Hej i gruppen
Kunne godt bruge lidt good and bad vedr. nedenstående 2 modeller begge i årgange 2009 - 2011
VW Golf VI, 1,4 TSi 160 DSG
VW Golf VI, 1,4 TSi 122 DSG
Som jeg hører har de problemer med knastkæden - hvad med DSG ? jeg har bemærket at de på nogle 2011 modeller har fået en anden lidt mere smart udgave af gearknoppen isteder for en håndtag fra en Ubåd som den starter ud med i 2009 - er det rent kosmetisk eller er der ændret i gearkassen?
VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 469
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 36 times
Re: VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
160 skal du ihvertfald holde dig fra eller være MEGET FORSIGTIG. Jeg brændte mig så gevaldigt på en af dem. Hvis de ikke har kørt rent oktan 100 fra start og andre ting, så er der stor sandsynlighed for at de har revnet stempelringe og/eller stempler. Det fandt jeg ud af på den trælse måde. Og som udgangspunkt kan man IKKE hører om den har problemet eller ej
Fra 09-2013 der havde stort set alle motorer kæder, men umiddelbart kan man "teste" hvor fremskreden kæden er i forhold til om den skal skiftes NU, eller senere.
Fra 09-2013 der havde stort set alle motorer kæder, men umiddelbart kan man "teste" hvor fremskreden kæden er i forhold til om den skal skiftes NU, eller senere.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13251
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
Vi har en Octavia med 122HK motoren.
Den fylder 14 år til april og har på nuv. tidspunkt kørt 220.000+ km ... vi har ejet den i lige knap 12 år og 190.000km.
Den fik kæden skiftet præventivt ved km 153.000 for 4 år siden. Ikke fordi den raslede ... men så skulle vi ikke tænke mere på det i vores ejertid.
Det eneste problem den har haft, er også et kendt et af slagsen: wastegate på turbo.
Den har en mekanisk aktuator, som aktiveres af vakuumtryk og en stangforbindelse der over tid bliver slidt ... og sætter sig fast i åben tllstand.
Så ryger alt trykket ud til gråspurvene, og bilen har kræfter som en 2CV ..
Udstødningsmanifold og turbo er én samlet enhed, og den blev skiftet ved km 119.000. Kostede kr 8000 for 6½ år siden på et frit værksted.
Den bruger på nuv. tidspunkt kun meget lidt olie.
Siden sidste service for 14.000km siden har jeg fyldt 1,1L på ... dvs <1L pr. 10.000km.
For os synes jeg det har været en særdeles god og pålidelig arbejdshest.
Den fylder 14 år til april og har på nuv. tidspunkt kørt 220.000+ km ... vi har ejet den i lige knap 12 år og 190.000km.
Den fik kæden skiftet præventivt ved km 153.000 for 4 år siden. Ikke fordi den raslede ... men så skulle vi ikke tænke mere på det i vores ejertid.
Det eneste problem den har haft, er også et kendt et af slagsen: wastegate på turbo.
Den har en mekanisk aktuator, som aktiveres af vakuumtryk og en stangforbindelse der over tid bliver slidt ... og sætter sig fast i åben tllstand.
Så ryger alt trykket ud til gråspurvene, og bilen har kræfter som en 2CV ..
Udstødningsmanifold og turbo er én samlet enhed, og den blev skiftet ved km 119.000. Kostede kr 8000 for 6½ år siden på et frit værksted.
Den bruger på nuv. tidspunkt kun meget lidt olie.
Siden sidste service for 14.000km siden har jeg fyldt 1,1L på ... dvs <1L pr. 10.000km.
For os synes jeg det har været en særdeles god og pålidelig arbejdshest.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 265
- Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holland
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 51 times
Re: VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
Har haft en 160 DSG i et halvt års tids, kørte vel cirka 10,000 km i den, den havde vist lige rundet 95/98,000 km da jeg solgte den.
Kørte perfekt uden at slå en prut forkert (ja der var måske lidt mikroslip i gearkassen, men det var acceptabelt).
Kørte perfekt uden at slå en prut forkert (ja der var måske lidt mikroslip i gearkassen, men det var acceptabelt).
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 469
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 36 times
Re: VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
Er det ikke et generelt issue for VW?. Selv de gamle 3BG'er havde det problem.
Købte en i starten af Oktober der havde kørt 247.000 fandt ud af at den havde 3 ud af 4 stempler med underkompression og det er et kendt issue på lige den motor HVIS den ikke kører oktan 100 og får lov til at sejtrække.baconbaronen skrev: ↑20. nov 2023, 12:50Har haft en 160 DSG i et halvt års tids, kørte vel cirka 10,000 km i den, den havde vist lige rundet 95/98,000 km da jeg solgte den.
Kørte perfekt uden at slå en prut forkert (ja der var måske lidt mikroslip i gearkassen, men det var acceptabelt).
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 265
- Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holland
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 51 times
Re: VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
Enig - hvis jeg havde muligheden fandt jeg også en anden bil med en anden type motor end den trådstarter kigger på. Den jeg havde var fantastisk, men i det lange løb tæller driftsikkerhed (for mig) ret meget i det samlede regnestykke.DangerDane skrev: ↑20. nov 2023, 22:02Købte en i starten af Oktober der havde kørt 247.000 fandt ud af at den havde 3 ud af 4 stempler med underkompression og det er et kendt issue på lige den motor HVIS den ikke kører oktan 100 og får lov til at sejtrække.baconbaronen skrev: ↑20. nov 2023, 12:50Har haft en 160 DSG i et halvt års tids, kørte vel cirka 10,000 km i den, den havde vist lige rundet 95/98,000 km da jeg solgte den.
Kørte perfekt uden at slå en prut forkert (ja der var måske lidt mikroslip i gearkassen, men det var acceptabelt).
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 469
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 36 times
Re: VW Golf VI, 1,4 TSi - good and bad ?
Tænker at hvis man købte den fra ny, og vel at mærke kører rent oktan 100 og tog de forholdsregler der anbefales idag, så tænker jeg nu nok at man formentlig kunne opnå en hvis driftsikkerhed udover det obligatoriske rensning af indsugning på et tidspunkt. Men problemet er jo bare at den jævne dansker formentlig ikke er bekendt med den forskel der faktisk er på at kører på Oktan 95 og så Oktan100 eller tilsvarende på de biler der faktisk får noget ud af det.baconbaronen skrev: ↑21. nov 2023, 08:40Enig - hvis jeg havde muligheden fandt jeg også en anden bil med en anden type motor end den trådstarter kigger på. Den jeg havde var fantastisk, men i det lange løb tæller driftsikkerhed (for mig) ret meget i det samlede regnestykke.
Men ja det er sq sørgeligt at man fra fabrikkens side af har "beregnet" sig på at motoren skulle køres på 98+ oktan og formentlig ikke har fået kommunikeret det videre.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11