Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 21. maj 2023, 19:11

i-s skrev:
21. maj 2023, 18:58
Gok2023 skrev:
15. maj 2023, 20:39
Jep du kan have ret at det kan være svært hvordan det skal håndteres, men på fossil biler er variablerne noget større og derved formentlig svære at lave en test som viser den reelle tilstand af bilen, det burde være mere enkelt på en elbil.
Det er da også meget enkelt.
Hvis du 0-stiller trip data i kørecomputeren, så vil i dit eksempel bil 1 vise 148 km @ 100% og bil 2 vil vise 214 km @ 100%
Er de ladet til f.eks 50%, så vil de sige 74 og 107 km.

Så uden at gå i krig med store tests, så kan du komme meget langt hvis du bare får 2 min alene med bilen.
Er det så simpelt?

jeg nulstillede køredata (lang tid) da jeg skiftede til sommerhjul, estimeret rækkevidde ændrede sig ikke, men siden da er rækkevidden ved 80% og 100% blevet længere efterhånden som jeg har kørt, det burde det vel ikke hvis det skulle være nok at nulstille trip-data? Sidst der blev nulstillet var med opdatering på værkstedet (3.0), der ændrede den estimerede rækkevidde sig heller ikke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af i-s » 21. maj 2023, 21:46

BrianDS skrev:
21. maj 2023, 19:11
i-s skrev:
21. maj 2023, 18:58
Gok2023 skrev:
15. maj 2023, 20:39
Jep du kan have ret at det kan være svært hvordan det skal håndteres, men på fossil biler er variablerne noget større og derved formentlig svære at lave en test som viser den reelle tilstand af bilen, det burde være mere enkelt på en elbil.
Det er da også meget enkelt.
Hvis du 0-stiller trip data i kørecomputeren, så vil i dit eksempel bil 1 vise 148 km @ 100% og bil 2 vil vise 214 km @ 100%
Er de ladet til f.eks 50%, så vil de sige 74 og 107 km.

Så uden at gå i krig med store tests, så kan du komme meget langt hvis du bare får 2 min alene med bilen.
Er det så simpelt?

jeg nulstillede køredata (lang tid) da jeg skiftede til sommerhjul, estimeret rækkevidde ændrede sig ikke, men siden da er rækkevidden ved 80% og 100% blevet længere efterhånden som jeg har kørt, det burde det vel ikke hvis det skulle være nok at nulstille trip-data? Sidst der blev nulstillet var med opdatering på værkstedet (3.0), der ændrede den estimerede rækkevidde sig heller ikke.
Ja det tror jeg. Du kan nulstille 3 niveauer. Det er All-time vi snakker om. Når du nulstiller så estimer den lige bagefter ud fra de fabriks programmerede WLTP tal.
Når du begynder at køre vil det altid ændre sig op/ned.

Fra Enyaq manual:
vagcars1.png
vagcars1.png (37.1 KiB) Vist 1566 gange
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 21. maj 2023, 23:07

i-s skrev:
21. maj 2023, 21:46
...
Ja det tror jeg. Du kan nulstille 3 niveauer. Det er All-time vi snakker om. Når du nulstiller så estimer den lige bagefter ud fra de fabriks programmerede WLTP tal.
Når du begynder at køre vil det altid ændre sig op/ned.

Fra Enyaq manual:
vagcars1.png
Ja, det var også det jeg forventede, men jeg er bare usikker på om det så også er helt sådan det fungerer, for det står godt nok at data til beregningen bliver nulstillet, men der står ikke umiddelbart at der bliver lavet en ny beregning på basis af WLTP oplysningerne.
Hvilket så også vil passe med min umiddelbare oplevelse, altså at rækkevidden ikke bliver nulstillet, men data bag rækkevidden bliver slettet, hvorfor den så samler data igen til at lave nye beregninger?

Ellers ville en ny eller forholdsvis ny bil skulle vise præcis det tal der kommer fra fabrikken, hvilket bilen jo ikke rigtigt kan vide noget om, da jeg ikke forventer at de kalibrerer data til dette med hvilke hjul og hvilket udstyr der er i bilen.

