Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Stenskrog » 19. aug 2023, 19:09

Hej

Den nuværende Octavia fra 2012 står foran en udskiftning.
Muligvis til en 2019+ Octavia. Måske til en brugt Enyaq i stedet.

Men... Jeg er helt grøn udi overvejelser om en Enyaq, så hvad skal man være OBS på?

Jeg havde egentlig tænkt, at en ny Premium 80'er var en idé - 420.000 var måske til at overse, selvom jeg synes det er mange penge ift. en brugt Octavia til max/ca 270.000 kr.
Men med metallak (8.472 kr.), en anden type 19" fælge (2.712 kr.), netskillevæg (2.872 kr.) og træk (13.592 kr.) ender alligevel i 448.643 kr :roll:

Derfor...
  • Hvad er der af faldgruber (hvis nogen) ved at købe en brugt (hos en forhandler?)
  • Ændrer svaret sig, hvis der er tale om en importeret svensker eller tysker (Jeg tænker garanti/kulance generelt, men særligt batteri- og rustgaranti)
  • Er der særlige versioner/årgange, der er børnesygdomme ved?
  • Hvad er nødvendigt udstyr? (mit bud... input modtages)
    • Varmepumpe
    • Matrix lys (Fjernlysassistent?)
    • Anhængertræk - eller som minimum forberedt til det (og hvad koster den billigste version (fast?) så?)
    • 19", gerne 20"
    • Netskillevæg (kan den eftermonteres?)
    • El-førersæde med memory funktion, passagerforsæde manuelt højdejusterbart
    • El-bagklap med Virtual Pedal
    • Varme i rattet
    • Fladt bagagerum/rum under?
  • Men hvad er der altid?
    • Samme antal airbags
    • Elektrisk børnelås i bagdøre
    • Adaptiv fartpilot
    • El-klapbare sidespejle med varme og memory funktion
    • 3-zonet Climatronic
    • Regnsensor
    • Ambientebelysning
    • Bakspejl, automatisk nedblændeligt
    • Lys ved fodrum for og bag

    Den her kunne jeg fx godt se for mig - https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5894842
    (Men så er det det med, at den er importeret)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 19. aug 2023, 20:59

Jeg ser ikke flere problemer i at købe en brugt ENYAQ end at købe andre brugte biler.

Sørg for den har udstyret fra starten, alt andet kan give bøvl, din liste er egentlig meget god, jeg ville tilføje Drive Plus eller hvad pakken nu hedder i dag, men det betyder den har Travel Assist.

Din liste med standard udstyr er der dog flere ting som er i diverse pakker, men som mange nok har valgt.

Min egen er første gang registreret 30/9-21 i Tyskland, jeg fik den dog på danske plader den 11/11-21, så den nåede at køre 77 km inden jeg fik den.

Der er meget snak om software opdateringer, men bilen virker fint, især efter opdatering til 3.0 som blev gjort på værkstedet som en aktion, disse aktioner ville jeg sørge for der var udført, det kan være software opdatering, tjek af batteripakken (tager nogle dage), nye parametre til kameraet i frontruden, samt lys under spejlene.

Det er alt sammen noget Skoda klarer som aktioner, men tjek lyset under spejlene at det ikke ser underligt ud, ellers skal det skiftes inden garantien udløber, de andre ting er på aktioner, og dermed skulle det være omkostningsfrit

I forhold til træk, så skal den helst have originalt svingbart træk, så ved man det er problemfrit
These users thanked the author BrianDS for the post:
Nzinho
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Monze1980 » 19. aug 2023, 21:26

Stenskrog skrev:
19. aug 2023, 19:09
Hej

Den nuværende Octavia fra 2012 står foran en udskiftning.
Muligvis til en 2019+ Octavia. Måske til en brugt Enyaq i stedet.

Men... Jeg er helt grøn udi overvejelser om en Enyaq, så hvad skal man være OBS på?

Jeg havde egentlig tænkt, at en ny Premium 80'er var en idé - 420.000 var måske til at overse, selvom jeg synes det er mange penge ift. en brugt Octavia til max/ca 270.000 kr.
Men med metallak (8.472 kr.), en anden type 19" fælge (2.712 kr.), netskillevæg (2.872 kr.) og træk (13.592 kr.) ender alligevel i 448.643 kr :roll:

