DQ200 eller DQ381 - tør man?
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
DQ200 eller DQ381 - tør man?
Jeg kigger på brugt Audi A3 i øjeblikket i prislejet 200-250K. Jeg er bange for at købe en bil med DQ200 (1.4 og 1.5 TFSI), så nu kigger jeg i retning af de større motorer for at undgå netop den gearkasse. Efter yderligere research viser det sig at den bil jeg kigger på (2.0 190HK) kører med en DQ381 gearkasse som heller ikke får rosende ord med på vejen.
Jeg orker ikke biler som går i stykker så jeg er kommet i tvivl om det er bedst at gå efter en manuel gearkasse for at gå med livrem og seler. Jeg kører 30-35K om året.
Hvad siger panelet? Er jeg hysterisk eller er der virkelig noget om snakken vedr. begge gearkasser?
Jeg orker ikke biler som går i stykker så jeg er kommet i tvivl om det er bedst at gå efter en manuel gearkasse for at gå med livrem og seler. Jeg kører 30-35K om året.
Hvad siger panelet? Er jeg hysterisk eller er der virkelig noget om snakken vedr. begge gearkasser?
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5469
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Vi har 1. 4 TSI med DQ200 i Touran'en. Mener den har rundet omkring 130.000 - det er uden problemer. Købte den da den havde gået 65.000... men du kan jo altid finde biler med problemer. Du kan også altid finde mennesker med problemer, hvor dem der ikke har problemer måske ikke råber nær så meget op.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Hvis man ikke kan få en A3 med automatgear, der tilfredsstiller dit behov, har du så overvejet at kigge efter et andet bilmærke?kitora skrev: ↑9. maj 2023, 21:29Jeg kigger på brugt Audi A3 i øjeblikket i prislejet 200-250K. Jeg er bange for at købe en bil med DQ200 (1.4 og 1.5 TFSI), så nu kigger jeg i retning af de større motorer for at undgå netop den gearkasse. Efter yderligere research viser det sig at den bil jeg kigger på (2.0 190HK) kører med en DQ381 gearkasse som heller ikke får rosende ord med på vejen.
Jeg orker ikke biler som går i stykker så jeg er kommet i tvivl om det er bedst at gå efter en manuel gearkasse for at gå med livrem og seler. Jeg kører 30-35K om året.
Hvad siger panelet? Er jeg hysterisk eller er der virkelig noget om snakken vedr. begge gearkasser?
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Jeg ejer en A5 - med den kombi af motor og gearkasse.
Jeg er ikke kæmpe fan - der er et par ting som spiller knap så godt. Men microslip som i DQ200 - mener jeg ikke den har.
Men en optimering af gearkassen - til bla. at skifte senere - tror jeg vil løse rigtig meget.
Og jeg syntes den for nylig er begyndt at 'tøve' med at skifte... ved ikke helt hvordan man skal beskrive det. Bilen er 5½ år og har kørt 66.000 km.
Om jeg ville købe den igen? Tjaaa - ud fra de første 4-5 år - ja. Men ud fra de sidste ½ år ... det bliver et måske.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 14 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Har en 7 trins DQ381 i 2,0L TDI Passat årg. 2018 med ca. kkm 105 på tælleren.
Fungerer uden problemer, dog tager den fat ved igangsætning, men er mere en tilvænnings sag synes jeg.
Vi trækker en 1.700kg campingvogn til Syditalien hvert år og tilbage lægger ca. 4-5.000 km i auto funktionen, hvilket den gør det fint uanset om det meget varmt eller for den sags skyld køligere.
Fungerer uden problemer, dog tager den fat ved igangsætning, men er mere en tilvænnings sag synes jeg.
Vi trækker en 1.700kg campingvogn til Syditalien hvert år og tilbage lægger ca. 4-5.000 km i auto funktionen, hvilket den gør det fint uanset om det meget varmt eller for den sags skyld køligere.
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 42 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Har også den 381 i en 2.0tsi og synes sådan set den kører meget godt. Dens 2 gear glider dog helt vildt og er lidt træls men da den kører i olie tænker jeg ikke det betyder noget, det er mere en følelse. Min har kørt 110k og har ikke slået en prut forkert. Jeg kører også med campingvogn. Jeg turde godt købe den igen.
