Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Erfaring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 30. apr 2023, 18:57

Hej med jer

Jeg er ny på forummet så ved ikke om jeg stiller dette spørgsmål i den korrekte gruppe, men ellers meget gerne flyt til rigtige gruppe.

Da jeg overvejer at shoppe en ID4 Pro Performance fra 2021 vil jeg meget gerne om der er folk herinde som kan dele ud af deres erfaring med denne bil - for er det et godt køb eller bør man kigge andre steder?

VW havde jo tidligere problemer med Software i ID3 men det er vel forhåbentlig længe løst, og med seneste software som jeg læser er version 3,0 er der vel ingen problemer med eller?

Jeg har været ude og prøve køre dyret og umiddelbart er indtrykket meget pianolak, og havde lidt problemer med assistance dele styret fra rattet  - men dette skyldes helt sikkert fejl 40 - men hvordan fungerer ting i den?

Den jeg kigger på er med følgende udstyrs pakker:

Assistentpakke
Designpakke Plus
Komfortpakke Plus
Multimediapakke

Hvad med rækkevidden  - de 517 Km den er sat til er  helt sikkert optimistisk sat, kan se div. bil tester skriver at man skal regne med 400-450 km på en opladning ved varmt vejr og omkring 375 ved koldt vejr og selvfølgelig alt efter kørestil  - passer det?

Ellers gerne øs ud med jeres erfarringer alt er velkommen før jeg sætter en krusedulle

På Forhånd tak for jeres tid

/Gok2023
Senest rettet af Gok2023 15. maj 2023, 23:09, rettet i alt 1 gang.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 30. apr 2023, 19:08

Jeg kører godt nok ENYAQ, men det er i store træk samme teknik, ID.4 blev for mig valgt fra på at ENYAQ var mere praktisk, og jeg bedre kan lide designet af ENYAQ - det er smag og behag.

Software problemerne der er blevet pustet op flere gange, det er i store træk løst, du kan slå dig løs i en tråd her:
viewtopic.php?f=2&t=157278&hilit=meb+biler+software

Udstyrspakkerne lyder umiddelbart meget fornuftigt til en ID.4,
- Du vil sikkert gerne finde en med Assistentpakke Plus, da den så har Travel Assist mv.
- Design Pakke Plus er primært panoramataget, der kunne man måske godt nøjes med en uden "plus", hvis ikke det har høj prioritet


Rækkevidden, det kan være meget forskelligt.
400-450 km når det er lunt/varmt er ikke urealistisk, jeg har lige ladet min til 100% i dag, og den påstår den kan køre 417 km, men husk, du skal også til laderen, og den går i sneglefart det sidste stykke hvis den finder det nødvendigt, så lidt mindre i praksis.
Om vinteren, jo, 375 km kan man godt opnå, men 340 km er måske mere realistisk, og med 130 km/t på motorvejen så kan man godt komme ned omkring 260 km på 100%

Hvad du mener med "assistent dele styret fra rattet" forstår jeg måske ikke, men når man vender sig til styringen af fartpilot og assistenter mv., så fungerer det meget fint.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Gok2023
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 212 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af dklap » 30. apr 2023, 19:29

Helt enig med @BrianDS, gå efter en med Assistentpakke Plus så du får Travel Assist. Det fungerer virkelig godt og gør kørslen langt mere afslappende. Havde det ikke oprindeligt til min ID.3, men har lige fået det. Ville helt sikkert ikke købe uden, hvis jeg skulle købe nu.

Matrix lygterne ville jeg heller ikke undvære, men dem har du jo også med i Designpakken. Sidst ville jeg overveje elektriske sæder med lændestøtte og massage, hvilket er der eneste jeg synes jeg mangler i min nu.

Har software 3.0 i min, det er meget begrænset hvad der er af problemer. Og VW har netop åbnet for at opdatere alle til 3.2 på værkstedet, da de har en del udfordringer med deres OTA opdateringer.
These users thanked the author dklap for the post:
Gok2023

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 30. apr 2023, 23:21

Tusinde tak BrianDS & dklap for jeres gode feedback, skal lige komme mig efter at den reelt er nede i 417 på nuværende tidspunkt (forår) og 340KM på en vinter dag, der havde jeg nok forventet mere.

Hvilke hjul har du på din Enyaq - er det 20" eller 21" for det har vel også lidt at sige? Og hvad med software version, synes jeg så at med version 3.0 så skulle der være forberedt noget omkring forbrug?

