Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 19. nov 2023, 21:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Hej igen
Siden mit sidste indlæg har jeg tænkt og tænkt.
Men mange gjorde opmærksom på, at det godt kunne give mening med en EL bil.
Budget hedder max 325k og bilen skal helst have over 400 km rækkevidde, full led, trækkrog og så have under 50k km. Plads til familie på 4, så en okay størrelse plads påkravet.
Overvejelser går på Hyundai Ioniq 5, Skoda enyaq 60 og 80, ID 4 og ID 5.
Vi ser alle som biler der kunne være rigtig gode, men hvilken ville i vælge?
Alle de biler vi har fundet koster omkring de 320k undtagen enyaq 60, den ligger til omkring 290-300k
Tankerne omkring bilerne.
Ioniq 5 virker som en rigtig god pålidelig bil og vi kan få den med omkring 20-30k kilometer. Den opfylde i øvrigt kravene. Bil fra midt 2021.
ID 4 og 5 har god rækkevidde og er begge nyere end ioniq 5’en, men vi har hørt lidt omkring deres software og den virker mindre pålidelig, selvom bilen stadig er rigtig god udover dette. Og så er der jo den facelifted version nu, som måske gør noget ift opdatering og salg for de gamle?
ID 4 og 5’erne har et bredt udvalg og har kørt mellem 0 og 10.000 km. Så temmelig nye. De er fra ca 2022. vi kan finde er omkring
Skodaerne er fra 2021.
Skoda enyaq 60 vil være billigere og ulemper her er mindre batteri, men stadig over 400 km, så det er til at leve med. Og ellers en flot og rummelig bil med god udstyr. Kørt omkring de 15.000 km.
Skoda enyaq 80’en vil være mere brugt og have kørt 2-3 så meget (omkring 40-50k km). Men den har større batteri, hvilket alligevel må ses som et plus. Dette til trods for batteriet må være mere slidt, da det har kørt længere, men her tænker jeg ikke det er det helt store i det samlede billede.
Umiddelbart er alle bilerne et godt bud, men hvilket er mest pålidelig, og hvor får jeg mest for pengene?
Jeg ved det nok langt hen ad vejen er en smagssag. Så ja, decisions decisions. Nogen som ser noget jeg ikke ser?
Tak for svarene på forhånd
Siden mit sidste indlæg har jeg tænkt og tænkt.
Men mange gjorde opmærksom på, at det godt kunne give mening med en EL bil.
Budget hedder max 325k og bilen skal helst have over 400 km rækkevidde, full led, trækkrog og så have under 50k km. Plads til familie på 4, så en okay størrelse plads påkravet.
Overvejelser går på Hyundai Ioniq 5, Skoda enyaq 60 og 80, ID 4 og ID 5.
Vi ser alle som biler der kunne være rigtig gode, men hvilken ville i vælge?
Alle de biler vi har fundet koster omkring de 320k undtagen enyaq 60, den ligger til omkring 290-300k
Tankerne omkring bilerne.
Ioniq 5 virker som en rigtig god pålidelig bil og vi kan få den med omkring 20-30k kilometer. Den opfylde i øvrigt kravene. Bil fra midt 2021.
ID 4 og 5 har god rækkevidde og er begge nyere end ioniq 5’en, men vi har hørt lidt omkring deres software og den virker mindre pålidelig, selvom bilen stadig er rigtig god udover dette. Og så er der jo den facelifted version nu, som måske gør noget ift opdatering og salg for de gamle?
ID 4 og 5’erne har et bredt udvalg og har kørt mellem 0 og 10.000 km. Så temmelig nye. De er fra ca 2022. vi kan finde er omkring
Skodaerne er fra 2021.
Skoda enyaq 60 vil være billigere og ulemper her er mindre batteri, men stadig over 400 km, så det er til at leve med. Og ellers en flot og rummelig bil med god udstyr. Kørt omkring de 15.000 km.
Skoda enyaq 80’en vil være mere brugt og have kørt 2-3 så meget (omkring 40-50k km). Men den har større batteri, hvilket alligevel må ses som et plus. Dette til trods for batteriet må være mere slidt, da det har kørt længere, men her tænker jeg ikke det er det helt store i det samlede billede.
