Side 1 af 1

Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 26. apr 2024, 08:59
af klausjensen2
Konen og jeg kigger på bil i Berlin, hvor hun bor og jeg er en pæn del af året.

Det er primært til bykørsel, indkøb, ærinder, til og fra job et par gange om ugen etc. Jeg vil skyde på 15.000km om året, altdominerende på korte ture.

Must have:
- Automatgear
- Adaptive Cruise Control
- En vis indstingnings-højde, men ikke fuld-størrelse SUV som Q5/Tiguan
- Bak-kamera + sensorer
- Budget ~20k EUR (~150.000 DKK)
- Min 125HK

Vi er kommet frem til at VW T-Roc og Audi Q2 virker som solide muligheder, men jeg har været lidt ude af bilmarkedet i en årrække, så jeg famler lidt.

Er dette gode muligheder?
Er det ikke korret forstået at til vores kørselsbehov er benzin nok et bedre valg end diesel?
Hvad skal man være opmærksom på på T-Roc/Q2?
Der var engang man skulle undgå bestemte DSG-biler, er det stadig relevant?
Er der andre mærker/modeller jeg også burde kigge på?

Jeg har fundet et par muligheder, som vi tager ud og kigget på i morgen:
- Audi Q2 35, 2021, 90.000km - €20K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388665435
- VW T-ROC 1.5TSI, 2021, 75.000km - €18.5K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388658154
- VW T-ROC 1.5TSI, 2021, 70.000km - €20K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388656131

Tanker om disse? :)

På forhånd tak. :)

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 26. apr 2024, 09:03
af GaSelle
Er el en umulighed? Til bykørsel og småture burde det ellers være oplagt.

Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 26. apr 2024, 09:29
af klausjensen2
GaSelle skrev:
26. apr 2024, 09:03
Er el en umulighed? Til bykørsel og småture burde det ellers være oplagt.

Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Hmm... Jeg har absolute intet mod el, men havde ikke rigtig overvejet el, for med vores budget ender man med e-golf eller BMW i3 fra fra 2018-19 stykker - og jeg ved simpelt hen ikke et klap om, hvordan det ser ud med batterier på "så gamle" el-biler. Men det er måske ikke noget man skal være nervøs for?

Men det er måske bare min fossile forstokkethed. :)

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 26. apr 2024, 10:22
af DanielB12
klausjensen2 skrev:
26. apr 2024, 09:29
GaSelle skrev:
26. apr 2024, 09:03
Er el en umulighed? Til bykørsel og småture burde det ellers være oplagt.

Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Hmm... Jeg har absolute intet mod el, men havde ikke rigtig overvejet el, for med vores budget ender man med e-golf eller BMW i3 fra fra 2018-19 stykker - og jeg ved simpelt hen ikke et klap om, hvordan det ser ud med batterier på "så gamle" el-biler. Men det er måske ikke noget man skal være nervøs for?

Men det er måske bare min fossile forstokkethed. :)
Ved ikke med e-Golf (ping @HansH ), men vores i3 94ah har tabt meget få procent efter 5 år og 100.000 km, så det ville jeg på ingen måde være bekymret for.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 26. apr 2024, 11:21
af Thor-thor
Det data der er på brugte batterier viser fornuftige resultater, bla. I3 klarer sig fint og den er et fint bud på en bybil.

Til omkring 20k € er der også ID3, Soul, Kona, Leaf.
Jeg ville også tage et kig på en Kona El, den passer også fint med behovet, mindre SUV lignende bil, god rækkevidde, meget udstyr og den har også et fint ry.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 26. apr 2024, 16:54
af HansH
DanielB12 skrev:
26. apr 2024, 10:22
klausjensen2 skrev:
26. apr 2024, 09:29
Hmm... Jeg har absolute intet mod el, men havde ikke rigtig overvejet el, for med vores budget ender man med e-golf eller BMW i3 fra fra 2018-19 stykker - og jeg ved simpelt hen ikke et klap om, hvordan det ser ud med batterier på "så gamle" el-biler. Men det er måske ikke noget man skal være nervøs for?
Ved ikke med e-Golf (ping HansH ) ....
Vores er godt nok kun 4 år gammel og har kørt 47.500km..