- These users thanked the author heinejepsen for the post:
- kitora
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Har lige for en måned siden afhændet min Passat med DQ381. Kørte 161.000 km i den uden gearet lavede noget som helst forkert. Har kun gode erfaringer med DQ381, men alt kan gå i stykker. Har også haft en Passat med DQ200 og vil til enhver tid vælge DQ381 over DQ200.kitora skrev: ↑9. maj 2023, 21:29Jeg kigger på brugt Audi A3 i øjeblikket i prislejet 200-250K. Jeg er bange for at købe en bil med DQ200 (1.4 og 1.5 TFSI), så nu kigger jeg i retning af de større motorer for at undgå netop den gearkasse. Efter yderligere research viser det sig at den bil jeg kigger på (2.0 190HK) kører med en DQ381 gearkasse som heller ikke får rosende ord med på vejen.
Jeg orker ikke biler som går i stykker så jeg er kommet i tvivl om det er bedst at gå efter en manuel gearkasse for at gå med livrem og seler. Jeg kører 30-35K om året.
Hvad siger panelet? Er jeg hysterisk eller er der virkelig noget om snakken vedr. begge gearkasser?
/Søren.
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1250
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 642 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
En DQ381 passer ikke i en A5 - den er kun beregnet til biler med tværliggende motor.
Gearkasserne til A5 er meget andeledes konstrueret.
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Jeg kunne jo vælge at købe en A3 med manuel gear hvis det viser sig at passe bedre til mit temperament og tolerance i forhold til mulige fejl, men jeg er bestemt også åben for andre alternativer. Nogen forslag til noget som holder sig indenfor budgetrammen som er en ordentlig kvalitet?superbeszzz skrev: ↑10. maj 2023, 08:07
Hvis man ikke kan få en A3 med automatgear, der tilfredsstiller dit behov, har du så overvejet at kigge efter et andet bilmærke?
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Hvis du finder mennesker uden problemer så tag fat i din nærmeste forsker, for så er de værd at undersøge nærmere....diskoboy skrev: ↑9. maj 2023, 21:33Vi har 1. 4 TSI med DQ200 i Touran'en. Mener den har rundet omkring 130.000 - det er uden problemer. Købte den da den havde gået 65.000... men du kan jo altid finde biler med problemer. Du kan også altid finde mennesker med problemer, hvor dem der ikke har problemer måske ikke råber nær så meget op.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Ja - sorry - læste forkert.
Min er en DL382 (troede en A3 og A4/A5 kørte med det samme setup... men jeg blev klogere) - og kunne så ikke længere redigere i mit tidligere indlæg, da jeg opdagede det.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 29. maj 2019, 12:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Jeg har kørt med både DL382 i en Audi A5 og DQ200 i 3 forskellige VW Golf.
Jeg har ikke noget at udsætte på dem, andet end at DQ200 godt kan glide lidt i koblingerne når den er helt kold og det er fugtigt udenfor.
Hvis den køres meget økonomisk, forværrer det glideriet. Men lidt frisk kørsel generelt, holder det væk.
Jeg har valgt at se det som en egenskab ved DQ200 og det generer ikke mig. Syntes at den gør det godt.
Med hensyn til at vælge en bil med manuelt gear, ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang.
Du skal i hvertfald påtænke at beholde bilen i mange mange år. En bil i den prisklasse med manuelt gear vil være næsten umulig at sælge, medmindre at prisen er meget lav.
Jeg elsker selv manuelt gear, men vil til min daglige bil ikke undvære automatgear.
Derudover skal du være opmærksom på at hvis du påtænker at købe en 1.4 eller 1.5 med ACT, så kan den godt være lidt træls med manuelt gear, da det slår meget mere til og fra og mærkes mere end med DSG.
Det er ihvertfald min erfaring efter (også) at have haft en Audi A3 1.4 tfsi ACT med manuelt gear.
Jeg har ikke noget at udsætte på dem, andet end at DQ200 godt kan glide lidt i koblingerne når den er helt kold og det er fugtigt udenfor.
Hvis den køres meget økonomisk, forværrer det glideriet. Men lidt frisk kørsel generelt, holder det væk.
Jeg har valgt at se det som en egenskab ved DQ200 og det generer ikke mig. Syntes at den gør det godt.
Med hensyn til at vælge en bil med manuelt gear, ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang.