Umiddelbart er alle bilerne et godt bud, men hvilket er mest pålidelig, og hvor får jeg mest for pengene?
Jeg ved det nok langt hen ad vejen er en smagssag. Så ja, decisions decisions. Nogen som ser noget jeg ikke ser?
Tak for svarene på forhånd
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Jeg har en Enyaq 60. Den giver mig ca 250km rækkevidde på 100% for tiden.
Maks har været omkring 330-350km vil jeg tro på 100%.
Har du ser hvad en Model Y koster for ny? Mere ift 2-3 år gamle biler.
Maks har været omkring 330-350km vil jeg tro på 100%.
Har du ser hvad en Model Y koster for ny? Mere ift 2-3 år gamle biler.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Absolut en smagssag.... jeg har haft en IONIQ 5 men har nu en ENYAQ 80 Sportline. Jeg er klart mere til ENYAQ, er nok bare VAG skadet. Vær obs de de tidligere IONIQ 5 kun er 73kWh batteri.
Plus ved IONIQ 5 er 1600 kg på krogen, hvis det skal bruges.
Standard 5 års garanti med ubegrænsede km.
Hurtig DC ladning.
Der kan være mange importerede ENYAQ uden Semlers 5 års/100.000 km rep aftale. Så har de typisk 2 års garanti. Så fra 2021 er der dermed ingen garanti mere.
Jeg ville stadig vælge ENYAQ anyday over IONIQ 5.
Plus ved IONIQ 5 er 1600 kg på krogen, hvis det skal bruges.
Standard 5 års garanti med ubegrænsede km.
Hurtig DC ladning.
Der kan være mange importerede ENYAQ uden Semlers 5 års/100.000 km rep aftale. Så har de typisk 2 års garanti. Så fra 2021 er der dermed ingen garanti mere.
Jeg ville stadig vælge ENYAQ anyday over IONIQ 5.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 19. nov 2023, 21:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Okay, det er noget reduceret, men vel også forventeligt, især her om vinteren?
Jeg har godt kigget på model y og også prøvekørt en. Det er en flot bil, men jeg syntes jeg sad dårligt i den. Og så er jeg lidt irriteret over forsikringspriserne på tesla generelt er dyrere end andre mærker. Bilen koster også lidt mere 344-353k på lagerbeholdning med krog, men det kunne selvfølgelig godt være. Jeg synes dog der er meget omkring tesla for tiden, som trækker i negativ retning. Bl.a. problemer og fejlprocent og så også hvordan de behandler deres medarbejdere i mange lande.
Tænker du 2-3 årige biler er noget man skal undgå når vi snakker EL biler? så vidt jeg har hørt reducere batteriets kapacitet ca. med 4-5% årligt.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 19. nov 2023, 21:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Enyaq 80 sportline er også fed. Men noget uden for mit prisniveau. Ja de har typisk kun 2 års garanti som jo så er udløbet. Ville du også vælge en Enyaq 60 eller en 50.000 km kørt enyaq 80 fra 2021 over en ioniq 5 med ca 25k km?KMDTHY skrev: ↑12. dec 2023, 22:43Absolut en smagssag.... jeg har haft en IONIQ 5 men har nu en ENYAQ 80 Sportline. Jeg er klart mere til ENYAQ, er nok bare VAG skadet. Vær obs de de tidligere IONIQ 5 kun er 73kWh batteri.
Plus ved IONIQ 5 er 1600 kg på krogen, hvis det skal bruges.
Standard 5 års garanti med ubegrænsede km.
Hurtig DC ladning.
Der kan være mange importerede ENYAQ uden Semlers 5 års/100.000 km rep aftale. Så har de typisk 2 års garanti. Så fra 2021 er der dermed ingen garanti mere.
Jeg ville stadig vælge ENYAQ anyday over IONIQ 5.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Jeg havde taget den 80er, ja. Har du prøvet begge? Kan jo være du bare føler et Hyundai er sagenFamilien Madsen skrev: ↑12. dec 2023, 22:57Enyaq 80 sportline er også fed. Men noget uden for mit prisniveau. Ja de har typisk kun 2 års garanti som jo så er udløbet. Ville du også vælge en Enyaq 60 eller en 50.000 km kørt enyaq 80 fra 2021 over en ioniq 5 med ca 25k km?
