Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af cnp-vag » 20. jan 2023, 16:54

Her spørges ofte til priser for service og forskellige reparationer og typisk ender diskussionerne med en pris og eksempler på hvad andre har betalt for noget lign.

Jeg synes der mangler en anden dimension - Hvad er det egentlig vi betaler for?


Et par friske eksempler for min Leon fra oktober 2018 (alle priser er med moms):

1. De bageste støddæmpere skal skiftes for bilen har det kendte problem med utætte støddæmpere. Seat som opdagede fejlen ved et inspektionsservice gav min straks et tilbud (også uden jeg havde bedt om det) på DKK 7000,- for opgaven,

Reservedelene koster DKK 2400 hos Seats reservedelsafdeling og det var intet problem at få prisen sat ned til DKK 2000.

Vi taler altså om DKK 5000 for at skifte to støddæmpere som jeg selv kan skifte på en times tid https://www.youtube.com/watch?v=uGR6ZAmv9Ig.

Det her er forrykt, så jeg endte med at diskutere dette med forhandlerens eftermarkedschef og efter et kvarters tid kunne de udføre arbejdet for DKK 4000.

Jeg kunne godt fornemme at han ikke kunne få prisen længere ned så jeg købte i stedet to nye støddæmpere for under DKK 700 inkl. fragt hos AutoDoc. Både de originale støddæmpere og dem jeg har købt er fra Sachs (dog en opgraderet model som jeg håber ikke har samme svaghed, 5Q0 513 049 DC https://www.autodoc.de/sachs/14544404 i stedet for 5Q0 512 013 ER).

2. Seat vil have DKK 700 for at skifte kabinefilteret (pollenfilteret). Jeg har købt det hos AutoDoc for under DKK 150 og brugte 10 min på at skifte det. Filteret er fra Mann som også producerer til VW https://www.autodoc.de/mann-filter/7624543.

3. Seat ville have knap DKK 2300 for at skifte tændrør. De kan købes hos T-Hansen for DKK 600, men jeg købte dem hos AutoDoc for DKK 550 og brugte 20 min på at skifte dem. Tændrørene er fra NGK akkurat som de originale https://www.autodoc.de/ngk/17863551.

4. Motorolie til DKK 285 pr. liter men jeg plejer at købe 5 liter for EUR 40 plus fragt fra https://www.motoroel100.de/epages/62593 ... cts/0W20VW. Det er trods alt kun ca. DKK 75 pr. liter.

5. I.flg. Seat skal tændrørene skiftes hver 60.000 km men i.flg. NGKs hjemmeside har de en forventet levetid på 80.000-100.000 miles https://www.ngk.com/how-long-do-ngk-iridium-plugs-last, altså mere end det dobbelte af det skifteinterval VAG anvender.

Og jeg kunne finde mange andre eksempler, men min pointe er at rette fokus på hvad det egentlig er vi betaler for.


Prisen vi betaler skal ikke kun dække mekanikerens løn. Udgifter til ledere og lederes ledere, pæne salgslokaler osv. skal vi også betale, men vil vi det?

Jeg synes vi bør overveje i hvilken grad vi ønsker at betale til alle disse andre aktiviteter/ting hos værkstederen eller om det er et bedre valg at finde et mindre alternativt værksted som måske endda har specialiseret sig i netop vores bilmærke.


Jeg har valgt at køre min nye bil (nu over 4 år gammel) på det autoriserede værksted i håb om at en evt. kulancesag kunne håndteres i mindelighed.

Min erfaring med utætte støddæmpere efter relativt få km har for evigt fjernet min tro på at VAG har nogen som helst interesse i kulance med mindre de risikerer at ende i en skidtstorm af format, så jeg ser ikke længere nogen grund til at frekventerer autoriserede værksteder.

Så fremover kommer jeg også til selv at vedligeholde Leon'en i samme lift/værksted som jeg i forvejen anvender til husstandenes andre biler og et par andre.

