Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 2. dec 2023, 20:06

Vores Enyaq vil pludselig ikke lade hurtigere end 3,5kW på ac oplader hjemme, hvor den plejer at køre ca. 10,5-11kW på.
Det samme sker ved forsøg på en offentlig 22kW Clever boks.
Er der mon andre der har haft samme oplevelse og ved hvad det skyldes?
Vedhæftede filer
Screenshot_20231201_044225.jpg
Screenshot_20231201_044225.jpg (28.53 KiB) Vist 1131 gange
Screenshot_20231202_194332.jpg
Screenshot_20231202_194332.jpg (30.28 KiB) Vist 1131 gange

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2072 times
Been thanked: 673 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af jansom » 2. dec 2023, 20:43

Tjek om langsom ladning er slået til i enten bil eller app
-No one is more hated than he who speaks the truth-

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 2. dec 2023, 21:32

Jeg kan ikke se hvor jeg kan vælge langsom opladning i hverken bil eller app - kun ladegrænse til fx 80%
These users thanked the author JBO for the post:
TLO2018

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af xbn » 2. dec 2023, 22:01

Det er ikke en af de indstillinger her
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0#p1904184 ?
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af HansH » 2. dec 2023, 22:02

Midterste punkt her..

20230912_195019.jpg
20230912_195019.jpg (129.18 KiB) Vist 1079 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af BrianDS » 2. dec 2023, 22:07

Langsom opladning som de andre siger kan være en mulighed, en anden mulighed kan være kulden, når det er rigtig koldt som det har været nu her.
En tredje mulighed er at der kan være noget galt, for 3,5 kW svarer cirka til én fase i stedet for tre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af HansH » 2. dec 2023, 22:12

BrianDS skrev:
2. dec 2023, 22:07
En tredje mulighed er at der kan være noget galt, for 3,5 kW svarer cirka til én fase i stedet for tre.
Hans billede #2 viser at Easee laderen giver på alle 3 faser. Det er strømstyrken (A) der er for lav.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 2. dec 2023, 22:28

Der er ikke valgt:
Reducer AC-laderstrøm
i bilen - desværre

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af Monze1980 » 2. dec 2023, 22:54

Kører du ladning via tredjeparts-app, kan det drille, mener jeg.

Feks Gridio, som mange ynder at bruge ?
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 2. dec 2023, 22:58

Nej, jeg bruger easee-appen.

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 2. dec 2023, 23:01

Ved test på offentlig clever lader (22kW) brugte jeg ikke app. Og resultatet var det samme.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af HansH » 2. dec 2023, 23:15

Det lyder ret underligt.
Temperatur har betydning for hvor hurtigt batteriet kan tage imod ... men det er ikke mit indtryk at det er et tema på AC ladning. Det er mest ved lynladning det spiller en (betydende) rolle.
Måske det også kan gøre en smule ved AC-hastighed ... men aldrig ned til 1/3 hastighed.

Er der sat nogle afgangstider og ladesteder op i bilens lademenu ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 2. dec 2023, 23:22

Enig, der er normalt ikke nedsat effekt på AC-opladning. Det er underligt.
Bilen er sat til straks-opladnin.

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af Abyssinier » 2. dec 2023, 23:56

Er det samme ladekabel, som du bruger hjemme og på offentlige Clever AC ladestandere? Hvis ja, kan det være en fejl på kablet. Alternativt ladestikket i bilen.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 3. dec 2023, 00:24

Ja, det er det samme kabel, så måske er det deri fejlen ligger?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af HansH » 3. dec 2023, 00:53

Det må være oplagt lige at prøve med et andet kabel. Nem test .. :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 216 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af dklap » 3. dec 2023, 01:18

HansH skrev:
2. dec 2023, 23:15
Det lyder ret underligt.
Temperatur har betydning for hvor hurtigt batteriet kan tage imod ... men det er ikke mit indtryk at det er et tema på AC ladning. Det er mest ved lynladning det spiller en (betydende) rolle.
Måske det også kan gøre en smule ved AC-hastighed ... men aldrig ned til 1/3 hastighed.
Nu kan jeg ikke se ud fra @JBOs besked hvor meget strøm der er på batteriet. Det er sikkert ikke næsten ladet helt op, hvorfor mit svar nok irrelevant. Men…


Det kan det faktisk godt være et tema på AC ladning, men først når batteriet er forholdsvis fuldt. Tror de ændrede noget i den store 3.0 softwareopdatering, i det mindste hos VW, for der var mange der oplevede det samme. Nåede dog heller ikke at lade i meget koldt vejr inden jeg fik 3.0 i november sidste år.

Her når det er rigtig koldt, lader min meget langsomt på AC, jo tættere jeg kommer på 100% (når jeg en sjælden gang i mellem vil lade til 100%). De sidste 5-10 % er vi helt nede på 1-4 kW. Går som regel lidt ned i hastighed fra ca. 80%.

