Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Stedet hvor der snakkes VAG biler
JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af JensJ300 » 12. nov 2023, 08:15

Vil Model Y eller ID.4/Enyaq være dyreste i service, og hvad vil prisforskellen ca. være?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af martinta » 12. nov 2023, 09:19

Officielt har du ingen service interval på en Model Y, på en ID.4 hedder den så vidt jeg husker 2 år eller 30.000 km.

Er dog usikker på hvad prisen er på en ID.4

OBS: at Tesla ikke skriver et service interval betyder dog ikke at du ikke stadig skal skifte pollen filter mm, forskellen er blot at du ikke mister garanti mm. på et gøre det selv i forhold til eks, VW hvor du skal bruge et autoriseret værksted for at bibeholde garantien

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Mikael M109R » 12. nov 2023, 10:11

Følg Teslas anbefaling og lave lille service efter to år (A/C og bremsecheck) og hvert fjerde år stort service m batterieftersyn og skift bremsevæske, Så er du sådan set dækket ind.
Intet er nødvendigt for at opretholde garantien den har du uanset på Tesla.
det bliver ikke meget billigere, og kan du selv kan du spare endnu mere uden går ud over garantien.

så ift dit spørgsmål vil Y være billigst ift service og opretholdelse af garanti.
Forskel i Kr, vil være gæt værk men min vurdering er ca 1/2 pris af en VW / skoda.

Personligt skiller og renser/ smører jeg bremserne hvert år ved skift til vinterhjul, ca. 30.000 km,, skifter pollenfilter hvert 2 år, og regner så med at skifte bremsevæsken når den er 4-5år. viskerblade mv. efter behov.
så mine samlede omkostninger på 5 år anslår sig til under 3-4000,-
Bilen er godt bygget(TM3), har ikke oplevet fejl og intet er gået i stykker pt. (2,5 år), oplever ikke rust/kanter på skiverne, som jo kan være et problem med megen regenerativ bremsning, selvom bilen står nogle dage i fugtigt vejr oplever jeg ikke rust på skiverne, det samme kan man ikke sige om min VW, så tror også kvaliteten her er helt OK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af DanielB12 » 12. nov 2023, 10:52

Siger en Tesla selv til hvornår feks bremsevæske skal skiftes?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Mikael M109R » 12. nov 2023, 10:59

DanielB12 skrev:
12. nov 2023, 10:52
Siger en Tesla selv til hvornår feks bremsevæske skal skiftes?
tror det ikke, teslas anbefaling lyder:
Vi anbefaler, at bremsevæsken kontrolleres for forurening hvert fjerde år, og at den udskiftes efter behov

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 662 times
Been thanked: 1900 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af GaSelle » 12. nov 2023, 11:43

Det kommer vel også an på, om ID.4’eren var en af dem, der kom med en 5-årig serviceaftale? Det kan hurtigt ændre billedet :-)
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af JensJ300 » 12. nov 2023, 13:11

Hvis alt skal laves på et værksted lyder nedestående så rigtig?

Model Y ca. 1.000 kr./år
ID.4/Enyaq ca. 3.000 kr./år

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af martinta » 12. nov 2023, 13:27

JensJ300 skrev:
12. nov 2023, 13:11
Hvis alt skal laves på et værksted lyder nedestående så rigtig?

Model Y ca. 1.000 kr./år
ID.4/Enyaq ca. 3.000 kr./år
Så vidt jeg husker tager tesla 1.000,- for at rense bremser, aner ikke hvad de tager for pollenfilter

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Mikael M109R » 12. nov 2023, 13:48

JensJ300 skrev:
12. nov 2023, 13:11
Hvis alt skal laves på et værksted lyder nedestående så rigtig?

Model Y ca. 1.000 kr./år
ID.4/Enyaq ca. 3.000 kr./år
JA, der til kommer så dæk, men det varer jo lidt og burde være rimelig ens, medmindre det er en performance og du giver den gas... så kan det gå hurtigt 8-)

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 616 times
Been thanked: 461 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af KMDTHY » 12. nov 2023, 15:50

martinta skrev:
12. nov 2023, 09:19
Officielt har du ingen service interval på en Model Y, på en ID.4 hedder den så vidt jeg husker 2 år eller 30.000 km.
Mig bekendt er det 2 år uden kilometerbegrænsning .
VW Danmark skrev: Er den fra modelår 2021 og frem, skal den til serviceeftersyn hvert 2. år – der er ingen kilometerbegrænsning (det gælder også ID-modeller modelår 2020). Er den fra før modelår 2021, skal den have sit første serviceeftersyn ved 30.000 km/2 år og derefter for hver 30.000 km/1 år
https://www.volkswagen.dk/da/vaerksted/ ... vice1.html
https://www.volkswagen.dk/da/vaerksted/ ... ster.layer
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
BrianDSmartinta
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 12. nov 2023, 16:06