Når tiden ikke tillader at jeg selv skruer har jeg et godt alternativt værksted i baghånden så jeg skal nok klare mig, men det undrer mig at de autoriserede værksteder kan blive ved med at trække kunder ind. Måske det skyldes at de fleste trods alt har svært ved at gennemskue hvad de egentlig for for de mange penge som betales.

Mvh
cnp-vag
These users thanked the author cnp-vag for the post (total 4):
HallasQT1410Lasse RKorreborg

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af asej » 20. jan 2023, 19:02

I det store hele er det vel for at have løbende gang i biksen. Forhandlere tjener mig bekendt kun håndører på nybilssalg, så for at de kan betale for alle de fine showrooms osv. bliver de nødt til at hive pengene hjem på deres stort set eneste andet produkt, som er værkstedet.
Det bliver endnu mere morsomt når elbilerne skal til service, for der kan de jo stort set kun checke om blinklysene stadig virker, og så bliver priserne endnu mere absurde.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Katborg » 20. jan 2023, 19:45

Har netop haft min VW E-UP til service - 3år gl. kørt 45.000km

Her anbefalede de at skifte skiver for.
Dette ville de have ca. 5.000kr for. For udskiftning af 2 skiver 😳

En forespørgsel på Autobutler gav tilbud fra ca. 2.300 til 2.800

Et skoda værksted har givet tilbud på 2.000kr.

Så VW var 2,5x dyrere!
Tager man 750kr fra i arbejdsløn, er der 4,250kr / 1.250kr til reservedele - så er VW’s reservedele 3,4 x dyrere 😳😳

Det er jo en helt sindssyg merpris

Dagen før havde vi vores Skoda Karoq til det lille årlige eftersyn, til en mindre pris end prisen for std. eftersyn af VW E-UP
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af perw » 20. jan 2023, 20:09

Men de har jo masser at lave.

Jeg havde nogle mislyde klapperne raslen, når jeg accelerede og havde fat i Skoda Brøndby fordi jegbville have dem til at kigge på det. Jeg har ikke brugt dem før. Så jeg var forbi for at få en tid.

Jeg kunne få en tid om ca. 1 måneden, hvor de kunne kører en tur og hører på problemet. Det er godt nok lang tid, hvis der et problem med motoren.

Sidste gang havde jeg fået lavet service hos Skoda Ejby, så jeg ringede til dem. De tog bilen 3 dage senere (godt nok lidt af en køretur, men så besøgte familie i Sydslesvig. Mekanikeren yde den inde i 30-40 min og kunne høre, at der åbent mellem kabine og motorrum og fandt ud af en gummipakning der manglede. Det var ikke lige en de havde, så han klistrede en plade på. Problem løst og nu lyder bilen som før.

Men jeg synes også der en del værksteder, h og Manhattan fornemmelsen af at de tager røven på en.

Forrige gang bilen skulle til service, bedte jeg om en pris. Bilen havde kørt 82.000 km og skulle have lavet olieservice,
Jeg fik en pris på 3500. Som jo lyder fint. Da de har bilen inde ringer de og spørger om jeg også vil have skiftet luftfilter og brændstofsfilter, da det skal skiftes om 7000 km. Jeg spørger om det ikke er med i prisen. Næææ, det var det ikke. Det ville koster 2500 at skifte. Så det service jeg havde spurgt på havde jo så en pris på 6000 og havde jeg fået den pris fra start, havde jeg jo nok undersøgt det lidt mere. Det endte med at jeg kunne få det lavet på den anden side af Storebælt til 1200 kr. Også Skoda.
Og hvem får lavet service og kører så igen 7000 ind igen og få skiftet 2 filtre.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Hallas » 20. jan 2023, 20:52

Ved ikke helt hvad vi betaler for, udover alt det fine. Men skal jeg betale de priser, så skal det også bare være i orden. Der trykker skoen for mig..der er for mange fine ord og for lidt ordentligt håndværk og ære i at lave en bil..det er som om, det mere drejer sig om hvor dygtige de er og hvilke kompetencer de har. Men jeg har måske bare været uheldig.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af torniel » 20. jan 2023, 21:39