Men ved seneste batteritest for godt en måned siden, havde den ~98% kapacitet.
Så absolut ingen grund til bekymring der.
Vi følger alle tommelfingerreglerne for at passe bedst muligt på sit batteri, men der er også masser af rapporter fra ejere der bare "lader derudad" uden at tænke videre over de sager ... og som heller ikke har nogen problemer.

Snap3.jpg
Snap3.jpg (10.56 KiB) Vist 1093 gange

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 12:33
af klausjensen2
GaSelle skrev:
26. apr 2024, 09:03
DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Kan du sætte lidt flere ord på det? :)

Jeg synes jeg læser lidt modstridende meldinger om DSG. Nogle steder skriver de at det kun er en bestemt tidlig 7-trins DSG, man skal holde sig fra. Halvdelen af de interessante T-Roc's jeg kigger på er nemlig DSG.... :D

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 14:25
af Tor Morrison
klausjensen2 skrev:
27. apr 2024, 12:33
GaSelle skrev:
26. apr 2024, 09:03
DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Kan du sætte lidt flere ord på det? :)

Jeg synes jeg læser lidt modstridende meldinger om DSG. Nogle steder skriver de at det kun er en bestemt tidlig 7-trins DSG, man skal holde sig fra. Halvdelen af de interessante T-Roc's jeg kigger på er nemlig DSG.... :D
Det er DQ200 gearkassen Gaselle hentyder til. Du kan læse om den i denne lange tråd: https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 3&t=117621

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 15:39
af GaSelle
Præcist. Jeg har haft to biler med den gearkasse fra ny og en håndfuld lejebiler. Alle har gledet i koblingerne - men det kan jo være mig, der er uheldig, følsom eller måske begge dele :D

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 17:46
af JSKristensen
Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.

Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.

Har en Superb, privat med DSG6 og den kærer bare.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 18:10
af HansH
JSKristensen skrev:
27. apr 2024, 17:46
Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.

Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Fair nok.

Men den DSG-7 der ligger i den Touran du har kørt her, er ikke den samme DSG-7 som ligger i de T-Roc's trådstarter kigger på.

Din hedder DQ381 og er med koblinger i oliebad, mens T-Roc'en kører med DQ200 med tørkoblinger.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 18:50
af JSKristensen
HansH skrev:
JSKristensen skrev:
27. apr 2024, 17:46
Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.

Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Fair nok.

Men den DSG-7 der ligger i den Touran du har kørt her, er ikke den samme DSG-7 som ligger i de T-Roc's trådstarter kigger på.

Din hedder DQ381 og er med koblinger i oliebad, mens T-Roc'en kører med DQ200 med tørkoblinger.
Den jeg har kører DQ200 som jeg lige forstår det. Bilen er iøvrigt fra 2020 og har kørt 97000 km.

Kan man slå det op vha nummerpladen?

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 27. apr 2024, 19:10
af PL
JSKristensen skrev:
27. apr 2024, 18:50
HansH skrev:
JSKristensen skrev:
27. apr 2024, 17:46
Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.

Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Fair nok.

Men den DSG-7 der ligger i den Touran du har kørt her, er ikke den samme DSG-7 som ligger i de T-Roc's trådstarter kigger på.

Din hedder DQ381 og er med koblinger i oliebad, mens T-Roc'en kører med DQ200 med tørkoblinger.
Den jeg har kører DQ200 som jeg lige forstår det. Bilen er iøvrigt fra 2020 og har kørt 97000 km.

Kan man slå det op vha nummerpladen?

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Ingen 2,0 tdi kører med dq200.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 10:06
af klausjensen2
Mange tak for alle tilbagemeldingerne om DSG.

Når jeg kigger på en T-Roc fra 2019-2021 stykker med DSG i titlen, som er 1.5 TSI med 150hk, er det så netop den omtalte og problematiske dq200?

Og når jeg kigger på T-Roc fra samme år med samme motor, som bare IKKE nævner DSG i titlen, er der så en anden måde som jeg kan tjekke, at det ikke er en DSG, eller skal jeg spørge sælger for at være sikker?