Derfor...
  • Hvad er der af faldgruber (hvis nogen) ved at købe en brugt (hos en forhandler?)
Jeg kan ikke lige komme på noget
  • Ændrer svaret sig, hvis der er tale om en importeret svensker eller tysker (Jeg tænker garanti/kulance generelt, men særligt batteri- og rustgaranti)
Næ, men vær obs på hvor mange års garanti der er med til bilen....nogle har to, andre fem, mens nogle har et andet antal år, da første køber kan have tilkøbt X antal års ekstra garanti
  • Er der særlige versioner/årgange, der er børnesygdomme ved?
ikke hvad jeg har hørt af
  • Hvad er nødvendigt udstyr? (mit bud... input modtages)
    • Varmepumpe
    • Matrix lys (Fjernlysassistent?)
    • Anhængertræk - eller som minimum forberedt til det (og hvad koster den billigste version (fast?) så?)
    Originalt eftermonteret koster 15-17000,- mener jeg....jeg ville finde en bil, der har det, når du køber den
    • 19", gerne 20"
    Hellere 20-21"
    • Netskillevæg (kan den eftermonteres?)
    mener ikke det kan eftermonteres, da der er noget, der skal monteres helt fra start....men kan være jeg husker forkert
    • El-førersæde med memory funktion, passagerforsæde manuelt højdejusterbart
    vi har det i vores....men det er ret ligegyldigt i mine øjne....memoryfunktionen følger ikke brugeren når man logger ind på infotainment
    • El-bagklap med Virtual Pedal
    • Varme i rattet
    • Fladt bagagerum/rum under?
    Jeg ville ikke tage loft kabine, det er tekstil.
    360 grader kamera vil jeg ikke undvære.
    Crystal Face er total nice, men på ingen måde need....men jeg synes virkelig det er fedt at have, og det ser enormt fedt ud, når man kommer kørende i mørket
  • Men hvad er der altid?
    • Samme antal airbags
    • Elektrisk børnelås i bagdøre
    • Adaptiv fartpilot
    • El-klapbare sidespejle med varme og memory funktion
    • 3-zonet Climatronic
    • Regnsensor
    • Ambientebelysning
    • Bakspejl, automatisk nedblændeligt
    • Lys ved fodrum for og bag

    Den her kunne jeg fx godt se for mig - https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... 5d/5894842
    (Men så er det det med, at den er importeret)
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Stenskrog » 20. aug 2023, 05:27

Tak for jeres input! :)

Vi leder omkring de 350.000 +/-, hvis det bliver en Enyaq.
Det sætter automatisk lidt begrænsninger :)

Tilføjet:
- Travel Assist (Drive Plus)
- Garanti - Bedst hvis 5 år / 150.000 km
- Originalt træk (15-17.000 for eftermontering af originalt)
- Opdateret til 3.0 , herunder tjek af
> Batteripakken (minimum tilbage?)
> Nye parametre til kameraet i frontruden,
> Lys under spejlene.

Opsummeret
- 19" er måske lige småt nok. 21" synes jeg, at jeg har set flere ønske at skifte ned fra pga. en blanding af øget risiko for kantkys og dækpriser? 20" må være et rimeligt kompromis :)
- Crystalface er delvist fedt. Synes det er flot om natten (hvor en standard front ikke er synlig).. Men måske mindre pænt om dagen?
- Kabine - en loftkabine i tekstil. Er den værre/dårligere end den tekstilkabine, der er i en 2012 Octavia? Vi har dellæder i den, og vil egentlig hellere ha tekstil, som bare skal støvsuges, end læder, som man bør (?) give en tur 1-2 gange om året. Alcantara er vel noget dyre, og nok kun (?) på sportssæder?
- Hvad med 'tankdækslet' - det driller også nogen?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af HansH » 20. aug 2023, 07:53

Det var mange ting i dit Kinder Æg med spørgsmål :)

- Hvad er der af faldgruber (hvis nogen) ved at købe en brugt (hos en forhandler?)
- Ændrer svaret sig, hvis der er tale om en importeret svensker eller tysker (Jeg tænker garanti/kulance generelt, men særligt batteri- og rustgaranti)

Jeg kan ikke lige se nogen faldgruber ved at købe en brugt hos en forhandler.
Hvis det er en import kan der primært være noget med garanti. Men ikke noget jeg ser som en risiko. Fabriksgaranti på en bil udleveret i DK er altid 2 år, og det kan mig bekendt ikke være mindre på en bil udleveret i et andet land. Jeg ved der har været nogen imports fra Tjekkiet med 5 års fabriksgaranti. Men det er jo kun nice..
Da vi købte vores, fulgte der 5 års service- og reparationsaftale med i prisen hos dansk forhandler. Den er jeg glad for at have som tryghed. Den kan i dag tilkøbes hos aut forhandler, og det ville jeg nok kraftigt overveje at gøre. Bare fordi..


- Er der særlige versioner/årgange, der er børnesygdomme ved?

Næh. Den har jo kun været på markedet siden starten af 2021 og det er stadig generation 1. Der har været noget tilbagekald på f.eks. batteripakke, men det er jo noget garantien tager sig af.

- Hvad er nødvendigt udstyr? (mit bud... input modtages)

Det er jo helt individuelt hvad man vægter, men jeg synes personligt din liste rammer meget godt (dvs - er lig med det jeg selv har valgt).
Eneste ting jeg ville tilføje er Infotainment Plus så man får HUD, og Parkering Plus så du får Area View (360 gr kamera). De to ting synes jeg er dejlige at have.

