2024 Enyaq
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
2024 Enyaq
Nu har jeg ventet i timevis på, at der kom en tråd om den “nye” 2024 Enyaq, der lanceres snart. Nyt ME 4.0 er på trapperne og som jeg forstår det forventes det ikke at kunne implementeres bagudrettet til de eksisterende Enyaq-modeller.
Er den tråd oprettet?
Er den tråd oprettet?
Senest rettet af superbeszzz 23. maj 2023, 19:24, rettet i alt 1 gang.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: 2024 Enyaq
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: 2024 Enyaq
Så fik man da lige smadret en ellers superflot front
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: 2024 Enyaq
På hvilken bil sidder den superflotte front?
Har altid syntes at Enyaqs kølergrill minder rigtig meget om Ford Scorpios torskemund, som de fleste vist var enige om var en katastrofe.
Smag er naturligvis forskellig, men superflot ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Det er jo bare en L&K udstyrsversion på toppen, ligesom på Octavia og Superb
Det eneste "nyskabende" på den er softwaren.
Men de almindelige får jo også ME 4.0.
Såå..
Jeg synes den lyse kabine er fin.
Til gengæld kan jeg bedre lide de sorte kontrastelementer på Sportline, end al den chrome der er på L&K'en.
Det eneste "nyskabende" på den er softwaren.
Men de almindelige får jo også ME 4.0.
Såå..
Jeg synes den lyse kabine er fin.
Til gengæld kan jeg bedre lide de sorte kontrastelementer på Sportline, end al den chrome der er på L&K'en.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Ja, og så den opgraderede ydelse der passer på en prik med iX3 fx (286hk, 0-100 på 6,7).
Jeg synes L&K varianten ser super elegant ud og jeg havde egentlig "ventet" den som "toppen på kransekagen". Nu er det bare at håbe, at alle funktionerne også implementeres på de eksisterende (pre-heating fx). Ellers ville jeg stå med en lidt bitter smag i munden; noget iX3 pre-LCI ejere kan snakke med om.
Jeg synes L&K varianten ser super elegant ud og jeg havde egentlig "ventet" den som "toppen på kransekagen". Nu er det bare at håbe, at alle funktionerne også implementeres på de eksisterende (pre-heating fx). Ellers ville jeg stå med en lidt bitter smag i munden; noget iX3 pre-LCI ejere kan snakke med om.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: 2024 Enyaq
I andre fora omtales det som et facelift, hvor opgraderingerne ikke kommer de eksisterende Enyaq til gode og samtidigt vil de eksisterende heller ikke blive opgraderet til 4.0.
Der bliver flere gange skrevet “all future models”, når der tales om ME 4.0.
Der bliver flere gange skrevet “all future models”, når der tales om ME 4.0.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Korrekt.superbeszzz skrev: ↑23. maj 2023, 21:20I andre fora omtales det som et facelift, hvor opgraderingerne ikke kommer de eksisterende Enyaq til gode og samtidigt vil de eksisterende heller ikke blive opgraderet til 4.0.
Der bliver flere gange skrevet “all future models”, når der tales om ME 4.0.
Da jeg skrev at "de almindelige" også fik 4.0, så mente jeg de fremtidige - altså fra 2024 og frem eller noget i den stil.
Det skulle ligge helt fast af min f.eks. aldrig kommer på 4.0.
- These users thanked the author HansH for the post (total 2):
- BrianDS • superbeszzz
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Hvad er deres plan så - hvis der er nogen? Som jeg hører det, er der stadig issues med softwaren. Jeg ville da være ærgerlig, hvis jeg stod med så ny en bil, der ikke bliver supporteret fremover.HansH skrev: ↑23. maj 2023, 22:00Korrekt.superbeszzz skrev: ↑23. maj 2023, 21:20I andre fora omtales det som et facelift, hvor opgraderingerne ikke kommer de eksisterende Enyaq til gode og samtidigt vil de eksisterende heller ikke blive opgraderet til 4.0.
Der bliver flere gange skrevet “all future models”, når der tales om ME 4.0.