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 10:10
af HansH
klausjensen2 skrev:
29. apr 2024, 10:06
Når jeg kigger på en T-Roc fra 2019-2021 stykker med DSG i titlen, som er 1.5 TSI med 150hk, er det så netop den omtalte og problematiske dq200?
Ja.
Problematisk? Well, that depends... :)

Og når jeg kigger på T-Roc fra samme år med samme motor, som bare IKKE nævner DSG i titlen, er der så en anden måde som jeg kan tjekke, at det ikke er en DSG, eller skal jeg spørge sælger for at være sikker?
De fleste VAG fossilbiler bliver solgt med DSG, men hvis hverken annoncetekst eller billeder afslører det, er det bedst/nemmest/nødvendigt at spørge sælger om den er med automatgear.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 10:30
af VWAU
Hvis du spørger Hr og Fru DK er der meget, meget få, der oplever problemer med DQ200 fra de senere årgange.
Min kone(der ikke interesserer sig et hak for biler)har en en 2022 Polo og hun er meget tilfreds med gearkassen. Det er hendes 3. med DQ200 og hun har aldrig bemærket "fejl" af nogen art.
Jeg kan da godt mærke, at der er andre automat-gearkasser der er mere perfekte - specielt ved igangsætning. Glidende koblinger har vi dog ALDRIG oplevet.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 11:10
af klausjensen2
HansH skrev:
29. apr 2024, 10:10
De fleste VAG fossilbiler bliver solgt med DSG, men hvis hverken annoncetekst eller billeder afslører det, er det bedst/nemmest/nødvendigt at spørge sælger om den er med automatgear.
Jeg kigger udelukkende på biler med automatgear. Vil det sige de allesammen er med DSG? Altså at der er ikke en non-DSG T-Roc 2019-2021 med automatgear?

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 11:11
af HansH
klausjensen2 skrev:
29. apr 2024, 11:10
Jeg kigger udelukkende på biler med automatgear. Vil det sige de allesammen er med DSG? Altså at der er ikke en non-DSG T-Roc 2019-2021 med automatgear?
Korrekt forstået. Den eneste type automatgear en T-roc leveres med, er DSG.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 12:30
af klausjensen2
HansH skrev:
29. apr 2024, 11:11
Korrekt forstået. Den eneste type automatgear en T-roc leveres med, er DSG.
Uff, ok... Tak for info. Den må jeg lige tygge lidt på.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 12:43
af HansH
klausjensen2 skrev:
29. apr 2024, 12:30
HansH skrev:
29. apr 2024, 11:11
Korrekt forstået. Den eneste type automatgear en T-roc leveres med, er DSG.
Uff, ok... Tak for info. Den må jeg lige tygge lidt på.
Men .......... ro på nu :)

Med mindre vi taler de allermest potente modeller af Audi og VW, så er hele VAG familien (dvs VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra) med DSG.
Så hvis du har et problem med DSG (eller specifikt DQ200), så skal du enten have en 2.0TDI (hvilket dit behov slet ikke lægger op til) - eller kigge helt væk fra VAG.

Jeg tilhører dem der fuldt ud anerkender at adskillige brugere herinde har oplevet negative eksemplarer af en DQ200, og ønsker dem hen hvor peberet gror.
Og jeg anerkender også at VAG's tilgang til sagen er ..... kritisabel. Kan man vel diplomatisk kalde det. De siger en DQ200 "works as designed" .. og derfor er der ikke noget at rette op på. Og så er det ofte op til den enkelte forhandler hvor meget de vil være bekendt at byde deres kunde. Og det kan der så være forskel på.