Vi valgte 20" Vega til vores Sportline, dels fordi jeg helst ikke vil højere op i hjulstørrelse end strengt nødvendigt, og dels fordi jeg synes Vega fælgen var den pæneste af de mulige.


Men hvad er der altid?
* Samme antal airbags - sideairbags i bag er tilvalg, mener jeg
* Elektrisk børnelås i bagdøre - mener jeg alle har
* Adaptiv fartpilot - kræver minimum Assisted Drive Basis
* El-klapbare sidespejle med varme og memory funktion - mener jeg alle har
* 3-zonet Climatronic - nej, kræver Klima Plus
* Regnsensor - ja
* Ambientebelysning - ja, men ikke alle kan lave "mange farver" mener jeg
* Bakspejl, automatisk nedblændeligt - ja
* Lys ved fodrum for og bag - ja, mener jeg


Generelt kan man vel sige, at det er en bil med styrker og svagheder ... ligesom langt de fleste andre biler.

Selve bilen, dvs det mekaniske, materialer, samlekvalitet, isolering osv ... synes jeg er meget, meget gedigen.
Assistentsystemerne synes jeg også gør det meget godt. Jeg bryder mig personligt ikke om at køre med Lane Assist, men det er ikke fordi systemet er noget møg ... det er bare min præference.
Praktikaliteten er glimrende efter min mening. Generøs plads for bagsædepassagerer, og en yderst brugbar størrelse regulært bagagerum.
Siddekomfort, kørestilling og generel køreoplevelse vil jeg vove at kalde "near premium feel". Jeg følger mig virkelig godt tilpas i den.

Ladehastighed og -kurve ved DC-ladning er vel ... "OK". Bestemt ikke markedsførende, men fin nok efter min mening. Det kommer selvfølgelig også helt an på hvor meget man kommer til at lade på farten. Hvis man AC-lader det hele hjemme i garagen, så spiller det jo slet ingen rolle.
Performance er ikke i nærheden af en Tesla med dual motor, Polestar, Ioniq 5, KIA EV6 ... og vi kunne blive ved. Så den er ikke en raket der skaffer dig street respect i disciplinen "først over ved grønt". Men det er jo forskelligt hvad man tiltales af. Den er kvik nok for mig fra 0-80, og jeg savner aldrig kræfter i dagligdagen.

Det er en stor bil (8cm bredere end vores gamle Octavia). Det lyder ikke af meget, men i de (alt for) smalle p-båse vi har her til lands, så er det altid lidt med en rynket pande at jeg parkerer i byen. Risikoen for at en ligeglad medbilist hakker døren op i én er bare lidt større.
Den "store bil" mærkes også når man håndvasker den. Jeg er 190cm og kan kun lige akkurat nå ind på midten af taget.. :)

Et svagt punkt hos VAG er integrationen med digitale tjenester.
Den app man har til at snakke med bilen, har kun lige de mest basale informationer. Mange vil sige, at det har den ikke engang.
Siden vi fik vores i maj 2022, har stabilitet på backend været en ting. Der kan indimellem godt være en hel dag, nogen gange 2 i værste tilfælde, hvor appen ikke kan connecte til backend - og dermed kan man heller ikke f.eks. starte klimatisering i bilen.
Jeg synes generelt ikke det generer mig særlig meget, men jeg anerkender fuldt ud at der er issues. Jeg tror og håber på at VW arbejder på at forbedre det. Det er de ganske enkelt nødt til, hvis de vil være en seriøs spiller.

Jeg synes den har et pænt ydre. Den er ikke så futuristisk som visse andre elbiler ... der er ligesom noget "genkendelighed" over den, i forhold til en god gammeldags fossilbil. Denne genkendelighed var for mig et plus, da vi skulle vælge.
Derudover var det også et plus for mig, at Skoda har valgt at bibeholde en del fysiske knapper til betjeningen. Her mener jeg først og fremmest knapperne på rattet, som jeg meget bedre kan lide end de haptiske i ID. bilerne, men også de genvejsknapper man har under infotainment skærmen. Jeg er ikke fan af de biler, såsom f.eks. Tesla og Mach-e, hvor alt foregår på skærmen. Kan godt lide nogle knapper..
These users thanked the author HansH for the post (total 7):
Monze1980StenskrogedbepOct3jonas_kofoedBrianDSHallasDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Stenskrog » 20. aug 2023, 10:33

Du skuffer aldrig Hans 💪🏻👍🏻
Tak for en masse perspektiver, så vi kan blive forvirret på et højere grundlag 😄
Og enig - HVIS det skal være en elbil, så ser jeg heller ikke andre interessante muligheder pt.
These users thanked the author Stenskrog for the post:
HansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 20. aug 2023, 14:54

HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53

* Elektrisk børnelås i bagdøre - mener jeg alle har
Elektronisk børnelås til bagdørene er en del af Familie Basis, sammen med solgardiner i bag, samt to usb-c porte i midten i bag. Det var det i hvert tilfælde da jeg købte

Familie Plus tilføjer klapborde, og sovepakke til nakkestøtterne - denne tror jeg ikke man kan få i de nye mere?
HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53
Generelt kan man vel sige, at det er en bil med styrker og svagheder ... ligesom langt de fleste andre biler.