Vedr. Travel Assist, har jeg lige set en video af den funktion og ser lidt vildt ud, der er jeg måske for meget boomer (som min ældste kalder mig) for vil gerne selv have kontrol :-)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af kGlerup » 1. maj 2023, 04:43

ID.4 1st på20" hjul her.
Rammer pt omkring 420km ved 100%. Vi kører næsten kun by og landevej.
Husk at det anbefales at lade til max 80% ved dagligt brug og kun bruge de 100% ved reelt behov.
Derudover tager motorvej med 130 godt ved mht forbrug!
Vi kører reelt 200-250km mellem opladning hjemme, så batteriet holdes mellem 30 og 80%
Det fungerer for os helt problemfrit.
These users thanked the author kGlerup for the post (total 2):
HansHBrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 1. maj 2023, 06:37

Gok2023 skrev:
30. apr 2023, 23:21
Tusinde tak BrianDS & dklap for jeres gode feedback, skal lige komme mig efter at den reelt er nede i 417 på nuværende tidspunkt (forår) og 340KM på en vinter dag, der havde jeg nok forventet mere.

Hvilke hjul har du på din Enyaq - er det 20" eller 21" for det har vel også lidt at sige? Og hvad med software version, synes jeg så at med version 3.0 så skulle der være forberedt noget omkring forbrug?

Vedr. Travel Assist, har jeg lige set en video af den funktion og ser lidt vildt ud, der er jeg måske for meget boomer (som min ældste kalder mig) for vil gerne selv have kontrol :-)
2022 Enyaq her, så også en ID.4 søster. Har 20" sommerhjul og 19" vinter.

Rækkevidden skal man lige acceptere, at sådan er det bare.
Når det er rigtig koldt og træls om vinteren, så er jeg endda en tick under de 300km på en fuld opladning, med et kørselsmønster der hedder 85% motorvej med 110 og resten landevej.
Om sommeren giver den samme tur 410-420km på en fuld opladning.
Men altså .... max rækkevidden er jo kun et problem hvis den er udfordret hver eneste dag i dit daglige mønster. Hvis du stadig kan nå rundt og hjem på de 300km, så er det jo ikke noget problem. Så er det blot et spørgsmål om at stikket skal i lidt oftere. Samt at man skal købe mere strøm end man lige har siddet og kalkuleret med i sine regneark, da elbilen skulle anskaffes... :)

Glem det med at software versionen forbedrer rækkevidden. Det gør det måske i teorien hjemme i laboratoriet, men i virkeligheden er det ikke noget der mærkes. Der er alligevel så mange andre faktorer der spiller ind, og som vægter langt tungere (vind og vejr typisk).

Travel Assist ... tja. Jeg bruger det stort set aldrig. Jeg vil også hellere selv styre.
Hvis jeg lige skal finde solbrillerne frem fra aflæggerummet el. lign, så trykker jeg den gerne lige til, så den kan hjælpe med at holde bilen på ret kurs de 10 sekunder det foregår. Men så bliver den slået fra igen bagefter.
Jeg tænker der er delte meninger om værdien af det. Der er givetvis mange der er rigtig glade for den funktion.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
kGlerupBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 1. maj 2023, 14:49

Super fine svar - Mange tak skal i have det er meget brugbart.

Nu jeg kigger rundt - kan jeg se ID4er findes i en "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Hvad er forskellen på disse (Hvis nogen overhovedet)

Andet spørgsmål - kan man på ID4 (eller andre el biler ) se Maksimumkapaciteten/Battery Degradation på batteriet - ala det vi kan se på vores iPhones?

/Gok2023

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 1. maj 2023, 15:08

Gok2023 skrev:
1. maj 2023, 14:49
Andet spørgsmål - kan man på ID4 (eller andre el biler ) se Maksimumkapaciteten/Battery Degradation på batteriet - ala det vi kan se på vores iPhones?
Nej.

Du kan købe en batteritest gennem et firma der hedder Aviloo.
Eller du kan med hjælp fra en bruger der har VCDS selv lave en tilsvarende test og få ~noget nær samme resultat.
For Aviloo testens vedkommende kræver det at du har bilen i din besiddelse i den tid det tager at køre batteriet ned fra 100% til <10%.
For "selvtestens" vedkommende kræver det at du har rådighed over en "flad" bil, og så selv lader den op til 100%.