Da jeg skrev at "de almindelige" også fik 4.0, så mente jeg de fremtidige - altså fra 2024 og frem eller noget i den stil.
Det skulle ligge helt fast af min f.eks. aldrig kommer på 4.0.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: 2024 Enyaq
Hvorfor skulle den ikke blive supporteret fremover?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: 2024 Enyaq
Der er ingen der skriver noget om at version 3.x ikke bliver vedligeholdt og opdateret, men der vil være features og opdateringer i 4.x der ikke kommer i de ældre modeller.GaSelle skrev: ↑23. maj 2023, 22:04Hvad er deres plan så - hvis der er nogen? Som jeg hører det, er der stadig issues med softwaren. Jeg ville da være ærgerlig, hvis jeg stod med så ny en bil, der ikke bliver supporteret fremover.HansH skrev: ↑23. maj 2023, 22:00Korrekt.superbeszzz skrev: ↑23. maj 2023, 21:20I andre fora omtales det som et facelift, hvor opgraderingerne ikke kommer de eksisterende Enyaq til gode og samtidigt vil de eksisterende heller ikke blive opgraderet til 4.0.
Der bliver flere gange skrevet “all future models”, når der tales om ME 4.0.
Da jeg skrev at "de almindelige" også fik 4.0, så mente jeg de fremtidige - altså fra 2024 og frem eller noget i den stil.
Det skulle ligge helt fast af min f.eks. aldrig kommer på 4.0.
Et teknisk løft i 2024 modellen, når de første ENYAQ nu er tæt på 4 år gamle er vel ikke så underligt?
Hvis du køber en ny udgave af et eller andet elektronik, eller en fossilbil, lige inden der kommer en ny og opdateret version, så får du heller ikke alt det nye med.
Det gælder også andre, selv Tesla, hvor man så i nye versioner fjerner hardware fremfor at tilføje det, men hvor man også over tid har opgraderet infotainment i de forskellige modeller.
Jeg ser det som da man smed MIB3.0 i MQB bilerne, hvor de før kørte på MIB2.5, men her er det sandsynligvis en større omgang, så ikke sikker man kan opgradere, og der er sandsynligvis noget lås på komponenterne også.
Der skulle komme en helt ny ENYAQ i 2025, så L&K varianten sammen med ME4.x og et lidt større batteri (eller bare rækkevidde) og 286 HK elmotor er sikkert forberedelsen til at holde den nuværende ENYAQ interessant så længe, og når nu flere andre ting matcher, så kan man jo se at Cupra Tavascan får en større skærm og også de 210 kW/286 HK
Ps jeg synes fronten på ENYAQ er fed, men forstår måske ikke helt de sølvfarvede kontrast elementer på L&K varianten.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Hmm... prøv lige at uddybe hvad du mener med "ikke bliver supporteret" ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: 2024 Enyaq
Men.. sådan er det vel alle steder, måske mindre hos Tesla. Men din bimmer kører jo også med en ældre os end de nye. Det kan man så mene er godt.. eller skidt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Det er jo et lidt andet scenarie med iDrive 7/8.
Hvis VW/Skodas plan er at supportere og videreudvikle deres version 3.0/3.5 er det jo fint nok. Jeg tolkede bare informationen sådan, at man ville sætte alt ind på 4.0 til nye biler - og at "gamle" biler ikke fik den software, så det stoppede der. Da der stadig er udfordringer med 3.0 forstod jeg det ikke helt...
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Okay, men det ser jeg - som Brian og Daniel allerede er inde på - ikke noget usædvanligt i. Eller noget alarmerende for den sags skyld.
Det er vel ligesom en mobiltlf der kun kan komme op på Android10 ... og så kommer den ikke længere. Kommer til at ende sit liv med Android10, og må se bagenden af Android-toget fortsætte ud af skinnerne og forsvinde i horisonten..
Det afgørende er for mig, at man ikke bliver efterladt med noget der er halvt færdigt og fejlbehæftet.
Dvs at de ikke har flyttet alle udviklingsressourcer til ME4 på et tidspunkt hvor ME3 kun er i et halvbagt stadie.
Det man har skal fungere.
At man så ikke får nye features de putter i ME4 .... well, det er jo bare sådan det fungerer.
