Dækrotation ID.4/Enyaq

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af JensJ300 » 20. jan 2024, 12:44

Er det rigtig forstået, at det ikke er muligt at lave dækrotation på en ID.4/Enyaq, da forhjulet og baghjulet har forskellige størrelser?

Tesla anbefaler fx at dækkene roteres for hver 10.000 km.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 5D587.html

Hvorfor er dækrotation ikke vigtig på en ID.4/Enyaq?
Senest rettet af JensJ300 20. jan 2024, 12:50, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13257
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 12:45

Det er helt korrekt forstået fsva en 80'er.

60'eren har ens montering på alle 4 poter, så der kan du rotere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af JensJ300 » 20. jan 2024, 12:52

På Enyaq 80 er det ikke muligt, men på Enyaq 60 er det muligt.

Hvordan ved jeg om det er muligt på en ID.4?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13257
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 13:02

JensJ300 skrev:
20. jan 2024, 12:52
På Enyaq 80 er det ikke muligt, men på Enyaq 60 er det muligt.

Hvordan ved jeg om det er muligt på en ID.4?
Jamen.. det er batteristørrelsen (og dermed vægten) der afgør det.

Så der gælder samme på en ID.4.
Hvis den har det store batteri på 77/82 kWh så har den bredere hjul i bag.
Hvis det er det lille batteri på 58/62 kWh så har den ens montering i alle 4 hjørner.

Men altså - hvis du har et eksemplar stående ude i garagen, så er det jo bare at gå ud og kigge hvad den er monteret med .. ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af JensJ300 » 20. jan 2024, 14:16

Mange tak, det giver mening :)

Men hvorfor er dækrotation ikke vigtig på en ID.4/Enyaq med et stort batteri? Kommer det ikke til at give problemer?

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af Tor Morrison » 20. jan 2024, 14:36

JensJ300 skrev:
20. jan 2024, 14:16
Mange tak, det giver mening :)

Men hvorfor er dækrotation ikke vigtig på en ID.4/Enyaq med et stort batteri? Kommer det ikke til at give problemer?
Mange baghjulstrukne biler har bredere bagdæk end fordæk. Det giver ikke problemer ikke at rotere dækkene. Hvis du absolut vil rotere dækkene kan du gøre som der står i dit link hvis du ikke har retningsbestemte dæk på:

"På køretøjer med forskellig størrelse dæk for og bag og ikke-retningsbestemte dæk kan dækkene roteres fra side til side (venstre til højre), men ikke fra forhjul til baghjul, da fordækkenes og bagdækkenes størrelser er forskellige. Udskiftning fra venstre til højre kan øge slidbanens levetid ved at ændre rotationsretningen for hvert dæk og udligne sliddet på slidbanens skulder".
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13257
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 15:35

I mellemtiden ... ovre på facebook;

Havde en meningsudveksling med en anden bruger forleden.

Spørgsmålet fra trådstarter lød:
"Jeg har en Enyaq 80'er, hvor der er sat 255/50-R19 på alle 4 hjul. Er det OK ?"

Normalt vil man have 255/50-R19 i bag og 235/55 i for .... dvs brede hjul i bag og smallere i for.
Men her har en bilejer altså valgt at sætte 4 ens "baghjul" på.
Måske netop fordi han så kan rotere dem ... ? Det vides ikke. Men det er også irrelevant.

Min påstand: Det er ikke ulovligt at køre med denne montering.

Modpart: Det er ulovligt.

Hvem har ret ? For hvis modpart har, så skal jeg naturligvis lige have meldt tilbage til ham at jeg bøjer mig i støvet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HenrikH
Medlem
Indlæg: 560
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 147 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af HenrikH » 20. jan 2024, 15:50

HansH skrev:
20. jan 2024, 15:35
I mellemtiden ... ovre på facebook;

Havde en meningsudveksling med en anden bruger forleden.