DanielB12 skrev:
12. nov 2023, 10:52
Siger en Tesla selv til hvornår feks bremsevæske skal skiftes?
Umiddelbart ikke - og læser man manualen, og man kører enten op/ned, varmt eller fugtigt, så skal kontrol og udskiftning være hyppigere, her er manualen i forhold til Tesla Model Y:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html

Sådan lige umiddelbart er det ret godt forklaret hvor meget der "anbefales" på en Tesla Model Y, og intervallerne er endda kortere end for mange andre elbiler - mange vælger dog enten at springe over, eller lave det selv, på trods af bemærkningerne i manualen:
Bemærk
Ovenstående intervaller er baseret på typisk køreadfærd og typiske scenarier. Men generelt bør der udføres service på Model Y efter behov. Afhængigt af forskellige omstændigheder såsom køreadfærd, brug, miljøforhold osv. skal ovenstående vedligeholdelseselementer muligvis udskiftes oftere eller sjældnere end angivet her. Derudover skal ovenstående liste ikke opfattes som udtømmende, og den omfatter ikke forbrugsdele som f.eks. vinduesviskere, bremseklodser, lavspændingsbatteri(hvis relevant), osv.
Bemærk
Skader eller fejl, der skyldes vedligeholdelse eller reparationer udført af ikke-autoriserede teknikere, dækkes ikke af garantien.

---------------------------------------------------------------

JensJ300 skrev:
12. nov 2023, 13:11
Hvis alt skal laves på et værksted lyder nedestående så rigtig?

Model Y ca. 1.000 kr./år
ID.4/Enyaq ca. 3.000 kr./år
Nej, det vil jeg påstå ikke er helt retvisende
Skoda ENYAQ første service var prisen ~3.600 kr for alt inklusive, efter to år, ingen kilometerbegrænsning, næste service er om to år igen, det svarer til 1.800 kr/år de første to år.
Skoda Ejby siges at kunne lave det for 2.200 kr, så er du på 1.100 kr/år.
Prisen vil jeg forvente er tilsvarende for ID.4

Model Y, hvis du skal rengøre/smøre bremser for hver 20.000 km til cirka 1.000 kr, samt rotere dækkene for hver 10.000 km (det koster vel 300 kr?), udskifte pollenfilter hvert andet år, kontrollere bremsevæske osv.
Laves det hos Tesla, så vil jeg ikke forvente at du kan holde det under 4.000 kr for to år, laver du det på et ikke Tesla værksted, så kan du måske få det billigere, her er nogle eksempler på priser, hvor lille service starter ved omkring 1.895 kr, og stort service fra omkring 3.795 kr

https://am.dk/autovaerksted/serviceefte ... a-service/

https://www.soelbeckauto.dk/tesla/tesla-Y-service

https://p-j-auto.dk/vaerkstedet/tesla-service

Flere af disse anbefaler lille service efter 1 år/20.000 km, og stort efter 2 år/40.000 km

Jeg har selv kørt knap 40.000 km i min ENYAQ på 2 år, det vil i en Tesla Model Y så svare til omkring 6.000 kr med de priser på de nævnte hjemmesider. Laver du det hele selv, eller får et bedre tilbud, så kan det selvfølgelig være noget billigere.


Ud over service er der så også dæk, det er oftest noget dyrere på elbiler kontra fossilbiler, fordi elbilerne er tunge, de har meget moment fra stilstand, og de har ofte også nogle større størrelser.

(forsikring er også en betydelig faktor hvis man ser på totaløkonomi - og der er meget stor forskel for nogen alt efter hvilken elbil de vælger - for mig er der cirka en faktor 3 imellem en ENYAQ 80 og en Model Y LR)
These users thanked the author BrianDS for the post:
VW-GTE
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Thor-thor » 12. nov 2023, 20:22

BrianDS skrev:
12. nov 2023, 16:06
Sådan lige umiddelbart er det ret godt forklaret hvor meget der "anbefales" på en Tesla Model Y, og intervallerne er endda kortere end for mange andre elbiler - mange vælger dog enten at springe over, eller lave det selv....

Skoda ENYAQ første service var prisen ~3.600 kr for alt inklusive, efter to år, ingen kilometerbegrænsning, næste service er om to år igen, det svarer til 1.800 kr/år de første to år.
Skoda Ejby siges at kunne lave det for 2.200 kr, så er du på 1.100 kr/år.
Prisen vil jeg forvente er tilsvarende for ID.4

Model Y, hvis du skal rengøre/smøre bremser for hver 20.000 km til cirka 1.000 kr, samt rotere dækkene for hver 10.000 km (det koster vel 300 kr?), udskifte pollenfilter hvert andet år, kontrollere bremsevæske osv.
Laves det hos Tesla, så vil jeg ikke forvente at du kan holde det under 4.000 kr for to år, laver du det på et ikke Tesla værksted, så kan du måske få det billigere, her er nogle eksempler på priser, hvor lille service starter ved omkring 1.895 kr, og stort service fra omkring 3.795 kr