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- Møbbe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2772
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 128 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Familien Madsen skrev: ↑12. dec 2023, 22:12Hej igen
Siden mit sidste indlæg har jeg tænkt og tænkt.
Men mange gjorde opmærksom på, at det godt kunne give mening med en EL bil.
Budget hedder max 325k og bilen skal helst have over 400 km rækkevidde, full led, trækkrog og så have under 50k km. Plads til familie på 4, så en okay størrelse plads påkravet.
Overvejelser går på Hyundai Ioniq 5, Skoda enyaq 60 og 80, ID 4 og ID 5.
Vi ser alle som biler der kunne være rigtig gode, men hvilken ville i vælge?
Alle de biler vi har fundet koster omkring de 320k undtagen enyaq 60, den ligger til omkring 290-300k
Tankerne omkring bilerne.
Ioniq 5 virker som en rigtig god pålidelig bil og vi kan få den med omkring 20-30k kilometer. Den opfylde i øvrigt kravene. Bil fra midt 2021.
ID 4 og 5 har god rækkevidde og er begge nyere end ioniq 5’en, men vi har hørt lidt omkring deres software og den virker mindre pålidelig, selvom bilen stadig er rigtig god udover dette. Og så er der jo den facelifted version nu, som måske gør noget ift opdatering og salg for de gamle?
ID 4 og 5’erne har et bredt udvalg og har kørt mellem 0 og 10.000 km. Så temmelig nye. De er fra ca 2022. vi kan finde er omkring
Skodaerne er fra 2021.
Skoda enyaq 60 vil være billigere og ulemper her er mindre batteri, men stadig over 400 km, så det er til at leve med. Og ellers en flot og rummelig bil med god udstyr. Kørt omkring de 15.000 km.
Skoda enyaq 80’en vil være mere brugt og have kørt 2-3 så meget (omkring 40-50k km). Men den har større batteri, hvilket alligevel må ses som et plus. Dette til trods for batteriet må være mere slidt, da det har kørt længere, men her tænker jeg ikke det er det helt store i det samlede billede.
Umiddelbart er alle bilerne et godt bud, men hvilket er mest pålidelig, og hvor får jeg mest for pengene?
Jeg ved det nok langt hen ad vejen er en smagssag. Så ja, decisions decisions. Nogen som ser noget jeg ikke ser?
Tak for svarene på forhånd
Du får ikke en Enyaq 60 eller 80 til at rende 400km i det her kolde vejr.....tvivler på en 60èr kan rende 400km om sommeren...men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 148 times
- Been thanked: 147 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Jeg ville holde mig fra Ioniq5. Det er en Hyundai og det har jeg haft og skal ikke have igen. Jeg kan slet ikke med alle de bip lyde. Af de andre ville jeg tage en Enyaq 80 fordi den er flottest.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Jeg har haft en Ioniq 5 i lidt mere end et år, så jeg deler gerne mine erfaringer med den.
Enyaq var også med i mine overvejelser sidst jeg kiggede på bil, men jeg syntes jeg fik klart mest for pengene i Hyundai'en. Det er kommer selvfølgelig helt an på hvad man prioriterer.
ID.4 var helt udelukket for mig på grund af kabinen, men det er selvfølgelig subjektivt.
Enyaq har (eller kan have) den klart fedeste kabine, synes jeg. Dog synes jeg skærmen foran rattet i ID.4 og Enyaq er alt for lille, men selvom den er noget større i Ioniq 5, så er to tredjedele af skærmen i Hyundai'en brugt på ligeyldigt indhold.
Fede ting ved Ioniq 5'eren:
1. Den lader hurtigt på farten. Peaker ved ~235kWh hos Ionity og holder en ganske pæn ladekurve. 10-80% kan faktisk klares på de 18 minutter de reklamerer med.
2. Deres HDA (Highway Driving Assist) fungerer ganske godt, og jeg har aldrig oplevet phantom braking. Dog tror jeg VAG's Travel Assist er en tand bedre.
3. LDW (Lane Departure Warning) kan nemt slås fra på en knap på rattet.
4. LFA (Lane Follow Assist) kan aktiveres UDEN at aktivere fartpilot/adaptiv fartpilot. Hyundai/Kia er så vidt jeg ved de eneste der tilbyder dette, og det er et kæmpe plus i min bog.