Du skal i hvertfald påtænke at beholde bilen i mange mange år. En bil i den prisklasse med manuelt gear vil være næsten umulig at sælge, medmindre at prisen er meget lav.
Jeg elsker selv manuelt gear, men vil til min daglige bil ikke undvære automatgear.
Derudover skal du være opmærksom på at hvis du påtænker at købe en 1.4 eller 1.5 med ACT, så kan den godt være lidt træls med manuelt gear, da det slår meget mere til og fra og mærkes mere end med DSG.
Det er ihvertfald min erfaring efter (også) at have haft en Audi A3 1.4 tfsi ACT med manuelt gear.
VW Golf 7.5, 1.5 TSI R-Line årgang 2019
BMW Z4, 2.5i årgang 2003 (Sommerbil)
Opel Karl 1.0 årgang 2016 (konebil)
BMW Z4, 2.5i årgang 2003 (Sommerbil)
Opel Karl 1.0 årgang 2016 (konebil)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Ja, selvfølgelig.kitora skrev: ↑10. maj 2023, 14:34Jeg kunne jo vælge at købe en A3 med manuel gear hvis det viser sig at passe bedre til mit temperament og tolerance i forhold til mulige fejl, men jeg er bestemt også åben for andre alternativer. Nogen forslag til noget som holder sig indenfor budgetrammen som er en ordentlig kvalitet?superbeszzz skrev: ↑10. maj 2023, 08:07
Hvis man ikke kan få en A3 med automatgear, der tilfredsstiller dit behov, har du så overvejet at kigge efter et andet bilmærke?
Jeg har ikke bedre forslag, men efter at have været Audi-pige hele mit liv og netop har fået en BMW for 1 1/2 uge siden, sidder jeg tilbage med en følelse af, at jeg har været alt for snæversynet. Tænk, at en bil kan fungere så godt og gøre alting så rigtigt .
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 154 times
- Been thanked: 120 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Glem det - så kan jeg lære at læse indlæggene ordentligt
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Det er mit indtryk at hvis man kan leve med at koblingerne glider lidt når den er kold, så er DQ200 altså en fin gearkasse. Var ved at tælle og jeg kender mindst 10 der har den eller har haft og inden af dem har været på værksted.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Jeg har prøvekørt flere biler nu, bl.a en Golf VII med DSG. Den accellerede vildt langsomt og trykkkede man speederen i bund steg omdrejningerne men ikke hastigheden og den skiftede slet ikke gear. Den må have haft en defekt gearkasse.
Jeg endte med at købe en meget velholdt A3 fra 2015 med manuelt gear. Den har kun kørt ca. 60K og står som et suttet bolche. Som en ekstra bonus har den adaptiv fartpilot.
Jeg endte med at købe en meget velholdt A3 fra 2015 med manuelt gear. Den har kun kørt ca. 60K og står som et suttet bolche. Som en ekstra bonus har den adaptiv fartpilot.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 29. maj 2019, 12:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Tillykke med dit køb.
Og fedt at du lige melder tilbage hvad din konklusion var og hvad du endte med.
Og fedt at du lige melder tilbage hvad din konklusion var og hvad du endte med.
VW Golf 7.5, 1.5 TSI R-Line årgang 2019
BMW Z4, 2.5i årgang 2003 (Sommerbil)
Opel Karl 1.0 årgang 2016 (konebil)
BMW Z4, 2.5i årgang 2003 (Sommerbil)
Opel Karl 1.0 årgang 2016 (konebil)
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Det var lidt af en retningsændring. Gik dine planer ikke på at skifte hybriden ud med en Tesla?
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: DQ200 eller DQ381 - tør man?
Tillykke med den. Det er altså en rigtig fin bil den generation A3. Det er fedt at du har fundet en med ACC - Det mangler mange af dem i de første årgange.kitora skrev: ↑15. maj 2023, 08:39Jeg har prøvekørt flere biler nu, bl.a en Golf VII med DSG. Den accellerede vildt langsomt og trykkkede man speederen i bund steg omdrejningerne men ikke hastigheden og den skiftede slet ikke gear. Den må have haft en defekt gearkasse.
Jeg endte med at købe en meget velholdt A3 fra 2015 med manuelt gear. Den har kun kørt ca. 60K og står som et suttet bolche. Som en ekstra bonus har den adaptiv fartpilot.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09