I forbindelse med et service på min tidligere Superb, havde jeg en god snak med værkføreren, som udover det ovenstående, kunne oplyse, at han også skulle sende sine mekanikere på nogle kurser, som kun sjældent var anvendelige, men som var en betingelse for, at værkstedet kunne opretholde sin status som autoriseret værksted. Han sagde lige ud, at delene var de samme som man kunne købe ude i byen og at han aldrig selv ville bruge autoriseret værksted til en seks år gammel bil :D

Jeg havde det også noget stramt med serviceprisen på min Kodiaq (60kkm), så jeg fandt hurtigt ud af at skifte luftfilter selv, men jeg havde ikke mod på at skifte tændrør selv, da jeg ikke kunne gennemskue hvilke jeg skulle vælge og fordi bilen stadig er under garanti. Men næste gang kunne jeg godt forestille mig, at jeg har samlet mod til det, for priserne er helt hen i vejret.
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 125
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 158 times
Been thanked: 41 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af akaup » 20. jan 2023, 22:37

Tja - hvad er det egentligt vi betaler for?
Jeg kender mange - rigtig mange, der ikke med sikker hånd vil kunne skifte 4 tændrør, mens et kabinefilter kunne måske gå an med hjælp fra youtube.
Et olieskift ville være en større bekymring - mildt sagt!
De har ikke andre muligheder end at stole blindt på værkstedets ord og anbefalinger, og her er det jo op til den enkeltes pengepung og bekvemmelighed om man vælger mærkevare eller "lokalt" værksted!

Når jeg kigger på vognparkens service-skemaer, så er der som regel ikke meget i det, ud over olieskift, men med de rette ord og en længere spiseseddel, så ser det jo ud som om at kunden får noget for pengene, og ikke mindst "ikke noget man kan gøre selv på 30 minutter".
Personligt kommer jeg aldrig til at lægge penge hos de autoriserede værksteder, medmindre det er et krav for opretholdelsen af noget garanti. Dertil er de sgu for dyre ifht. hvad jeg kan lave det for selv!

De ting jeg ikke selv har gidet rode med har jeg fået lavet på små lokale værksteder, og viser man lidt interesse for deres arbejde, så har jeg kun oplevet rimelige priser og god service!!
Seneste eksempel var skift af magnetkobling på A4'erens AC-kompressor. Det lille lokale værksted ville have 7000dkk for komplet kompressorskift + evt. kølemiddel, hvilket jeg mente var dyrt. Pristjek ved de store uautoriserede viste priser der var 3-5000dkk højere!
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af perw » 21. jan 2023, 08:53

Jeg har før i tiden brugt Skoda Ishøj, so i tidernes morgen var j h Auto som lå i de ved folehaven.
Her for nogle år siden stoppede de som forhandler, da kravene fra Skoda blev for store og det kostede for meget for dem. Så de fortsatte som Skoda værksted, men kun for en kort periode, fordi efter hvad de selv sagde, så var det for dyrt at være Skoda autoriseret og hvis de skulle fortsætte var de nødt til at hæve priserne gevaltigt.

Så udefra det så betaler man også til Skoda dk, når vi kører på autoriseret værksted.

Men jeg tror også at nogle gange bliver det også for svært for nogle af de små værksteder. Jeg læste et andet sted om en der havde haft sin bil til service på et frit værksted og da han hentede bilen virkede nogle assistent syslerne ikke. Det kunne værkstedet ikke hjælpe med, han måtte kører forbi Skoda.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af mojo » 21. jan 2023, 09:15

Jeg har lige brugt et værksted i hammel til tandremsskift på 2.0tdi 184hk
Hvor jeg i forhold til prisen fra seat også kunne få inkluderet dsg service og kodning af batteri
Ejeren var tidligere vw skoda Mekaniker og vidste alt om mine bekymringer omkring køleanlægget på disse modeller.
Han har kun udført det jeg bad om og med de dele som jeg ønskede.
Pris lige under 10k.
These users thanked the author mojo for the post:
jansom

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Hallas » 21. jan 2023, 09:19

Skal der være lidt pænt om priser autoriseret værksteder, så har Skoda set lyset på et tidspunkt.

