3 kontra 4 cylindret tsi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 496
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Fabia4444 » 4. feb 2023, 09:56

Emnet er vendt tidligere, med forskellen mellem 3 og 4 cylindre.
Har prøvekørt de 3 cylindrede et par gange.
Sidst åbnede jeg motorhjelmen, kunne se at den 3 cylindrede virkelig vibrerede meget.
Motorophængene må virkelig være pressede.
Det er som om at under 2000 omdrejninger er der ikke meget trækkraft.
I tomgang kunne jeg mærke vibrationerne i sædet.

Problemet er at i minibils klassen er udbuddet blevet mindre og mindre.
Og dem der er, er stort set 3 cylindrede.

Er der andre med samme oplevelse.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Morten Hedensted » 4. feb 2023, 09:58

Det er muligt den 3 cylindrede er mere urolig, men jeg synes de gør det ok. Man skal bare huske at tage dem for hvad der er, små motorer.
Vi havde en Scala lånebil med 1.0 med 110 HK og DSG, jeg synes den kørte overraskende fint, på trods af, at jeg er vant til langt større og dyrere biler.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af xbn » 4. feb 2023, 10:41

De kører fint, de 3 cylindrede, men vibrerer meget - det er forskelligt fra model til model med hensyn til hvor godt det er dæmpet inde i kabinen. Man kan tydeligt mærke når den er tændt, i modsætning til en 1,2 tsi, og den skal højere op i omdrejninger, før den falder til ro.
Billede

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af GaSelle » 4. feb 2023, 10:58

Vi har haft en 1.0 TSI 115 med manuelt gear i en Golf 7. Den motor er jeg stadig imponeret over. Utroligt magtfuld selv fra lave omdrejninger, omdrejningsvillig og samtidig økonomisk. 1.2 TSI har jeg haft i diverse lånebiler, og for mig virker den uvillig til at tage omdrejninger og svagere end 1.0’en.

Motorerne opleves sikkert forskelligt mht støj og vibrationer alt efter hvilken bil de ligger i. Men 1.0 og Golf - det virker ritti’ fint.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Realtor » 4. feb 2023, 11:22

Har for nylig haft en 1,0 tsi dsg 95 låner i en t-cross udgave.

Syntes ved rolig bykørsel at den klarede jobbet eminent, men når den blev presset ifb. med overhalinger og motorvej, så var den død, men kommer jo også fra noget andet. Som en bybil/konebil er den fin.
2020 Audi E-tron 55

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af BrianDS » 4. feb 2023, 11:59

Vi har selv en Polo 1.2 TSI 90 HK, altså 4-cylindre, og jeg har af flere omgange kørt forskellige biler primært fra VAG med 3-cylindre, både Up!, Citigo, Fabia, Polo, A1, osv., jeg har endnu til gode at prøve en 3-cylinder bil som jeg synes kører tilnærmelsesvist ligeså godt som en 4-cylinder bil. Omvendt synes jeg også 1.2 er for lille til de fleste biler større end Polo...
For mig er der stort set ikke andet end larm og høje omdrejninger i dem med tre stempler, det er lidt bedre i dem med fire.

Jeg gider heller ikke at tæske en bil for at den kan flytte sig, og følelsen for mig når jeg kører i disse biler er at der overhovedet ikke er noget overskud.

Jeg har som sagt endnu til gode at prøve en 1.0 TSI som jeg selv gad købe
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Mikael M109R » 4. feb 2023, 17:46

Har prøvet 1.0 TSI i Rapid med Manuel og i Octacia Combi med DSG, meget overrasket over den, føles kvik særligt i rapiden, kørte til sydfrankrig i den ingen problem i det og ikke nogle rystelser, man kan ane det på lyden i tomgang og lave omdrejninger, men tænker ikke over det når får lidt havre. den holdt fint 130 Km/t meget af vejen og mener den næsten gik 20 km/l, Octaviaen med DSG kører dog ikke så angt pr. L.
Så ift spørgsmålet, tror det kommer meget an på hvilken bil de ligger i, er ikke nødvendigvis et dårligt valg.
Ift 1,2TSI 4 Cyl, er mit indtryk faktisk at den 3 cyl går bedre/ virker friskere.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Sace » 4. feb 2023, 19:15

Jeg har altid været godt tilfreds med de 3 cylindrede VAG'er. Og jeg har til gode at opleve problemer med dem jeg kender i omgangskredsen (fordelt over 1.0 MPI og 1.0 TSI i forskellige trim).
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af BrianDS » 4. feb 2023, 19:27

Sace skrev:
4. feb 2023, 19:15
Jeg har altid været godt tilfreds med de 3 cylindrede VAG'er. Og jeg har til gode at opleve problemer med dem jeg kender i omgangskredsen (fordelt over 1.0 MPI og 1.0 TSI i forskellige trim).
Så er det godt du har holdt dig fra diesel ;-)
1.4 TDI fra fx Fabia Greenline i slut 00'erne, de kunne knække bolte og lave huller i blokken ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Sace » 4. feb 2023, 19:36