Spørgsmålet fra trådstarter lød:
"Jeg har en Enyaq 80'er, hvor der er sat 255/50-R19 på alle 4 hjul. Er det OK ?"

Normalt vil man have 255/50-R19 i bag og 235/55 i for .... dvs brede hjul i bag og smallere i for.
Men her har en bilejer altså valgt at sætte 4 ens "baghjul" på.
Måske netop fordi han så kan rotere dem ... ? Det vides ikke. Men det er også irrelevant.

Min påstand: Det er ikke ulovligt at køre med denne montering.

Modpart: Det er ulovligt.

Hvem har ret ? For hvis modpart har, så skal jeg naturligvis lige have meldt tilbage til ham at jeg bøjer mig i støvet.
Det er fuldt lovligt.
Omkreds må afvige op til 5% og i dette tilfælde er der 0,47%


Tjek selv andre str her
https://www.artcars.dk/daekberegner.asp
These users thanked the author HenrikH for the post (total 2):
HansHjansom

TheBlueStingray
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. feb 2019, 18:37
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 67 times
Been thanked: 83 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af TheBlueStingray » 20. jan 2024, 16:34

Nej, det er ikke lovligt.

Her et udklip fra Færdselsstyrelsens 'Vejledning om syn af køretøjer'.

Vejledning om syn af køretøjer - Udklip Side 235.PNG
Vejledning om syn af køretøjer - Udklip Side 235.PNG (105.46 KiB) Vist 530 gange
Audi TT 8N 1.8T 165KW
Audi TT 8N 3.2 V6 184KW
Audi A4 B6 1.9TDI 96KW

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13257
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 17:44

Hmm... Det kunne tyde på du har fat i noget her Stingray.
Udgangspunkt - Forskellen skal bevares.
Dog - HVIS man ændrer, dvs foran går fra 55 ned i 50, så må man i bag gerne gå to trin ned ... dvs fra originalt 50 til 40.
Men man må ikke bare alene ændre foran ved at gå fra 55 ned i 50.
Er det sådan at forstå ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JensJ300
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18. jan 2015, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af JensJ300 » 20. jan 2024, 17:45

Vil der over tiden ikke blivet meget forskel på mønsterdybden på dækkene foran og bagpå? Fx måske 5 mm foran og 3 mm bagpå. Det er vel et problem?

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af Tor Morrison » 20. jan 2024, 20:02

HansH skrev:
20. jan 2024, 15:35
I mellemtiden ... ovre på facebook;

Havde en meningsudveksling med en anden bruger forleden.

Spørgsmålet fra trådstarter lød:
"Jeg har en Enyaq 80'er, hvor der er sat 255/50-R19 på alle 4 hjul. Er det OK ?"

Normalt vil man have 255/50-R19 i bag og 235/55 i for .... dvs brede hjul i bag og smallere i for.
Men her har en bilejer altså valgt at sætte 4 ens "baghjul" på.
Måske netop fordi han så kan rotere dem ... ? Det vides ikke. Men det er også irrelevant.

Min påstand: Det er ikke ulovligt at køre med denne montering.

Modpart: Det er ulovligt.

Hvem har ret ? For hvis modpart har, så skal jeg naturligvis lige have meldt tilbage til ham at jeg bøjer mig i støvet.
C. Dækbreddeforøgelsen på forhjulene må ikke overstige dækbreddeforøgelsen på baghjulene.
These users thanked the author Tor Morrison for the post (total 2):
HansHTheBlueStingray
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af kGlerup » 21. jan 2024, 10:10