Ellers vil det jo være meget nemt at få SoH, hvilket jeg desværre ikke regner med det er... 🤔

Nu har jeg så ikke lige en "næsten ny" bil jeg kan prøve det på 😉
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af i-s » 22. maj 2023, 16:09

BrianDS skrev:
21. maj 2023, 23:07
i-s skrev:
21. maj 2023, 21:46
...
Ja det tror jeg. Du kan nulstille 3 niveauer. Det er All-time vi snakker om. Når du nulstiller så estimer den lige bagefter ud fra de fabriks programmerede WLTP tal.
Når du begynder at køre vil det altid ændre sig op/ned.

Fra Enyaq manual:
vagcars1.png
Ja, det var også det jeg forventede, men jeg er bare usikker på om det så også er helt sådan det fungerer, for det står godt nok at data til beregningen bliver nulstillet, men der står ikke umiddelbart at der bliver lavet en ny beregning på basis af WLTP oplysningerne.
Hvilket så også vil passe med min umiddelbare oplevelse, altså at rækkevidden ikke bliver nulstillet, men data bag rækkevidden bliver slettet, hvorfor den så samler data igen til at lave nye beregninger?

Ellers ville en ny eller forholdsvis ny bil skulle vise præcis det tal der kommer fra fabrikken, hvilket bilen jo ikke rigtigt kan vide noget om, da jeg ikke forventer at de kalibrerer data til dette med hvilke hjul og hvilket udstyr der er i bilen.

Ellers vil det jo være meget nemt at få SoH, hvilket jeg desværre ikke regner med det er... 🤔

Nu har jeg så ikke lige en "næsten ny" bil jeg kan prøve det på 😉
Jeg har kun prøvet med vores E-Up. Der er det sådan.
Har ikke prøvet i ID.5'en, for der vil jeg godt have bygget noget langtidsdata op.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 22. maj 2023, 23:15

Jeg vil i hvert tilfælde ikke stole på at nulstilling af køredata skulle give en indikation af SoH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af i-s » 23. maj 2023, 11:06

BrianDS skrev:
22. maj 2023, 23:15
Jeg vil i hvert tilfælde ikke stole på at nulstilling af køredata skulle give en indikation af SoH
Æhh nej. Men det der blev spurgt om var om der er en mulighed for at få et hint om det når man er ude og kikke på brugt elbil uden at skulle igennem en større test.
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 23. maj 2023, 13:03

i-s skrev:
23. maj 2023, 11:06
BrianDS skrev:
22. maj 2023, 23:15
Jeg vil i hvert tilfælde ikke stole på at nulstilling af køredata skulle give en indikation af SoH
Æhh nej. Men det der blev spurgt om var om der er en mulighed for at få et hint om det når man er ude og kikke på brugt elbil uden at skulle igennem en større test.
Det er jeg klar over, men jeg har som sagt en oplevelse af at det netop ikke giver et hint, altså vil jeg ikke stole på det.

Jeg tror ikke der er en enkel løsning på det, omvendt har vi heller ikke haft tradition for en komplet test af drivlinen i fossilbiler...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 25. maj 2023, 14:48

xbn skrev:
1. maj 2023, 18:54

Tror næsten jeg ville behandle en leasingbil bedre end min egen - for ikke at blive fået ved afleveringen.
Ja det kan jeg godt forstå hvis det er en VW, Skoda, Seat eller og Audi som du har privatleaset - For hvis den kontrakt du har underskrevet er magen til denne https://www.vwsf.dk/content/dam/bluelab ... ntrakt.pdf, så er du jo stort set forpligtet til at leverer en ny bil tilbage.

Var ved at gå Leasing vejen indtil jeg så hvad man skriver under på i den kontrakt som man bliver præsenteret for, og den kommer jeg ikke til at underskrive. Synes det er vilde krav der stilles og specielt hvis man vil lease længere end 11+1.