Selve bilen, dvs det mekaniske, materialer, samlekvalitet, isolering osv ... synes jeg er meget, meget gedigen.
Assistentsystemerne synes jeg også gør det meget godt. Jeg bryder mig personligt ikke om at køre med Lane Assist, men det er ikke fordi systemet er noget møg ... det er bare min præference.
Praktikaliteten er glimrende efter min mening. Generøs plads for bagsædepassagerer, og en yderst brugbar størrelse regulært bagagerum.
Siddekomfort, kørestilling og generel køreoplevelse vil jeg vove at kalde "near premium feel". Jeg følger mig virkelig godt tilpas i den.
Helt enig .... næsten ;-) ... Jeg bruger Lane Assist/Travel Assist stort set altid, men jeg har også haft Lane Assist siden 2014, og ENYAQ er meget forbedret kontra Octavia 2014 og Touran 2017, så præferencen er lidt anderledes for mig :-)
HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53
Ladehastighed og -kurve ved DC-ladning er vel ... "OK". Bestemt ikke markedsførende, men fin nok efter min mening. Det kommer selvfølgelig også helt an på hvor meget man kommer til at lade på farten. Hvis man AC-lader det hele hjemme i garagen, så spiller det jo slet ingen rolle.
Med de rette forhold, som fx i sommerferien kan den klare 9%-80% på 32 minutter, startende ved 169 kW og sluttende ved 69 kW, bedre end Skoda lover, måske ikke markedsledende, men bestemt godkendt når det skal være :-)
HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53
Performance er ikke i nærheden af en Tesla med dual motor, Polestar, Ioniq 5, KIA EV6 ... og vi kunne blive ved. Så den er ikke en raket der skaffer dig street respect i disciplinen "først over ved grønt". Men det er jo forskelligt hvad man tiltales af. Den er kvik nok for mig fra 0-80, og jeg savner aldrig kræfter i dagligdagen.
Enig - jeg mangler ikke flere kræfter, til gengæld er den billig i forsikring, for mit vedkommende kunne samme vilkår som min Touran (4.700 kr) fås for cirka 3.000 kr, tilsvarende billigste og "langsomste" Tesla Model Y kostede på samme tidspunkt 7-8.000 kr, og gik jeg lidt op, så røg den over 10.000 kr/år
HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53
Det er en stor bil (8cm bredere end vores gamle Octavia). Det lyder ikke af meget, men i de (alt for) smalle p-båse vi har her til lands, så er det altid lidt med en rynket pande at jeg parkerer i byen. Risikoen for at en ligeglad medbilist hakker døren op i én er bare lidt større.
Den "store bil" mærkes også når man håndvasker den. Jeg er 190cm og kan kun lige akkurat nå ind på midten af taget.. :)
Enig den er stor, højden er en udfordring for mig som stoppede væksten lidt før dig, men det lykkes at vaske den alligevel :) Jeg parkerer til gengæld som jeg plejer, som udgangspunkt så der er mest mulig plads rundt om bilen...
HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53
Et svagt punkt hos VAG er integrationen med digitale tjenester.
Den app man har til at snakke med bilen, har kun lige de mest basale informationer. Mange vil sige, at det har den ikke engang.
Siden vi fik vores i maj 2022, har stabilitet på backend været en ting. Der kan indimellem godt være en hel dag, nogen gange 2 i værste tilfælde, hvor appen ikke kan connecte til backend - og dermed kan man heller ikke f.eks. starte klimatisering i bilen.
Jeg synes generelt ikke det generer mig særlig meget, men jeg anerkender fuldt ud at der er issues. Jeg tror og håber på at VW arbejder på at forbedre det. Det er de ganske enkelt nødt til, hvis de vil være en seriøs spiller.
App problemerne synes jeg er tæt på at være væk, det er så længe siden at jeg har oplevet manglende forbindelse at jeg ikke kan huske det - men jeg bruger naturligvis heller ikke appen dagligt (det er ikke nødvendigt), jeg føler mig ikke generet af det...
HansH skrev:
20. aug 2023, 07:53
Jeg synes den har et pænt ydre. Den er ikke så futuristisk som visse andre elbiler ... der er ligesom noget "genkendelighed" over den, i forhold til en god gammeldags fossilbil. Denne genkendelighed var for mig et plus, da vi skulle vælge.
Derudover var det også et plus for mig, at Skoda har valgt at bibeholde en del fysiske knapper til betjeningen. Her mener jeg først og fremmest knapperne på rattet, som jeg meget bedre kan lide end de haptiske i ID. bilerne, men også de genvejsknapper man har under infotainment skærmen. Jeg er ikke fan af de biler, såsom f.eks. Tesla og Mach-e, hvor alt foregår på skærmen. Kan godt lide nogle knapper..
Lige præcis disse punkter er hvorfor jeg kører Skoda ENYAQ, den første elbil som for mig føles som, og ser ud som, en bil, et meget stort plus.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHStenskrog
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 20. aug 2023, 15:01

Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 05:27
- 19" er måske lige småt nok. 21" synes jeg, at jeg har set flere ønske at skifte ned fra pga. en blanding af øget risiko for kantkys og dækpriser? 20" må være et rimeligt kompromis :)
Jeg har 20", jeg skal ikke have større, mine vinterhjul er 19", men jeg synes 20" er et fint kompromis.
Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 05:27
- Crystalface er delvist fedt. Synes det er flot om natten (hvor en standard front ikke er synlig).. Men måske mindre pænt om dagen?
Enig, eneste grund til jeg måske ville ende med Crystal Face i dag, er fordi det er en del af en pakke, så det kan blive svært at vælge fra, hvis man vil have noget af det andet udstyr. Jeg synes ikke det er hverken nødvendigt, pænt (slukket), eller pengene værd.
Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 05:27
- Kabine - en loftkabine i tekstil. Er den værre/dårligere end den tekstilkabine, der er i en 2012 Octavia? Vi har dellæder i den, og vil egentlig hellere ha tekstil, som bare skal støvsuges, end læder, som man bør (?) give en tur 1-2 gange om året.
Alcantara er vel noget dyre, og nok kun (?) på sportssæder?
Jeg har læder, skulle jeg vælge i dag, så ville jeg kigge på Lounge, det er noget microfiber og dellæder, microfiber delen kan jeg godt lide, det har jeg været vant til fra VW Highline kabiner.
Loft synes jeg heller ikke er et problem.

Læder har jeg aldrig haft før, jeg ser umiddelbart ikke nogen fordele jeg vil betale ekstra for
Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 05:27
- Hvad med 'tankdækslet' - det driller også nogen?
Det har jeg ikke på noget tidspunkt haft problemer med.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Stenskrog
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af GaSelle » 20. aug 2023, 15:27

Jeg havde valgt en Sport Line - i min optik ser en ‘almindelig’ Enyaq kedelig ud. Sport Line har nogle sorte detaljer, der giver en lækker kontrast.

Der findes også andre biler, der ligner, kører og betjenes som en ‘rigtig’ bil - BMW iX3 fx ;) Enyaq er en rigtig fin pakke til prisen.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
StenskrogKMDTHYHansHDanielB12

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Stenskrog » 20. aug 2023, 16:30

Tak for jeres input 💪🏻👍🏻
Konklusionen er (indtil videre 🤣), at jeg skaffer lakstift og spray til vores nuværende Octavia, så rusten kan blive holdt i skak, vi tager koblingen NÅR den kommer, og satser på at kæden holder 😄
Elbil er ikke os endnu - udgift vs behov.. Nyere Octavia. Tjae, så ka den anden lige så godt blive kørt ned ned 🙃

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 20. aug 2023, 16:59

GaSelle skrev:
20. aug 2023, 15:27
Jeg havde valgt en Sport Line - i min optik ser en ‘almindelig’ Enyaq kedelig ud. Sport Line har nogle sorte detaljer, der giver en lækker kontrast.

Der findes også andre biler, der ligner, kører og betjenes som en ‘rigtig’ bil - BMW iX3 fx ;) Enyaq er en rigtig fin pakke til prisen.
Det er naturligvis smag og behag, jeg synes både Sportline, og ikke Sportline kan noget hver især.
Vores valg blev en "almindelig", fordi vi ganske enkelt sad bedre i sæderne kontra Sportline, men jeg havde ellers sagt jeg skulle have en Sportline.
For mig er det så ikke så vigtigt, da jeg kan lide begge, selvom de har hvert sit udtryk.
Jeg kunne nu nok også finde mig til rette i en Sportline kabine, men jeg vurderede ikke ekstraprisen som værende det værd da jeg købte :-)

Enig i forhold til iX3, det er også et godt bud på en "rigtig bil", hvordan er det, der er et eller andet punkt hvor iX3 skiller, og de bliver noget bedre? Eller husker jeg forkert?
Jeg mindes der ikke var ret mange da jeg købte ENYAQ sidst i 2021, men det kan også være jeg husker forkert på det punkt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Hallas » 20. aug 2023, 17:20

Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 16:30
Tak for jeres input 💪🏻👍🏻
Konklusionen er (indtil videre 🤣), at jeg skaffer lakstift og spray til vores nuværende Octavia, så rusten kan blive holdt i skak, vi tager koblingen NÅR den kommer, og satser på at kæden holder 😄
Elbil er ikke os endnu - udgift vs behov.. Nyere Octavia. Tjae, så ka den anden lige så godt blive kørt ned ned 🙃
Det sagde jeg jo fra starten😉😉😉😉

Altså beholde den gamle og se tiden an☺️
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af GaSelle » 20. aug 2023, 17:26

BrianDS skrev:
20. aug 2023, 16:59
Det er naturligvis smag og behag, jeg synes både Sportline, og ikke Sportline kan noget hver især.

