Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Hej Vagcars,
Vi skal have ny bil (stationcar) her snart - på et lille budget (helst Max 200k). Min bedre halvdel argumenterer for fordelene ved at købe fx en Megane (selvom det er fyord herinde ), der kan fås for en slik uden de har kørt meget.
Jeg er selv ret hooked på en passat, selvom jeg ved, at det er i den lave ende rent budgetmæssigt (og selvsagt ingen highline). Det ser dog ud til, man kan få noget fra 2017-2018 med ca 180-200k på tælleren til 170-200k.
Mit spørgsmål til jer erfarne Vw-folk er derfor, hvad man skal forvente ift reparationer på en bil med den slags slid på bagen?
Er der noget, jeg særligt skal være opmærksom på? Bestemte dele der gerne skal være skiftet eller lignende?
Eller noget jeg skal sørge for at spørge en forhandler ind til?
Alle råd/kommentarer er meget velkomne:)
Edit: ps; tak for et glimrende og lærerigt forum!
Vi skal have ny bil (stationcar) her snart - på et lille budget (helst Max 200k). Min bedre halvdel argumenterer for fordelene ved at købe fx en Megane (selvom det er fyord herinde ), der kan fås for en slik uden de har kørt meget.
Jeg er selv ret hooked på en passat, selvom jeg ved, at det er i den lave ende rent budgetmæssigt (og selvsagt ingen highline). Det ser dog ud til, man kan få noget fra 2017-2018 med ca 180-200k på tælleren til 170-200k.
Mit spørgsmål til jer erfarne Vw-folk er derfor, hvad man skal forvente ift reparationer på en bil med den slags slid på bagen?
Er der noget, jeg særligt skal være opmærksom på? Bestemte dele der gerne skal være skiftet eller lignende?
Eller noget jeg skal sørge for at spørge en forhandler ind til?
Alle råd/kommentarer er meget velkomne:)
Edit: ps; tak for et glimrende og lærerigt forum!
Senest rettet af adrk 7. mar 2023, 20:56, rettet i alt 1 gang.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Det bedste råd er at købe en Octavia
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
@jansom; hehe tjek:) jeg er med på, at den nok ligger bedre i budgettet - men synes dog ikke octaviaen så så billig ud. Men mener du også den er mere driftssikker?
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Du kan få en årgang 2018-2019 til 200.000 med betydeligt færre kørte km. Om den er mere driftsikker, ja det tror jeg. Men ingen af de nævnte biler er dårlige hvad det angår.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2765
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Hvis du kigger diesel, så skal du påregne udskiftning af tandrem og vandpumpe ved 210.000km
Det er en af de større poster i hvert fald.
Hvis den er med dsg, skal der udføres service ved hver 60.000 km, så det er enten 180 eller 240.000km.
Det er en af de større poster i hvert fald.
Hvis den er med dsg, skal der udføres service ved hver 60.000 km, så det er enten 180 eller 240.000km.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 252 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Megane er en flot bil med meget udstyr. Men køb en Skoda
Kør og vær glad 🛻
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
VI har en A4 2,0 TDI fra 2010, så årgangen er ikke sammenlignelig, men den har rundet de 200.000 km., så kan lige smide de par ting, som vi har kostet på den de seneste år:
Priserne er dem som jeg/vi har givet ved enten værksted eller Autodoc, såfremt vi selv har kunnet fixe tingene. V. Autodoc køber vi som regel Bosch.
- Tandrem, vandpumpe osv. (vores havde skift v. 180.000 km.), 5-7.000,- på værksted
- 4* bremseåg (de gamle var helt mørnede), 2-300,-/stk. hvis man selv skifter, 5-600,-/stk. på værksted inkl. montering
- Skift af bremseklodser og -skiver, 2.000-2.500,-, hvis man selv køber + skifter
- Servicering, tømning/fyldning af AC, 899,- på værksted
- 1*hjulleje, foran, ca. 2.400,- på værksted
- 2*fjeder, foran, 4.000,- på værksted
- Viskermotor + viskerarm, bag, 7-800,-, hvis man selv køber + skifter
Og så er der de planlagte services, hvor jeg selv laver en del, mens værkstedet kontrollerer de ting, som jeg ikke har forstand på. Det koster typisk 5-600,- at få dem til at lave en gennemgang af bilen ud fra fabrikkens forskrifter.
Jeg skifter selv olier og væsker samt filtre.
Priserne er dem som jeg/vi har givet ved enten værksted eller Autodoc, såfremt vi selv har kunnet fixe tingene. V. Autodoc køber vi som regel Bosch.