Begge dele er problematiske i forhold til en brugt bil. Den har man jo ikke bare til rådighed i 1-2 døgn.
Det mest realistiske er nok at afkræve sælger dokumentation for batteriets SoH. Og så er det jo spørgsmålet om han siger - Rend og hop. Jeg finder en anden køber der ikke stiller alle mulige mærkelige betingelser.

Dette er helt klart et punkt jeg vil være obs på hvis/når den dag kommer hvor jeg skal anskaffe mig en brugt elbil.
Når mine egne engang skal sælges, bliver det med friskt certifikat hvis de skal sælges privat.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af kuno » 1. maj 2023, 16:42

Nu har du jo nok ikke haft en elbil før og er selvfølgelig nervøs for flere ting ved en elbil - bl.a. batteriet - det er jo dækket af en garanti: "højvoltsbatteri er dækket af en garanti på 8 år eller 160.000 km" - så er bilen ikke i nærheden af de km. - så ville jeg ikke være nervøs - bilen skal dog være prissat rigtig.

så mit råd er - KØB - du er fanget i fælden når du har prøvet at køre EL-bil

er ved min nr. 4 EL. bil
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af farouche » 1. maj 2023, 17:24

Selvfølgelig skal man se på WLTP rækkevidde og tænke over det. Og så skal man vide at den virkelige verden er lidt anderledes, men ikke lade sig skræmme af det.

Skal man køre langt kommer man lige meget hvad til at planlægge ladestop og hvis laderen er effektiv og bilen kan tage imod noget effekt, er de stop typisk korte.

Så biler der kan lade med høj effekt og et godt ladenetværk er mindst lige så vigtigt som mange km range .

Men det kommer selvfølgelig an på det personlige behov, synes blot at det skulle nævnes
These users thanked the author farouche for the post:
kGlerup
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 1. maj 2023, 17:35

kuno skrev:
1. maj 2023, 16:42
Nu har du jo nok ikke haft en elbil før og er selvfølgelig nervøs for flere ting ved en elbil - bl.a. batteriet - det er jo dækket af en garanti: "højvoltsbatteri er dækket af en garanti på 8 år eller 160.000 km" - så er bilen ikke i nærheden af de km. - så ville jeg ikke være nervøs
Man bør så også lige ofre det lidt opmærksomhed hvordan den garanti fungerer.
VW arbejder med flg. model:

- 3 år / 60.000km --> 78% SoH
- 5 år / 100.000km --> 74% SoH
- 8 år / 160.000km --> 70% SoH

VW garanterer ved disse tjekpunkter at batteriet har en helbredstilstand svarende til de % SoH der er angivet.
Jeg vil vove den påstand, at de grænser er sat så lavt, at de så godt som aldrig kommer i nærheden af dem. De er helt sikre på at kunne stå inde for denne "garanti" .. :)
Batteriet skal nærmest kollapse med en/flere døde celler, hvis den garanti skal træde i kraft ... er min påstand.

Hvad der nok er mere afgørende mht "slidtagen" på et højvoltbatteri, er hvordan det bliver behandlet i daglig drift.
Det er dette brugsmønster der over tid "høvler" af et batteris SoH, og giver den reduktion i rækkevidde man som brugtbilkøber overtager.

Tesla er de eneste der har været på markedet så længe, at de har omfattende data der tegner et billede af batteriets holdbarhed ved forskellige brugsmønstre.
Og jeg vil sige de tegner et billede af, at hvis man er god ved sit batteri - dvs følger en håndfuld tommelfingerregler - så kan de batterier holde rigtig længe. Så længe, at det er selve bilens levetid der sætter udløbsdatoen.

Omvendt kan man også sagtens blæse på de tommelfingerregler og dermed give sit batteri ugunstige eksistensbetingelser.
Jeg tror mange af dem der 1) kører firmabil, 2) har privatleaset eller 3) skifter bil hyppigt (dvs hvert 2./3. år) .... ikke tænker ret meget på hvor mange % SoH der er tilbage i den bils batteri efter 8 år. Det er ligesom slet ikke deres problem..
Så hvis det er en sådan bil man har kig på, så ville jeg nok være ekstra obs på dette.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af farouche » 1. maj 2023, 17:45


HansH skrev: Jeg tror mange af dem der 1) kører firmabil, 2) har privatleaset eller 3) skifter bil hyppigt (dvs hvert 2./3. år) .... ikke tænker ret meget på hvor mange % SoH der er tilbage i den bils batteri efter 8 år. Det er ligesom slet ikke deres problem..
Så hvis det er en sådan bil man har kig på, så ville jeg nok være ekstra obs på dette.
Ahhhh.