5. Sæderne er rigtig gode, både forsæder og bagsæder. Hældningen på bagsæderyggen kan justeres. Det er dog premium sæderne jeg har, så jeg ved ikke hvordan standardsæderne er i sammenligning. Jeg savner dog "massage" funktionen som VAG tilbyder.
6. Mobil app'en fungerer overraskende godt.
7. Frunk til ladekabel.
8. Rigtig mange indstillingsmuligheder for regeneration. Fem standardniveauer (fra 0 til 1-pedal driving) og tre niveauer i adaptiv regenerering. Vælges nemt med paler bag rattet, og indstilling huskes selvom bilen har været slukket.
Knap så fede ting:
1. Lyde i kabinen. Mange har problemer med klonk-lyde fra bagklappen når man kører over ujævnheder (det er dog ikke noget jeg har bemærket), og der er adskillige måder det kan løses på. Spændet til sikkerhedsselerne på bagsæderne ender ofte med at "vende" forkert efter brug, hvilket medfører at de banker mod siden af bilen. Om sommeren har jeg flere gange oplevet plastic der knirker/"giver sig" i forbindelse med nedkøling af kabinen når denne har været rigtig varm.
2. "Premium" BOSE lydanlægget af middelmådigt. Det er blevet lidt bedre efter nogle opdateringer, men det er på ingen måder imponerende. Standardanlægget skulle være endnu værre.
3. Korte service intervaller. 12 måneder eller 30.000km.
4. Ingen trådløs Android Auto/Apple CarPlay. Kun én USB port hvor der kan tilsluttes AA/AC, og mange døjer med ustabil forbindelse. Jeg har selv fået skiftet denne USB-port én gang (efter flere besøg på værksted for at overbevise dem om fejlen), men problemet er vendt tilbage igen efter nogle måneder. Det er nok dét der frustrerer mig klart mest ved bilen.
5. Ingen bagrudevisker. Bagruden er nærmest ubrugelig det meste af vinteren på grund af opsprøjt med skidt og snavs.
Enyaq var også med i mine overvejelser sidst jeg kiggede på bil, men jeg syntes jeg fik klart mest for pengene i Hyundai'en. Det er kommer selvfølgelig helt an på hvad man prioriterer.
ID.4 var helt udelukket for mig på grund af kabinen, men det er selvfølgelig subjektivt.
Enyaq har (eller kan have) den klart fedeste kabine, synes jeg. Dog synes jeg skærmen foran rattet i ID.4 og Enyaq er alt for lille, men selvom den er noget større i Ioniq 5, så er to tredjedele af skærmen i Hyundai'en brugt på ligeyldigt indhold.
Fede ting ved Ioniq 5'eren:
1. Den lader hurtigt på farten. Peaker ved ~235kWh hos Ionity og holder en ganske pæn ladekurve. 10-80% kan faktisk klares på de 18 minutter de reklamerer med.
2. Deres HDA (Highway Driving Assist) fungerer ganske godt, og jeg har aldrig oplevet phantom braking. Dog tror jeg VAG's Travel Assist er en tand bedre.
3. LDW (Lane Departure Warning) kan nemt slås fra på en knap på rattet.
4. LFA (Lane Follow Assist) kan aktiveres UDEN at aktivere fartpilot/adaptiv fartpilot. Hyundai/Kia er så vidt jeg ved de eneste der tilbyder dette, og det er et kæmpe plus i min bog.
5. Sæderne er rigtig gode, både forsæder og bagsæder. Hældningen på bagsæderyggen kan justeres. Det er dog premium sæderne jeg har, så jeg ved ikke hvordan standardsæderne er i sammenligning. Jeg savner dog "massage" funktionen som VAG tilbyder.
6. Mobil app'en fungerer overraskende godt.
7. Frunk til ladekabel.
8. Rigtig mange indstillingsmuligheder for regeneration. Fem standardniveauer (fra 0 til 1-pedal driving) og tre niveauer i adaptiv regenerering. Vælges nemt med paler bag rattet, og indstilling huskes selvom bilen har været slukket.