Det er billigere når bil er +5.. de ved godt at der begynder folk at kigge mere omkring, laver det selv måske.
These users thanked the author Hallas for the post:
jansom
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Watcher » 21. jan 2023, 09:34

Man er også nød til at tænke på alt er steget gennem årene og mange af os er blevet gamle nok til at huske hvad tingene kostede i “gamle dage” som vi kalder det og stadig sammenligner med dengang.

Reservedele er steget en del osv, det klar hvis man sidder og kigger autodoc dele og får hikmets auto&frisør til at skifte det så kan man spare nogle penge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post (total 2):
jansomRIX
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af xbn » 21. jan 2023, 09:50

285 kr for en liter olie lyder stadig af meget, selvom de både skal købe det hjem, skaffe sig af med det gamle etc. Der er trods alt også stor forskel på priserne på autoriserede værksteder.
These users thanked the author xbn for the post:
PL
Billede

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af jansom » 21. jan 2023, 09:51

mojo skrev:
21. jan 2023, 09:15
Jeg har lige brugt et værksted i hammel til tandremsskift på 2.0tdi 184hk
Hvor jeg i forhold til prisen fra seat også kunne få inkluderet dsg service og kodning af batteri
Ejeren var tidligere vw skoda Mekaniker og vidste alt om mine bekymringer omkring køleanlægget på disse modeller.
Han har kun udført det jeg bad om og med de dele som jeg ønskede.
Pris lige under 10k.
Jeg vil gerne have navnet på værkstedet
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af mojo » 21. jan 2023, 10:00

@jansom
Byens auto.
Da jeg havde booket tid opdagede jeg at han så oprindeligt kommer fra samme by som jeg og kun boede 200m væk.
Han blev desuden Danmarks bedste lærling.
https://skanderborg.lokalavisen.dk/erhv ... -i-hammel/
These users thanked the author mojo for the post:
jansom

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af jansom » 21. jan 2023, 10:03

mojo skrev:
21. jan 2023, 10:00
@jansom
Byens auto.
Da jeg havde booket tid opdagede jeg at han så oprindeligt kommer fra samme by som jeg og kun boede 200m væk.
Han blev desuden Danmarks bedste lærling.
https://skanderborg.lokalavisen.dk/erhv ... -i-hammel/
Mange tak :)

Jeg er ikke helt tilfreds med det lokale værksted jeg har fundet. Fruen arbejder i Hammel, så dette kunne være en mulighed.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af mojo » 21. jan 2023, 10:05

Det var også fordi min frue er på wavin det var så oplagt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Thor-thor » 21. jan 2023, 16:28

Er vi (inkl. undertegnede) ikke også lidt hurtige til at synes at det er for dyrt, når vi står på forbrugersiden af disken?
Jeg kan selv tænke mit indimellem, når jeg bliver præsenteret for en pris på diverse. Det kunne jeg sikkert "bikse sammen" selv, jeg kan hente stumperne billigt i Jemogfix/Thansen etc. og det kan kun tage 5 min at fikse... 8-)

Og der er da også masser af eksempler på priser der stikker af. Service der primært indholder "visuel inspektion" etc.
Skiftede i øvrigt selv pollenfilter sidst, efter en snak med værkstedet, der ville have 700,- og de kunne ikke gøre det billigere. Ok, købte selv til 199,- og skiftede på 5-10 min.

Omvendt så er der også mange udgifter der skal dækkes ind: løn, drift, bygninger, admin, forsikring, efteruddannelse, varelager, vedligehold etc? Hvis det var så gyldent at drive værksted ville alle vel gøre det?