Der kan uden tvivl indhentes masser af input, beretninger, holdninger .. mht om ME3 stadig er fejlbehæftet, i hvilken grad osv.
For min egen del kan jeg kun sige, at jeg oplever ingen fejl.
Det er sagt med det forbehold, at jeg selvfølgelig taler ud fra min egen use case. Der er features og funktioner jeg aldrig bruger, så jeg kan ikke påstå at jeg kommer ud i samtlige kroge der findes. Så der kan sagtens være nogle skavanker rundt omkring jeg bare ikke kommer forbi.
Bilen er pt på 3.0 og med mindre der introduceres nye fejl når den kommer på 3.2, forhåbentlig inden så længe, så er der fuld tilfredshed her.
Måske den endda kommer på 3.5 som ligger på den faceliftede ID.3 .. hvem ved.
Det må tiden vise.
Men 4.0 får den aldrig. Og det har jeg fuld forståelse for.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Og det var netop det, der var min pointe - men det har jeg åbenbart lidt svært ved at få igennem. Hvis de fortsat supporterer ME3(½), så der kommer fejlrettelser og opdateringer til de versioner også, så er alt jo fint.HansH skrev: ↑24. maj 2023, 07:57Okay, men det ser jeg - som Brian og Daniel allerede er inde på - ikke noget usædvanligt i. Eller noget alarmerende for den sags skyld.
Det er vel ligesom en mobiltlf der kun kan komme op på Android10 ... og så kommer den ikke længere. Kommer til at ende sit liv med Android10, og må se bagenden af Android-toget fortsætte ud af skinnerne og forsvinde i horisonten..
Det afgørende er for mig, at man ikke bliver efterladt med noget der er halvt færdigt og fejlbehæftet.
Dvs at de ikke har flyttet alle udviklingsressourcer til ME4 på et tidspunkt hvor ME3 kun er i et halvbagt stadie.
Det man har skal fungere.
At man så ikke får nye features de putter i ME4 .... well, det er jo bare sådan det fungerer.
Der kan uden tvivl indhentes masser af input, beretninger, holdninger .. mht om ME3 stadig er fejlbehæftet, i hvilken grad osv.
For min egen del kan jeg kun sige, at jeg oplever ingen fejl.
Det er sagt med det forbehold, at jeg selvfølgelig taler ud fra min egen use case. Der er features og funktioner jeg aldrig bruger, så jeg kan ikke påstå at jeg kommer ud i samtlige kroge der findes. Så der kan sagtens være nogle skavanker rundt omkring jeg bare ikke kommer forbi.
Bilen er pt på 3.0 og med mindre der introduceres nye fejl når den kommer på 3.2, forhåbentlig inden så længe, så er der fuld tilfredshed her.
Måske den endda kommer på 3.5 som ligger på den faceliftede ID.3 .. hvem ved.
Det må tiden vise.
Men 4.0 får den aldrig. Og det har jeg fuld forståelse for.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: 2024 Enyaq
Jeg forventer ikke de store opdateringer, ligesom @HansH har jeg heller ikke udfordringer, bilen virker.GaSelle skrev: ↑24. maj 2023, 08:11Og det var netop det, der var min pointe - men det har jeg åbenbart lidt svært ved at få igennem. Hvis de fortsat supporterer ME3(½), så der kommer fejlrettelser og opdateringer til de versioner også, så er alt jo fint.HansH skrev: ↑24. maj 2023, 07:57Okay, men det ser jeg - som Brian og Daniel allerede er inde på - ikke noget usædvanligt i. Eller noget alarmerende for den sags skyld.
Det er vel ligesom en mobiltlf der kun kan komme op på Android10 ... og så kommer den ikke længere. Kommer til at ende sit liv med Android10, og må se bagenden af Android-toget fortsætte ud af skinnerne og forsvinde i horisonten..
Det afgørende er for mig, at man ikke bliver efterladt med noget der er halvt færdigt og fejlbehæftet.
Dvs at de ikke har flyttet alle udviklingsressourcer til ME4 på et tidspunkt hvor ME3 kun er i et halvbagt stadie.