- Tandrem, vandpumpe osv. (vores havde skift v. 180.000 km.), 5-7.000,- på værksted
- 4* bremseåg (de gamle var helt mørnede), 2-300,-/stk. hvis man selv skifter, 5-600,-/stk. på værksted inkl. montering
- Skift af bremseklodser og -skiver, 2.000-2.500,-, hvis man selv køber + skifter
- Servicering, tømning/fyldning af AC, 899,- på værksted
- 1*hjulleje, foran, ca. 2.400,- på værksted
- 2*fjeder, foran, 4.000,- på værksted
- Viskermotor + viskerarm, bag, 7-800,-, hvis man selv køber + skifter
Og så er der de planlagte services, hvor jeg selv laver en del, mens værkstedet kontrollerer de ting, som jeg ikke har forstand på. Det koster typisk 5-600,- at få dem til at lave en gennemgang af bilen ud fra fabrikkens forskrifter.
Jeg skifter selv olier og væsker samt filtre.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Tjek, tak. Det vil jeg overveje. Jeg ved dog, at jeg får svært ved at argumentere en Skoda hjem (gl. fordom fra hendes side), så bl.a. også derfor, jeg hælde rmere til VW.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Tjek, tak - lige den slags, jeg var på udkig efter. Jeg kiggede en del på Diesel 2.0 DSG. Så vidt jeg forstår, har den kombination ikke de problemer som de mindre VW'ere med automatgear har.
Så vidt jeg kan se står tandrem og vandpumpe i 5-10.000. Kan det passe at DSG service er relativt overkommeligt, ala DKK 1.500?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Haha, jeg forventede ikke at få noget (som helst) positivt respons på det med Renault'en herinde. Og det var bestemt heller ikke meningen Men endnu en Octavia-stemme så, noteret.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Mange tak for input, meget brugbart. Det er egentlig generelt billigere end jeg havde frygtet at holde liv i en ældre bil med en del KM på bagen. Jeg kommer dog til at lave 0 selv, så det bliver selvfølgelig en del dyrere end du skitserer.Monze1980 skrev: ↑8. mar 2023, 07:27VI har en A4 2,0 TDI fra 2010, så årgangen er ikke sammenlignelig, men den har rundet de 200.000 km., så kan lige smide de par ting, som vi har kostet på den de seneste år:
Priserne er dem som jeg/vi har givet ved enten værksted eller Autodoc, såfremt vi selv har kunnet fixe tingene. V. Autodoc køber vi som regel Bosch.
- Tandrem, vandpumpe osv. (vores havde skift v. 180.000 km.), 5-7.000,- på værksted
- 4* bremseåg (de gamle var helt mørnede), 2-300,-/stk. hvis man selv skifter, 5-600,-/stk. på værksted inkl. montering
- Skift af bremseklodser og -skiver, 2.000-2.500,-, hvis man selv køber + skifter
- Servicering, tømning/fyldning af AC, 899,- på værksted
- 1*hjulleje, foran, ca. 2.400,- på værksted
- 2*fjeder, foran, 4.000,- på værksted
- Viskermotor + viskerarm, bag, 7-800,-, hvis man selv køber + skifter
Og så er der de planlagte services, hvor jeg selv laver en del, mens værkstedet kontrollerer de ting, som jeg ikke har forstand på. Det koster typisk 5-600,- at få dem til at lave en gennemgang af bilen ud fra fabrikkens forskrifter.
Jeg skifter selv olier og væsker samt filtre.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Jeg synes i øvrigt jeg hører flere steder, at "det ikke kun handler om antal kørte km, men om hvordan de er kørt". Det lyder plausibelt nok for mig. Men. Er der nogen måder man kan "tjekke" noget om dette på forinden køb af brugt vogn?
Eller er det bare at håbe, at forhandleren ikke lyver alt for meget, når han siger det er en 1-ejers pendlerbil der har kørt 80km/t hele tiden?
Eller er det bare at håbe, at forhandleren ikke lyver alt for meget, når han siger det er en 1-ejers pendlerbil der har kørt 80km/t hele tiden?
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 252 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Folkevogn/Skoda osv er bestemt heller ikke perfekte biler. Jeg har også kun fra anden side mht Renaulten. En kollega har lige byttet hans til en Ford Kuga. For mange reperationer, siger han
Kør og vær glad 🛻
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Jeg tænkte nok det var noget i den stil. Så kan man jo undre sig over valget af Renault, for der er endnu flere fordomme der. Dog ville jeg personligt ikke have noget imod at købe Renault selv, har kigget på mærket flere gange.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Snup en Skoda (og evt. ny kone, om nødvendigt)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 1. dec 2012, 11:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Snup en Octavia , jeg har haft 9 af dem og de har aldrig skuffet mig.