Har selv et lille firma ved siden af og kigger en kunde isoleret set på min aktuelle tid til selve opgaveløsningen, vil de tænke at min løn er skyhøj. Men man har også forberedelsestid, kørsel tid/udgift, efterbehandling/levering af produkt, afskrivning på grej etc. og herudover naturligvis diverse "generelle" udgifter til forsikring, drift, tid til kundekontakt etc....
Når det er medregnet er timelønnen pludselig ikke så skyhøj.

Har et par gange mødt en potentiel kunde, der sagde at det var aaalt for dyrt. For det kunne naboens hundelufters bror "vist nok" også klare, han havde "vist nok" både evner og udstyr og han ville sikkert gøre det stort set gratis...

Det er jo helt fint, hvis man kan klare tingene med uformelle vennetjenester. Men det er bare heller ikke samme produkt. En professionel leverer (forhåbentligt) et gennemført produkt, til aftalt tid, i aftalt kvalitet, som de står inde for, retter ved evt. fejl etc.
Naboens hundelufters søn leverer måske topkvalitet, hurtigt etc. Men man kan også risikere at han ikke aner, hvad han laver, ikke lige gider, leverer noget skrammel som er ubrugeligt, eller ligefrem ødelægger noget (som han ikke kan fikse) etc. (men det var billigt :mrgreen: )
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
jansomakaup

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af PL » 21. jan 2023, 22:37

Thor-thor skrev:
21. jan 2023, 16:28
Er vi (inkl. undertegnede) ikke også lidt hurtige til at synes at det er for dyrt, når vi står på forbrugersiden af disken?
Jeg kan selv tænke mit indimellem, når jeg bliver præsenteret for en pris på diverse. Det kunne jeg sikkert "bikse sammen" selv, jeg kan hente stumperne billigt i Jemogfix/Thansen etc. og det kan kun tage 5 min at fikse... 8-)

Og der er da også masser af eksempler på priser der stikker af. Service der primært indholder "visuel inspektion" etc.
Skiftede i øvrigt selv pollenfilter sidst, efter en snak med værkstedet, der ville have 700,- og de kunne ikke gøre det billigere. Ok, købte selv til 199,- og skiftede på 5-10 min.

Omvendt så er der også mange udgifter der skal dækkes ind: løn, drift, bygninger, admin, forsikring, efteruddannelse, varelager, vedligehold etc? Hvis det var så gyldent at drive værksted ville alle vel gøre det?

Har selv et lille firma ved siden af og kigger en kunde isoleret set på min aktuelle tid til selve opgaveløsningen, vil de tænke at min løn er skyhøj. Men man har også forberedelsestid, kørsel tid/udgift, efterbehandling/levering af produkt, afskrivning på grej etc. og herudover naturligvis diverse "generelle" udgifter til forsikring, drift, tid til kundekontakt etc....
Når det er medregnet er timelønnen pludselig ikke så skyhøj.

Har et par gange mødt en potentiel kunde, der sagde at det var aaalt for dyrt. For det kunne naboens hundelufters bror "vist nok" også klare, han havde "vist nok" både evner og udstyr og han ville sikkert gøre det stort set gratis...

Det er jo helt fint, hvis man kan klare tingene med uformelle vennetjenester. Men det er bare heller ikke samme produkt. En professionel leverer (forhåbentligt) et gennemført produkt, til aftalt tid, i aftalt kvalitet, som de står inde for, retter ved evt. fejl etc.
Naboens hundelufters søn leverer måske topkvalitet, hurtigt etc. Men man kan også risikere at han ikke aner, hvad han laver, ikke lige gider, leverer noget skrammel som er ubrugeligt, eller ligefrem ødelægger noget (som han ikke kan fikse) etc. (men det var billigt :mrgreen: )
Klart enig i at vi danskere ofte vil have det hele til den halve pris, men jeg synes nu der er noget galt når vi både betaler 800-1000 kr i timeløn og så samtidig får får lov at betale 3-4-500% oveni prisen på simple reservedele/væsker ifht hvad disse koster i detailhandlen. Vi er jo tvunget til det hvis vi vil beholde garantien.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af GaSelle » 21. jan 2023, 22:57

