Købe brugt ID.4?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 165
- Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Købe brugt ID.4?
Jeg overvejer at købe en SUV elbil, og kan se at ID.4 efterhånden kan købes forholdsvis billigt brugt. Men er der noget man skal være opmærksom på ved de første ID.4?
De billige af dem har en rækkevidde på 345 km, hvilket jeg tror jeg godt kan leve med, hvis jeg på den måde kan spare en del penge. Er det muligt at køre 3-4 timer med en rækkevidde på 345 km, og så lade op i en 30-40 min., og så køre 3-4 timer igen?
Er der noget ekstraudstyr som der kan mangle i en billig brugt ID.4? Er i tvivl om der er varmepumpe i dem alle, og det er måske en nødvendighed i Danmark?
De billige af dem har en rækkevidde på 345 km, hvilket jeg tror jeg godt kan leve med, hvis jeg på den måde kan spare en del penge. Er det muligt at køre 3-4 timer med en rækkevidde på 345 km, og så lade op i en 30-40 min., og så køre 3-4 timer igen?
Er der noget ekstraudstyr som der kan mangle i en billig brugt ID.4? Er i tvivl om der er varmepumpe i dem alle, og det er måske en nødvendighed i Danmark?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Købe brugt ID.4?
Det kommer fuldstændig an på hastighed, vind og vejr ..
Hvis du f.eks. kører 80km/t på landevej om sommeren, så er det ikke noget problem at køre 3 timer.
Hvis du kører 130km/t på motorvej om vinteren i et par minusgrader, så løber du tør for strøm længe inden de 3 timer er gået...
Pluspoint til dig for at sætte dig ind i lige netop dét spørgsmål INDEN du køber bilen, fremfor at blive en del af den befolkningsgruppe, der efter at have haft bilen i nogle uger poster i en facebook gruppe "Jeg kan ikke forstå at min bil ......... osv".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 217 times
Re: Købe brugt ID.4?
Med mindre det er bil nummer 2 i hustanden, ville helt sikkert også gå efter en med det store batteri.
Ifølge EV Database - ID.4 Pure er disse tal realistiske for det lille batteri:
City - Mild Weather * 415 km
Highway - Mild Weather * 260 km
Combined - Mild Weather * 325 km
City - Cold Weather * 280 km
Highway - Cold Weather * 200 km
Combined - Cold Weather * 240 km
Hvilket jeg tror passer ret godt, de plejer at være forholdsvis retvisende. Måske du endda får svært ved at nå de 200 km på en motorvejstur i minusgrader.
Bruger man ikke bilen til meget andet end at pendle under de forventede rækkevidder dagligt, kunne man måske leve med det. Tror alligevel bare du vil blive træt af rækkevidden ikke er længere.
Volkswagen anbefaler for øvrigt at batteriet i hverdagen kun lades op til 80%, for at skåne det (100% er dog helt okay hvis du skal køre en længere tur). Så tager udgangspunkt i de 240 km vinterrækkevidde, har du kun 192 km hvis du lader til 80%.
Til sammenligning kører min ID.3 (62/58 kWt batteri) vel ca. 300 km ved blandet kørsel om vinteren. ID.4 er helt sikkert noget mere tørstig.
Er ret sikker på varmepumpe er standard i de danske modeller, har aldrig set det som en tilvalgsmulighed. Men vær opmærksom på der nok en en del importerede biler til salg, der ikke nødvendigvis har det.
Ifølge EV Database - ID.4 Pure er disse tal realistiske for det lille batteri:
City - Mild Weather * 415 km
Highway - Mild Weather * 260 km
Combined - Mild Weather * 325 km
City - Cold Weather * 280 km
Highway - Cold Weather * 200 km
Combined - Cold Weather * 240 km
Hvilket jeg tror passer ret godt, de plejer at være forholdsvis retvisende. Måske du endda får svært ved at nå de 200 km på en motorvejstur i minusgrader.
Bruger man ikke bilen til meget andet end at pendle under de forventede rækkevidder dagligt, kunne man måske leve med det. Tror alligevel bare du vil blive træt af rækkevidden ikke er længere.
