Jeg ved ikke nok om automatisk gearkasse til at forstå hvad det betyder. Heller ikke selvom jeg læser det link.
Mazda har kombineret de to første ved at montere en Torque Converter foran en DSG gearkasse.
Opsumeret her er forskellene: Torque Converter automatgearkasser Her kører et møllehjul/turbinehjul rundt i en oliepøl. Baseret på tryk overføres krafterne fra motorens svinghjul til gearkassen hvor gearene sidder. Det giver en behagelig blød igangsætning og super lækre bløde gearskift. Desværre er der også meget effekt tab og dermed mindre god brændstofsøkonomi.
Doppelkupplungsgetriebe (VW'sk -DSG) Denne minder mere om en manuel gearkasse, men med to uafhængige koblinger som styres af en computer. Hver kobling har sine egne gear, hhv. lige og ulige. Denne gearkasse har et mindre effektab, men kan, som du nok kender fra en VAG, have tendens til at være mindre blød i nogle situationer.
CVT (Continuously Variable Transmission) Denne type kendes fra eks. scootere. Her overføres kraften via et bæltedrev monteret på to koniske cylindre. Ved at variere størrelsen på de to cylindre fra hhv. lille til stor, og omvendt, kan der laves et uendeligt gear.
Ved acceleration vil motorens omdrejninger stå stille på nålen, eks. 2500omdr. Hold dig langt væk fra sådan en her, de lyder forfærdeligt!
Jeg er godt klar over at der også en koblinger i en TorqueConverter gearkasse, men det er sgu for teknisk at forklare. Hvis man vil være forvirret så se: https://www.youtube.com/watch?v=u_y1S8C0Hmc
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 24. jan 2023, 20:21
af farouche
Mazda gør mange ting på lidt en old school agtig måde, men på en måde de har p... godt styr på. If it works don't fix it..
Fornemmelsen i en CX-30 ligger over Polo klassen helt sikkert. Gælder også T cross og Taigo.
Den føles bare anderledes på en måde der er svær at forklare. Bare det at det stadig har traditionelle instrumenter kombineret med et digitalt display er anderledes.
Du skal simpelthen prøve det. Enten er du solgt eller også ikke
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 24. jan 2023, 20:29
af BrianDS
Er det helt fair at sammenligne en Mazda CX-30 med en T-Cross?
CX-30 er vel nærmere T-Roc eller måske endda lidt over?
Den starter under 300k, men den kan umiddelbart nemt komme et stykke over 400k?
Derudover, så er det selvfølgelig helt fint hvis @jansom kan få en CX-30 til budgettet, det er umiddelbart en noget større bil
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 24. jan 2023, 20:37
af farouche
BrianDS skrev:Er det helt fair at sammenligne en Mazda CX-30 med en T-Cross?
CX-30 er vel nærmere T-Roc eller måske endda lidt over?
Den starter under 300k, men den kan umiddelbart nemt komme et stykke over 400k?
Derudover, så er det selvfølgelig helt fint hvis [mention]jansom[/mention] kan få en CX-30 til budgettet, det er umiddelbart en noget større bil
Ja den ligger måske lige et mulehår under Golf men prisen er bare lavere hvis man sammenligner 1-1 på udstyr.
Jeg blev nok blot lidt facineret af den pga. den har så meget rigtig bil DNA
BrianDS skrev:Er det helt fair at sammenligne en Mazda CX-30 med en T-Cross?
CX-30 er vel nærmere T-Roc eller måske endda lidt over?
Den starter under 300k, men den kan umiddelbart nemt komme et stykke over 400k?
Derudover, så er det selvfølgelig helt fint hvis @jansom kan få en CX-30 til budgettet, det er umiddelbart en noget større bil
Ja den ligger måske lige et mulehår under Golf men prisen er bare lavere hvis man sammenligner 1-1 på udstyr.
Jeg blev nok blot lidt facineret af den pga. den har så meget rigtig bil DNA
Under Golf? CX-30 er vel groft sagt en forhøjet udgave af en Mazda 3? Og altså stort set direkte sammenlignelig med Golf, hvor T-Roc bygger på Polo?
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 24. jan 2023, 21:00
af jansom
BrianDS skrev:Er det helt fair at sammenligne en Mazda CX-30 med en T-Cross?
CX-30 er vel nærmere T-Roc eller måske endda lidt over?
Den starter under 300k, men den kan umiddelbart nemt komme et stykke over 400k?
Derudover, så er det selvfølgelig helt fint hvis [mention]jansom[/mention] kan få en CX-30 til budgettet, det er umiddelbart en noget større bil
Det er samme prisklasse. Men ja, en større bil dog er Taigo præcis samme størrelse. Og den er større end T-Roc.
Sammenlignet med T-Roc er den også langt bedre baseret på indtrykket i dag. Og den har langt mere udstyr.
