Side 1 af 1

Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 12:54
af VWAU
For 50 år siden var Volkswagen få mm fra at gå konkurs.
Udviklingen af efterfølgeren til K70 var løbet helt af sporet både teknisk og økonomisk.
Koncernen blev redet på målstegen fordi man tog en Audi 80 og en Audi 50. Pillede lidt udstyr af og ændrede lidt på indtræk m.v. og gav dem navnene Passat og Polo. Begge "Volkswagen" modeller blev kæmpe successer og den reelle årsag til koncernens redning.

For 10 år siden var der en tysker der besøgte det firma hvor jeg var ansat. Da jeg fortalte ham, at et (for ham ukendt) dansk firma lige havde overhalet hele Volkswagen-koncernen i markedsværdi sagde han "What" !!!!

I dag er Novo Nordisk det mest værdifulde firma i Europa og Volkswagen er det mest forgældede firma i Europa. Kinesiske Evergrande ER gået konkurs. Hvor længe vil Volkswagen leve? Hvordan vil den tyske regering se på en eventuel konkurs?

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 13:33
af vandhunden
Godt indlæg

Jeg tror ikke at VW kan gå konkurs, det vil simpelthen koste for mange arbejdspladser.

Men med deres struktur, processer og for høje omkostninger er de ikke længere konkurrencedygtige.

Hvis de ikke får ændret på dette er der en reel mulighed for en konkurs.

Dem der kan tysk kan læse denne artikel der beskriver hvilken situation de står i

https://www.capital.de/wirtschaft-polit ... 59704.html

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 14:03
af VWAU
Faldt over en anden artikel i ovennævnte blad.
13.000 VAG-biler er strandet i USA fordi bilerne indeholder dele fremstillet i Kina ved tvangsarbejde :roll:
I hvilken Verden lever VAGs ledelse? I min naivitet troede jeg ellers, at VAGs ledelse havde lært noget af de mange møg-sager. Men NEJ.

https://www.capital.de/wirtschaft-polit ... 61686.html

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 14:44
af fkm66
I Tyskland er Volkswagen stadig størst - se evt. dette indslag https://www.youtube.com/watch?v=c55F-KO0Nvs Danske undertekster kan aktiveres via automatisk oversættelse.

Og ifølge denne statistik går det ikke helt dårligt, set på antal solgte biler: https://de.statista.com/statistik/daten ... utschland/

Spørgsmålet er så hvor meget de tjener eller sætter til på hver solgte bil - men det tænker jeg er ens betingelser for alle fabrikanter.

VAG koncernen kan noget og ser man FDM's sammenligning mellem Tesla Model Y og en Skoda Enyay, så er VAG stadig foran på mange punkter, måske ikke på billigste model, men propper du sammenligneligt udstyr i begge, så vinder Skoda jf. FDM

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 16:31
af vandhunden
VWAU skrev:
6. mar 2024, 14:03
Faldt over en anden artikel i ovennævnte blad.
13.000 VAG-biler er strandet i USA fordi bilerne indeholder dele fremstillet i Kina ved tvangsarbejde :roll:
I hvilken Verden lever VAGs ledelse? I min naivitet troede jeg ellers, at VAGs ledelse havde lært noget af de mange møg-sager. Men NEJ.

https://www.capital.de/wirtschaft-polit ... 61686.html
Det er jo fuldstændigt vanvittigt, der står biler for en formue og de kunder der har købt dem har vel opgivet og vente og købt noget andet :shock:

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 16:32
af vandhunden
VW tjener lige nu i gennemsnit 3% på en solgt bil ifølge den artikel jeg har linket til.

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 17:33
af _Jensen
Too big to fail. Det vil DE regering aldrig tillade.

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 17:45
af HansH
vandhunden skrev:
6. mar 2024, 16:31
VWAU skrev:
6. mar 2024, 14:03
Faldt over en anden artikel i ovennævnte blad.
13.000 VAG-biler er strandet i USA fordi bilerne indeholder dele fremstillet i Kina ved tvangsarbejde :roll:
I hvilken Verden lever VAGs ledelse? I min naivitet troede jeg ellers, at VAGs ledelse havde lært noget af de mange møg-sager. Men NEJ.

https://www.capital.de/wirtschaft-polit ... 61686.html
Det er jo fuldstændigt vanvittigt, der står biler for en formue og de kunder der har købt dem har vel opgivet og vente og købt noget andet :shock:
Arr... der står jo at de bliver udleveret.
Ud fra teksten gætter jeg på at det er gateway'en der er det ømme punkt. Den tager iflg artiklen en halv time at skifte, hvilket stemmer meget godt overens med mine egne erfaringer.
De skriver at de regner med at have dem udleveret ved udgangen af marts.
Så jeg ville kalde det "en uforudset forsinkelse" ...