Kan godt forstå nu hvorfor man høre at folk bliver flået når bilen skal aflevers når kontrakten er formuleret som den er. (Problemet er bilag 2 - hvis man var i tvivl :) )

/Gok2023

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Morten Hedensted » 25. maj 2023, 15:37

Gok2023 skrev:
25. maj 2023, 14:48
xbn skrev:
1. maj 2023, 18:54

Tror næsten jeg ville behandle en leasingbil bedre end min egen - for ikke at blive fået ved afleveringen.
Ja det kan jeg godt forstå hvis det er en VW, Skoda, Seat eller og Audi som du har privatleaset - For hvis den kontrakt du har underskrevet er magen til denne https://www.vwsf.dk/content/dam/bluelab ... ntrakt.pdf, så er du jo stort set forpligtet til at leverer en ny bil tilbage.

Var ved at gå Leasing vejen indtil jeg så hvad man skriver under på i den kontrakt som man bliver præsenteret for, og den kommer jeg ikke til at underskrive. Synes det er vilde krav der stilles og specielt hvis man vil lease længere end 11+1.

Kan godt forstå nu hvorfor man høre at folk bliver flået når bilen skal aflevers når kontrakten er formuleret som den er. (Problemet er bilag 2 - hvis man var i tvivl :) )

/Gok2023
Du er vel med på, at det er en standardkontrakt, godkendt af både FDM og Finanstilsynet!?

Jeg har afleveret en del VAG leasingbiler, det har aldrig kostet en krone. Måske man skal passe på med at overfortolke en kontrakt man ingen praktisk erfaring har med.
Almindeligt slid faktureres ikke. Men det er klart, at buler og ridser koster penge. Det gør det også hvis det er en bil du ejer og du vil sælge den, så tages der højde for, i den pris du tilbydes, at skaderne skal udbedres,
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 25. maj 2023, 17:09

Morten Hedensted skrev:
25. maj 2023, 15:37
Du er vel med på, at det er en standardkontrakt, godkendt af både FDM og Finanstilsynet!?

Jeg har afleveret en del VAG leasingbiler, det har aldrig kostet en krone. Måske man skal passe på med at overfortolke en kontrakt man ingen praktisk erfaring har med.
Almindeligt slid faktureres ikke. Men det er klart, at buler og ridser koster penge. Det gør det også hvis det er en bil du ejer og du vil sælge den, så tages der højde for, i den pris du tilbydes, at skaderne skal udbedres,
Hej Morten

Nja synes nu ikke jeg overfortolker, men jeg skal da forholde mig til hvad der står i kontrakten? Og ja, det er en standardkontrakt lavet sammen med bla. FDM og foreningen af leasing selskaber, men kun indtil bilag 1 & 2 (Fremgår også af kontrakten)som er op til det enkelte leasingselskab, og bilag 2 omfatter aflevering af bilen.

Så nej jeg har ingen erfaring men har familie og kollegaer som har, og det jeg høre de har erfaring med er at de skal diskutere med ham FDM manden selv de mindste ridser fra vaskehal, små bilka buler osv. og du har ingen indsigelser.

Så at du ikke skulle betale en kroner lyder vildt da det jeg har hørt er priser fra 4000 op til 8000 på biler som har været leaset til 11+1. Worst case var 75000, men den havde fået en del buler over de tre år leasingaftale løb.

Tænker bare der burde være indregnet udgifter til klargøring af bilen i det månedlige leasing fee du betaler, så de småridser der vil være på en bil såsom vaskehals ridser m.m. ikke skal diskuteres ved aflevering. Meningen er vel at du skal kunne bruge bilen og ikke bare have den pakket ind i vat i din garage i leasingperioden, men du skal selvfølgelig heller ikke aflevere en smadret bil.

Men det er jo heldigvis op til den enkelte, hvad man vil skrive under på. Jeg hører bare mange som brokker sig over oplevelsen ved afleveringen af den leaset bil, men læser du kontrakten og specielt bilag 2 så kan jeg godt forstå man skal til kasse 1 ved aflevering.