Nej - det er flere år siden at aut. service var et krav for at opretholde garantien.
These users thanked the author GaSelle for the post:
jansom

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af PL » 21. jan 2023, 22:58

GaSelle skrev:
21. jan 2023, 22:57
Nej - det er flere år siden at aut. service var et krav for at opretholde garantien.
Du har ret, jeg blander garanti og kulance sammen

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Peder » 22. jan 2023, 00:35

Tingene er dyre, det er der ikke tvivl om. Men man skal jo huske at vi heller ikke selv gider arbejde gratis.
Jeg forsøger at klare de lavthængende frugter selv - pollenfiltre mv., og lader så aut. værksted om det der kan have garanti/kulancemæssig betydning.

Jeg bemærkede dog at VW var pisse ligeglade når garantien var udløbet, der var ikke umiddelbart noget at hente på kulance. Der var tale om nogle småting, så ved naturligvis ikke hvordan jeg havde stået hvis det var en motor der var stået af, men en sprinklerpumpe der drillede og en skærm der havde et dårligt lys i det ene hjørne på en 2,5 år gammel polo var fuld egenbetaling.

Iøvrigt en forhandler jeg har købt tre biler fra ny hos, fået alle service lavet ved og fået lavet en skade efter jeg blev påkørt. De var iskolde.

Passaten så ikke aut. værksted efter garantiudløb - som konsekvens.
These users thanked the author Peder for the post (total 2):
Sunnyakaup
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14509
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 844 times
Kontakt:

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Watcher » 22. jan 2023, 05:17

Peder skrev:Tingene er dyre, det er der ikke tvivl om. Men man skal jo huske at vi heller ikke selv gider arbejde gratis.
Jeg forsøger at klare de lavthængende frugter selv - pollenfiltre mv., og lader så aut. værksted om det der kan have garanti/kulancemæssig betydning.

Jeg bemærkede dog at VW var pisse ligeglade når garantien var udløbet, der var ikke umiddelbart noget at hente på kulance. Der var tale om nogle småting, så ved naturligvis ikke hvordan jeg havde stået hvis det var en motor der var stået af, men en sprinklerpumpe der drillede og en skærm der havde et dårligt lys i det ene hjørne på en 2,5 år gammel polo var fuld egenbetaling.

Iøvrigt en forhandler jeg har købt tre biler fra ny hos, fået alle service lavet ved og fået lavet en skade efter jeg blev påkørt. De var iskolde.

Passaten så ikke aut. værksted efter garantiudløb - som konsekvens.
Hvis du nu sælger rumraketter og en kunde kommer efter 2,5år og siger ihh wc’et i den er gået i stykker, det må være garanti, havde du så bar ud af egen lomme betalt et nyt? Det er jo det du forventer her.

Din vw forhandler vidresælger et produkt og evt garanti får han fra sin leverandør, når tiden er udløbet så dækker hans leverandør ikke mere..

Der ka så være situationer med kendte samt fabriksfejl hvor det er forlænget pga de godt ved det noget pis, men ellers så skal den enkelte forhandler jo punge ud af egen lomme efter endt garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
jansom
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af BrianB » 22. jan 2023, 07:08

Hallas skrev:
21. jan 2023, 09:19
Skal der være lidt pænt om priser autoriseret værksteder, så har Skoda set lyset på et tidspunkt.

Det er billigere når bil er +5.. de ved godt at der begynder folk at kigge mere omkring, laver det selv måske.
Jeg er ret sikker på VW har det samme. Om end du har ret, så kan man samtidigt undre hvorfor de pludseligt kan gøre det så meget billigere, bare fordi ens bil pludselig er fyldt 5. Det er jo præcis de samme dele og ting de udfører til et service som ellers havde kostet ca. det dobbelte - min bil køre jo stadig med samme olie, filtre mm., og lur mig om de ikke stadig tjener udmærkede penge på et 5+ service. :)
These users thanked the author BrianB for the post (total 3):
HallasPLakaup
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
TomDK
Nyt medlem
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 21 times

Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af TomDK » 22. jan 2023, 07:44

En anden måde at vurdere sagen på kan være at se på deres regnskaber, som dog indeholder alle deres aktiviteter - fx nye og brugte bil samt værksted, men måske også ejendom og andre ting, som ikke nødvendigvis kan isoleres. Direktøren/ejerens løn er også indeholdt og kan være vanskelig at isolere.