Selv har jeg haft en Octavia med DQ200 i 12 år, og har samme oplevelse som VWAU.
Min kone, som kørte mest i den, tænkte aldrig over noget som helst.
Jeg synes det største problem var shift maps, hvor bilen fra fabrikken var programmeret til at skifte gear ved meget lave omdrejninger når man kører blød fod, og derfor gav en oplevelse af altid at sejtrække. Det fik jeg så fikset med et custom map hos Landberg, og så skiftede den præcis som jeg selv ville have skiftet hvis det havde været med manuel pind.
Koblingerne blev skiftet præventivt da den var 10 år og havde kørt 162.000km. Da var der en svag tendens til at de begyndte at glide. Men kun i fugtigt/køligt vejr.
Mechatronic'en fik defekt da den havde kørt 176.000km.

Jeg synes ikke nogen af de defekter jeg oplevede var urimelige i forhold til alder, km-stand og brugsmønster ... som overvejende var korte ture på 10-12km, meget bykørsel i lokalt miljø. Kort sagt, så havde de koblinger sat bilen i gang rigtig mange gange, og skiftet gear rigtig mange gange, da defekterne kom. Det kunne lige så vel være sket med manuel kasse.
Sagen er bare, at der ganske enkelt er mere mekanik og elektronik i en DSG-gearkasse, og derfor er den dyrere at reparere på end tilsvarende manuel. Det er der intet underligt i.

Så mit budskab til dig er som sagt - ro på :) Tag ud og prøv bilen, og hvis den kører godt og sætter i gang og skifter gear uden du mærker noget, så ville jeg skubbe de bekymringer til side. Man kan finde problemer ved alt mekanik. Og de der har oplevet problemer, vil alt andet lige altid fylde mest i lydbilledet.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 13:24
af VWAU
HansH skrev:
29. apr 2024, 12:43
Jeg synes ikke nogen af de defekter jeg oplevede var urimelige i forhold til alder, km-stand og brugsmønster ... som overvejende var korte ture på 10-12km, meget bykørsel i lokalt miljø. Kort sagt, så havde de koblinger sat bilen i gang rigtig mange gange, og skiftet gear rigtig mange gange, da defekterne kom. Det kunne lige så vel være sket med manuel kasse.
For fem år siden var jeg i et udvalg sammen med Jørgen Jørgensen fra FDM (nu pensioneret). Han sad med mange af FDM-medlemmernes problem-sager. Jeg spurgte ham hvor meget DQ200-sagerne "fyldte" hos FDM. Relativt få - under 10 om året var svaret. I forhold til hvor mange VAG-biler der findes med DQ200 er det ikke særligt bekymrende.

Nogle tråde på VagCars, fx dem om el-biler har en nuanceret debat for og imod, men DQ200-tråden er i min verden en af de få tråde der er kørt helt af sporet - lidt for meget polemik på FB/EB-niveau. Hvis man tror, at en DSG-gearkasse har samme bløde skift og igangsætning som en god converter-gearkasse er man også noget naiv. Den gode virkningsgrad i en DSG versus en converter-gearkasse er ikke "gratis".

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 29. apr 2024, 19:55
af The Micktrix / Dk
VWAU skrev:
29. apr 2024, 13:24
HansH skrev:
29. apr 2024, 12:43
Jeg synes ikke nogen af de defekter jeg oplevede var urimelige i forhold til alder, km-stand og brugsmønster ... som overvejende var korte ture på 10-12km, meget bykørsel i lokalt miljø. Kort sagt, så havde de koblinger sat bilen i gang rigtig mange gange, og skiftet gear rigtig mange gange, da defekterne kom. Det kunne lige så vel være sket med manuel kasse.
For fem år siden var jeg i et udvalg sammen med Jørgen Jørgensen fra FDM (nu pensioneret). Han sad med mange af FDM-medlemmernes problem-sager. Jeg spurgte ham hvor meget DQ200-sagerne "fyldte" hos FDM. Relativt få - under 10 om året var svaret. I forhold til hvor mange VAG-biler der findes med DQ200 er det ikke særligt bekymrende.

Nogle tråde på VagCars, fx dem om el-biler har en nuanceret debat for og imod, men DQ200-tråden er i min verden en af de få tråde der er kørt helt af sporet - lidt for meget polemik på FB/EB-niveau. Hvis man tror, at en DSG-gearkasse har samme bløde skift og igangsætning som en god converter-gearkasse er man også noget naiv. Den gode virkningsgrad i en DSG versus en converter-gearkasse er ikke "gratis".
Jeg er fuldstændig enig. Det er kørt lidt op i en spids her inde. Hvis du ser hvor mange biler der har den gearkasse og hvor få der bøvler med dem her i 2024. Såå er det hvis et fåtal.