JensJ300 skrev:Vil der over tiden ikke blivet meget forskel på mønsterdybden på dækkene foran og bagpå? Fx måske 5 mm foran og 3 mm bagpå. Det er vel et problem?
Jo, det vil der.
Vores ID.4 bruger to sæt bagdæk for hvert sæt fordæk. Kan ikke se det som sådan er et problem.
These users thanked the author kGlerup for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13257
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4544 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af HansH » 21. jan 2024, 11:25

kGlerup skrev:
21. jan 2024, 10:10
JensJ300 skrev:Vil der over tiden ikke blivet meget forskel på mønsterdybden på dækkene foran og bagpå? Fx måske 5 mm foran og 3 mm bagpå. Det er vel et problem?
Jo, det vil der.
Vores ID.4 bruger to sæt bagdæk for hvert sæt fordæk. Kan ikke se det som sådan er et problem.
Enig.
Hvis det bare er den rene slidtage, så kan det jo være lidt lige meget.
Det var nok mere hvis de havde en tendens til at lave savtakker, så dækkene blev ubrugelige længe før de var slidt ned ... så ville den manglende mulighed for at rotere dem gøre en forskel.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af i-s » 22. jan 2024, 14:49

HansH skrev:
20. jan 2024, 15:35
I mellemtiden ... ovre på facebook;

Havde en meningsudveksling med en anden bruger forleden.

Spørgsmålet fra trådstarter lød:
"Jeg har en Enyaq 80'er, hvor der er sat 255/50-R19 på alle 4 hjul. Er det OK ?"

Normalt vil man have 255/50-R19 i bag og 235/55 i for .... dvs brede hjul i bag og smallere i for.
Men her har en bilejer altså valgt at sætte 4 ens "baghjul" på.
Måske netop fordi han så kan rotere dem ... ? Det vides ikke. Men det er også irrelevant.

Min påstand: Det er ikke ulovligt at køre med denne montering.

Modpart: Det er ulovligt.

Hvem har ret ? For hvis modpart har, så skal jeg naturligvis lige have meldt tilbage til ham at jeg bøjer mig i støvet.
Om ikke andet, så vil forbruget stige marginalt. + de fleste vinterdæk har rotationsretning, så der kan man kun bytte for/bag.
Min egen ID.5 er sporet om med mindre camber på baghjulene, så skulle det ikke give problemer med hæl/tå. Har efterhånden gode erfaringer med det. Min ID.5 er nr. 4 VAG bil jeg har lavet det på og hæl/tå problemer ophører omgående.
These users thanked the author i-s for the post:
HansH
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af kGlerup » 22. jan 2024, 18:40

i-s skrev: Min egen ID.5 er sporet om med mindre camber på baghjulene, så skulle det ikke give problemer med hæl/tå. Har efterhånden gode erfaringer med det. Min ID.5 er nr. 4 VAG bil jeg har lavet det på og hæl/tå problemer ophører omgående.
Fik Jeg også gjort på vores tidligere Octavia. Det gjorde en verden til forskel!
Ved du om det har ændret på slidet på indersiden af dine bagdæk? Vores ID.4 er ret hård ved dem der..

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af i-s » 22. jan 2024, 22:33

kGlerup skrev:
22. jan 2024, 18:40
i-s skrev: Min egen ID.5 er sporet om med mindre camber på baghjulene, så skulle det ikke give problemer med hæl/tå. Har efterhånden gode erfaringer med det. Min ID.5 er nr. 4 VAG bil jeg har lavet det på og hæl/tå problemer ophører omgående.
Fik Jeg også gjort på vores tidligere Octavia. Det gjorde en verden til forskel!
Ved du om det har ændret på slidet på indersiden af dine bagdæk? Vores ID.4 er ret hård ved dem der..
Ikke fordi man som sådan kan konkludere ret meget ud af det, men jeg kørte 20.000 km på sommerdækkene og de er slidt fuldstændig jævnt og ingen støj. Så hvis du spørger igen til november, hvor jeg har 2 sæsoner på de samme dæk og det stadig er OK, så vil mene det er godkendt.
/Søren.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: Dækrotation ID.4/Enyaq

Indlæg af kGlerup » 22. jan 2024, 23:02

Tænker jeg vil få det gjort ved skifte til sommerdæk. Kan jo ikke skade at få det gået efter med +100.000km på klokken.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"