BrianDS skrev:
4. feb 2023, 19:27

Så er det godt du har holdt dig fra diesel ;-)
1.4 TDI fra fx Fabia Greenline i slut 00'erne, de kunne knække bolte og lave huller i blokken ;-)
Det er bare fordi jeg ikke fortæller hele sandheden :lol: Har selv haft en Ibiza 1.4 TDI fra 08, og min mor havde en 07 Fabia 1.4 TDI. Sidstnævnte solgte vi ved 200.000k, der stod gearkassen af. Min søster rundede 300.000 i sin Fabia 1.4 TDI :)
De to sidstnævnte var dog modellerne uden DPF og start/stop (og greenline label).
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 496
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Fabia4444 » 4. feb 2023, 23:27

BrianDS skrev:
4. feb 2023, 11:59
Vi har selv en Polo 1.2 TSI 90 HK, altså 4-cylindre, og jeg har af flere omgange kørt forskellige biler primært fra VAG med 3-cylindre, både Up!, Citigo, Fabia, Polo, A1, osv., jeg har endnu til gode at prøve en 3-cylinder bil som jeg synes kører tilnærmelsesvist ligeså godt som en 4-cylinder bil. Omvendt synes jeg også 1.2 er for lille til de fleste biler større end Polo...
For mig er der stort set ikke andet end larm og høje omdrejninger i dem med tre stempler, det er lidt bedre i dem med fire.

Jeg gider heller ikke at tæske en bil for at den kan flytte sig, og følelsen for mig når jeg kører i disse biler er at der overhovedet ikke er noget overskud.

Jeg har som sagt endnu til gode at prøve en 1.0 TSI som jeg selv gad købe
Godt beskrevet. Præcis mine egne erfaringer. Min Fabia 1.2. 90 Hk. Har nu kørt 155.000 km. Nyder i det daglige, at den trækker helt ubesværet fra 1500 omdrejninger i 5 gear, Nu vil jeg gerne have en ny.
De 4 cylindrede biler i denne klasse er bare svære at finde.
Lidt i desperation prøvekørte jeg en i20, den mindste med 4 cylindre og 84 Hk. Uden turbo.
Faktisk kom der smil på læberne i forhold til prøvekørslerne af de 3 cylindrede.
Ingen vibrationer, harmonisk gangkultur. (manglede lige turbo) men positivt overrasket.
Har fundet 2 biler i klassen som har 4 cyl.
Mazda 2 og Hyundai i20

Læst mig til lidt af hvert på nettet om disse 3 cyl. motorer.
En af tingene var at motorophængene ikke holder så længe som de 4 benede.
En anden var at de begyndte at bruge lidt olie når de havde kørt 10.000 km.
Grunden til disharmonien skulle være noget med at en 3 cylindret leverer kraften ved hver 120 grader, mens en 4 cylindre ved hver 90 grader, Omgang (forstår ikke lige hvad der menes med dette )

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af jansom » 5. feb 2023, 00:10

Jeg har kørt næsten 250.000 km i en 75 hk Citigo og ca 50.000 km i en Polo 95 95 hk dsg.
Fuldstændigt problemfrit begge motorer.
De knurrer da lidt, men jeg kan ikke genkende at de skulle støje og vibrere. Citigoen var så ringe lydisoleret, at alt larmede i den bil. Men koblingen mest.
Stadig var det en fantastisk bil. Lavpris køreglæde.
Poloen kører også ganske fint. Motor og gearkasse passer dog ikke så godt sammen. Men den bliver brugt som pendlerbil og hverken støj eller mangel på kræfter er et problem. Det er selvfølgelig ingen raket, men ganske brugbart.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 37 times
Been thanked: 47 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Melle » 5. feb 2023, 00:30

Fabia4444 skrev:
4. feb 2023, 23:27


Læst mig til lidt af hvert på nettet om disse 3 cyl. motorer.
En af tingene var at motorophængene ikke holder så længe som de 4 benede.
En anden var at de begyndte at bruge lidt olie når de havde kørt 10.000 km.
Grunden til disharmonien skulle være noget med at en 3 cylindret leverer kraften ved hver 120 grader, mens en 4 cylindre ved hver 90 grader, Omgang (forstår ikke lige hvad der menes med dette )
Der findes tre cyl. motorer med både 90 grader og 120 grader, det er vinklen på plejlstangs-sølerne der kan være forskudt med 120 eller 90 grader. På en 90 graders har du to stempler op og et ned henholdsvis et op og to ned, på en 120 graders har du kun et stempel i top af gangen fordelt ligeligt på en omdrejning.
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af BrianDS » 5. feb 2023, 07:47

