Gok2023 skrev: ↑25. maj 2023, 17:09
Morten Hedensted skrev: ↑25. maj 2023, 15:37
Du er vel med på, at det er en standardkontrakt, godkendt af både FDM og Finanstilsynet!?
Jeg har afleveret en del VAG leasingbiler, det har aldrig kostet en krone. Måske man skal passe på med at overfortolke en kontrakt man ingen praktisk erfaring har med.
Almindeligt slid faktureres ikke. Men det er klart, at buler og ridser koster penge. Det gør det også hvis det er en bil du ejer og du vil sælge den, så tages der højde for, i den pris du tilbydes, at skaderne skal udbedres,
Hej Morten
Nja synes nu ikke jeg overfortolker, men jeg skal da forholde mig til hvad der står i kontrakten? Og ja, det er en standardkontrakt lavet sammen med bla. FDM og foreningen af leasing selskaber, men kun indtil bilag 1 & 2 (Fremgår også af kontrakten)som er op til det enkelte leasingselskab, og bilag 2 omfatter aflevering af bilen.
Så nej jeg har ingen erfaring men har familie og kollegaer som har, og det jeg høre de har erfaring med er at de skal diskutere med ham FDM manden selv de mindste ridser fra vaskehal, små bilka buler osv. og du har ingen indsigelser.
Så at du ikke skulle betale en kroner lyder vildt da det jeg har hørt er priser fra 4000 op til 8000 på biler som har været leaset til 11+1. Worst case var 75000, men den havde fået en del buler over de tre år leasingaftale løb.
Tænker bare der burde være indregnet udgifter til klargøring af bilen i det månedlige leasing fee du betaler, så de småridser der vil være på en bil såsom vaskehals ridser m.m. ikke skal diskuteres ved aflevering. Meningen er vel at du skal kunne bruge bilen og ikke bare have den pakket ind i vat i din garage i leasingperioden, men du skal selvfølgelig heller ikke aflevere en smadret bil.
Men det er jo heldigvis op til den enkelte, hvad man vil skrive under på. Jeg hører bare mange som brokker sig over oplevelsen ved afleveringen af den leaset bil, men læser du kontrakten og specielt bilag 2 så kan jeg godt forstå man skal til kasse 1 ved aflevering.
/GOK2023
Du skal jo adskille tingene. Det er da helt uden betydning hvad FDM manden noterer, så længe det ikke koster dig en krone.
Da det var Nordania der havde VW privatleasing kunne man på deres hjemmeside læse, hvad der koster og hvad der ikke koster. Det er delt ind i K1 til K5 hvoraf K1 til K3 ikke koster en øre.
De historier du har hørt, har tydeligvis været vinklet efter, at FDM manden opfattes som urimelig, fordi han noterer alt - Men han passer bare hans arbejde. Bilerne bliver efterfølgende solgt på online auktion, til købere over hele europa, derfor er det super vigtigt, at ALT er noteret og dokumenteret, så køber ikke føler han har købt katten i sækken.
Jeg medgiver, at man har strammet op på skader på glas, men da jeg afleverede vores Passat, havde jeg fået repareret et stort stenslag, hvilket kunne ses, han bemærkede det nemlig, men lod det passere, fordi det var lavet ordentligt.
Jeg har set min del af afleverede leasingbiler og flertallet ligner lort. Det er tydeligt, at mange tror, at fordi det er en leasingbil, så kan man være totalt ligeglad. Det kommer jeg aldrig til at fatte.
Og nej, jeg har ingen aktier i Semlers leasing forretning, eller i andres, jeg er bare træt af at høre alle fordommene om folks oplevelser med de værste selskaber, for år tilbage, blive bragt i spil, som værende det generelle billede.
Undlader man at hidse sig op på FDM manden, så kan man let lise ud af ham, hvem der er urimelige og hvem der ikke er. Jeg har fx et selskab, som jeg aldrig kommer til at benytte, simpelthen fordi jeg har fået bekræftet, at de er dybt urimelige og malker kunderne på fuld smadder.
Jeg har siden 2016 afleveret 2 stk Polo, 1 stk Golf, 1 stk Passat, 1 stk ID.3 og en Superb, der var fra et andet leasing selskab.
De 4 første var ved VW Privatleasing/Nordania ID.3 var VW Privatleasing/Semler Finans, Superb'en var ved RAF Leasing, brugt privatleasingbil, kørt 84.000 da vi fik den.
Der udover har jeg haft en Mercedes GLC på Hessel Hire.
Jeg har pt en Octavia fra 10/22 som Semler står for og en ID.4 fra Volksvagen GO.
Som nævnt, det har aldrig kostet en krone - I øvrigt har min kone og søn, der fylder 25 i august, kørt langt de fleste kilometer i bilerne. Så det er ikke fordi jeg har trillet rundt so en morfar i dem.
Min påstand er, at jeg med så relativt mange biler i den periode, ikke kun kan ha været heldig.
Du er selvfølgelig velkommen til at mene som du gør om leasing. Jeg prøver udelukkende at nuancere billedet lidt.