Jeg har selv kørt knap 40.000 km i min ENYAQ på 2 år, det vil i en Tesla Model Y så svare til omkring 6.000 kr med de priser på de nævnte hjemmesider. Laver du det hele selv, eller får et bedre tilbud, så kan det selvfølgelig være noget billigere.
Man bliver næsten en smule imponeret.
Det kræver alligevel nogle gevaldige krumspring, at forsøge at vise at bilen uden faste servicekrav, simpelthen er dyrere i service, end biler med faste serviceintervaller/krav?
Så det er særligt biler uden servicekrav, der bør få renset bremser/roteret hjul?
Enyaq servicepriser i Tjekkiet er måske også endnu billigere (så behøver man heller ikke køre helt til Fyn :mrgreen: )?
Det bliver lidt for tykt....
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 7):
Chr-Hju_bullmkingMikael M109RJonas KristiansenDanielB12claussor

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af asej » 12. nov 2023, 20:52

martinta skrev:
12. nov 2023, 13:27
JensJ300 skrev:
12. nov 2023, 13:11
Hvis alt skal laves på et værksted lyder nedestående så rigtig?

Model Y ca. 1.000 kr./år
ID.4/Enyaq ca. 3.000 kr./år
Så vidt jeg husker tager tesla 1.000,- for at rense bremser, aner ikke hvad de tager for pollenfilter
Jeg har lige fået skiftet filter hos tesla, det kostede 126 for filter og 174 for arbejdsløn, så 300kr.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 12. nov 2023, 22:02

Thor-thor skrev:
12. nov 2023, 20:22
BrianDS skrev:
12. nov 2023, 16:06
....
Man bliver næsten en smule imponeret.
Det kræver alligevel nogle gevaldige krumspring, at forsøge at vise at bilen uden faste servicekrav, simpelthen er dyrere i service, end biler med faste serviceintervaller/krav?
...
Det bliver lidt for tykt....
Krumspring? Overhovedet ikke.

Så du mener ikke de priseksempler jeg har fundet på nogen måder reflekterer hvad værksteder tager for service af en Tesla? Og du mener så heller ikke at vejledningen i manualen er retvisende?
Anbefalinger eller krav, det er op til ejeren hvordan bilen bliver vedligeholdt, og Tesla har så valgt at garantien ikke afhænger af stempler, men naturligvis med en disclaimer på at hvis vedligehold ikke er udført tilstrækkeligt eller korrekt, så dækker deres garanti alligevel ikke, dog uafhængigt af om man følger de anbefalede anvisninger.

Naturligvis er vedligehold som anbefalet af alle mærker noget man kan gøre endnu bedre (eller værre)

Jeg skrev at man helt sikkert kan få det lavet billigere ved at lave det selv, eller få et bedre tilbud fra et andet værksted end de eksempler jeg fandt. Men der blev spurgt efter specifikke priser på arbejdet udført på værksted, det fandt jeg eksempler på.

Jeg mener derfor at 1.000 kr/år for en Tesla hvor alt anbefalet udføres på værksted er lidt for optimistisk, og samtidig mener jeg at 3.000 kr/år for alt anbefalet udføres på Skoda værksted er lidt for pessimistisk.

Alt er selvfølgelig billigere som udgangspunkt hvis man undlader at udføre det anbefalede arbejde - altså indtil noget går i stykker.

For mit eget vedkommende, med de priser jeg kan få oplyst, og at jeg ikke selv laver noget på mine biler, så vil Tesla samlet set være dyrere, men det ville den også være helt uden service medregnet, pga forsikringen. Det er mine vilkår, det er super fint dine er bedre, så du kan jo komme med de priser du har betalt for din Tesla når du har fået udført arbejdet som anbefalet på et værksted? Du må jo om nogen have de helt reelle priser, medmindre du laver det hele selv?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Thor-thor » 13. nov 2023, 00:27

BrianDS skrev:
12. nov 2023, 22:02
Så du mener ikke de priseksempler jeg har fundet på nogen måder reflekterer hvad værksteder tager for service af en Tesla? Og du mener så heller ikke at vejledningen i manualen er retvisende?

Jeg mener derfor at 1.000 kr/år for en Tesla hvor alt anbefalet udføres på værksted er lidt for optimistisk, og samtidig mener jeg at 3.000 kr/år for alt anbefalet udføres på Skoda værksted er lidt for pessimistisk.