Enig i forhold til iX3, det er også et godt bud på en "rigtig bil", hvordan er det, der er et eller andet punkt hvor iX3 skiller, og de bliver noget bedre? Eller husker jeg forkert?
Det var heller ikke ment derhen, at en alm. Enyaq er ‘grim’ - synes bare Sport Line står ekstra skarpt ;)

Der kom et facelift lige omkring årsskiftet 21/22 til iX3. De kan bla. kendes på, at M Sport pakken er standard.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 20. aug 2023, 18:44

GaSelle skrev:
20. aug 2023, 17:26
Det var heller ikke ment derhen, at en alm. Enyaq er ‘grim’ - synes bare Sport Line står ekstra skarpt ;)

Der kom et facelift lige omkring årsskiftet 21/22 til iX3. De kan bla. kendes på, at M Sport pakken er standard.
Enig, den står skarpt i Sportline, ligesom min tidligere Touran også ville have stået skrapt i R-Line, men da jeg købte var R-line så vidt jeg husker kun en samlet pakke, så sæderne indvendigt var bedre i Highline, og det var lidt det samme her med ENYAQ - jeg overvejede at prøve at få fat på en Founders Edition, den havde jo den kombination jeg gerne ville have, men de var nærmest guldbelagt i 2021, de kostede i hvert tilfælde meget mere end en First Edition ;-)
Jeg kan så se nu, at en Founders Edition sandsynligvis havde givet et større værditab, for de er ikke så meget dyrere længere ;-)

Mente nok der var et eller andet omkring iX3 på det tidspunkt, at man helst skulle have den "nye"
iX3 er virkelig fed, min nabo har en, den ser rigtig godt ud
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Stenskrog » 20. aug 2023, 20:33

Hallas skrev:
20. aug 2023, 17:20
Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 16:30
Tak for jeres input 💪🏻👍🏻
Konklusionen er (indtil videre 🤣), at jeg skaffer lakstift og spray til vores nuværende Octavia, så rusten kan blive holdt i skak, vi tager koblingen NÅR den kommer, og satser på at kæden holder 😄
Elbil er ikke os endnu - udgift vs behov.. Nyere Octavia. Tjae, så ka den anden lige så godt blive kørt ned ned 🙃
Det sagde jeg jo fra starten😉😉😉😉

Altså beholde den gamle og se tiden an☺️
Hmm, måske jeg sender dig en privat besked næste gang fruen og jeg er ved at indlede os på en langtrukken drøftelse - det vil kunne frigøre en del tid, hvis du kan spå om konklusionen 🤣
These users thanked the author Stenskrog for the post:
Hallas

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af styker » 20. aug 2023, 20:57

Kigger også lidt på elbil, bl.a. Enyaq.
3 egeret rat hvilke pakker/modeller skal der være for at de har det.
Det er jo nemt at se på billeder på mobile, men det var jo nemmere at frasortere dem med 2 egeret med det samme.
Og crystal grill vil jeg nu også helst undvære, har det stramt med lys på tværs af såvel forende eller bagende, syntes det er meget lidt kønt.

Må tilstå at Volvo EX30 også er en mulighed, men har det stramt med at bestille en bil uden at have set den.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af HansH » 20. aug 2023, 21:08

styker skrev:
20. aug 2023, 20:57
Kigger også lidt på elbil, bl.a. Enyaq.
3 egeret rat hvilke pakker/modeller skal der være for at de har det.
Den skal have pakken Drive Sport Basis.
Den pakke er standard på en Sportline, så alle Sportline har derfor 3-eget rat.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
stykerBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Hallas » 20. aug 2023, 21:39

Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 20:33
Hallas skrev:
20. aug 2023, 17:20
Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 16:30
Tak for jeres input 💪🏻👍🏻
Konklusionen er (indtil videre 🤣), at jeg skaffer lakstift og spray til vores nuværende Octavia, så rusten kan blive holdt i skak, vi tager koblingen NÅR den kommer, og satser på at kæden holder 😄
Elbil er ikke os endnu - udgift vs behov.. Nyere Octavia. Tjae, så ka den anden lige så godt blive kørt ned ned 🙃
Det sagde jeg jo fra starten😉😉😉😉

