."

Glæm æ :lol:
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 3):
BrianDSdonfetafulmartinta
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af martinta » 20. dec 2023, 22:21

Lidt Off Topic - og så alligevel ikke i forhold til tidligere diskussion om tesla her i tråden.

//Rant ON
Men f*** det var tæt på at teslaen blev kørt direkte hen til genbrugspladsen, og jeg så bare gik hjem. Lorte bil.

Dagens tur. Afgang fra Århus klokken 5:30 til København. Regnvejr og Mørke betød at jeg skulle køre fra Århus til ca. midt på fyn før regnen stoppede. Hele den distance var uden fartpilot - Herefter var der opklaring så både AP og ACC kunne bruges. Kommer så til Sjælland hvor det regner igen, og derefter foregik resten af turen IGEN uden Fartpilot.

At holde farten i en elbil der "bremser" når man løfter foden fra speederen er ret udfordrende over sådan en lang distance uden fartpilot.

Turen hjem startede klokken 17:00 fra København igen, i regnvejr hvor turen ud af københavn foregik uden mulighed for fartpilot. Kort før storebæltsbroen klarede det lidt op så fartpiloten kunne bruges igen.

Indrømmet. Der var meget vand, men så var det altså heller ikke værre.
//Rant off.
Senest rettet af martinta 20. dec 2023, 22:35, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
BrianDSDanielB12Morten Hedensted

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af The Micktrix / Dk » 20. dec 2023, 22:28

Kan man ikke slå det fra, så den ikke bremser når du slipper speederne ??

Man ja så der lang vej.
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
BrianDS
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af martinta » 20. dec 2023, 22:28

Helt andet emne - i forlængelse af pakker.

Formoder ikke at alle har læst patch notes til tesla, men den her studsede jeg noget over.
tesla autopilot.jpg
tesla autopilot.jpg (85.08 KiB) Vist 457 gange
Så som jeg læser den, så betyder det at en sikkerhedsfunktion (som AP vel er siden det er der du har en réel Lane Assist i Tesla), bliver slået fra hvis de vurderer at du har været uartig 5 gange inden for en uspecificeret periode? :shock:

Det virker ikke super gennemtænkt, eller er der nogen der kan se logikken i det?

Eksmempler på "forced" dissengagement (egen erfaring er)
1) du reagerer ikke når den beder dig om at tage fat i rattet.
2) Du kører på motorvejen med eks. 130 km/t med AP slået til, du vælger at accelere til 141 km/t, AP er nu disabled resten af turen, fordi max hastighed er 140 km/t.

Retfærdigvis er 5 gange du laver sådan nogle fejl "højt" sat, men alligevel virker det som en mærkelig "straf"

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af martinta » 20. dec 2023, 22:30

The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 22:28
Kan man ikke slå det fra, så den ikke bremser når du slipper speederne ??

Man ja så der lang vej.
Jo, det kræver dog at du kører ind og parkerer bilen da den indstilling ikke kan ændres når du kører. Det vil så betyde at du ikke bruger regenerering resten af turen, hvilket har konsekvenser for hvor langt du kan køre.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 22:37

martinta skrev:
20. dec 2023, 22:30
The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 22:28
Kan man ikke slå det fra, så den ikke bremser når du slipper speederne ??

Man ja så der lang vej.
Jo, det kræver dog at du kører ind og parkerer bilen da den indstilling ikke kan ændres når du kører. Det vil så betyde at du ikke bruger regenerering resten af turen, hvilket har konsekvenser for hvor langt du kan køre.
Den kan vel regenerere når du bremser? Altså den bruger motorerne før bremserne?

De to ting er ikke koblet i min elbil, derfor jeg spørger, og regenerering er heller ikke.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Korreborg
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 335 times
Been thanked: 216 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af The Micktrix / Dk » 20. dec 2023, 22:38

martinta skrev:
20. dec 2023, 22:30
The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 22:28
Kan man ikke slå det fra, så den ikke bremser når du slipper speederne ??

Man ja så der lang vej.
Jo, det kræver dog at du kører ind og parkerer bilen da den indstilling ikke kan ændres når du kører. Det vil så betyde at du ikke bruger regenerering resten af turen, hvilket har konsekvenser for hvor langt du kan køre.
Ja okay, det sku da lidt træls lavet. Kunne værre smart bare og kunne slå det til og fra som man havde lyst.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6025
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af BrianDS » 20. dec 2023, 22:38

martinta skrev:
20. dec 2023, 22:28
Du kører på motorvejen med eks. 130 km/t med AP slået til, du vælger at accelere til 141 km/t, AP er nu disabled resten af turen, fordi max hastighed er 140 km/t.
Slår den fra fordi du manuelt laver en acceleration?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-3

Indlæg af martinta » 20. dec 2023, 22:40

BrianDS skrev:
20. dec 2023, 22:37
martinta skrev:
20. dec 2023, 22:30
The Micktrix / Dk skrev:
20. dec 2023, 22:28
Kan man ikke slå det fra, så den ikke bremser når du slipper speederne ??

Man ja så der lang vej.
Jo, det kræver dog at du kører ind og parkerer bilen da den indstilling ikke kan ændres når du kører. Det vil så betyde at du ikke bruger regenerering resten af turen, hvilket har konsekvenser for hvor langt du kan køre.
Den kan vel regenerere når du bremser? Altså den bruger motorerne før bremserne?

De to ting er ikke koblet i min elbil, derfor jeg spørger, og regenerering er heller ikke.
Standard indstillingen er onepedal drive hvor den så regenererer når du bremser (og hvor den her ikke bruger bremsen medmindre du manuelt aktiverer den).

Jeg tror ikke at den regenererer ved at trykke på bremsepedalen - har dog retfærdigvis aldrig testet det, men kan da være jeg skal tage et kig på om der kommer en lille grøn bar når de indstillinger er sat på den måde.

Edit: VW kører jo med 2 "modes" om du vil. Du har D og B. Tesla har kun D og så har du en grundinstilling til hvordan den skal køre i forhold til one pedal. Så den er noget mere ufleksibel hvis du gerne vil skifte imellem dem
Senest rettet af martinta 20. dec 2023, 22:43, rettet i alt 1 gang.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"