Min er leaset og jeg følger anbefalinger så vidt overhovedet muligt, hvilket det ofte er.

Ved godt at jeg kunne være ligeglad, men for mig er den en værdigenstand og jeg behandler den derefter.

Ved ikke om det er specielt, men kunne aldrig finde på at behandle en leasing bil dårligere end en jeg ejer .
These users thanked the author farouche for the post (total 2):
HansHBrianDS
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 1. maj 2023, 18:30

farouche skrev:
1. maj 2023, 17:45
..
Ved ikke om det er specielt, men kunne aldrig finde på at behandle en leasing bil dårligere end en jeg ejer .
.. og tak for den livsfilosofi 🥰🥰
Jeg har det helt på samme måde.

Jeg skrev heller ikke "alle" ..😉
Jeg listede bare nogle oplagte kategorier af bilejere, som kunne have et letforståeligt incitament til ikke at bekymre sig om sådanne sager.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af farouche » 1. maj 2023, 18:39

HansH skrev:
farouche skrev:
1. maj 2023, 17:45
..
Ved ikke om det er specielt, men kunne aldrig finde på at behandle en leasing bil dårligere end en jeg ejer .
.. og tak for den livsfilosofi BilledeBillede
Jeg har det helt på samme måde.

Jeg skrev heller ikke "alle" ..Billede
Jeg listede bare nogle oplagte kategorier af bilejere, som kunne have et letforståeligt incitament til ikke at bekymre sig om sådanne sager.
Ja klart.

Har da også set folk skrive "Min er leaset så jeg lader til 100% hver gang"

Har en fornemmelse for typen af person Billede
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af xbn » 1. maj 2023, 18:54

farouche skrev:
1. maj 2023, 17:45
Ved ikke om det er specielt, men kunne aldrig finde på at behandle en leasing bil dårligere end en jeg ejer .
Tror næsten jeg ville behandle en leasingbil bedre end min egen - for ikke at blive fået ved afleveringen.
Billede

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af kuno » 1. maj 2023, 19:41

"Hvad der nok er mere afgørende mht "slidtagen" på et højvoltbatteri, er hvordan det bliver behandlet i daglig drift.
Det er dette brugsmønster der over tid "høvler" af et batteris SoH, og giver den reduktion i rækkevidde man som brugtbilkøber overtager."
Er de nogle seriøse undersøgelser på at batterierne bliver slidt mere på en måde end en anden - jeg tænker hurtigladning er den største dræber og det at lade til 100% derhjemme i carporten ikke skader så meget.
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 1. maj 2023, 19:48

kuno skrev:
1. maj 2023, 19:41
Er de nogle seriøse undersøgelser på at batterierne bliver slidt mere på en måde end en anden - jeg tænker hurtigladning er den største dræber og det at lade til 100% derhjemme i carporten ikke skader så meget.
Der er vist masser af viden på det område :)

Det er et kæmpestort emne. Og kompliceret.
Max spænding i cellerne - dvs når bilen er ladet til 100% er ca 4,2V. Når batteriet er fladt (SoC=0%) er spændingen ca 2,5V.
Høj SoC - altså jo tættere på de 4,2V du kommer - fremmer det fænomen der hedder Plating.

Prøv evt at tjekke denne tråd - viewtopic.php?f=2&t=158410
Her kommer i-s med en rigtig god og letforståelig forklaring på hvorfor opladning til 80% er meget bedre i længden, end opladning til 100%.
Og det har ikke noget at gøre med om det er DC-ladning på en lynlader ude i byen, eller AC hjemme i garagen.

Når det så er sagt, så ER AC-ladning hjemme i garagen meget mere skånsomt mod batteriet end DC-ladning ved høj hastighed.
Så en anden tommelfingerregel er - jo mindre DC-ladning ved høj hastighed, jo bedre for dit batteri.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af kuno » 1. maj 2023, 21:28

ikke for at forurene denne tråd - så er det interessant om der er mere ladetab fra 80-100% end fra 0-80% - det synes jeg at have registreret.
ID.5 PRO Performance 2022

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 1. maj 2023, 22:00

Gok2023 skrev:
30. apr 2023, 23:21
Tusinde tak BrianDS & dklap for jeres gode feedback, skal lige komme mig efter at den reelt er nede i 417 på nuværende tidspunkt (forår) og 340KM på en vinter dag, der havde jeg nok forventet mere.