Altså beholde den gamle og se tiden an☺️
Hmm, måske jeg sender dig en privat besked næste gang fruen og jeg er ved at indlede os på en langtrukken drøftelse - det vil kunne frigøre en del tid, hvis du kan spå om konklusionen 🤣
Du PB bare når tid er…i din tidligere tråd om rust skrev jeg at du kunne køre videre og tage det som det kommer. Det gør du nu, og det er sikkert udmærket..Vores gamle C5 var kun 15 år da vi solgte den, så du har et par år i Skodaén
IMG_3436.png
IMG_3436.png (305.58 KiB) Vist 1555 gange
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Stenskrog » 21. aug 2023, 04:56

Hallas skrev:
20. aug 2023, 21:39
Stenskrog skrev:
20. aug 2023, 20:33
Hallas skrev:
20. aug 2023, 17:20


Det sagde jeg jo fra starten😉😉😉😉

Altså beholde den gamle og se tiden an☺️
Hmm, måske jeg sender dig en privat besked næste gang fruen og jeg er ved at indlede os på en langtrukken drøftelse - det vil kunne frigøre en del tid, hvis du kan spå om konklusionen 🤣
Du PB bare når tid er…i din tidligere tråd om rust skrev jeg at du kunne køre videre og tage det som det kommer. Det gør du nu, og det er sikkert udmærket..Vores gamle C5 var kun 15 år da vi solgte den, så du har et par år i Skodaén

IMG_3436.png
Jeg kan sagtens huske det 🙂 Derfor ser jeg store perspektiver i at inddrage dig inden vi bruger for lang tid på at drøfte andre emner fremover 😃
These users thanked the author Stenskrog for the post:
Hallas

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Realtor » 21. aug 2023, 10:06

Har nada viden om Enyaq, men ift. til import, så er der ingenting at bekymre sig for.

Det er underordnet om bilen er fra det ene eller andet ift. fabriksgaranti, samt evt. kulance hvis der kommer noget.

Men der er mange tyske el-biler fra VAG med tilkøbt 5 års forsikring og 100.000km. Alternativt, hvis den du finder til en skarp pris ikke har det, så kan man tilkøbe f.eks. en FDM forsikring der ofte er billige til nyere el-biler, https://fdm.dk/vi-tilbyder/forsikring/bilreparation
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Monze1980 » 21. aug 2023, 10:31

Præcis.

Garanti går over landegrænser.

Vores har "kun" den normale garanti på to år, og vi har så valgt det service- og reparationsabonnement, som gælder i seks år fra maj 2023 og op til 90.000 km.

Det koster 402,50,-/måned, og de penge synes vi er givet rigtig godt ud.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Monze1980 » 21. aug 2023, 10:47

Jeg ville ingen betænkeligheder have ved at gå nærmere ind omkring nedenstående, som alle er Sportline og umiddelbart med fine udstyrspakker og under 50.000 €.

- https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... f8&ref=srp

- https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... f8&ref=srp

- https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... f8&ref=srp

- https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... f8&ref=srp

Specielt nr. 3, som i dén grad har gode udstyrspakker;
- anhængertræk
- Drive Sport Plus
- Parking Plus
- Seating Comfort Plus
- Convenience-pakke Plus
- Førerassistentpakke: Plus
- Varmepumpe
- Infotainmentpakke Plus
- Airconditionpakke Plus
- Lys- og synspakke Plus
- Panoramasoltag
- Transportpakke

Fra 06/22 og knap 30.000 km.

375.000,- DKK inden evt. afgift, derudover lidt toldsyn, hjemtransport, plader o. lign. Det er fandme en fin pris, og mon ikke der kan smides et par vinterdæk oveni til 0,- eller tæt derpå.

Der kan endvidere fortsat tegnes service- og reparationsabonnement, da den er under to år.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 21. aug 2023, 16:36

Jeg har valgt i stedet for service og reparationsaftale at tegne en forsikring for min bil, ikke at jeg regner med der sker noget, men den var ikke dyr, og jeg har tilmeldt så det passer med når garantien udløber...
Forsikringen dækker mekaniske og elektroniske skader med op til 50.000 kr. pr. påbegyndt år, indtil bilen har kørt 175.000 km eller indtil bilen er 8 år fra første indregistreringsdato.

Bemærk at forsikringen først er gyldig fra tre måneder efter dækningen er købt.