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 24. jan 2023, 21:10
af Madmax
BrianDS skrev:
Under Golf? CX-30 er vel groft sagt en forhøjet udgave af en Mazda 3? Og altså stort set direkte sammenlignelig med Golf, hvor T-Roc bygger på Polo?
Taigo og T-Cross er på Polo platformen. Mig bekendt er T-Roc samme platform som Golf.
Men ja CX-30 bør være som en 3’er.
Ud og prøv. Mazda er forsvundet godt fra landkortet siden 80’erne og 90’erne hvor 323 og 626 stod i mange indkørsler.
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 24. jan 2023, 21:15
af farouche
jansom skrev:
BrianDS skrev:Er det helt fair at sammenligne en Mazda CX-30 med en T-Cross?
CX-30 er vel nærmere T-Roc eller måske endda lidt over?
Den starter under 300k, men den kan umiddelbart nemt komme et stykke over 400k?
Derudover, så er det selvfølgelig helt fint hvis [mention]jansom[/mention] kan få en CX-30 til budgettet, det er umiddelbart en noget større bil
Det er samme prisklasse. Men ja, en større bil dog er Taigo præcis samme størrelse. Og den er større end T-Roc.
Sammenlignet med T-Roc er den også langt bedre baseret på indtrykket i dag. Og den har langt mere udstyr.
T-roc er baseret på Golf7 hvor de har hævet bilen men sænket kvaliteten.
I teorien er de i samme model klasse men ikke helt i den virkelige verden.
Nej. De skriver at de har taget fordelene fra de forskellige gearkasser.
Teknisk set er det "bare" en gammeldags konverter gearkasse, men med meget høj brug af lock-up. Reelt bruger den kun konverteren ved igangsætning og gearskifte.
Har prøvet den i Mazda 3. Det er en rigtig lækker gearkasse!
Nej. De skriver at de har taget fordelene fra de forskellige gearkasser.
Teknisk set er det "bare" en gammeldags konverter gearkasse, men med meget høj brug af lock-up. Reelt bruger den kun konverteren ved igangsætning og gearskifte.
Har prøvet den i Mazda 3. Det er en rigtig lækker gearkasse!
Du har ret ved nærmere læsning kan jeg se at den blot har lock-up i alle gear, modsat en traditionel torque converter med kun lock i sidste (OD) gear
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 28. jan 2023, 12:26
af mojo
Så tog fruen og jeg ud for at se sådan et bæst i virkeligheden.
Bilen var så med manuel gearog med blå læder
Ellers en fed bil som man også sad udmærket i på bagsædet.
Vi fik 2 flasker vin fordi den ikke var aut gear som tidligere annonceret https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda ... 5d/5672987
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 29. jan 2023, 16:31
af jansom
mojo skrev:Så tog fruen og jeg ud for at se sådan et bæst i virkeligheden.
Bilen var så med manuel gearog med blå læder
Ellers en fed bil som man også sad udmærket i på bagsædet.
Vi fik 2 flasker vin fordi den ikke var aut gear som tidligere annonceret https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda ... 5d/5672987
Hvordan var de at tale med? Jeg følte ikke sådan at de var specielt interesserede i kunderne da jeg var der.
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 29. jan 2023, 16:38
af mojo
@jansom
ham jeg blev betjent af virkede lidt ligeglad med os og gav os bare nøglerne og viste retningen på hvor bilen stod.
Det gjorde mig absolut ingenting da jeg helst er fri for at han står på nakken af en.
Men hele tiden kunne jeg fornemme at han holdt øje med os da vi gik lidt rundt.
Han havde også spottet hvad vi var kørende i
Men vi fik under ingen omstændigheder lov til at forlade bygningen uden 2 flasker vin
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 29. jan 2023, 16:57
af Realtor
Jeg har pt. sådan en t-cross som lånebil da min e-tron er på værksted. En 1.0 tror jeg med DSG. Kører egentlig meget godt, dog undermotoriseret, men den virker godtnok billigt bygget kontra den seneste vw jeg har ejet ( golf 7.5 GTE 2018 )
har haft den siden onsdag, og hver anden gang jeg lukker dørene, skal jeg gøre det om pga. de ikke slår helt i, men størrelsen syntes jeg godt om.
Jeg har pt. sådan en t-cross som lånebil da min e-tron er på værksted. En 1.0 tror jeg med DSG. Kører egentlig meget godt, dog undermotoriseret, men den virker godtnok billigt bygget kontra den seneste vw jeg har ejet ( golf 7.5 GTE 2018 )
har haft den siden onsdag, og hver anden gang jeg lukker dørene, skal jeg gøre det om pga. de ikke slår helt i, men størrelsen syntes jeg godt om.
Ja størrelsen er nemlig rigtig fin. Den virker meget praktisk og rummelig.