Hvilke hjul har du på din Enyaq - er det 20" eller 21" for det har vel også lidt at sige? Og hvad med software version, synes jeg så at med version 3.0 så skulle der være forberedt noget omkring forbrug?

Vedr. Travel Assist, har jeg lige set en video af den funktion og ser lidt vildt ud, der er jeg måske for meget boomer (som min ældste kalder mig) for vil gerne selv have kontrol :-)
Jeg har 20" sommer, og 19" vinter (den mindste mulige størrelse), det har sandsynligvis noget at sige, men vinterhjulene æder rækkevidde uanset størrelse pga. de er blødere.

Jeg har også version 3.0 opdateret ved Skoda, jeg tænker ikke det har givet noget nævneværdigt, selvom jeg denne vinter har kørt lidt længere på en kilowatttime end den første vinter, men jeg tror det er mig der har lært bilen bedre at kende.

Jeg kan også godt lide at være i kontrol, men jeg bruger Travel Assist hver dag, og stort set hver gang jeg er ude at køre - for det virker, uden jeg føler jeg mister kontrollen...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af nbryde » 2. maj 2023, 12:18

farouche skrev:
1. maj 2023, 18:39
HansH skrev:
farouche skrev:
1. maj 2023, 17:45
..
Ved ikke om det er specielt, men kunne aldrig finde på at behandle en leasing bil dårligere end en jeg ejer .
.. og tak for den livsfilosofi BilledeBillede
Jeg har det helt på samme måde.

Jeg skrev heller ikke "alle" ..Billede
Jeg listede bare nogle oplagte kategorier af bilejere, som kunne have et letforståeligt incitament til ikke at bekymre sig om sådanne sager.
Ja klart.

Har da også set folk skrive "Min er leaset så jeg lader til 100% hver gang"

Har en fornemmelse for typen af person Billede
Så må jeg jo være i den kategori - godt nok med en hybrid, men bekymre mig ikke om værditab eller lign. og bilen bliver brugt....
Når den om relativt kort tid skal udskiftes til en ellert, vil også bare lade til 100% hver gang og det er ikke kun fordi det er en firmabil, ville gøre det samme som var det min egen eller privatleaset.

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 2. maj 2023, 20:15

Gok2023 skrev:
1. maj 2023, 14:49

Nu jeg kigger rundt - kan jeg se ID4er findes i en "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Hvad er forskellen på disse (Hvis nogen overhovedet)
Var der en som kunne uddybe forskellen på "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Er der overhovedet en forskel eller?

Synes den opgivet rækkevide på de to er forskellige, så måske der er en forskel?

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 212 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af dklap » 2. maj 2023, 20:21

Gok2023 skrev:
2. maj 2023, 20:15
Gok2023 skrev:
1. maj 2023, 14:49

Nu jeg kigger rundt - kan jeg se ID4er findes i en "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Hvad er forskellen på disse (Hvis nogen overhovedet)
Var der en som kunne uddybe forskellen på "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Er der overhovedet en forskel eller?

Synes den opgivet rækkevide på de to er forskellige, så måske der er en forskel?
Uden at være 100% sikker, så mener jeg bare 1st varianterne er de første der kom på markedet. Mener de havde lidt andre udstyrspakker end de senere varianter.
These users thanked the author dklap for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 2. maj 2023, 20:38

dklap skrev:
2. maj 2023, 20:21
Gok2023 skrev:
2. maj 2023, 20:15
Gok2023 skrev:
1. maj 2023, 14:49

Nu jeg kigger rundt - kan jeg se ID4er findes i en "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Hvad er forskellen på disse (Hvis nogen overhovedet)
Var der en som kunne uddybe forskellen på "1st Pro Performance" og "Pro Performance" - Er der overhovedet en forskel eller?

Synes den opgivet rækkevide på de to er forskellige, så måske der er en forskel?
Uden at være 100% sikker, så mener jeg bare 1st varianterne er de første der kom på markedet. Mener de havde lidt andre udstyrspakker end de senere varianter.
Enig
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 15. maj 2023, 13:31

HansH skrev:
1. maj 2023, 15:08
Gok2023 skrev:
1. maj 2023, 14:49
Andet spørgsmål - kan man på ID4 (eller andre el biler ) se Maksimumkapaciteten/Battery Degradation på batteriet - ala det vi kan se på vores iPhones?
Nej.