/GOK2023

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af VWAU » 26. maj 2023, 14:02

I det seneste nummer af AutoBild tester de en BMW i3 (22,0 / 18,8 kWh)der er 9 år gammel og som har kørt 143.000 km. Ifølge BMWs test (se foto) har batteriet 74% tilbage og overholder derfor garantien på 8 år / 100.000 km / 70% min.
AutoBild konstaterer også, at den typiske rækkevidde (på en lun dag) er faldet fra 160 km til 100 km (63%).
Som jeg tolker tallene er det brutto-kapaciteten som BMW har testet?
AutoBild konkluderer også, at et nyt batteri koster mere end bilen kan sælges for.
Vedhæftede filer
BMW i3.jpg
BMW i3.jpg (22.84 KiB) Vist 1181 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 26. maj 2023, 14:17

Tja..

Det interessante element vi mangler i den historie er : "Hvordan har brugs- og opladningsmønster været i det batteris levetid"

Min søn på 21 og jeg har begge et par Adidas Ultraboost.
De har vel i store træk gået det samme antal skridt.
Men der er markant forskel på tilstanden af dem.. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Morten Hedensted » 30. maj 2023, 15:44

Gok2023 skrev:
25. maj 2023, 17:09
Morten Hedensted skrev:
25. maj 2023, 15:37
Du er vel med på, at det er en standardkontrakt, godkendt af både FDM og Finanstilsynet!?

Jeg har afleveret en del VAG leasingbiler, det har aldrig kostet en krone. Måske man skal passe på med at overfortolke en kontrakt man ingen praktisk erfaring har med.
Almindeligt slid faktureres ikke. Men det er klart, at buler og ridser koster penge. Det gør det også hvis det er en bil du ejer og du vil sælge den, så tages der højde for, i den pris du tilbydes, at skaderne skal udbedres,
Hej Morten

Nja synes nu ikke jeg overfortolker, men jeg skal da forholde mig til hvad der står i kontrakten? Og ja, det er en standardkontrakt lavet sammen med bla. FDM og foreningen af leasing selskaber, men kun indtil bilag 1 & 2 (Fremgår også af kontrakten)som er op til det enkelte leasingselskab, og bilag 2 omfatter aflevering af bilen.

Så nej jeg har ingen erfaring men har familie og kollegaer som har, og det jeg høre de har erfaring med er at de skal diskutere med ham FDM manden selv de mindste ridser fra vaskehal, små bilka buler osv. og du har ingen indsigelser.

Så at du ikke skulle betale en kroner lyder vildt da det jeg har hørt er priser fra 4000 op til 8000 på biler som har været leaset til 11+1. Worst case var 75000, men den havde fået en del buler over de tre år leasingaftale løb.

Tænker bare der burde være indregnet udgifter til klargøring af bilen i det månedlige leasing fee du betaler, så de småridser der vil være på en bil såsom vaskehals ridser m.m. ikke skal diskuteres ved aflevering. Meningen er vel at du skal kunne bruge bilen og ikke bare have den pakket ind i vat i din garage i leasingperioden, men du skal selvfølgelig heller ikke aflevere en smadret bil.

Men det er jo heldigvis op til den enkelte, hvad man vil skrive under på. Jeg hører bare mange som brokker sig over oplevelsen ved afleveringen af den leaset bil, men læser du kontrakten og specielt bilag 2 så kan jeg godt forstå man skal til kasse 1 ved aflevering.

/GOK2023
Du skal jo adskille tingene. Det er da helt uden betydning hvad FDM manden noterer, så længe det ikke koster dig en krone.
Da det var Nordania der havde VW privatleasing kunne man på deres hjemmeside læse, hvad der koster og hvad der ikke koster. Det er delt ind i K1 til K5 hvoraf K1 til K3 ikke koster en øre.

De historier du har hørt, har tydeligvis været vinklet efter, at FDM manden opfattes som urimelig, fordi han noterer alt - Men han passer bare hans arbejde. Bilerne bliver efterfølgende solgt på online auktion, til købere over hele europa, derfor er det super vigtigt, at ALT er noteret og dokumenteret, så køber ikke føler han har købt katten i sækken.

Jeg medgiver, at man har strammet op på skader på glas, men da jeg afleverede vores Passat, havde jeg fået repareret et stort stenslag, hvilket kunne ses, han bemærkede det nemlig, men lod det passere, fordi det var lavet ordentligt.
Jeg har set min del af afleverede leasingbiler og flertallet ligner lort. Det er tydeligt, at mange tror, at fordi det er en leasingbil, så kan man være totalt ligeglad. Det kommer jeg aldrig til at fatte.

