VW passat 2010 TDI 1.6 er begyndt med en snurrende lyd

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Draco_2019
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 17. apr 2019, 15:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

VW passat 2010 TDI 1.6 er begyndt med en snurrende lyd

Indlæg af Draco_2019 » 19. aug 2023, 17:57

Jeg har en VW passat fra 2010 B6 3C tror jeg (indreg marts 2010), 1,6 TDI bluemotion

Søgte på forummet, men fandt nogle med dæk havde rejset sig eller lyden forsvandt ved at trykke koblingen ind, så kunne ikke lige se at det var det samme, så derfor spørger jeg.

De sidste 2 uger har jeg oplevet en "snurren", som lyder den kommer fra foran (forhjul/motorrum), jeg kan kun høre den når jeg køre 60km+ men den kan være der tidigere men jeg kan bare ikke høre den.

Lyden følger bilens hastighed, så den "snurre" om i hastighed hvis jeg køre hurtigere og falder i hastighed når jeg sænker farten, den er stabil når jeg køre sammen hastighed.

Jeg har så prøve lidt ting, den sidste uge
- Slukket motoren og koblet ud, ned af bakke, lyden følger stadig bilen hastighed, så antager det ikke kommer fra Motor, vandpumpe eller turbo ect som bliver drevet af motoren
- Lyden er den samme uanset om motoren har 1500 eller 3000 omdrejninger, så er lyden den samme
- Lyden er den samme uanset om jeg kobler ud eller har den i gear
- Lyden er stabil uanset vejen, så tænker ikke det er dækkene, da den så ville ændre sig når jeg køre på mindre god asfalt ect.
- Har skruet ned for blæserne/ventialtion, for at se om det har noget med dem, men lyden ændre sige ikke, uanset om jeg har ventilation, AC eller ligende
- Har idag, fået efter set bremser og renset dem (samt fået nye bremseklodser og skiver foran), lyden har ikke ændret sig.
- fik skiftet tandrem og vandpume ect, i Febuar 2023, så ca 6mdr siden, så det burde være iorden.
- Svigerfar er tidligere mekaniker (han så på bremserne) og han kan ikke høre lyden, men hans egen VW Golf VAN har han ligeskiftet kugle lejer i, så han er ikke "døv" over for unormale lyde fra en bil, men han mener hvis det er nogle lejre, burde lyden være meget genkendelig for ham, så han mener umiddelbart ikke der er noget jeg kan bekymre mig om, med mindre det bliver værre eller lyden ændre sig markant (skure, slibende lyd).

Det eneste jeg kan prøve, er at skifte til vinterdæk, for at være 100% på det ikke er dækstøj, men siden lyden ikke ændre sig efter underlaget, så lyde det også underlidt det skulle være det.

Nogen som har en ide, hvor jeg kan kigge først, hvor lyden kan komme fra, som åbenbart har noget med bilens hastighed, men ikke om motoren er tændt eller ej, inden jeg køre den til mekaniker og de så siger
"1500kr for 5min diagnosiering, da de kender fejlen eller begynder på 2dages fejlfinding"

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 112 times
Been thanked: 227 times

Re: VW passat 2010 TDI 1.6 er begyndt med en snurrende lyd

Indlæg af mojo » 19. aug 2023, 19:11

Sideleje i gearkassen måske.
Hvad hvis du svinger fra side til side?


Draco_2019
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 17. apr 2019, 15:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW passat 2010 TDI 1.6 er begyndt med en snurrende lyd

Indlæg af Draco_2019 » 19. aug 2023, 19:15

mojo skrev:
19. aug 2023, 19:11
Sideleje i gearkassen måske.
Hvad hvis du svinger fra side til side?
Tak for svar.. der er ingen forskel når jeg drejer, bilen hastighed er det som "laver" lyden

Draco_2019
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 17. apr 2019, 15:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW passat 2010 TDI 1.6 er begyndt med en snurrende lyd

Indlæg af Draco_2019 » 21. aug 2023, 15:36

Kunne lige nå omkring mekaningeren og vi tog en kort tur, han kunne høre med det samme det var et hjullejre..

Nu laver jeg heller ikke sådanne "kraftige fra side til side" sving som han gjorde, men under normal kørsel ville jeg heller ikke kunne høre det så tydeligt som når han bare river rettet fra højre/venstre.

Så på værksted med bilen.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"