Du kan købe en batteritest gennem et firma der hedder Aviloo.
Eller du kan med hjælp fra en bruger der har VCDS selv lave en tilsvarende test og få ~noget nær samme resultat.
For Aviloo testens vedkommende kræver det at du har bilen i din besiddelse i den tid det tager at køre batteriet ned fra 100% til <10%.
For "selvtestens" vedkommende kræver det at du har rådighed over en "flad" bil, og så selv lader den op til 100%.

Begge dele er problematiske i forhold til en brugt bil. Den har man jo ikke bare til rådighed i 1-2 døgn.
Det mest realistiske er nok at afkræve sælger dokumentation for batteriets SoH. Og så er det jo spørgsmålet om han siger - Rend og hop. Jeg finder en anden køber der ikke stiller alle mulige mærkelige betingelser.

Dette er helt klart et punkt jeg vil være obs på hvis/når den dag kommer hvor jeg skal anskaffe mig en brugt elbil.
Når mine egne engang skal sælges, bliver det med friskt certifikat hvis de skal sælges privat.
Hey

Er nu igang med at undersøge markedet og bliver sku lidt bekymret, for har flere steder spurgte indtil State of Health (SoH) på de brugt biler jeg har set, og ingen har kunnet eller vil svare på det.

Får beskeden om det kun kan skaffes af VW og kun ved mistanke på at kapaciteten er for ringe, og ellers henvises der jo til de 8 års garanti på batteriet.

Men hos VW er det jo ikke hele batteriet der er garanti på, så er uheldet ude er det kun de defekte cellerne som bliver skiftet og mon ikke VW kun skifter således de kun lige kommer over de 70% indenfor de 8 år eller?

Har endda spurgt efter SoH på en bil til salg hos en aut. VW forhandler og fik dette svare "Det tager 3 døgn at lave sådan en test, Så det ikke en test vi ”bare” lige laver."

Så man købe altså lidt i blinde når man snakker om Brugte El Biler og om hvordan tidligere ejer har "serviceret" sit batteri, og du har ikke fuld garanti på hele dit batteri - Lyder sku lidt spændende - Tænker man lige venter med at shoppe til APPlus kan tilbyde deres Aviloo test i hele landet, og så få lavet et BatteriCertifikat før man hopper på en brugt VW - Men nogen som ved om dette er same budskab for eksempelvis Teslaer?

/GOK2023

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 15. maj 2023, 13:49

Gok2023 skrev:
15. maj 2023, 13:31
Er nu igang med at undersøge markedet og bliver sku lidt bekymret, for har flere steder spurgte indtil State of Health (SoH) på de brugt biler jeg har set, og ingen har kunnet eller vil svare på det.

Får beskeden om det kun kan skaffes af VW og kun ved mistanke på at kapaciteten er for ringe, og ellers henvises der jo til de 8 års garanti på batteriet.

Har endda spurgt efter SoH på en bil til salg hos en aut. VW forhandler og fik dette svare "Det tager 3 døgn at lave sådan en test, Så det ikke en test vi ”bare” lige laver."
Dette kommer på ingen måde som nogen overraskelse.
VW har helt deres egen test, og den bringes kun i spil i forhold til at håndhæve den garanti de giver på deres batteri.
Den virker på en anden måde en Aviloo testen og "selvtesten" som jeg omtaler længere oppe.
Men hos VW er det jo ikke hele batteriet der er garanti på, så er uheldet ude er det kun de defekte cellerne som bliver skiftet og mon ikke VW kun skifter således de kun lige kommer over de 70% indenfor de 8 år eller?
Batteripakken består af et antal moduler, og hvert modul består af et antal celler.
Mig bekendt er man endnu ikke nået dertil at man skifter enkelte celler. Mindste udskiftningsmængde er et modul, og dem er der 12 stk af i en ID.4 med det store 82/77kWh batteri. Hvert modul rummer 24 celler.