Der var en masse der skrev på VWs ID. Facebook gruppe om det, og først afviste VW. Det samme gjorde deres support først. Men senere indrømmede de vist, at også på AC havde temperaturen noget at sige for de sidste procent.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af HansH » 3. dec 2023, 07:52

dklap skrev:
3. dec 2023, 01:18
HansH skrev:
2. dec 2023, 23:15
Det lyder ret underligt.
Temperatur har betydning for hvor hurtigt batteriet kan tage imod ... men det er ikke mit indtryk at det er et tema på AC ladning. Det er mest ved lynladning det spiller en (betydende) rolle.
Måske det også kan gøre en smule ved AC-hastighed ... men aldrig ned til 1/3 hastighed.
Det kan det faktisk godt være et tema på AC ladning..
Modtaget. Og jeg skal ikke anfægte dit input, da jeg :

1) meget sjældent lader til 100%
2) aldrig har observeret ladehastigheden de sidste %, de gange det er sket

Mit umiddelbare indtryk af trådstarters scenarie, er at han har observeret at "noget har ændret sig".
Dvs den situation han nu beskriver, med den langsomme hastighed, er en ændring i forhold til samme scenarie tidligere.
Men det må trådstarter lige kaste lys over .. @JBO ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af Avatar » 3. dec 2023, 11:41

Der er skisme godt nok en del spændingsasymmetri på det elnet som OP'ers vogn er tilsluttet (227V/241V)... :shock:

Manglende nulleder?

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af cshp » 3. dec 2023, 14:58

Avatar skrev:
3. dec 2023, 11:41
Der er skisme godt nok en del spændingsasymmetri på det elnet som OP'ers vogn er tilsluttet (227V/241V)... :shock:

Manglende nulleder?
Nej, det ligger indenfor rammerne. Lovligningen siger +/- 10% af 230V hvilket faktisk er ganske meget.

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af Avatar » 3. dec 2023, 18:39

cshp skrev:
3. dec 2023, 14:58
Nej, det ligger indenfor rammerne. Lovligningen siger +/- 10% af 230V hvilket faktisk er ganske meget.
Hmmmm...

EN50160 siger 2% spændingsubalance for flerfasesystemer i PCC.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af BrianDS » 3. dec 2023, 20:10

HansH skrev:
2. dec 2023, 23:15
Det lyder ret underligt.
Temperatur har betydning for hvor hurtigt batteriet kan tage imod ... men det er ikke mit indtryk at det er et tema på AC ladning. Det er mest ved lynladning det spiller en (betydende) rolle.
Måske det også kan gøre en smule ved AC-hastighed ... men aldrig ned til 1/3 hastighed.
Der har den seneste uge været flere opslag i diverse grupper med elbiler hvor biler der har holdt ude har oplevet nedsat effekt ved opladning, de fleste har skrevet om at det har ligget et sted imellem 2-6 kW, men så også at bilen har været helt kold, og temperaturen har været 10-15 graders frost. Det var det samme sidste vinter da det var koldest.

Jeg kender ikke teknikken i det, men jeg synes ikke det lyder usandsynligt at batteriet er meget koldt, og bilen derfor beskytter batteriet på en eller anden måde?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af HansH » 3. dec 2023, 20:30

Jamen det kan godt være. Som skrevet, så har jeg ikke nogen egne erfaringer til at skyde teorien ned med.

Jeg savner umiddelbart feedback fra trådstarter mht om hans observation gælder toppen af SoC lige under 100 - eller om det er over hele området.

Det eneste jeg kan bidrage med, er at Golf'en - som er den bil der står ude under åben himmel her i huset - har været nede på 7,0 kW i de kolde nætter vi har haft den seneste 1½ uge. Den plejer at ligge på 7,2 - 7,3.
Men alle de opladninger der er foretaget på den, har været til max 83%, og derfor skal jeg ikke kunne sige hvordan det havde set ud, hvis den var blevet ladet til 100%.
Og der er jo heller ingen der siger at en e-Golf opfører sig på samme måde som en Enyaq. Selv om batteriteknologien basalt set er den samme, så er software/styring jo to forskellige aftapninger.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 216 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af dklap » 3. dec 2023, 20:35

Kiggede lidt på gamle beskeder i ID gruppen på FB, da der som skrevet også var mange der snakkede om langsom AC ladning sidste år.

I en af de første tråde der dukkede op, svarer VW også selv at det kan gå langsommere både ved høj SOC og kulde (svaret er til en anden bruger):

IMG_0500.jpeg
IMG_0500.jpeg (110 KiB) Vist 743 gange

JBO
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26. nov 2021, 18:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Enyaq opladning hjemme med 3,5kW

Indlæg af JBO » 21. dec 2023, 18:48

Problemet er nu forhåbentlig løst med skift af bilens ladestik.
Frost bevirkede at låsning af AC-ladekabel ikke fungerede, og som følge heraf "besluttede" bilen at begrænse ladeeffekten til 3,5 kW.
Tak for jeres gode og hurtige svar og kommentarer 👍😀
These users thanked the author JBO for the post (total 4):
HansHjansomHr_RavnPassatg 3c

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"