For mit eget vedkommende, med de priser jeg kan få oplyst, og at jeg ikke selv laver noget på mine biler, så vil Tesla samlet set være dyrere, men det ville den også være helt uden service medregnet, pga forsikringen. Det er mine vilkår, det er super fint dine er bedre, så du kan jo komme med de priser du har betalt for din Tesla når du har fået udført arbejdet som anbefalet på et værksted? Du må jo om nogen have de helt reelle priser, medmindre du laver det hele selv?
Så du mener, at der er (et særligt) behov for at rense bremser jævnligt på en Model Y (fordi det er anbefalet i manualen)?
Men i en Enyaq der er det (måske?) ikke anbefalet i manualen, så derfor er der intet behov for at rense bremser?
I min bog er det således: Enten er det nødvendigt at få renset bremser, eller også er det ikke. Uanset hvilket mærke der er på bilen (og Skoda laver jo ikke magiske bremser, der ikke skal renses/smøres)! Derfor ville jeg også enten medregne/eller undlade det, i begge regnestykker.

At diverse uautoriserede værksteder selv har "opfundet" små/store serviceeftersyn til Tesla gør vel ikke at dette lige
pludseligt skal regnes med som om det er i en serviceplan?

Så når vi kigger reelt på det, så er der alm. løbende vedligehold, som nok i store træk er ens på begge biler: bremser, pollenfilter, bremsevæske. Hvor man i øvrigt ved MY, er mere fri til at vælge uaut. service, da det intet betyder for garantien.
Derudover er der så et "tvunget" service på Enyaq, som MY ikke har.
Jeg ville forvente at bilen uden servicekrav (og med 4 års garanti) er billigere at holde end bilen med servicekrav (og 2 års garanti)....
Om beløbene så lige er X og Y kr/år skal jeg lade være usagt.

Selv har jeg ikke brugt en krone på service, men har så også skiftet bil undervejs.

PS.. Nu checkede jeg i øvrigt lige Enyaq manual og den nævner en anbefaling om at rotere hjul for hver 10.000 km for versioner med lavere effekt. Men ikke på modellerne med højere effekt pga. forskellig hjulstørrelser. Så pga. uens hjul accepterer man uens slid?
Enyaq manualen har også en anbefaling om en lakkonservering med voks mindst 2 gange om året. Det skal vel så også medregnes til værkstedpris eller? :mrgreen:
These users thanked the author Thor-thor for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 13. nov 2023, 00:42

Thor-thor skrev:
13. nov 2023, 00:27
Så du mener, at der er (et særligt) behov for at rense bremser jævnligt på en Model Y (fordi det er anbefalet i manualen)?
Men i en Enyaq der er det (måske?) ikke anbefalet i manualen, så derfor er der intet behov for at rense bremser?
I min bog er det således: Enten er det nødvendigt at få renset bremser, eller også er det ikke. Uanset hvilket mærke der er på bilen (og Skoda laver jo ikke magiske bremser, der ikke skal renses/smøres)! Derfor ville jeg også enten medregne/eller undlade det, i begge regnestykker.

At diverse uautoriserede værksteder selv har "opfundet" små/store serviceeftersyn til Tesla gør vel ikke at dette lige
pludseligt skal regnes med som om det er i en serviceplan?

Så når vi kigger reelt på det, så er der alm. løbende vedligehold, som nok i store træk er ens på begge biler: bremser, pollenfilter, bremsevæske. Hvor man i øvrigt ved MY, er mere fri til at vælge uaut. service, da det intet betyder for garantien.
Derudover er der så et "tvunget" service på Enyaq, som MY ikke har.
Jeg ville forvente at bilen uden servicekrav (og med 4 års garanti) er billigere at holde end bilen med servicekrav (og 2 års garanti)....
Om beløbene så lige er X og Y kr/år skal jeg lade være usagt.

Selv har jeg ikke brugt en krone på service, men har så også skiftet bil undervejs.

PS.. Nu checkede jeg i øvrigt lige Enyaq manual og den nævner en anbefaling om at rotere hjul for hver 10.000 km for versioner med lavere effekt. Men ikke på modellerne med højere effekt pga. forskellig hjulstørrelser. Så pga. uens hjul accepterer man uens slid?
Enyaq manualen har også en anbefaling om en lakkonservering med voks mindst 2 gange om året. Det skal vel så også medregnes til værkstedpris eller? :mrgreen:
Jeg mener ikke der er nogen særlige behov for den ene eller den anden, jeg kunne reelt også skifte bil indenfor de to år og have 0 kr i udgift til service?

Ja, hjulene bliver mere slidt på bagerste aksel på de større versioner af ENYAQ, og det er ikke et "jævnt" slid, derfor holder især de bagerste hjul ikke så længe som ellers, endnu en af årsagerne til at jeg mener dæk ofte vil være en større post på en elbil end en fossilbil, det nævner jeg også tidligere.

At tale Tesla billigere i service end alle andre, mener jeg ikke er reelt, hvis man ikke har serviceret sin Tesla.
Men lad os få nogle tal på bordet, hvad koster Tesla i service, enten hos Tesla eller et andet værksted?

Skoda ENYAQ ved vi er 2 år og et sted imellem 2.200 og 3.800 kr for de to år. Og umiddelbart forlyder det noget i samme størrelsesorden efter 4 år, men det har ingen prøvet (endnu) - og der er vel reelt ingen krav når garantien er udløbet?