Der er nok ikke nogen tvivl om at VW kun vil gøre det allermest nødvendige for at opfylde deres forpligtelser. Det er dyre sager der er tale om.
Og som jeg har forstået på de input jeg har modtaget mht den garanti, så er barren sat så lavt at det skal stå virkelig slemt til før den overhovedet kommer i spil. Almindelig "mishandling" i daglig brug, tror jeg ikke kan gøre det. Battericellerne skal decideret fejle/dø, før den garanti træder i kraft.
Så man købe altså lidt i blinde når man snakker om Brugte El Biler og om hvordan tidligere ejer har "serviceret" sit batteri, og du har ikke fuld garanti på dit batteri - Lyder sku lidt spændende - Tænker man lige venter med at shoppe til APPlus kan tilbyde deres Aviloo test i hele landet, og så få lavet et BatteriCertifikat før man hopper på en brugt VW - Men nogen som ved om dette er same budskab for eksempelvis Teslaer?
Jeg mener stadig at den største udfordring mht køb af brugt bil, og en sælger der ikke vil bekoste en test/certifikat på bilen, er rådigheden.
Hvis du blot selv kunne råde lidt over bilen, så kunne man sagtens selv teste den.
"Selvtesten" som jeg kalder den, hvor man enten bruger VCDS eller OBD11 - (altså tools som mange af os brugere på vagcars har) - kan sagtens gøre det.
Det kræver blot at man kan få lov til at overtage en flad bil - dvs kørt ned til 1-2% SoC - og derefter udlæse nogle tal, lade den op til 100%, og derefter igen udlæse nogle tal. Så har man hvad man skal bruge.
Det er igen vigtigt at forstå, at "selvtesten" ikke er den samme som VW's egen test.
Til gengæld kommer den ganske tæt på Aviloo's test, og egne erfaringer viser at selvtesten endda er lidt mere konservativ med sit resultat. Men hellere lidt til den side, end at være for rosenrød.. :)

Jeg tror desværre det er svært at få en forhandler med på at man laver sådan en test på hans brugtbil. Han vil jo nok bare sige - du kan rende og hoppe. Jeg venter da bare på en anden køber.
Måske ikke lige med de ord, men......
Det er nok mere realistisk at man kunne få en privat sælger med på idéen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 15. maj 2023, 15:10

Jeg tror bare desværre det er en situation hvor man må forstå at man bare skal "leve med det"

Om en test skal foreligge ved salg af en bil, skal den så også foreligge hvis du indbytter din egne brugte bil? Og hvordan har SoH udviklet sig fra du afleverede den til den så skal videre til næste kunde.

Jeg er ikke sikker på disse test er noget vi kommer til at se udbredt i nærmeste fremtid
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af HansH » 15. maj 2023, 15:30

BrianDS skrev:
15. maj 2023, 15:10
Om en test skal foreligge ved salg af en bil, skal den så også foreligge hvis du indbytter din egne brugte bil?
Tja... det må jo være op til køber at bede om/kræve sådant. Det er jo ham der køber en risiko.

Jeg kan lave testen selv, men det kræver at jeg har adgang til bilen - udover blot besigtigelse og prøvetur.
Og det er jeg da langt fra sikker på at alle forhandlere vil samarbejde omkring. Hvis nogen, overhovedet...
Så jeg er helt enig i at det er en problematik, hvis man gerne vil skaffe sig denne vished inden man skriver under på brugt elbil.

Tesla har indbygget en SoH indikation i deres infotaiment. Man kunne jo håbe at det bliver et eksempel konkurrenterne føler de er nødt til at efterleve. Eller at der ligefrem kom en regulering.
Efter min mening ville det være berettiget.
Batteriet udgør så stor en del af en elbils værdi, og har potentialet til at påføre de uheldigste en stor omkostning, at det ville være en fornuftig forbrugerbeskyttelse at indføre krav om en standardiseret batteritest ved handel af brugt, efter min mening..
Måske også noget der kunne bringe den tryghed som kunne få et par skeptikere mere ombord .. hvem ved? :)

Nu er det jo også pt sådan, at størstedelen af brugte elbiler på markedet med en lidt højere alder, er Tesla.
Den kraftige vækst i salget af elbiler der har været de sidste par år, nu hvor de "gamle" bilproducenter for alvor melder sig ind i kampen, udmønter sig jo først i et brugtmarked om 3-5-7 år eller noget i den stil.
Så længe der bare sælges nyt, eller hvor brugt max er 2 år, så er det jo ikke rigtigt et tema.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Gok2023
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. apr 2023, 12:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af Gok2023 » 15. maj 2023, 20:39

BrianDS skrev:
15. maj 2023, 15:10
Jeg tror bare desværre det er en situation hvor man må forstå at man bare skal "leve med det"

Om en test skal foreligge ved salg af en bil, skal den så også foreligge hvis du indbytter din egne brugte bil? Og hvordan har SoH udviklet sig fra du afleverede den til den så skal videre til næste kunde.