Og nej, jeg har ingen aktier i Semlers leasing forretning, eller i andres, jeg er bare træt af at høre alle fordommene om folks oplevelser med de værste selskaber, for år tilbage, blive bragt i spil, som værende det generelle billede.

Undlader man at hidse sig op på FDM manden, så kan man let lise ud af ham, hvem der er urimelige og hvem der ikke er. Jeg har fx et selskab, som jeg aldrig kommer til at benytte, simpelthen fordi jeg har fået bekræftet, at de er dybt urimelige og malker kunderne på fuld smadder.

Jeg har siden 2016 afleveret 2 stk Polo, 1 stk Golf, 1 stk Passat, 1 stk ID.3 og en Superb, der var fra et andet leasing selskab.
De 4 første var ved VW Privatleasing/Nordania ID.3 var VW Privatleasing/Semler Finans, Superb'en var ved RAF Leasing, brugt privatleasingbil, kørt 84.000 da vi fik den.
Der udover har jeg haft en Mercedes GLC på Hessel Hire.
Jeg har pt en Octavia fra 10/22 som Semler står for og en ID.4 fra Volksvagen GO.

Som nævnt, det har aldrig kostet en krone - I øvrigt har min kone og søn, der fylder 25 i august, kørt langt de fleste kilometer i bilerne. Så det er ikke fordi jeg har trillet rundt so en morfar i dem.

Min påstand er, at jeg med så relativt mange biler i den periode, ikke kun kan ha været heldig.

Du er selvfølgelig velkommen til at mene som du gør om leasing. Jeg prøver udelukkende at nuancere billedet lidt.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
kennyB
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 2. jun 2023, 13:38

Morten Hedensted skrev:
25. maj 2023, 15:37

Du skal jo adskille tingene. Det er da helt uden betydning hvad FDM manden noterer, så længe det ikke koster dig en krone.
Da det var Nordania der havde VW privatleasing kunne man på deres hjemmeside læse, hvad der koster og hvad der ikke koster. Det er delt ind i K1 til K5 hvoraf K1 til K3 ikke koster en øre.

De historier du har hørt, har tydeligvis været vinklet efter, at FDM manden opfattes som urimelig, fordi han noterer alt - Men han passer bare hans arbejde. Bilerne bliver efterfølgende solgt på online auktion, til købere over hele europa, derfor er det super vigtigt, at ALT er noteret og dokumenteret, så køber ikke føler han har købt katten i sækken.

Jeg medgiver, at man har strammet op på skader på glas, men da jeg afleverede vores Passat, havde jeg fået repareret et stort stenslag, hvilket kunne ses, han bemærkede det nemlig, men lod det passere, fordi det var lavet ordentligt.
Jeg har set min del af afleverede leasingbiler og flertallet ligner lort. Det er tydeligt, at mange tror, at fordi det er en leasingbil, så kan man være totalt ligeglad. Det kommer jeg aldrig til at fatte.

Og nej, jeg har ingen aktier i Semlers leasing forretning, eller i andres, jeg er bare træt af at høre alle fordommene om folks oplevelser med de værste selskaber, for år tilbage, blive bragt i spil, som værende det generelle billede.

Undlader man at hidse sig op på FDM manden, så kan man let lise ud af ham, hvem der er urimelige og hvem der ikke er. Jeg har fx et selskab, som jeg aldrig kommer til at benytte, simpelthen fordi jeg har fået bekræftet, at de er dybt urimelige og malker kunderne på fuld smadder.

Jeg har siden 2016 afleveret 2 stk Polo, 1 stk Golf, 1 stk Passat, 1 stk ID.3 og en Superb, der var fra et andet leasing selskab.
De 4 første var ved VW Privatleasing/Nordania ID.3 var VW Privatleasing/Semler Finans, Superb'en var ved RAF Leasing, brugt privatleasingbil, kørt 84.000 da vi fik den.
Der udover har jeg haft en Mercedes GLC på Hessel Hire.
Jeg har pt en Octavia fra 10/22 som Semler står for og en ID.4 fra Volksvagen GO.