jansom skrev:
5. feb 2023, 00:10
Jeg har kørt næsten 250.000 km i en 75 hk Citigo og ca 50.000 km i en Polo 95 95 hk dsg.
Fuldstændigt problemfrit begge motorer.
De knurrer da lidt, men jeg kan ikke genkende at de skulle støje og vibrere. Citigoen var så ringe lydisoleret, at alt larmede i den bil. Men koblingen mest.
Stadig var det en fantastisk bil. Lavpris køreglæde.
Poloen kører også ganske fint. Motor og gearkasse passer dog ikke så godt sammen. Men den bliver brugt som pendlerbil og hverken støj eller mangel på kræfter er et problem. Det er selvfølgelig ingen raket, men ganske brugbart.
Der er helt klar forskellige opfattelser, jeg havde min mors Citigo i to uger da jeg skiftede fra Octavia 1.6 TDI til Touran 2.0 TDI, det var de to uger jeg nogensinde har haft længst på arbejde, især den ene gang hvor jeg kørte til Aarhus efter arbejde og så hjem igen.
Der er ingen trækkraft i sådan en lille bybil, radioen kan ikke engang overdøve motoren, sikkert pga der absolut ingen lydisolering er i bilen (den er dog undervognsbehandlet)
Det var bare støj og ikke rigtig nogen action efter min opfattelse.

Min mor er glad for bilen, hun kører heller ikke så langt, og den kører jo sådan set fint nok, men jeg ville aldrig selv vælge den, slet ikke til pendling.

Jeg kører af og til i den endnu, den har en helt speciel lyd såden en tre-benet bandit, og jeg kan godt se nogen kan se charmen i det, men når man kommer fra en 1.2 TSI eller en TDI, så er det bare larm for mig.

En 1.2 TSI er da også anderledes end en TDI, men jeg synes der er langt til en 1.0 TSI, og det afgjorde på stedet at jeg droppede overvejelserne om at skifte Poloen til en nyere model, for 1.5 TSI kunne ikke leveres og var også for dyr
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Madmax » 5. feb 2023, 09:32

Jeg har prøvet sådan en 1.0 i både Fabia, Scala og Octavia. Og en up hvis det tæller uden tryk.
Alle gange har de gjort deres arbejde uden problemer. Start/stop funktionen er rædderlig, da hele bilen ryster. Jeg slog det altid fra hver gang jeg satte mig i bilen.

Men jeg ville bestemt ikke have noget mod at køre i en dagligt - vi har selv en ny Fabia på vej med 1.0 95hk.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af RIX » 5. feb 2023, 10:05

synes lidt der er nogle stykker der sammenligner 1.2 tsi med 60/75hk mpi, det er sku ikke lige helt fair der taber 3 cylinderet godt nok 100%, men 1.2 tsi og 1.0 tsi er begge ea888 motore,men 1.0 har en anden turbo og den justere på både ind og ud knasten via ecu.
maks moment kommer 250/300 omdrejninger før i en 1.0 tsi derfor er den mere levende kontra 1.2 tsi, skulle man chippe ja så er det lidt utroligt men der kommer 1.2 tsi til kort, der kan hentes noget mere på en 1.0 tsi, har indtil vidre haft 2 1.0 tsi en 90 hk up(chippet til 145hk) og nu en 2019 fabia 110hk med opf, der må jeg sige vw er lidt bedre med motormapping en skoda ,den er lidt ujævn i trækket når den for lidt gas(det er dog afhjulpet lidt med turbo inlet(ikke chippet endnu)) har kørt omkring 75tkm ialt i de 2 biler, min kamerat har en 2016 fabia 110hk 1.2 tsi, der er ikke det store forskel på på hans og min, men der er mindre rumlen eller hvad man siger men ikke meget, min 1.0 er dog med ekstra isolering ab fabrik.
har dog ikke kørt meget i de helt nye 1.0 tsi med den nye luftfilterkasse(ligner 1.5 tsi kassen)
mvh

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af Hallas » 5. feb 2023, 10:11

Uha det var dage, dengang man kørte Daihatsu Charade med 3 ben…det var ikke en raket på nogen måde..men sad i tørvejr. 😀😀
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af mojo » 5. feb 2023, 10:27

Hallas skrev:Uha det var dage, dengang man kørte Daihatsu Charade med 3 ben…det var ikke en raket på nogen måde..men sad i tørvejr. BilledeBillede
Ja der var til sidst flere biler end der kunne findes motorer tilBillede
These users thanked the author mojo for the post:
Hallas

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af i-s » 5. feb 2023, 19:58

Hallas skrev:
5. feb 2023, 10:11
Uha det var dage, dengang man kørte Daihatsu Charade med 3 ben…det var ikke en raket på nogen måde..men sad i tørvejr. 😀😀
Kørte også Charade en kort overgang. Den havde nu en dejlig lyd synes jeg.
These users thanked the author i-s for the post:
Hallas
/Søren.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: 3 kontra 4 cylindret tsi

Indlæg af styker » 5. feb 2023, 21:46

Hallas skrev:
5. feb 2023, 10:11
Uha det var dage, dengang man kørte Daihatsu Charade med 3 ben…det var ikke en raket på nogen måde..men sad i tørvejr. 😀😀
Og dieselmodellen var en 3liters bil længe inden VW opfandt betegnelsen.
These users thanked the author styker for the post:
Hallas

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"