Nu Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style DSG 2020 Business executive og
Vw T-Cross 1.0 TSI Style DSG7 2020
Vw T-Cross 1.0 TSI Style DSG7 2020
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 1. dec 2012, 11:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Den bedste var en sløv SDI, med 68 hk, altideres pendler bil, service intervallet var 50.000km mellem service, og ham der overtog den efter mig 113.000km, han rundede 465.000km inden han sendte den til export. Den kostede kun 2 olie skift, den billigst Octavia , ud alle de 9, men de 8 andre var der ingen store ting med, kun service.
Nu Skoda Superb 1.5 TSI ACT Style DSG 2020 Business executive og
Vw T-Cross 1.0 TSI Style DSG7 2020
Vw T-Cross 1.0 TSI Style DSG7 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Din kone har fordomme om Skoda, men vil have en Renault. Det kunne du starte med at tage en snak med hende om….
Prøv evt at tage hende med ud til en forhandler for at prøve en Octavia. Det kunne være hun kunne omvendes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøv evt at tage hende med ud til en forhandler for at prøve en Octavia. Det kunne være hun kunne omvendes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Helt enig - det er tosset. Og "præferencen" for Renault stammer nok bare fra, at vi pt. har en Clio, der kører fint (og dermed er "Reunalt" afmystificeret/godkendt). Hvilket formentlig også ville blive tilfældet, hvis vi kommer i en Octavia (eller andre "fornuftige" biler i den prisklasse).jansom skrev: ↑8. mar 2023, 09:36Jeg tænkte nok det var noget i den stil. Så kan man jo undre sig over valget af Renault, for der er endnu flere fordomme der. Dog ville jeg personligt ikke have noget imod at købe Renault selv, har kigget på mærket flere gange.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Tjek tak for input.
Hvilken motor-kombination har du været mest glad for?
Vores kørselsbehov 2 x75km x2 pr. uge samt alt det løse (småture, længere weekendture og måske lidt sydpå). Jeg tror, vi er bedst stillet med en diesel men hvad ved jeg. Og så har vi - så vidt jeg forstår - DSG-balladen hvis det bliver med automatgear og lille motor, så manuel måske næsten er at foretrække hvis det bliver med lille motor.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
I know Ja, det må være planen. Så er spørgsmålet bare, om jeg også tør prøve Passat'en til sammenligning - for jeg er selv meget "forudindtaget" til dens fordel fremfor Octavia'en.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Selvfølgelig har Passaten flere fordele end Octaviaen. Det er en klasse større bil, men du kommer også til at gå på kompromis med km og måske også udstyr.
Men hvis du kigger på denne f.eks. så synes jeg man er godt kørende.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5660620
Adaptiv fartpilot, navigaion, lane assist, elbagklap, el-førersæde mm. Den har også fuld-led forlygterne.
Jeg har selv haft 3 af den model Octavia, og det var dælme fine biler.
Dens største anke var mangel på elektrisk håndbremse og auto-hold, men det vænner man sig til.
Men hvis du kigger på denne f.eks. så synes jeg man er godt kørende.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5660620
Adaptiv fartpilot, navigaion, lane assist, elbagklap, el-førersæde mm. Den har også fuld-led forlygterne.
Jeg har selv haft 3 af den model Octavia, og det var dælme fine biler.
Dens største anke var mangel på elektrisk håndbremse og auto-hold, men det vænner man sig til.
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Hvis din kone har prøvet en Skoda 105 på en kold vinterdag, så har hun noget at have sine fordomme i
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2765
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Hvis du køber en vw med dsg, så skal du købe en 2.0 TDI eller tsi. De kører med vådkobling, og er generelt ikke ramt af samme fejl som dq200, som ligger i 1.4/1.5 Tsi og 1.6 TDI.
Om en bil er kørt pænt/sundt eller ej, er umuligt at give et konklusivt svar på, men en bil der har kørt 200.000 km på fire år, har med al sandsynlighed haft flere sunde/varme kilometer end én der har kørt 20.000 km på fire år
Mht valget mellem Skoda, vw, Seat osv, så kan man sige at bilerne generelt minder meget om hinanden.
Det er de samme stumper der bliver brugt - motoren er feks helt magen til, rent teknisk.
Der er selvfølgelig ting der gør, at en Passat FØLES mere “eksklusiv” end en Octavia, og det skal der også være, når man tager forskellen i pris in mente.
Jeg havde uden at tøve valgt en Octavia med godt med udstyr og lavere kilometertal end en skrabet Passat, der har kørt 200-300.000km.
Med det sagt, så er jeg stadig glad for min Passat med 160.000km på klokken
Om en bil er kørt pænt/sundt eller ej, er umuligt at give et konklusivt svar på, men en bil der har kørt 200.000 km på fire år, har med al sandsynlighed haft flere sunde/varme kilometer end én der har kørt 20.000 km på fire år
Mht valget mellem Skoda, vw, Seat osv, så kan man sige at bilerne generelt minder meget om hinanden.