1.0 med 110hk har jeg prøvet og synes den virker okay kørende. Jeg vil ud at prøve en 1.5 også og den er på papiret mere økonomisk og selvfølgelig hurtigere og stærkere. Det vil jeg nok vægte med alle de motorvejs km jeg kører.
Og ja, der er virkelig brugt meget plastic i den bil. Ingen bløde overflader.
@jansom
ham jeg blev betjent af virkede lidt ligeglad med os og gav os bare nøglerne og viste retningen på hvor bilen stod.
Det gjorde mig absolut ingenting da jeg helst er fri for at han står på nakken af en.
Men hele tiden kunne jeg fornemme at han holdt øje med os da vi gik lidt rundt.
Han havde også spottet hvad vi var kørende i
Men vi fik under ingen omstændigheder lov til at forlade bygningen uden 2 flasker vin
Jeg vil nu også helst gå for mig selv og kigge og vurdere. Men man skal jo ligesom have kontakt med dem for at kunne komme til at prøve og evt. handle. Og der var ingen opsøgende kontakt overhovedet.
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 29. jan 2023, 17:23
af Flamiq
Mener fortsat også, at du skal prøve Kamiq i 1,5 dsg udgave
Mht. udstyr, så må du jo se, om du kan finde den rette sammensatte model, i forhold til, hvad du vil give
Jeg er næsten sikker på, at du vil finde den særdeles velkørende - på trods af, du skal “slås” med en fartpilot på stilk
Mener fortsat også, at du skal prøve Kamiq i 1,5 dsg udgave
Mht. udstyr, så må du jo se, om du kan finde den rette sammensatte model, i forhold til, hvad du vil give
Jeg er næsten sikker på, at du vil finde den særdeles velkørende - på trods af, du skal “slås” med en fartpilot på stilk
Det er bestemt også planen
Re: Input og erfaringer - Polo ud, ??? ind
: 29. jan 2023, 17:31
af kGlerup
Flamiq skrev:Mener fortsat også, at du skal prøve Kamiq i 1,5 dsg udgave
Mht. udstyr, så må du jo se, om du kan finde den rette sammensatte model, i forhold til, hvad du vil give
Jeg er næsten sikker på, at du vil finde den særdeles velkørende - på trods af, du skal “slås” med en fartpilot på stilk
Har haft sådan en Kamiq som lejebil. Vestjylland-Holland tur retur.
Virker som en dejlig bil, med en lækrere kabine end VW's modstykke.
1.5 er en fin maskine.
Ja størrelsen er nemlig rigtig fin. Den virker meget praktisk og rummelig.
I bagagerummet er den dog ikke særlig rummeligt, det er helt sikker til den lille side.
Så kan man godt nok køre hele bænken med bagsæderne frem, og dermed udvide bagagerummet. Men det gør bagsæderne tæt på ubrugelige, ligesom det skaber et stort “hul” der hvor sæderne var, så ting let kan falde ned under bagsæderne.
Sådan alt i alt vil jeg måske nok mene at T-Cross er mindre rummelig end den ser ud.
Ja størrelsen er nemlig rigtig fin. Den virker meget praktisk og rummelig.
I bagagerummet er den dog ikke særlig rummeligt, det er helt sikker til den lille side.
Så kan man godt nok køre hele bænken med bagsæderne frem, og dermed udvide bagagerummet. Men det gør bagsæderne tæt på ubrugelige, ligesom det skaber et stort “hul” der hvor sæderne var, så ting let kan falde ned under bagsæderne.
Sådan alt i alt vil jeg måske nok mene at T-Cross er mindre rummelig end den ser ud.
Det er ligegyldigt med bagsæde pladsen, vi bruger det alligevel ikke til andet end bagage. Og jeg tror bagagerummet er stort nok til os to.
Den virker rummelig i kabinen.
dklap skrev:I bagagerummet er den dog ikke særlig rummeligt, det er helt sikker til den lille side.
Så kan man godt nok køre hele bænken med bagsæderne frem, og dermed udvide bagagerummet. Men det gør bagsæderne tæt på ubrugelige, ligesom det skaber et stort “hul” der hvor sæderne var, så ting let kan falde ned under bagsæderne.
Sådan alt i alt vil jeg måske nok mene at T-Cross er mindre rummelig end den ser ud.
Det er ligegyldigt med bagsæde pladsen, vi bruger det alligevel ikke til andet end bagage. Og jeg tror bagagerummet er stort nok til os to.
Den virker rummelig i kabinen.
Jamen så er der jo ingen ko på isen.
Her er en fin gennemgang af “problematikken”, hvis man ellers mener det er et problem. Fra ca. 3:30 og et minut frem. Pladsmæssigt var den også fin nok til fruen og jeg, men det hul i bagagerummet når sædet er kørt frem, er ikke så heldigt. Jeg købte min fra ny i 2019, skal selvfølglig ikke kunne sige om de på en eller anden måde har fikset det i de nyere versioner.