Den har trodsalt kørt i mange år nu og er blevet meget beder end da den kom. Jeg ville ikke værre bange for at købe en med DQ200 i dag.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 30. apr 2024, 06:29
af GaSelle
Jeg synes det er lidt søgt, at sige, at det er kørt op i en "spids". I har sandsynligvis ikke selv stået på den forkerte side af skranken og fået beskeden "seriestandard". Jeg har selv været "ramt", men kom heldigvis af med begge biler. Den ene af mine Superb´er er dokumenteret med video i tråden herinde, ligesom en af de nævnte lejebiler også er.

Jeg tror mere på forklaringen, at folk bare ikke ved bedre, så de ikke bemærker noget. Min nabo har en Touran 1.6 TDI med DSG. At køre/se/høre den er, lidt overdrevet sagt, som at høre en Puch med slyngkobling. Den glider voldsomt, men han er "teknikidiot" så så længe bilen kommer frem, er resten ligegyldigt.

Trådstarter: tag ud og prøv pågældende bil. Hvis måden den fungerer på passer dig, så køb - hvis du synes den er træls, så find noget andet end VAG med en traditionel automatgearkasse :) (fx BMW X1 med ZF-kasse, hvis det skal være en kompakt og høj bil).

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 2. maj 2024, 12:47
af klausjensen2
Tak for alle jeres input, det sætter jeg pris på. :)

Vi holder fast i Q2 eller T-Roc, men prøver naturligvis før vi køber - og sender den forbi en TUV/Dekra inden køb, for at få den tjekket godt igennem. :)

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 3. maj 2024, 16:07
af DangerDane
HansH skrev:
29. apr 2024, 12:43
Med mindre vi taler de allermest potente modeller af Audi og VW, så er hele VAG familien (dvs VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra) med DSG.
Så hvis du har et problem med DSG (eller specifikt DQ200), så skal du enten have en 2.0TDI (hvilket dit behov slet ikke lægger op til) - eller kigge helt væk fra VAG.
Nu ville jeg ikke kalde en VW Amarok potent :P. De har nemlig også ZF sekventiel automat gearkasse. Synes den skiftede som forventet og faktisk ligesom en DSG gearkasse, eller det var oplevelsen ihvertfald.

Det gav altså noget at holde på en næsten 45 grader stigning, autohold til og så bare stille og roligt give gas og den så selv koblede ind når omdrejningerne passede med belastningen og kravlede op af bakken.

Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd

: 3. maj 2024, 16:27
af HansH
DangerDane skrev:
3. maj 2024, 16:07
HansH skrev:
29. apr 2024, 12:43
Med mindre vi taler de allermest potente modeller af Audi og VW, så er hele VAG familien (dvs VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra) med DSG.
Så hvis du har et problem med DSG (eller specifikt DQ200), så skal du enten have en 2.0TDI (hvilket dit behov slet ikke lægger op til) - eller kigge helt væk fra VAG.
Nu ville jeg ikke kalde en VW Amarok potent :P. De har nemlig også ZF sekventiel automat gearkasse. Synes den skiftede som forventet og faktisk ligesom en DSG gearkasse, eller det var oplevelsen ihvertfald.

Det gav altså noget at holde på en næsten 45 grader stigning, autohold til og så bare stille og roligt give gas og den så selv koblede ind når omdrejningerne passede med belastningen og kravlede op af bakken.
"Potent" i den sammenhæng, er jo ikke nødvendigvis lig med en 0-100 tid på <6 sekunder.

Det handler om vægt på den ene side af gearkassen, og drejningsmoment på den anden. Hvis blot et af de to tal er tilstrækkeligt høje, så rammer DSG gearkasserne sin limit, og man har brug for noget stærkere ==> ZF. Deraf mit udtryk "potent" :)