Som nævnt, det har aldrig kostet en krone - I øvrigt har min kone og søn, der fylder 25 i august, kørt langt de fleste kilometer i bilerne. Så det er ikke fordi jeg har trillet rundt so en morfar i dem.

Min påstand er, at jeg med så relativt mange biler i den periode, ikke kun kan ha været heldig.

Du er selvfølgelig velkommen til at mene som du gør om leasing. Jeg prøver udelukkende at nuancere billedet lidt.
Tak for dit indspark Morten og dejligt du kommer med din erfaring og super at det har virket for dig, det er jo sådan det helst gerne skulle fungere.

Men efter jeg begyndte at spørge omkring folks erfaring med privat leasing har jeg bare mange eksempler på andre oplevelser, og da jeg så fandt kontrakten som VAG tilbyder jamen så kan jeg godt forstå folk får opkrævninger ved aflevering.

Jeg aner ikke hvad andre selskaber tilbyder af leasing kontakter - men nu fandt jeg bare den kontrakt template fra VAG offentlig tilgængeligt, og det bliver bare et nej tak for mit vedkommende, da jeg synes deres bilag 2 er dårligt beskrevet og kræver nærmest man aflevere en ny bil.

Jeg har også set den formulering hos Nordania Leasing og synes faktisk den er bedre formuleret end den standard som er med VAG kontrakten – Tænker det er denne du referer til:
Nordania.PNG
Nordania.PNG (34.98 KiB) Vist 1016 gange
Men som vi vist begge konkludere er det jo op til den enkelte - og kan man leve med det som står i den kontrakt man underskriver, jamen så er alt jo fino, :)

/GOK2023

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af flubber200 » 2. jun 2023, 22:44

Jeg har haft 4 leasingbiler og har heller aldrig fået en eneste opkrævning efterfølgende. Der har været flere k1, k2 og k3'er, men ikke noget større som har udløst regninger - og ja, FDM manden noterer ALT.
De 3 af bilerne har været VAG gennem Nordania.

Hvis 2 naboer køber 2 helt ens biler og begge sælger dem på samme tid igen, er min påstand at der også kan være stor forskel på salgsprisen, hvis den ene har behandlet bilen som mange gør med hund, haveaffald m.m. og den anden nabos bil står som et suttet bolsje...
Her kan man bare så tydeligt se at det har kostet x-tusind kroner at man ikke har behandlet bilen pænt.

Pt. ejer jeg mine biler selv, men når/hvis jeg skal med på elbilsbølgen, bliver det helt sikkert på en leasingaftale igen...
These users thanked the author flubber200 for the post:
Morten Hedensted
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 3. jun 2023, 15:19

flubber200 skrev:
2. jun 2023, 22:44
...
Pt. ejer jeg mine biler selv, men når/hvis jeg skal med på elbilsbølgen, bliver det helt sikkert på en leasingaftale igen...
Hvorfor det?
Fordelen ved elbiler er jo ikke så stor som ved fossilbiler (altså indtil afgiften kommer for fuld skrue lige om lidt)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af flubber200 » 3. jun 2023, 16:34

BrianDS skrev:
3. jun 2023, 15:19
flubber200 skrev:
2. jun 2023, 22:44
...
Pt. ejer jeg mine biler selv, men når/hvis jeg skal med på elbilsbølgen, bliver det helt sikkert på en leasingaftale igen...
Hvorfor det?
Fordelen ved elbiler er jo ikke så stor som ved fossilbiler (altså indtil afgiften kommer for fuld skrue lige om lidt)
Ren og skær økonomisk sikkerhed. I så nyt et marked som elbilerne jo stadig er, kan der ske rigtig meget (både godt og skidt).
Jeg leasede også da Anders Samuelsen krævede afgiftslettelser, fordi jeg ikke pludselig ville stå med en bil der faldt helt vildt i pris.
Det er ikke sikkert at det er det bedste valg, men ved at vælge leasing kender man "worst case" i et usikkert marked.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 3. jun 2023, 22:19