Tesla koster så ingenting på to år? Hvad så efter 4 år? (Og med de 4 år/80.000 km garanti)

Pointen er at vedligehold er vedligehold, og "gratis" tror jeg ganske enkelt ikke på, og jeg vil også være noget betænkelig ved at køre i en bil i 4 år uden nogen former for eftersyn, uagtet at det er krav eller ikke...

Her er dæk I begge tilfælde ladt udenfor regnestykket.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Thor-thor » 13. nov 2023, 12:04

BrianDS skrev:
13. nov 2023, 00:42

Jeg mener ikke der er nogen særlige behov for den ene eller den anden, jeg kunne reelt også skifte bil indenfor de to år og have 0 kr i udgift til service?

At tale Tesla billigere i service end alle andre, mener jeg ikke er reelt, hvis man ikke har serviceret sin Tesla.
Men lad os få nogle tal på bordet, hvad koster Tesla i service, enten hos Tesla eller et andet værksted?

Skoda ENYAQ ved vi er 2 år og et sted imellem 2.200 og 3.800 kr for de to år. Og umiddelbart forlyder det noget i samme størrelsesorden efter 4 år, men det har ingen prøvet (endnu) - og der er vel reelt ingen krav når garantien er udløbet?

Tesla koster så ingenting på to år? Hvad så efter 4 år? (Og med de 4 år/80.000 km garanti)

Pointen er at vedligehold er vedligehold, og "gratis" tror jeg ganske enkelt ikke på, og jeg vil også være noget betænkelig ved at køre i en bil i 4 år uden nogen former for eftersyn, uagtet at det er krav eller ikke...
Du vender tingene om. Jeg forsøger ikke at tale Tesla billigere. Det er dig der forsøger at tale Tesla dyrere, med diverse opfundne uaut. "service" og hjulroteringer/bremserens (som så kun gælder Tesla).

Du endte, for et par indlæg siden, med at "regne" dig frem til følgende: "Jeg har selv kørt knap 40.000 km i min ENYAQ på 2 år, det vil i en Tesla Model Y så svare til omkring 6.000 kr med de priser på de nævnte hjemmesider"

Faktum er, at der er ikke er krav om service på en MY, så altså er service som udgangspunkt billigere eller?

Eksempelvis: Hvis jeg ejede en MY og en Entaq i 2 år + 1 dag. Så ville jeg forvente at MY havde kostet mig 0,- i service, evt. 300,- for udskiftning af pollenfilter (jvf. asej).
Service på Enyaq ville i samme periode have kostet 2-4000,-

Derudover havde begge biler formentlig kostet mig ca. det samme i rens/smøring af bremser etc. hvis jeg mente at det var nødvendigt....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 13. nov 2023, 13:14

Thor-thor skrev:
13. nov 2023, 12:04
BrianDS skrev:
13. nov 2023, 00:42

Jeg mener ikke der er nogen særlige behov for den ene eller den anden, jeg kunne reelt også skifte bil indenfor de to år og have 0 kr i udgift til service?

At tale Tesla billigere i service end alle andre, mener jeg ikke er reelt, hvis man ikke har serviceret sin Tesla.
Men lad os få nogle tal på bordet, hvad koster Tesla i service, enten hos Tesla eller et andet værksted?

Skoda ENYAQ ved vi er 2 år og et sted imellem 2.200 og 3.800 kr for de to år. Og umiddelbart forlyder det noget i samme størrelsesorden efter 4 år, men det har ingen prøvet (endnu) - og der er vel reelt ingen krav når garantien er udløbet?

Tesla koster så ingenting på to år? Hvad så efter 4 år? (Og med de 4 år/80.000 km garanti)

Pointen er at vedligehold er vedligehold, og "gratis" tror jeg ganske enkelt ikke på, og jeg vil også være noget betænkelig ved at køre i en bil i 4 år uden nogen former for eftersyn, uagtet at det er krav eller ikke...
Du vender tingene om. Jeg forsøger ikke at tale Tesla billigere. Det er dig der forsøger at tale Tesla dyrere, med diverse opfundne uaut. "service" og hjulroteringer/bremserens (som så kun gælder Tesla).

Du endte, for et par indlæg siden, med at "regne" dig frem til følgende: "Jeg har selv kørt knap 40.000 km i min ENYAQ på 2 år, det vil i en Tesla Model Y så svare til omkring 6.000 kr med de priser på de nævnte hjemmesider"

Faktum er, at der er ikke er krav om service på en MY, så altså er service som udgangspunkt billigere eller?