Den selvrisiko, som du har valgt på din police, vil gælde, når du anvender dækningen for Motorskade.
IDA forsikring

Årsagen er som sagt fordi jeg ikke regner med at få brug for den, og fordi jeg synes service- og reparationsaftalen er for dyr ...
Var IDA ikke kommet med denne mulighed, så havde jeg taget chancen uden nogen af delene
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af HansH » 21. aug 2023, 16:44

BrianDS skrev:
21. aug 2023, 16:36
Jeg har valgt i stedet for service og reparationsaftale at tegne en forsikring for min bil, ikke at jeg regner med der sker noget, men den var ikke dyr, og jeg har tilmeldt så det passer med når garantien udløber...
Hvad koster sådan en aftale, hvis man må spørge .. ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 21. aug 2023, 18:36

HansH skrev:
21. aug 2023, 16:44
BrianDS skrev:
21. aug 2023, 16:36
Jeg har valgt i stedet for service og reparationsaftale at tegne en forsikring for min bil, ikke at jeg regner med der sker noget, men den var ikke dyr, og jeg har tilmeldt så det passer med når garantien udløber...
Hvad koster sådan en aftale, hvis man må spørge .. ?
Jeg husker det ikke præcist, men det var billigt nok, jeg mener det var omkring 400 kr/år +/-
Jeg har IDA Super, med alt andet end fejltankning (ikke muligt at tegne på elbil), trailer og bilpleje, og jeg giver 3.700 kr/år...
https://idaforsikring.dk/bilforsikring
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af HansH » 21. aug 2023, 19:01

BrianDS skrev:
21. aug 2023, 18:36
Jeg husker det ikke præcist, men det var billigt nok, jeg mener det var omkring 400 kr/år +/-
Jeg har IDA Super, med alt andet end fejltankning (ikke muligt at tegne på elbil), trailer og bilpleje, og jeg giver 3.700 kr/år...
Tjek. Det er meget fornemme vilkår. Vil umiddelbart gætte på det ikke findes bedre.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af BrianDS » 21. aug 2023, 20:46

HansH skrev:
21. aug 2023, 19:01
BrianDS skrev:
21. aug 2023, 18:36
Jeg husker det ikke præcist, men det var billigt nok, jeg mener det var omkring 400 kr/år +/-
Jeg har IDA Super, med alt andet end fejltankning (ikke muligt at tegne på elbil), trailer og bilpleje, og jeg giver 3.700 kr/år...
Tjek. Det er meget fornemme vilkår. Vil umiddelbart gætte på det ikke findes bedre.
Det kan jeg umiddelbart bekræfte, jeg har i hvert tilfælde ikke fundet det bedre ;-)

Når man har IDA forsikring og de forskellige selskaber ringer og vil sælge, så sker der ofte én af to ting
- De spørger til hvilken forsikring jeg har i dag, svaret er IDA, og de siger, så kan jeg vist ikke hjælpe dig, hav en god dag.
- De insisterer på at kunne gøre det billigere, vi starter med bilen, og allerede der kan de ikke være med.

Jeg har en enkelt gang haft en meget insisterende ung person der ringede flere gange fra FDM og ville lave en aftale, til sidst sagde jeg "ok", men det endte med at ham der skulle besøge os ringede dagen før og spurgte om vi virkelig mente vi ville have en aftale, for han kunne se vi havde IDA, og det kunne han ikke stikke (både FDM og IDA er gruppeforsikringer i Tryg), og så fortalte jeg hvorfor, og vi fik begge lidt mere frihed i kalenderen den næste dag :-)

Så ja, jeg tror ikke det kan gøres meget bedre :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Carsten Nielsen » 10. sep 2023, 16:59

Jeg hijacker lige tråden. Hvad med udstyrsniveauet på importbiler ift. danske?

Vi har lige prøvet en Enyaq 80x idag. Jeg finder så ud af den er importeret fra Italien.

Sædevarme har den ikke. Er der andet de typisk mangler. Varmepumpe?

Det er denne: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... re_listing


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af Thor-thor » 10. sep 2023, 19:52

Carsten Nielsen skrev:
10. sep 2023, 16:59
Jeg hijacker lige tråden. Hvad med udstyrsniveauet på importbiler ift. danske?

Vi har lige prøvet en Enyaq 80x idag. Jeg finder så ud af den er importeret fra Italien.

Sædevarme har den ikke. Er der andet de typisk mangler. Varmepumpe?

Det er denne: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... re_listing
De kan vel mangle lidt af hvert, så det gælder om at være opmærksom!

Har den du linker til adaptiv fartpilot? Synes stilken ser ud til at være uden?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Overvejelser om brugt Enyaq - Obs på hvad? Import, udstyr, garanti

Indlæg af HansH » 10. sep 2023, 20:00

Enig med Thor. Du kan ikke rigtigt tage noget for 100% givet når det er et eksemplar udleveret på et andet marked.

Og også rigtigt set af Thor mht fartpiloten.
Den ekstra stilk der normalt skulle være der til fartpiloten, er der slet ikke.
Iflg beskrivelsen har den fartpilot, men det må så være med betjening i blinkerstilken ligesom vores gamle Octavia.
Det stemmer i hvert fald at den ikke har ACC / adaptiv fartpilot.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"