Det man har skal fungere.
At man så ikke får nye features de putter i ME4 .... well, det er jo bare sådan det fungerer.
Der kan uden tvivl indhentes masser af input, beretninger, holdninger .. mht om ME3 stadig er fejlbehæftet, i hvilken grad osv.
For min egen del kan jeg kun sige, at jeg oplever ingen fejl.
Det er sagt med det forbehold, at jeg selvfølgelig taler ud fra min egen use case. Der er features og funktioner jeg aldrig bruger, så jeg kan ikke påstå at jeg kommer ud i samtlige kroge der findes. Så der kan sagtens være nogle skavanker rundt omkring jeg bare ikke kommer forbi.
Bilen er pt på 3.0 og med mindre der introduceres nye fejl når den kommer på 3.2, forhåbentlig inden så længe, så er der fuld tilfredshed her.
Måske den endda kommer på 3.5 som ligger på den faceliftede ID.3 .. hvem ved.
Det må tiden vise.
Men 4.0 får den aldrig. Og det har jeg fuld forståelse for.
Det er dejligt når/hvis der kommer opdateringer, men jeg har ikke en forventning om helt nye features osv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
En nyttig feature der kommer i ME4 er forvarmning af batteriet.
(nyttig .... dvs når man skal til en lynlader. Hvis man lader AC hjemme i carporten 99% af tiden, så er det ikke så vigtigt).
Uagtet at jeg er den type ejer (der lader 99% hjemme), så synes jeg det ville være en ok feature at få i bilen mhp på gensalg. Det kan jo være at næste ejer skal lynlade meget ude i byen, og så vil jeg mene det er en udmærket feature for bilen at kunne tilbyde.
Det forlyder fra insider kilder at de stadig arbejder på at downporte denne ME4 feature til ME3.
Så de har tilsyneladende ikke helt glemt ME3 ... (endnu).
At de så "glemte" denne feature i første omgang da de lavede ME3 er en anden snak ..
(nyttig .... dvs når man skal til en lynlader. Hvis man lader AC hjemme i carporten 99% af tiden, så er det ikke så vigtigt).
Uagtet at jeg er den type ejer (der lader 99% hjemme), så synes jeg det ville være en ok feature at få i bilen mhp på gensalg. Det kan jo være at næste ejer skal lynlade meget ude i byen, og så vil jeg mene det er en udmærket feature for bilen at kunne tilbyde.
Det forlyder fra insider kilder at de stadig arbejder på at downporte denne ME4 feature til ME3.
Så de har tilsyneladende ikke helt glemt ME3 ... (endnu).
At de så "glemte" denne feature i første omgang da de lavede ME3 er en anden snak ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: 2024 Enyaq
Det er også en sjov ting at mangle, og spøjst den ikke er nem/ligetil at implementere.
Men det er jo altid øv, at misse ud på fine funktioner..
Men det er jo altid øv, at misse ud på fine funktioner..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Ja, enig.
Jeg ved ikke hvad alle de andre elbiler i segmentet kan og ikke kan, men jeg synes denne burde være oplagt for at matche konkurrencen.
Al den nødvendige hw er der jo, så det er netop "kun" et spørgsmål om sw.
I ME4 kommer der to muligheder for preheating:
1) automatisk ved brug af navigation til ladepunkt
2) manuel aktivering via en "knap" i infotainment
Det er mig bekendt præcis samme I har på iX3 ... ? Det er jo bare sådan det skal være. Punktum.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Problemstillingen er faktisk den samme på iX3. Pre-lci biler har ikke funktionen (forvarmning af batteri) og det er usikkert om det kommer.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Aha!... men dvs på din/Daniels/Tonnys, som alle er LCI.. ik? ..... der har I funktionen som jeg beskrev ovenfor ?