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 19:33
af xbn
Det med gælden bliver nævnt igen og igen, men oftest uden forklaring. Ud over at producere biler, så driver mange bilfabrikanter som VW også bankvirksomhed, med finansierening udlån, leasing etc, og det giver helt naturligt en høj gæld, som man også ser i almindelige banker (fx Danske Bank eller Nordea har lige så meget gæld). Gælden i den den finansielle del af VW udgør over 90% af gælden i selskabet.

Dermed ikke sagt, at VW og tysk industri ikke har udfordringer, det har de helt sikkert.

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 21:45
af martinta
xbn skrev:
6. mar 2024, 19:33
Det med gælden bliver nævnt igen og igen, men oftest uden forklaring. Ud over at producere biler, så driver mange bilfabrikanter som VW også bankvirksomhed, med finansierening udlån, leasing etc, og det giver helt naturligt en høj gæld, som man også ser i almindelige banker (fx Danske Bank eller Nordea har lige så meget gæld). Gælden i den den finansielle del af VW udgør over 90% af gælden i selskabet.

Dermed ikke sagt, at VW og tysk industri ikke har udfordringer, det har de helt sikkert.
Dertil, i forhold til sammenligningen med Evergrande. Så er Evergrande baseret på hele tiden at kunne sælge mere til at finansiere det man allerede har solgt med. Så gældsfaktoren i VW er ikke på samme måde kritisk som Evergrande.

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 21:54
af TomDK
_Jensen skrev:Too big to fail. Det vil DE regering aldrig tillade.
Fuldstændig enig.

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 22:14
af Avantismo
Det er som SAS i dk.

Men intet varer jo evigt (i teorien)

Re: Overlever Volkswagen?

: 6. mar 2024, 22:46
af xbn
martinta skrev:
6. mar 2024, 21:45
Dertil, i forhold til sammenligningen med Evergrande. Så er Evergrande baseret på hele tiden at kunne sælge mere til at finansiere det man allerede har solgt med. Så gældsfaktoren i VW er ikke på samme måde kritisk som Evergrande.
Ja, det udviklede sig til et Ponzi scheme i reneste form.

Re: Overlever Volkswagen?

: 7. mar 2024, 07:35
af VWAU
vandhunden skrev:
6. mar 2024, 16:32
VW tjener lige nu i gennemsnit 3% på en solgt bil ifølge den artikel jeg har linket til.
Fra 2019 til 2023 er gælden da også blevet lidt mindre. I 2019 var Volkswagen det mest forgældede firma i Verden. Nu er de blevet "overhalet" af Toyota.
I forhold til omsætningen går det vel endnu dårligere for BMW?

Re: Overlever Volkswagen?

: 7. mar 2024, 07:53
af HenrikH
Nettogæld alene kan vel ikke bruges til så meget?
Måske der skulle overvejes at kigge lidt på EBITDA mm

Re: Overlever Volkswagen?

: 7. mar 2024, 07:58
af martinta
HenrikH skrev:
7. mar 2024, 07:53
Nettogæld alene kan vel ikke bruges til så meget?
Måske der skulle overvejes at kigge lidt på EBITDA mm
Mener volkswagen ligger på 25 mia euro og Toyota ligger på 41 mia euro. Slog det op i går da jeg tænkte det samme :lol:

Re: Overlever Volkswagen?

: 7. mar 2024, 08:14
af HenrikH
martinta skrev:
7. mar 2024, 07:58
HenrikH skrev:
7. mar 2024, 07:53
Nettogæld alene kan vel ikke bruges til så meget?
Måske der skulle overvejes at kigge lidt på EBITDA mm
Mener volkswagen ligger på 25 mia euro og Toyota ligger på 41 mia euro. Slog det op i går da jeg tænkte det samme :lol:

Mon ikke vi så alt andet lige kan antage - jo, VW overlever som verden ser ud i dag