flubber200 skrev:
3. jun 2023, 16:34
BrianDS skrev:
3. jun 2023, 15:19
flubber200 skrev:
2. jun 2023, 22:44
...
Pt. ejer jeg mine biler selv, men når/hvis jeg skal med på elbilsbølgen, bliver det helt sikkert på en leasingaftale igen...
Hvorfor det?
Fordelen ved elbiler er jo ikke så stor som ved fossilbiler (altså indtil afgiften kommer for fuld skrue lige om lidt)
Ren og skær økonomisk sikkerhed. I så nyt et marked som elbilerne jo stadig er, kan der ske rigtig meget (både godt og skidt).
Jeg leasede også da Anders Samuelsen krævede afgiftslettelser, fordi jeg ikke pludselig ville stå med en bil der faldt helt vildt i pris.
Det er ikke sikkert at det er det bedste valg, men ved at vælge leasing kender man "worst case" i et usikkert marked.
Okay, jeg købte godt nok også da der var to små afgift lettelser og ja, bilerne faldt da omkring de små 60.000 kr den anden gang, og lidt mindre den første gang (to forskellige biler), så jeg tabte selvfølgelig nogle penge på dem, men det var stadig billigere end hvis jeg havde leaset samme bil.

Jeg har ikke de store håb til den nuværende regering finder fornuft og ændrer jantelovs registreringsafgiften selvom det da er at foretrække på sigt. Men jeg er nok bare ikke klar til en stor månedlig udgift kontra køb som er mindre faste udgifter for mig.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Sace » 4. jun 2023, 08:31

HansH skrev:
26. maj 2023, 14:17
Tja..

Det interessante element vi mangler i den historie er : "Hvordan har brugs- og opladningsmønster været i det batteris levetid"

Min søn på 21 og jeg har begge et par Adidas Ultraboost.
De har vel i store træk gået det samme antal skridt.
Men der er markant forskel på tilstanden af dem.. :)
Præcis. I dette tilfælde er det jo også en bil med et lille batteri, så det må jo nødvendigvis have haft forholdsvist mange charge cycles for at køre 143.000km ifht. så mange andre elbiler på markedet i dag.
These users thanked the author Sace for the post:
HansH
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Morten Hedensted » 4. jun 2023, 13:19

Gok2023 skrev:
2. jun 2023, 13:38
Tak for dit indspark Morten og dejligt du kommer med din erfaring og super at det har virket for dig, det er jo sådan det helst gerne skulle fungere.
...
Ja, det er den jeg henviser til og Semler kører med samme system, dog er de lidt mere hysteriske med glasskader.

Du har muligvis ret i, at Semlers bilag 2 er dårligt formuleret, det er bare ikke noget jeg har tænkt nærmere over. Måske fordi jeg har praktisk erfaring med systemet.

Da privatleasing var nyt, var der mange der fik tårnhøje regninger i forbindelse med aflevering og det er typisk de historier folk stadig fortæller, fordi de har hørt dem fra en der har hørt det fra en, der mener han kender en der har prøvet det.

Det var inden man fandt sammen om at lave den standardkontrakt stort set alle bruger i dag fx,

Og ja, så er der dem, der ikke passer særlig godt på deres biler, de kommer til at betale ved kasse 1.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 5. jun 2023, 00:13

Morten Hedensted skrev:
4. jun 2023, 13:19
Ja, det er den jeg henviser til og Semler kører med samme system, dog er de lidt mere hysteriske med glasskader.
Okay - Det er da så pænt underligt det ikke står i den leasing kontrakt man underskriver?
Morten Hedensted skrev:
4. jun 2023, 13:19
Da privatleasing var nyt, var der mange der fik tårnhøje regninger i forbindelse med aflevering og det er typisk de historier folk stadig fortæller, fordi de har hørt dem fra en der har hørt det fra en, der mener han kender en der har prøvet det.
Nu dem jeg har hørt fra (Familie & Kollegaer) er fra deres egne erfaringer og altså ikke baseret på anden eller tredje hånd.

