Side 1 af 1

Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 06:07
af JensJ300
Jeg overvejer at købe en SUV elbil, og kan se at ID.4 efterhånden kan købes forholdsvis billigt brugt. Men er der noget man skal være opmærksom på ved de første ID.4?

De billige af dem har en rækkevidde på 345 km, hvilket jeg tror jeg godt kan leve med, hvis jeg på den måde kan spare en del penge. Er det muligt at køre 3-4 timer med en rækkevidde på 345 km, og så lade op i en 30-40 min., og så køre 3-4 timer igen?

Er der noget ekstraudstyr som der kan mangle i en billig brugt ID.4? Er i tvivl om der er varmepumpe i dem alle, og det er måske en nødvendighed i Danmark?

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 07:24
af HansH
JensJ300 skrev:
29. okt 2023, 06:07
Er det muligt at køre 3-4 timer med en rækkevidde på 345 km, og så lade op i en 30-40 min., og så køre 3-4 timer igen?
Det kommer fuldstændig an på hastighed, vind og vejr .. :)

Hvis du f.eks. kører 80km/t på landevej om sommeren, så er det ikke noget problem at køre 3 timer.
Hvis du kører 130km/t på motorvej om vinteren i et par minusgrader, så løber du tør for strøm længe inden de 3 timer er gået...

Pluspoint til dig for at sætte dig ind i lige netop dét spørgsmål INDEN du køber bilen, fremfor at blive en del af den befolkningsgruppe, der efter at have haft bilen i nogle uger poster i en facebook gruppe "Jeg kan ikke forstå at min bil ......... osv".

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 08:41
af dklap
Med mindre det er bil nummer 2 i hustanden, ville helt sikkert også gå efter en med det store batteri.

Ifølge EV Database - ID.4 Pure er disse tal realistiske for det lille batteri:

City - Mild Weather * 415 km
Highway - Mild Weather * 260 km
Combined - Mild Weather * 325 km

City - Cold Weather * 280 km
Highway - Cold Weather * 200 km
Combined - Cold Weather * 240 km

Hvilket jeg tror passer ret godt, de plejer at være forholdsvis retvisende. Måske du endda får svært ved at nå de 200 km på en motorvejstur i minusgrader.

Bruger man ikke bilen til meget andet end at pendle under de forventede rækkevidder dagligt, kunne man måske leve med det. Tror alligevel bare du vil blive træt af rækkevidden ikke er længere.

Volkswagen anbefaler for øvrigt at batteriet i hverdagen kun lades op til 80%, for at skåne det (100% er dog helt okay hvis du skal køre en længere tur). Så tager udgangspunkt i de 240 km vinterrækkevidde, har du kun 192 km hvis du lader til 80%.

Til sammenligning kører min ID.3 (62/58 kWt batteri) vel ca. 300 km ved blandet kørsel om vinteren. ID.4 er helt sikkert noget mere tørstig.


Er ret sikker på varmepumpe er standard i de danske modeller, har aldrig set det som en tilvalgsmulighed. Men vær opmærksom på der nok en en del importerede biler til salg, der ikke nødvendigvis har det.

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 12:22
af BrianDS
dklap skrev:
29. okt 2023, 08:41
Med mindre det er bil nummer 2 i hustanden, ville helt sikkert også gå efter en med det store batteri.

Ifølge EV Database - ID.4 Pure er disse tal realistiske for det lille batteri:
Jeg er meget enig med dig - og værd at bemærke er at motorvejshastighed i ev-database er med 110 km/t
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 13:21
af Lasse R
Den der med kun at lade til 80% - er det kun de første eller er det det samme på en fabriksny i 2023/24?

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 13:32
af dklap
Lasse R skrev:
29. okt 2023, 13:21
Den der med kun at lade til 80% - er det kun de første eller er det det samme på en fabriksny i 2023/24?
Det gælder også for helt nye VAG elbiler*, ligesom en række andre mærker også anbefaler det.

Der findes dog også andre mærker, hvor der skulle betyde mindre om batteriet lades til 100% hver gang, da de bruger en anden type batterier.

Har du leaset din elbil, kan du selvfølgelig teoretisk være ligeglad hvordan batteriet har det når du skal aflevere bilen tilbage.


* skal ikke kunne sige om der findes Audi eller Porsche med en anden batteritype, hvor det betyder mindre.

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 14:53
af JensJ300
Mange tak for jeres gode inputs :)

Jeg tjekker om der er varmepumpe i, og overvejer en ekstra gang om vi kan nøjes med en rækkevide på ca. 200 km.

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på? Er ID.4 generelt en god bil eller er der mange fejl på dem?

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 15:30
af dklap
Tjek om bilen har nyeste software version, 3,2 (eller nyere). Hvis ikke, skal den forbi Volkswagen for at blive opdateret. Det er gratis, men trods alt nemmere hvis det er gjort på forhånd. Alle bilerne får vist også et batteritjek i forbindelse med opdageringen, og finder de problemer, udskifter de cellerne med fejl (også gratis).

Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:

IMG_9345.jpeg
IMG_9345.jpeg (201.97 KiB) Vist 614 gange

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 20:10
af Marshall
dklap skrev:
29. okt 2023, 15:30
Tjek om bilen har nyeste software version, 3,2 (eller nyere). Hvis ikke, skal den forbi Volkswagen for at blive opdateret. Det er gratis, men trods alt nemmere hvis det er gjort på forhånd. Alle bilerne får vist også et batteritjek i forbindelse med opdageringen, og finder de problemer, udskifter de cellerne med fejl (også gratis).

Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:


IMG_9345.jpeg
Jeg har lige hentet en i Tyskland. Den er med SW 3.1. Kan det passe den ikke kan opdateres OTA endnu? :mrgreen:
Er det med batterierne en generel service aktion?

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 20:42
af dklap
Marshall skrev:
29. okt 2023, 20:10
dklap skrev:
29. okt 2023, 15:30
Tjek om bilen har nyeste software version, 3,2 (eller nyere). Hvis ikke, skal den forbi Volkswagen for at blive opdateret. Det er gratis, men trods alt nemmere hvis det er gjort på forhånd. Alle bilerne får vist også et batteritjek i forbindelse med opdageringen, og finder de problemer, udskifter de cellerne med fejl (også gratis).

Du kan se på displayet over rattet om den er opdateret. Hvis der er køredata som her (i højre side), har den fået opdateringen:


IMG_9345.jpeg
Jeg har lige hentet en i Tyskland. Den er med SW 3.1. Kan det passe den ikke kan opdateres OTA endnu? :mrgreen:
Er det med batterierne en generel service aktion?

Der har tidligere været OTA opdateringer, f.eks. fik jeg 3.0 OTA. Det gav dog åbenbart en masse problemer, så man stoppede det, og valgte senere at hive alle (født med sw lavere end 3.0) på værksted og opdatere. Faktisk bliver de opdateret til 3,1 på værksted, og 3,2 kommer så OTA lige efter. I mit tilfælde på vej hjem fra værkstedet.

Tror det er uklart hvad der skal ske med biler født med 3.0 eller højere. I første omgang har man fokuseret på at få alle de ældre opdateret.

Om større opdateringer kommer til virke som OTA fremover er ikke til at spå om. Under alle omstændigheder, forventer jeg ikke der kommer mange flere større opdateringer. Fokus ligger sikkert på det nye 4.0 som desværre ikke kommer til vores “gamle” biler. Men det er nu også ved at køre okay fornuftigt, så kan der bare komme lidt fejlrettelser vil være fint med mig.


Det med batterierne er en serviceaktion ja, men muligvis gælder det kun lidt ældre biler.

Du kan søge på dit stelnummer her, og se om der ligger noget på din bil. Bemærk den ikke bliver opdateret, selvom opgaven er udført:

https://www.volkswagen.com.au/app/local ... ns-recalls

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 21:40
af BrianDS
Marshall skrev:
29. okt 2023, 20:10
...
Er det med batterierne en generel service aktion?
Det er kun indenfor visse produktionsperioder - og derfor kun nogle stelnumre, værkstedet kan se om din skal have det undersøgt, eller om den har fået det gjort.

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 22:06
af TorbenRasmussen
dklap skrev:
Lasse R skrev:
29. okt 2023, 13:21
Den der med kun at lade til 80% - er det kun de første eller er det det samme på en fabriksny i 2023/24?
Det gælder også for helt nye VAG elbiler*, ligesom en række andre mærker også anbefaler det.

Der findes dog også andre mærker, hvor der skulle betyde mindre om batteriet lades til 100% hver gang, da de bruger en anden type batterier.

Har du leaset din elbil, kan du selvfølgelig teoretisk være ligeglad hvordan batteriet har det når du skal aflevere bilen tilbage.


* skal ikke kunne sige om der findes Audi eller Porsche med en anden batteritype, hvor det betyder mindre.
Det er ikke korrekt forstået. LFP batterier tager også skade af at lade til 100% altid, men modsat andre typer, så har det behov for at komme derop af og til for at have styr på maks kapacitet. Alle batterierne har bedst af at cykle mellem 30 og 80% i det daglige. Tesla har fjernet deres anbefaling om daglig opladning til 100% i deres Standard Range baseret på LFP-batterier nu. En krølle på LFP er endvidere, at de håndterer kulde ret skidt, så uden forvarmning tager de lang tid om at komme op i “fuldt gear”.

Re: Købe brugt ID.4?

: 29. okt 2023, 22:26
af dklap
TorbenRasmussen skrev:
29. okt 2023, 22:06
dklap skrev:
Lasse R skrev:
29. okt 2023, 13:21
Den der med kun at lade til 80% - er det kun de første eller er det det samme på en fabriksny i 2023/24?
Det gælder også for helt nye VAG elbiler*, ligesom en række andre mærker også anbefaler det.

Der findes dog også andre mærker, hvor der skulle betyde mindre om batteriet lades til 100% hver gang, da de bruger en anden type batterier.

Har du leaset din elbil, kan du selvfølgelig teoretisk være ligeglad hvordan batteriet har det når du skal aflevere bilen tilbage.


* skal ikke kunne sige om der findes Audi eller Porsche med en anden batteritype, hvor det betyder mindre.
Det er ikke korrekt forstået. LFP batterier tager også skade af at lade til 100% altid, men modsat andre typer, så har det behov for at komme derop af og til for at have styr på maks kapacitet. Alle batterierne har bedst af at cykle mellem 30 og 80% i det daglige. Tesla har fjernet deres anbefaling om daglig opladning til 100% i deres Standard Range baseret på LFP-batterier nu. En krølle på LFP er endvidere, at de håndterer kulde ret skidt, så uden forvarmning tager de lang tid om at komme op i “fuldt gear”.

Okay, det er der vist mange forskellige meninger om, synes jeg har hørt utrolig meget forskelligt. Det er dog heller ikke noget jeg finder specielt interessant, så har ikke sat mig voldsomt meget ind i det. Jeg holder mig bare til de 80% VW anbefaler til daglig brug. 😊