Jeg er ikke sikker på disse test er noget vi kommer til at se udbredt i nærmeste fremtid
Hi Brian

Jep du kan have ret at det kan være svært hvordan det skal håndteres, men på fossil biler er variablerne noget større og derved formentlig svære at lave en test som viser den reelle tilstand af bilen, det burde være mere enkelt på en elbil.

Og hvis information ligger i computeren i elbilen så er det vel bare at få den vist, for hvordan bliver bilen ellers værdisat korrekt?

Hvis du ser denne video på youtube fra Bilbasen har de et eksempel på to ens biler med vidt forskellige output. Der er sjovt nok tale om en e-Golf fra 2019 - du kan se den videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=BoTe_U2noDw

FDM testen viste følgende:
Bil 1 e-Golf årgang 2019 kørt 32296 - Kapacitet 66%

Bil 2 e-Golf årgang 2019 kørt 42573 - Kapacitet 95%

Se evt. vedhæftet billede
e-Golf.JPG
e-Golf.JPG (67.33 KiB) Vist 4716 gange
Nu kan jeg se at en søgning på bilbasen på ovenstående bil og årgang ligger den som de billgste omkring 170000 kr. Jeg vil dælme være træt af at hvis jeg havde købt bil nr. 1 til de penge hos en forhandler der ikke kunne vise en SoH.

Så kan det godt være at VW giver garanti da den ikke er 8 år endnu, men de dække vel kun op til de omkirng 70% og så er spøgsmål hvor længe kapciteten holder før den falder under de 70% igen - Der ville man have været noget bedre stillet hvis jeg havde købt bil 2.

Så fatter ikke man ikke kan få oplyst kapacitten ved køb af elbiler i dag, da det som HansH også skriver, er batteriet en ret værdifuld enhed på bilen.

Virker også lidt underligt at man idag næsten ikke kan købe eller sælge en iPhone uden der medfølger en dokumentation på dens batteri kapacitten, men på en elbil som er faktor 100+ dyre er det ikke muligt.

Men måske når Applus og andre kommer på banen men flere tests, at brugt vogns forhandlerne tager dem til sig - vi må se hvad fremtiden bringer.

:?
These users thanked the author Gok2023 for the post:
HansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af BrianDS » 15. maj 2023, 21:56

Gok2023 skrev:
15. maj 2023, 20:39
...
Virker også lidt underligt at man idag næsten ikke kan købe eller sælge en iPhone uden der medfølger en dokumentation på dens batteri kapacitten, men på en elbil som er faktor 100+ dyre er det ikke muligt.
...
Det vidste jeg ikke engang var "en ting", altså dokumentation på batterier på telefoner...
Men nu har jeg så heller ikke prøvet hverken at købe eller sælge en telefon brugt siden man kunne skifte batteriet på under 2 sekunder i alle telefoner 😂🤣

Jeg er da ikke uenig i at det kan være en vigtig information, det skal dog være en fuldstændig standardiseret metode før du kan bruge den sammenligneligt og generelt. Jeg er derfor også bange for at det uanset hvad vil have lange udsigter.
Dernæst skal forhandleren vel også kræve en SoH rapport fra den der bytter den brugte elbil ind til forhandleren? Så står vi private også med et dokumentationskrav?

Kan det læses ud generelt, så vil det selvfølgelig være nemmere, men igen, det skal være standardiseret, og hvad gør man så hvis ens bil bliver behandlet godt, men falder i SoH?

Der er flere sider af den problemstilling, og jeg tror ikke det er "nemt" at løse det - men stadig interessant
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Erfarring med VW ID4 Pro Performance - Overvejer køb

Indlæg af i-s » 21. maj 2023, 18:58

Gok2023 skrev:
15. maj 2023, 20:39
Jep du kan have ret at det kan være svært hvordan det skal håndteres, men på fossil biler er variablerne noget større og derved formentlig svære at lave en test som viser den reelle tilstand af bilen, det burde være mere enkelt på en elbil.
Det er da også meget enkelt.
Hvis du 0-stiller trip data i kørecomputeren, så vil i dit eksempel bil 1 vise 148 km @ 100% og bil 2 vil vise 214 km @ 100%
Er de ladet til f.eks 50%, så vil de sige 74 og 107 km.

Så uden at gå i krig med store tests, så kan du komme meget langt hvis du bare får 2 min alene med bilen.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"