Eksempelvis: Hvis jeg ejede en MY og en Entaq i 2 år + 1 dag. Så ville jeg forvente at MY havde kostet mig 0,- i service, evt. 300,- for udskiftning af pollenfilter (jvf. asej).
Service på Enyaq ville i samme periode have kostet 2-4000,-

Derudover havde begge biler formentlig kostet mig ca. det samme i rens/smøring af bremser etc. hvis jeg mente at det var nødvendigt....
Jeg tror vi har forskellige udgangspunkter.
Hvis jeg kører i en bil i 2 år/40.000 km, så ville jeg følge anbefalingerne, uanset om de var krav eller ikke.
Jeg ville køre på værkstedet for at få det gjort.

Jeg forstår dit udgangspunkt at du IKKE ville gøre noget, medmindre noget gik i stykker?

Så hvis du havde begge biler i 2 år MINUS 1 dag, så ville begge i dit tilfælde have kostet 0 kr?

Jeg venter på der kommer nogle priser fra nogen der har vedligeholdt deres Tesla på et værksted, og så må vi tage udgangspunkt i det. Omvendt, så tænker jeg heller ikke det er de 2-4.000 kr fordelt på 24 måneder der vælter budgettet.
Jeg sparer i hvert tilfælde mere end 2-4.000 kr i forsikring årligt ved IKKE at vælge en Tesla ;-)

Der er mange parametre i et regnestykke - jeg tog udgangspunkt i hvad JEG ville gøre - du har så et andet udgangspunkt, det er vel i teorien fint nok, men jeg frygter bare at der er alt for mange der tager "ingen krav" alt for bogstaveligt, og derfor ikke vedligeholder deres biler (jeg påstår ikke at du ikke vedligeholder dine biler)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Thor-thor » 13. nov 2023, 15:51

BrianDS skrev:
13. nov 2023, 13:14
Thor-thor skrev:
13. nov 2023, 12:04
Du vender tingene om. Jeg forsøger ikke at tale Tesla billigere. Det er dig der forsøger at tale Tesla dyrere, med diverse opfundne uaut. "service" og hjulroteringer/bremserens (som så kun gælder Tesla).

Du endte, for et par indlæg siden, med at "regne" dig frem til følgende: "Jeg har selv kørt knap 40.000 km i min ENYAQ på 2 år, det vil i en Tesla Model Y så svare til omkring 6.000 kr med de priser på de nævnte hjemmesider"

Faktum er, at der er ikke er krav om service på en MY, så altså er service som udgangspunkt billigere eller?
Jeg tror vi har forskellige udgangspunkter.
Hvis jeg kører i en bil i 2 år/40.000 km, så ville jeg følge anbefalingerne, uanset om de var krav eller ikke.
Jeg ville køre på værkstedet for at få det gjort.

Jeg forstår dit udgangspunkt at du IKKE ville gøre noget, medmindre noget gik i stykker?

Så hvis du havde begge biler i 2 år MINUS 1 dag, så ville begge i dit tilfælde have kostet 0 kr?
Du lægger mig ord i munden. Jeg ville følge anbefalinger/sund fornuft, herunder bremseservice. Men det ville jeg gøre uanset bilmærke.

Men jeg ville da aldrig tage en MY til eks. 1./2. års service, bare fordi tilfældige uaut. værksteder har "opfundet" dette service (hvilket jeg udmærket forstår at de gør, de skal jo også leve).
Men jeg har ikke behov for at betale 2-3k for at værkstedet sætter en computer til, sprøjter lidt silikone på hængsler og laver "visuel inspektion" for resten.
Så ville jeg nok i stedet bede værkstedet om at eks. at kigge undervognen igennem ifb. bremseservice, når bilen havde nogle år på bagen...

Men jeg forstår, at du er tryggest ved at have fastsatte eftersyns-krav/-intervaller og det er jo helt fint.

Men det virker lidt krampagtigt, når du forsøger at bevise at "ingen servicekrav" er dyrest....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 13. nov 2023, 19:33

Thor-thor skrev:
13. nov 2023, 15:51
BrianDS skrev:
13. nov 2023, 13:14
...
Du lægger mig ord i munden. Jeg ville følge anbefalinger/sund fornuft, herunder bremseservice. Men det ville jeg gøre uanset bilmærke.

Men jeg ville da aldrig tage en MY til eks. 1./2. års service, bare fordi tilfældige uaut. værksteder har "opfundet" dette service (hvilket jeg udmærket forstår at de gør, de skal jo også leve).
Men jeg har ikke behov for at betale 2-3k for at værkstedet sætter en computer til, sprøjter lidt silikone på hængsler og laver "visuel inspektion" for resten.
Så ville jeg nok i stedet bede værkstedet om at eks. at kigge undervognen igennem ifb. bremseservice, når bilen havde nogle år på bagen...

Men jeg forstår, at du er tryggest ved at have fastsatte eftersyns-krav/-intervaller og det er jo helt fint.

Men det virker lidt krampagtigt, når du forsøger at bevise at "ingen servicekrav" er dyrest....
Jeg forsøger ikke at lægge ord i munden på dig, jeg stiller bare et spørgsmål, og jeg påstår ikke at det er dyrest, jeg skriver kun at de priser jeg har fundet er dyrere, men også at jeg forventer at det kan laves billigere.