Knap så fede ting:
1. Lyde i kabinen. Mange har problemer med klonk-lyde fra bagklappen når man kører over ujævnheder (det er dog ikke noget jeg har bemærket), og der er adskillige måder det kan løses på. Spændet til sikkerhedsselerne på bagsæderne ender ofte med at "vende" forkert efter brug, hvilket medfører at de banker mod siden af bilen. Om sommeren har jeg flere gange oplevet plastic der knirker/"giver sig" i forbindelse med nedkøling af kabinen når denne har været rigtig varm.
2. "Premium" BOSE lydanlægget af middelmådigt. Det er blevet lidt bedre efter nogle opdateringer, men det er på ingen måder imponerende. Standardanlægget skulle være endnu værre.
3. Korte service intervaller. 12 måneder eller 30.000km.
4. Ingen trådløs Android Auto/Apple CarPlay. Kun én USB port hvor der kan tilsluttes AA/AC, og mange døjer med ustabil forbindelse. Jeg har selv fået skiftet denne USB-port én gang (efter flere besøg på værksted for at overbevise dem om fejlen), men problemet er vendt tilbage igen efter nogle måneder. Det er nok dét der frustrerer mig klart mest ved bilen.
5. Ingen bagrudevisker. Bagruden er nærmest ubrugelig det meste af vinteren på grund af opsprøjt med skidt og snavs.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Du tager ikke fejl.
Jeg brugte 49% på at køre 130km her til morgen i min 80'er.
85% motorvej med 120km/t og en solid pelikan fra øst, regnvejr, 1,5gr .. der er hun dælme ikke sparsommelig
Jeg er superglad for bilen, som på alle mulige andre punkter opfylder mine ønsker og behov.
Men energieffektivitet er ikke en af de parametre Enyaq scorer på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1102
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 241 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
HanshHansH skrev: ↑13. dec 2023, 08:32Du tager ikke fejl.
Jeg brugte 49% på at køre 130km her til morgen i min 80'er.
85% motorvej med 120km/t og en solid pelikan fra øst, regnvejr, 1,5gr .. der er hun dælme ikke sparsommelig
Jeg er superglad for bilen, som på alle mulige andre punkter opfylder mine ønsker og behov.
Men energieffektivitet er ikke en af de parametre Enyaq scorer på.
Det var ikke meget radius vi er ude i. Skulle det knibe en dag, kan du låne Superb. Det er minimum 1000 km på tanken.
Men igen så er det ikke så tit længere stræk er nødvendig. Men var jeg kørende sælger ville det nok være træls med Max 260 km på en tank
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13249
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4543 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Sådan er livet med elbil. Der er ingen grund til at male billedet lyserødt .. det gavner jo ingen steder.
Jeg kunne også køre 1000km på en tankfuld i min Passat.
Men dælme ikke med de forhold der herskede her til morgen. Der ville den også have gået betydeligt kortere. Men selvfølgelig ikke så relativt meget kortere som elbilen.
Sådan er det
Dvs hvis du hægter en (lille) campingvogn efter min Enyaq, pakker den fuld med grej og familie, og kører i samme vejr som her til morgen .. så er du nok nærmest nødt til bare at have stikket i konstant. Så det kræver en meget, meget lang forlængerledning!!
Samme system som Polle fra Snave havde på bagagebæreren af hans Maxi til telefonledningen .......
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1102
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 241 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
HansH skrev: ↑13. dec 2023, 09:13Sådan er livet med elbil. Der er ingen grund til at male billedet lyserødt .. det gavner jo ingen steder.
Jeg kunne også køre 1000km på en tankfuld i min Passat.
Men dælme ikke med de forhold der herskede her til morgen. Der ville den også have gået betydeligt kortere. Men selvfølgelig ikke så relativt meget kortere som elbilen.
Sådan er det
Dvs hvis du hægter en (lille) campingvogn efter min Enyaq, pakker den fuld med grej og familie, og kører i samme vejr som her til morgen .. så er du nok nærmest nødt til bare at have stikket i konstant. Så det kræver en meget, meget lang forlængerledning!!
Samme system som Polle fra Snave havde på bagagebæreren af hans Maxi til telefonledningen .......
Ja der er fordele og ulemper ved alt. Når jeg kommer til at kunne trække cv min 300 km på opladning så har jeg skiftet til el- bil. Resten af tiden uden cv er nemlig perfekt for os med el.