Men lad den ligge - man kan læse tråden her og så må man jo selv vurdere hvad man er til.

TIllægs spørgsmål - Kan se der bliver importeret en del ID4er og Enyaqer fra enten Sverige eller Tyskland pt. og nogle forhandler skriver at der på disse biler er 5 års fabriksgaranti eller op til 150000 Km - men køber du en af de to som er "født" i DK, er fabriks garantien så ikke kun 2 år - eller?
Så hvis man køber en importeret bil vil Skoda eller VW her i DK acceptere den fabriks garanti på 5 år og hvad med batteriet - er der stadig 8 år på det, eller er det så kun de 5 år?

/GOK2023

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 5. jun 2023, 01:49

Gok2023 skrev:
5. jun 2023, 00:13
TIllægs spørgsmål - Kan se der bliver importeret en del ID4er og Enyaqer fra enten Sverige eller Tyskland pt. og nogle forhandler skriver at der på disse biler er 5 års fabriksgaranti eller op til 150000 Km - men køber du en af de to som er "født" i DK, er fabriks garantien så ikke kun 2 år - eller?
Så hvis man køber en importeret bil vil Skoda eller VW her i DK acceptere den fabriks garanti på 5 år og hvad med batteriet - er der stadig 8 år på det, eller er det så kun de 5 år?

/GOK2023
Fabriksgaranti er fabriksgaranti, hvis det er registreret på bilen og dermed dokumenteret, så gælder det ligesåvel.i Danmark som i andre lande. Men det er ikke nødvendigvis alle biler fra et land der har den ekstra garanti...
Batterigarantien skulle også gerne være den samme.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af xbn » 5. jun 2023, 07:53

Mange af de danske Enyaq blev i starten solgt med 5 års serviceaftale. Det følger vel bilen og dækker også garanti i 5 år ikke?
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 5. jun 2023, 08:14

xbn skrev:
5. jun 2023, 07:53
Mange af de danske Enyaq blev i starten solgt med 5 års serviceaftale. Det følger vel bilen og dækker også garanti i 5 år ikke?
5 års service- og rep.aftale følger bilen.
Indtil en gang i 2022'ish var det inkluderet i købsprisen på biler udleveret på det danske marked. Siden da er det blevet et tilvalg på samme måde som ekstraudstyr.

Hvor fabriksgarantien er finansieret af fabrikken, er serv/rep aftalen betalt af importøren (Semler) og forhandlernetværket i forening. Dvs de første 2 år af bilens levetid (garantiperioden) er der således en form for "dobbeltdækning", hvor forhandler vil forsøge at tørre evt reparationer af på fabriksgarantien for dermed at friholde deres egen pengekasse (serv/rep aftalen).
Efter de 2 år er der så kun serv/rep aftalen til at dække.

Et eksempel fra min Enyaq;
Efter 10 mdr og 16.500km var bremseskiverne blevet skæve så bilen rystede ved nedbremsning.
Forhandler lykkedes med at få fabriksgarantien til at dække. Hvis det ikke var lykkedes, havde serv/rep aftalen taget dem.
Men på denne måde sparede den danske organisation altså deres slanter.

Det er specificeret her hvad serv/rep aftalen dækker - https://www.skoda.dk/bilkoeb/service-abonnement

Dokument der beskriver vilkår og betingelser er vedhæftet.
Vedhæftede filer
2023-01-sr-vilka-r-stand-alone-kun-smc-final.pdf
(180.74 KiB) Downloadet 13 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af i-s » 5. jun 2023, 11:09

HansH skrev:
5. jun 2023, 08:14
xbn skrev:
5. jun 2023, 07:53
Mange af de danske Enyaq blev i starten solgt med 5 års serviceaftale. Det følger vel bilen og dækker også garanti i 5 år ikke?
5 års service- og rep.aftale følger bilen.
Indtil en gang i 2022'ish var det inkluderet i købsprisen på biler udleveret på det danske marked. Siden da er det blevet et tilvalg på samme måde som ekstraudstyr.
Min er også med 5 år/120kkm serviceaftale og er fra marts 2023. Tror også det er en af de sidste.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"