Jeg vidste ikke at pre- manglede den feature.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2001
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: 2024 Enyaq
Fedt for kommende Enyaq ejere, at de vil, i hvert fald Peak Power, lade hurtigere end Q8 e-tron. Hvis jeg var Q8 e-tron ejer ville jeg dog være noget skuffet over at blive overhalet af den uægte lillebror.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Korrekt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 19. jul 2008, 10:20
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 7 times
Re: 2024 Enyaq
Men det tager vel også energi fra batteriet at opvarme det? Og hvis den gør det ved at hæve forbruget på batterierne skal den jo også have et sted at forbruge energien? Eller hvordan går sen det?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author lennert andersen for the post:
- BrianDS
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: 2024 Enyaq
Ja, det tager en smule energi - men ikke meget. Jeg har ikke undersøgt specifikt hvordan det virker på Enyaq, men mon ikke den opvarmer kølevandet. Der skal et ret hidsigt forbrug til at hæve temperaturen meget, hvis det er koldt udenfor.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: 2024 Enyaq
Spørgsmålet er også hvor tit man har brug for pre-heating, og andre af de features der muligvis kommer i senere versioner.
Bilen fungerer nu, og vil også gøre det i morgen, pre-heating skal spare tid ved lynladere, hvor meget tid kommer an på hvor varmt batteriet er nået at blive kommer an på hvor længe den har varmet det - og dermed hvor meget strøm der er brugt på det.
Jeg tror umiddelbart jeg overlever de gange jeg kommer til en lynlader, altså at den bruger den første tid på at varme batteriet når det er koldt.
Det er i hvert tilfælde ikke noget jeg vil være sur på Skoda (eller BMW) fordi det kommer i en senere version - selvom nogle fora (mest udenlandske) koger helt over fordi de mener at de er blevet snydt
Bilen fungerer nu, og vil også gøre det i morgen, pre-heating skal spare tid ved lynladere, hvor meget tid kommer an på hvor varmt batteriet er nået at blive kommer an på hvor længe den har varmet det - og dermed hvor meget strøm der er brugt på det.
Jeg tror umiddelbart jeg overlever de gange jeg kommer til en lynlader, altså at den bruger den første tid på at varme batteriet når det er koldt.
Det er i hvert tilfælde ikke noget jeg vil være sur på Skoda (eller BMW) fordi det kommer i en senere version - selvom nogle fora (mest udenlandske) koger helt over fordi de mener at de er blevet snydt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 2024 Enyaq
Batteriet er følsomt overfor temperatur. Det har det bedst (dvs yder bedst og lever længst) når temperaturer ikke er for lave eller for høje.lennert andersen skrev: ↑24. maj 2023, 11:41Men det tager vel også energi fra batteriet at opvarme det? Og hvis den gør det ved at hæve forbruget på batterierne skal den jo også have et sted at forbruge energien? Eller hvordan går sen det?
Derfor kan Enyaq'en både aktivt køle og varme det.
De 12 batterimoduler ligger i en stor alukasse, hvor der er kølevandsgennemstrømning i en heat sink plade under bunden af batteriet.
Selve modulerne er smurt med termopasta for at øge varmeledningen - ligesom du smører et stykke rugbrød med smør.
Opvarmning af kølevandet sker via et varmeelement der sidder i fronten af bilen, og startes når batteriets temperatur er <7 gr.
Køling sker gennem bilens varmeapparat, dvs kølevand ledes op gennem varmeveksleren og blæserne startes.
under kørsel : køling starter når batteritemp >35 gr.
under opladning : køling starter når batteritemp >30 gr.
Dét som Enyaq'en altså mangler, er muligheden for aktivt at kunne varme batteriet når dets driftstemperatur er >7 gr.
Optimal temp for batteriet er 20 gr og hvis man starter en opladning på en lynlader, er det først når selve opladningen naturligt bringer temp op på de 20 grader, at man opnår den bedste ladehastighed.
Denne mangel koster ved lave udetemperaturer i form af en "sløv" ladekurve i starten, og når det er virkelig koldt om vinteren, kommer temperaturen aldrig af sig selv op på de 20 gr ..... og man får derfor dårlig opladningshastighed over hele forløbet !
Der er ikke tal på antallet af facebook opslag i vinters, med frustrerede Enyaq-ejere, der aldrig kom over 60kWh på en lynlader da det var allermest koldt ... haha
- These users thanked the author HansH for the post:
- lennert andersen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813