Det er de samme stumper der bliver brugt - motoren er feks helt magen til, rent teknisk.
Der er selvfølgelig ting der gør, at en Passat FØLES mere “eksklusiv” end en Octavia, og det skal der også være, når man tager forskellen i pris in mente.
Jeg havde uden at tøve valgt en Octavia med godt med udstyr og lavere kilometertal end en skrabet Passat, der har kørt 200-300.000km.
Med det sagt, så er jeg stadig glad for min Passat med 160.000km på klokken
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Fordomme eller overbevisninger afmonteres bedst ved selvsyn og selvafprøvning. Hvis du er bare lidt hooked på en Octavia - Der er jeg enig med @jansom - så ud at prøv. Er på min 4. Octavia
Men det med at prøve gælder alle du har i tankerne.
I stedet for surfe rundt for priser, billeder med videre på forskellige mærker er der altså intet som at se, mærke og prøve dem selv.
- These users thanked the author jencka for the post (total 2):
- Morten Hedensted • jansom
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Ifht DSG service har jeg fået en pris på olie og filter skift på min Octavia 2.0 TSi, på 3900 kr ved Skoda i Helsingør.
Uautoriserede laver det billigere, med original dele.
Jeg er på min 3. Octavia, alle i VRS modeller med 200 hk, 350 hk og nu 220 hk og her har jeg kun skiftet bremser, tændspoler og almindeligt service.
Dejlige biler.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Uautoriserede laver det billigere, med original dele.
Jeg er på min 3. Octavia, alle i VRS modeller med 200 hk, 350 hk og nu 220 hk og her har jeg kun skiftet bremser, tændspoler og almindeligt service.
Dejlige biler.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Tak for input. Ja, den ser fin ud (skal dog lige uden om hvid, men det er endnu en af vores "biases").Madmax skrev: ↑8. mar 2023, 14:16Selvfølgelig har Passaten flere fordele end Octaviaen. Det er en klasse større bil, men du kommer også til at gå på kompromis med km og måske også udstyr.
Men hvis du kigger på denne f.eks. så synes jeg man er godt kørende.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5660620
Adaptiv fartpilot, navigaion, lane assist, elbagklap, el-førersæde mm. Den har også fuld-led forlygterne.
Jeg har selv haft 3 af den model Octavia, og det var dælme fine biler.
Dens største anke var mangel på elektrisk håndbremse og auto-hold, men det vænner man sig til.
Dog synes jeg jo, at jeg kommer "tæt på" ift. alder og km med fx denne passat (der også har bakkamera men så "mangler" elbagklap og vognbaneassistent ift. Octavia'en); https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/5725675
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Haha Det ligner noget, der er ældre end både fordomme og ejermand...Henrik2800 skrev: ↑8. mar 2023, 14:21Hvis din kone har prøvet en Skoda 105 på en kold vinterdag, så har hun noget at have sine fordomme i
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 2. maj 2022, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Omkostninger/reparationer efter 200.000km (Passat)
Tjek, tak, det var også nogenlunde det , jeg var kommet frem til ift. motor/gear (og så acceptere det større forbrug mod mere "bil").Nicklossi skrev: ↑8. mar 2023, 15:47Hvis du køber en vw med dsg, så skal du købe en 2.0 TDI eller tsi. De kører med vådkobling, og er generelt ikke ramt af samme fejl som dq200, som ligger i 1.4/1.5 Tsi og 1.6 TDI.
Om en bil er kørt pænt/sundt eller ej, er umuligt at give et konklusivt svar på, men en bil der har kørt 200.000 km på fire år, har med al sandsynlighed haft flere sunde/varme kilometer end én der har kørt 20.000 km på fire år
Mht valget mellem Skoda, vw, Seat osv, så kan man sige at bilerne generelt minder meget om hinanden.
Det er de samme stumper der bliver brugt - motoren er feks helt magen til, rent teknisk.
Der er selvfølgelig ting der gør, at en Passat FØLES mere “eksklusiv” end en Octavia, og det skal der også være, når man tager forskellen i pris in mente.
Jeg havde uden at tøve valgt en Octavia med godt med udstyr og lavere kilometertal end en skrabet Passat, der har kørt 200-300.000km.
Med det sagt, så er jeg stadig glad for min Passat med 160.000km på klokken
Yes, det giver mening ift. "sunde" km. Ved brugtbilskøb er det nok bare at håbe.
Noteret - der er bare bred enighed om at Octavia er bedste køb i det her segment, kan jeg fornemme.