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?åå
Min nabo får en i4 40 her snart. Han kører virkelig mange km dagligt og nogle lange stræk. Jeg er spændt på hvordan det bliver.
Jeg har endnu ikke oplevet at mangle strøm i vores.
Det der er mest irriterende for os begge, er at vi pt kun har en lader tilgængelig. Håber jeg i julen kan få gjort plads til den anden. Det har været irriterende at min far lige skriver om vi kommer til Holbæk, og så er der kun lige 100km strøm på fordi jeg ikke lige fik sat laderen til da min kæreste var færdig.
Men, Så vil begge biler få lov til at lade med 6A natten over, hvilket burde være rigeligt til de begge er fuldt opladt hver morgen (til hhv 100% og 80%). Så er det kun til ture i Jylland mere juice er krævet.
Ift til OP - jeg havde taget enyaq’en.
Jeg har endnu ikke oplevet at mangle strøm i vores.
Det der er mest irriterende for os begge, er at vi pt kun har en lader tilgængelig. Håber jeg i julen kan få gjort plads til den anden. Det har været irriterende at min far lige skriver om vi kommer til Holbæk, og så er der kun lige 100km strøm på fordi jeg ikke lige fik sat laderen til da min kæreste var færdig.
Men, Så vil begge biler få lov til at lade med 6A natten over, hvilket burde være rigeligt til de begge er fuldt opladt hver morgen (til hhv 100% og 80%). Så er det kun til ture i Jylland mere juice er krævet.
Ift til OP - jeg havde taget enyaq’en.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Jeg får lidt frokost i munden hver gang det argument med campingvognen kommer...
Til TS:
Jeg havde taget Enyaq´en.
Til TS:
Jeg havde taget Enyaq´en.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Hvis man henter en i Tyskland kan der godt fås en fin Enyaq med varmepumpe.
80kW med varmepumpe fra 9/21 med 25kkm, den har så desværre det lidet kønne rat.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 12c&vc=Car
60kW fra 10/22 med 10kkm/varmepumpe og træk den er godt nok fin, den kunne jeg godt selv blive fristet af.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 368&vc=Car
De burde kunne holdes under 325000 incl import og evt afgift.
80kW med varmepumpe fra 9/21 med 25kkm, den har så desværre det lidet kønne rat.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 12c&vc=Car
60kW fra 10/22 med 10kkm/varmepumpe og træk den er godt nok fin, den kunne jeg godt selv blive fristet af.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 368&vc=Car
De burde kunne holdes under 325000 incl import og evt afgift.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Ioniq 5, Skoda enyaq eller ID4/5?
Sidder du ikke ordentligt i en MY, skal du naturligvis bare glemme den. Men omvendt er en spritny bil til 344k med reg. i 2024 forholdvist temmelig meget "billigere", end 2-3 år gamle biler, (evt. uden garanti) etc, til omkring 300k? Jeg ville ikke være bekymret for teknikken.Familien Madsen skrev: ↑12. dec 2023, 22:55Jeg har godt kigget på model y og også prøvekørt en. Det er en flot bil, men jeg syntes jeg sad dårligt i den. Og så er jeg lidt irriteret over forsikringspriserne på tesla generelt er dyrere end andre mærker. Bilen koster også lidt mere 344-353k på lagerbeholdning med krog, men det kunne selvfølgelig godt være. Jeg synes dog der er meget omkring tesla for tiden, som trækker i negativ retning. Bl.a. problemer og fejlprocent og så også hvordan de behandler deres medarbejdere i mange lande.
Tænker du 2-3 årige biler er noget man skal undgå når vi snakker EL biler? så vidt jeg har hørt reducere batteriets kapacitet ca. med 4-5% årligt.
Jeg ville heller ikke være bekymret ift. ellerter med 2-3 år på bagen. Batteriet degraderer, primært i starten af levetiden, derefter flader tabet ud, (så tabet er ikke 4-5% årligt, måske undtagen det første år) ....
Så vidt jeg kan se kan man også finde Long Range PoleStar omkring det prisleje, hvis det var noget.
Har ikke rækkeviddeangst, men ville se bort fra "60" modellerne, rækkevidden bliver relativ kort, i kulde/høj fart....