Der er ingen krav om at service skal være udført for at garantien dækker, men det betyder ikke at vedligehold/service ikke bør udføres. Jeg er måske bare træt af at der er så mange der mener at Tesla koster 0 kr I vedligehold, for det er helt sikkert ikke sandt, og får man værkstedet til at udføre det anbefalede, så er jeg heller ikke sikker på at man kan gøre det for 1.000 kr/år, men der er som sagt stadig ikke nogen i tråden der er kommet med konkrete priser på hvad værksteder tager for vedligehold på Tesla biler.

Der er dog meget tydelige priser på de andre biler, og jeg fandt så nogle eksempler som nogen har fundet på, eller i dette tilfælde tre forskellige har fundet på til samme bil, de har sjovt nok fundet på nogenlunde det samme - hvorfor ved jeg naturligvis ikke.

Det er tilsyneladende vigtigt for dig at Tesla skal fremstå billigst, igen ved jeg ikke hvorfor.
Ingen af dem er vel som sådan dyre i service?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Peder » 14. nov 2023, 14:31

Vores Y har nu gået 41.000 km.
Tesla anbefaler dækrotation for hver 10.000 km - men i Danmark har mange vinterdæk og sommerdæk, hvilket mere eller mindre klarer den opgave. Alternativt kan man jo blot bytte sine helårsdæk rundt - som havde man alligevel været i gang for at skifte til vinterdæk :-) Ellers koster det vel 200-300 kr.
Min erfaring er dog at det især på RWD'erne er nødvendigt at rotere dæk, AWD'erne slider meget ens.

Jeg holder selv løbende øje med bremserne, og de fremstår visuelt meget flotte og uden rustdannelse, hvilket betyder at den ikke har fået en bremserens endnu, men det er muligt det sker til foråret, hvis noget ændrer sig.
Tesla tager 1000 kr for den omgang. Det lokale værksted skal have 795.

Der er stadig to år til den skal have skiftet bremsevæske. Kabinefilteret har jeg haft ude og tjekke, det trænger ikke og der dufter frisk, så det får også lov at leve ½ år mere.

Samlede udgifter er 0 kr.


De tidligere model 3 jeg har haft har jeg solgt omkring 30.000 km - og de fik ikke service i ejertiden.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Thor-thor » 14. nov 2023, 15:06

BrianDS skrev:
13. nov 2023, 19:33
Thor-thor skrev:
13. nov 2023, 15:51
Du lægger mig ord i munden. Jeg ville følge anbefalinger/sund fornuft, herunder bremseservice. Men det ville jeg gøre uanset bilmærke.

Men det virker lidt krampagtigt, når du forsøger at bevise at "ingen servicekrav" er dyrest....
Jeg forsøger ikke at lægge ord i munden på dig, jeg stiller bare et spørgsmål, og jeg påstår ikke at det er dyrest, jeg skriver kun at de priser jeg har fundet er dyrere, men også at jeg forventer at det kan laves billigere.

Der er ingen krav om at service skal være udført for at garantien dækker, men det betyder ikke at vedligehold/service ikke bør udføres. Jeg er måske bare træt af at der er så mange der mener at Tesla koster 0 kr I vedligehold, for det er helt sikkert ikke sandt, og får man værkstedet til at udføre det anbefalede, så er jeg heller ikke sikker på at man kan gøre det for 1.000 kr/
Det er tilsyneladende vigtigt for dig at Tesla skal fremstå billigst, igen ved jeg ikke hvorfor.
Ingen af dem er vel som sådan dyre i service?
Vi kører vist lidt i ring og du bliver ved med at simulere, at det er mig der har et budskab.
Jeg har ikke noget særligt budskab, men reagerer udelukkende på, at du maler et billede af, at bilen uden servicekrav er dyr/dyrere at vedligeholde, hvilket jeg ikke mener er korrekt.
Omvendt er jeg enig i at prisen på vedligehold, uanset bilmærke, helt sikkert ikke er 0,-/år i gennemsnit....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 14. nov 2023, 15:28

Thor-thor skrev:
14. nov 2023, 15:06
...
Jeg mener ikke jeg har skrevet den var dyr, jeg har udelukkende skrevet de priser jeg kan FINDE, og jeg synes det er dyrere end det jeg selv oplever på den anden bil der spørges til.
Det nærmeste jeg kommer på et tal fra en pålidelig kilde derudover er en tidligere kollega der gav 6.000 kr for et 40.000 km service hos Tesla for hans Model S - men det var altså i 2017, så det tænker jeg ikke er valid i dag - han mente dog dengang at det var billigt.
Jeg FORVENTER at det kan findes billigere, men de eneste tal jeg ser er nogen der enten laver det selv, eller skriver 0 kr, eller så de tilbud man kan finde på nettet.