Ser man fx på VW i Birkerød - lokalt for mig - kan man jo hurtig se at det er en fin forretning de har. Så kan man jo selv foretage sine vurderinger om rimeligheden i det.

Som der skrives af flere, så har en forhandler mange andre omkostninger end 1:1 omkostningen til løn og dele.

Billede
Senest rettet af TomDK 22. jan 2023, 07:44, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
TomDK
Nyt medlem
Indlæg: 156
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 48 times
Been thanked: 21 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af TomDK » 22. jan 2023, 07:46

Tilsvarende for Skoda i Virum.
Billede

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af BrianB » 22. jan 2023, 08:40

TomDK skrev:
22. jan 2023, 07:44
Som der skrives af flere, så har en forhandler mange andre omkostninger end 1:1 omkostningen til løn og dele.
Helt sikkert - og det skal naturligvis også betales. Man skal jo så bare gøre det op med sig selv om man vil det. En mekaniker kan jo være lige så dygtig i en billig baggård (forstå mig ret) som dem i VAG-koncernens fornemme bygninger med enorme glaspartier. :)

Jeg har brugt VW under vores garantiperiode til service, men kommer nok ikke til det fremadrettet. Jeg synes simpelthen det er for dyrt. Jeg har en fantastisk dygtig lokal mekaniker med høj ekspertise indenfor VAG, og hans timeløn er vel ca. 30% lavere end hos VW.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af xbn » 22. jan 2023, 11:29

Peder skrev:
22. jan 2023, 00:35

Jeg bemærkede dog at VW var pisse ligeglade når garantien var udløbet, der var ikke umiddelbart noget at hente på kulance. Der var tale om nogle småting, så ved naturligvis ikke hvordan jeg havde stået hvis det var en motor der var stået af, men en sprinklerpumpe der drillede og en skærm der havde et dårligt lys i det ene hjørne på en 2,5 år gammel polo var fuld egenbetaling.
Det ville heller ikke være fair over for dem, der har købt udvidet garanti. Der får man jo ikke refunderet noget af udgiften til garantien, hvis forhandleren alligevel havde givet kulance på en fejl.
These users thanked the author xbn for the post:
DanielB12
Billede

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af Hallas » 22. jan 2023, 12:01

Tænker kulance er hvor der er fejl der er generel og man der yder en form for kompensation. Ikke at sidestille med garanti.
Så man kan jo godt få lavet det, uden at dem med tilkøbt ekstra garanti bliver snydt. Men klart, der skal være tale om gengangere og hvor der er historik for dårlige dele
These users thanked the author Hallas for the post:
xbn
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af PhillOS » 22. jan 2023, 13:31

TomDK skrev:
22. jan 2023, 07:46
Tilsvarende for Skoda i Virum.
Billede
Til orientering sammenligner du Bruttofortjeneste og Årets resultat for de to virksomheder, altså ikke samme tal.
These users thanked the author PhillOS for the post:
Monze1980
.

HenrikH
Medlem
Indlæg: 559
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 145 times

Re: Værkstedspriser - Hvad er det egentlig vi betaler for?

Indlæg af HenrikH » 22. jan 2023, 17:05

PhillOS skrev:
22. jan 2023, 13:31
TomDK skrev:
22. jan 2023, 07:46
Tilsvarende for Skoda i Virum.
Billede
Til orientering sammenligner du Bruttofortjeneste og Årets resultat for de to virksomheder, altså ikke samme tal.
Og en overskudsgrad på 0,8% - kan ikke hidse mig op….
These users thanked the author HenrikH for the post:
Rune

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"