Jeg har, som nogle sikkert husker, haft/har noget bøvl med min DSG7 gearkasse, uden at komme videre i sagen.
Efter et års trækkeri frem og tilbage, har VW DK (importør) i samråd med VW AG (teknisk afdeling på fabrikken), konkluderet at bilen skal sige de lyde den nu gør (rasle/metalliske gnide lyd fra gearkassen), og at den skal opføre sig som den nu gør. Dvs. at den skal ruske/hakke i de lave omdrejninger. Men de ønsker ikke at give mig et officielt dokument, hvor i der beskrives at dette er en feature og ikke en fejl. Så jeg kan bruge det som bevis, når jeg skal sælge bilen. De, kalder dette for "serie produktion standard".
Nøjagtigt samme problemer har folk i USA og i Kina, de har fået en udvidet garanti ordning, som går ud på, at garanti på DSG7 gearkasse er forlænget til 10 år eller 160.000 km.
Men det nægter VW åbenbart at gøre for mig eller de andre med samme problem i Danmark eller Europa.
Jeg er nemlig ikke alene, der findes mange andre der har samme problem, men vi er ikke organiseret særlig godt. I Kina gik en organisation, alá bilklagenævnet eller FDM, ind i sagen og de fik udvidet garanti.
Gennem min blog om bilen, kom jeg i kontakt med nogle franske brugere, som har en Facebook side, hvor de samler sig og dele erfaringer. Så derfor tænkte jeg at vi måske burde gøre det samme, her i Danmark. Evt. oprette en Facebook gruppe/side, hvor man kan dele erfaringer, og vise at problemet er reelt og ikke noget kun nogle få brugere har. En af VW service medarbejder, kaldte det endda for "komfort/luksus" problem. Det er ikke et luksus problem, når man udenfor garanti perioden, som er på 2 år, bliver præsenteret med en 60.000,- regning. Det vil jeg kalde, dårlig håndværk og endnu dårligere kundepleje. For, hvis man i Kina og USA, af VW, betragter dette som "fejl" eller i hvert fald en måde at styrke tiltro hos forbrugere/ejere, så burde det vel gælder i Danmark/Europa også? Det er trods alt, samme gearkasse der er tale om.
Jeg har lavet en hjemmeside hvor jeg har forklaret mit problem i så mange detaljer jeg nu kunne komme i tanker om. Og har dokumentation for det meste af det. Og derfor vil jeg lige høre om der findes interesse blandt andre DSG7 ejere, i at prøve at samle/organisere sig her i Danmark og på den måde måske tvinge VAG til at indrømme at der er problem med DSG7 gearkassen. Evt. udvide garantien på gearkassen, indtil de har fundet ud af hvad der er galt. Eller hvordan man løser problemet. For det er dette som er sket i Kina og USA.
Endnu en tanke... AT involvere FDM ...
Hvis der er nogle som er FDM medlemmer og har problemer med DSG7, og samtidig gider måske involvere FDM, for at undersøge sagen.
(Jeg er ikke FDM medlem, og kan ikke blot blive FDM medlem for at få dem til at kigge på sagen, da sagen er opstået før jeg blev medlem. Har nemlig allerede talt med dem om det.)
Det er ikke sådan at jeg ønsker FDM at sagsøge VW, men blot at sætte fokus på området. Jeg er ret sikker på at jeg ikke er alene om det. Om så er nogle andre som egentlig ikke er opmærksomme på problemet, eller at problemet ikke er demonstreret sig endnu hos dem. Alle dem jeg har haft kontakt med, har ikke en DSG7 der har kørt mere end 60.000 km, uden at der har været problem med noget i forbindelse med gearkassen.
Tak for læsning.
Venter spændt på at se om der er interesse for sagen.

Eller om folk har andre kommentar, læser jeg dem med glæde...
MVH
Nihad