Tesla er muligvis billig i service, jeg har bare ikke set nogen tal endnu - krav eller ej, vedligehold skal der til - men hvad koster det?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Mikael M109R » 15. nov 2023, 17:47

Grunden til der ikke kan findes nogen priser er vel fordi der ingen er (service priser).
Anbefalet bremse service til 1000,- (TESLA s egne værksteder)og et Pollenfilter til 400,-. er de eneste udgifter på 2år.
Jeg har.
Fastholder mit estimat af ca. 1/2 pris ift en Enyaq/ ID.

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af SzleeperDK » 15. nov 2023, 21:48

Jeg har kørt 65.000 i min Model 3, har haft første værkstedsbesøg for en uge siden. Det kostede 500,- for nye viskere (det havde jeg selv bedt om).
Den står til bremsevæske skift på et tidspunkt, bremser er gennemset, ser helt fine ud - og nu har jeg set flere dele af den adskilt, så mange stumper er der altså heller ikke og servicere.

Jeg synes det bliver kørt lidt langt ud, Dem der har fast interval har unægteligt større omkostninger TIL SERVICEINTERVAL end dem der ikke har.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 15. nov 2023, 22:00

SzleeperDK skrev:
15. nov 2023, 21:48
Jeg har kørt 65.000 i min Model 3, har haft første værkstedsbesøg for en uge siden. Det kostede 500,- for nye viskere (det havde jeg selv bedt om).
Den står til bremsevæske skift på et tidspunkt, bremser er gennemset, ser helt fine ud - og nu har jeg set flere dele af den adskilt, så mange stumper er der altså heller ikke og servicere.

Jeg synes det bliver kørt lidt langt ud, Dem der har fast interval har unægteligt større omkostninger TIL SERVICEINTERVAL end dem der ikke har.
Hvad var årsagen til værkstedsbesøget? Altså viskere kunne du vel selv skifte, hvis du har tjekket bremser mv. selv?

At man IKKE kører til service er naturligvis billigere end hvis man kører til service - jeg havde ikke kørt 65.000 km uden at få set bilen efter af en fagmand, heller ikke i min ENYAQ - men det er sådan jeg har det. jeg kommer også til at skifte minimum to dæk inden jeg runder 65.000 km.

Det kan godt være du synes det er kørt langt ud? Der er ingen der er kommet med konkrete priser på hvad de har givet for at få efterset og serviceret en Tesla efter de anbefalede intervaller - kun folk der har gjort det selv, eller undladt at gøre det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af BrianDS » 15. nov 2023, 22:05

Mikael M109R skrev:
15. nov 2023, 17:47
Grunden til der ikke kan findes nogen priser er vel fordi der ingen er (service priser).
Du har vel netop nævnt to af priserne nedenfor?
Der findes vel tilsvarende priser på resten?
Mikael M109R skrev:
15. nov 2023, 17:47
Anbefalet bremse service til 1000,- (TESLA s egne værksteder)og et Pollenfilter til 400,-. er de eneste udgifter på 2år.
Jeg har.
Er det så også det eneste vedligehold der er lavet? altså ét bremseservice, og ét pollenfilterskift?
Mikael M109R skrev:
15. nov 2023, 17:47
Fastholder mit estimat af ca. 1/2 pris ift en Enyaq/ ID.
Det er fint, det kan være det er rigtigt - det er tilsyneladende ikke mange der får serviceret deres bil hos en mekaniker ;-)

Jeg synes også det lyder mere rigtigt end @JensJ300 som muligvis var lidt for optimistisk på den ene og pessimistisk på den anden, altså at 1.000 kr lyder lavt sat, og 3.000 kr tilsvarende højt sat.
JensJ300 skrev:
12. nov 2023, 13:11
Model Y ca. 1.000 kr./år
ID.4/Enyaq ca. 3.000 kr./år
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af xbn » 15. nov 2023, 23:09

Det kunne være rart hvis dem der kører Tesla 3 eller Y fik lavet en lygtekontrol en gang i mellem. Eller at det bare blev gjort inden udleveringen.
These users thanked the author xbn for the post (total 9):
jansomGaSellemobworldmertodinloDanielB12fkm66The Micktrix / DkKMDTHYsto
Billede

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af TorbenRasmussen » 16. nov 2023, 08:26

Ja, der burde være serviceintervaller på lygtepositionen på sådan en. Jeg har selv reguleret vores to gange.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Omkostninger til service Model Y vs. ID.4/Enyaq

Indlæg af Peder » 16. nov 2023, 12:29

xbn skrev:
15. nov 2023, 23:09
Det kunne være rart hvis dem der kører Tesla 3 eller Y fik lavet en lygtekontrol en gang i mellem. Eller at det bare blev gjort inden udleveringen.
Nærmest alle Y står for højt på venstre forlygte, der må være et eller andet der er kikset der.
Jeg har justeret vores ned i lygtemenuen.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"