Volkswagen anbefaler for øvrigt at batteriet i hverdagen kun lades op til 80%, for at skåne det (100% er dog helt okay hvis du skal køre en længere tur). Så tager udgangspunkt i de 240 km vinterrækkevidde, har du kun 192 km hvis du lader til 80%.
Til sammenligning kører min ID.3 (62/58 kWt batteri) vel ca. 300 km ved blandet kørsel om vinteren. ID.4 er helt sikkert noget mere tørstig.
Er ret sikker på varmepumpe er standard i de danske modeller, har aldrig set det som en tilvalgsmulighed. Men vær opmærksom på der nok en en del importerede biler til salg, der ikke nødvendigvis har det.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Købe brugt ID.4?
Jeg er meget enig med dig - og værd at bemærke er at motorvejshastighed i ev-database er med 110 km/tdklap skrev: ↑29. okt 2023, 08:41Med mindre det er bil nummer 2 i hustanden, ville helt sikkert også gå efter en med det store batteri.
Ifølge EV Database - ID.4 Pure er disse tal realistiske for det lille batteri:
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 584
- Tilmeldt: 27. jul 2012, 16:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 82 times
Re: Købe brugt ID.4?
Den der med kun at lade til 80% - er det kun de første eller er det det samme på en fabriksny i 2023/24?
VW Touran 1,4 TSi Highline 2018
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 217 times
Re: Købe brugt ID.4?
Det gælder også for helt nye VAG elbiler*, ligesom en række andre mærker også anbefaler det.
Der findes dog også andre mærker, hvor der skulle betyde mindre om batteriet lades til 100% hver gang, da de bruger en anden type batterier.
Har du leaset din elbil, kan du selvfølgelig teoretisk være ligeglad hvordan batteriet har det når du skal aflevere bilen tilbage.
* skal ikke kunne sige om der findes Audi eller Porsche med en anden batteritype, hvor det betyder mindre.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 165
- Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Købe brugt ID.4?
Mange tak for jeres gode inputs
Jeg tjekker om der er varmepumpe i, og overvejer en ekstra gang om vi kan nøjes med en rækkevide på ca. 200 km.
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på? Er ID.4 generelt en god bil eller er der mange fejl på dem?
Jeg tjekker om der er varmepumpe i, og overvejer en ekstra gang om vi kan nøjes med en rækkevide på ca. 200 km.
Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på? Er ID.4 generelt en god bil eller er der mange fejl på dem?
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 217 times
Re: Købe brugt ID.4?
Tjek om bilen har nyeste software version, 3,2 (eller nyere). Hvis ikke, skal den forbi Volkswagen for at blive opdateret. Det er gratis, men trods alt nemmere hvis det er gjort på forhånd. Alle bilerne får vist også et batteritjek i forbindelse med opdageringen, og finder de problemer, udskifter de cellerne med fejl (også gratis).
Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:
Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:
- Marshall
- Nyt medlem
- Indlæg: 330
- Tilmeldt: 12. nov 2008, 10:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 25 times
Re: Købe brugt ID.4?
Jeg har lige hentet en i Tyskland. Den er med SW 3.1. Kan det passe den ikke kan opdateres OTA endnu?dklap skrev: ↑29. okt 2023, 15:30Tjek om bilen har nyeste software version, 3,2 (eller nyere). Hvis ikke, skal den forbi Volkswagen for at blive opdateret. Det er gratis, men trods alt nemmere hvis det er gjort på forhånd. Alle bilerne får vist også et batteritjek i forbindelse med opdageringen, og finder de problemer, udskifter de cellerne med fejl (også gratis).
Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:
IMG_9345.jpeg
Er det med batterierne en generel service aktion?
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 217 times
Re: Købe brugt ID.4?
Marshall skrev: ↑29. okt 2023, 20:10Jeg har lige hentet en i Tyskland. Den er med SW 3.1. Kan det passe den ikke kan opdateres OTA endnu?dklap skrev: ↑29. okt 2023, 15:30Tjek om bilen har nyeste software version, 3,2 (eller nyere). Hvis ikke, skal den forbi Volkswagen for at blive opdateret. Det er gratis, men trods alt nemmere hvis det er gjort på forhånd. Alle bilerne får vist også et batteritjek i forbindelse med opdageringen, og finder de problemer, udskifter de cellerne med fejl (også gratis).
Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:
IMG_9345.jpeg
Er det med batterierne en generel service aktion?
Der har tidligere været OTA opdateringer, f.eks. fik jeg 3.0 OTA. Det gav dog åbenbart en masse problemer, så man stoppede det, og valgte senere at hive alle (født med sw lavere end 3.0) på værksted og opdatere. Faktisk bliver de opdateret til 3,1 på værksted, og 3,2 kommer så OTA lige efter. I mit tilfælde på vej hjem fra værkstedet.
Tror det er uklart hvad der skal ske med biler født med 3.0 eller højere. I første omgang har man fokuseret på at få alle de ældre opdateret.
Om større opdateringer kommer til virke som OTA fremover er ikke til at spå om. Under alle omstændigheder, forventer jeg ikke der kommer mange flere større opdateringer. Fokus ligger sikkert på det nye 4.0 som desværre ikke kommer til vores “gamle” biler. Men det er nu også ved at køre okay fornuftigt, så kan der bare komme lidt fejlrettelser vil være fint med mig.
Det med batterierne er en serviceaktion ja, men muligvis gælder det kun lidt ældre biler.
Du kan søge på dit stelnummer her, og se om der ligger noget på din bil. Bemærk den ikke bliver opdateret, selvom opgaven er udført:
https://www.volkswagen.com.au/app/local ... ns-recalls
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6028
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Købe brugt ID.4?
Det er kun indenfor visse produktionsperioder - og derfor kun nogle stelnumre, værkstedet kan se om din skal have det undersøgt, eller om den har fået det gjort.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2421
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Købe brugt ID.4?
Det er ikke korrekt forstået. LFP batterier tager også skade af at lade til 100% altid, men modsat andre typer, så har det behov for at komme derop af og til for at have styr på maks kapacitet. Alle batterierne har bedst af at cykle mellem 30 og 80% i det daglige. Tesla har fjernet deres anbefaling om daglig opladning til 100% i deres Standard Range baseret på LFP-batterier nu. En krølle på LFP er endvidere, at de håndterer kulde ret skidt, så uden forvarmning tager de lang tid om at komme op i “fuldt gear”.dklap skrev:Det gælder også for helt nye VAG elbiler*, ligesom en række andre mærker også anbefaler det.
Der findes dog også andre mærker, hvor der skulle betyde mindre om batteriet lades til 100% hver gang, da de bruger en anden type batterier.
Har du leaset din elbil, kan du selvfølgelig teoretisk være ligeglad hvordan batteriet har det når du skal aflevere bilen tilbage.
* skal ikke kunne sige om der findes Audi eller Porsche med en anden batteritype, hvor det betyder mindre.
- These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 2):
- BrianDS • dklap
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 217 times
Re: Købe brugt ID.4?
TorbenRasmussen skrev: ↑29. okt 2023, 22:06Det er ikke korrekt forstået. LFP batterier tager også skade af at lade til 100% altid, men modsat andre typer, så har det behov for at komme derop af og til for at have styr på maks kapacitet. Alle batterierne har bedst af at cykle mellem 30 og 80% i det daglige. Tesla har fjernet deres anbefaling om daglig opladning til 100% i deres Standard Range baseret på LFP-batterier nu. En krølle på LFP er endvidere, at de håndterer kulde ret skidt, så uden forvarmning tager de lang tid om at komme op i “fuldt gear”.dklap skrev:Det gælder også for helt nye VAG elbiler*, ligesom en række andre mærker også anbefaler det.
Der findes dog også andre mærker, hvor der skulle betyde mindre om batteriet lades til 100% hver gang, da de bruger en anden type batterier.
Har du leaset din elbil, kan du selvfølgelig teoretisk være ligeglad hvordan batteriet har det når du skal aflevere bilen tilbage.
* skal ikke kunne sige om der findes Audi eller Porsche med en anden batteritype, hvor det betyder mindre.
Okay, det er der vist mange forskellige meninger om, synes jeg har hørt utrolig meget forskelligt. Det er dog heller ikke noget jeg finder specielt interessant, så har ikke sat mig voldsomt meget ind i det. Jeg holder mig bare til de 80% VW anbefaler til daglig brug.