Jeg tænkte lige at jeg ville dele mit tuningsprojekt med jer.
Jeg har i løbet af foråret og sommeren arbejdet på mit lille tuningsprojekt med at få monteret et APR s3+kit på en AGU maskine. Kittet er udviklet til en E-gas og der var naturligvis derfor nogen udfordringer forbundet med montering af sådan et kit på en AGU, som kører med speeder-kabel. Derudover er jeg pavestolt over at jeg uden min mekaniske baggrund har kunne montere dette kit, men manualen er i bedste lego-stil
Mit mål med projektet er at have en bil der er rimlig almindelig til hverdag, men når jeg har lyst til at race kan jeg bare drøne direkte ud på banen og kører ladetrykket i vejret og hygge mig et par timer, men til daglig kører den med lavt ladetryk og effekt på ja godt og vel 230hk eller deromkring, og til race 320-330hk og 420nm.
Et APR s3+kit indeholder følgende dele

udstødningsmanifolden er lavet i det super lækre varmebestandig materiale inconel, manifolden kan ikke udsættes for hverken varme eller belastning der kan give sprækker eller lignende, i det heletaget udvider den sig slet ikke uanset varme op til 1800grader.
Dele der efterhånden er fyldt i den:
APR stage 3+ kit
APR Front monteret intercooler
APR dumpventil
APR Trykrør i silicone
Entech 3" udstødning med 400cells kat (0,3 bars modtryk) - rigtig lækker diskret lyd, ingen brummen.
Eboost 2 med trådløs fjernbetjening bag rattet monteret af JVK - super flot arbejde.
Indkøring af RH-motorsport
Eibach Pro-street S gevindundervogn + Powerflex bøsninger
Pauter EDM plejlstænger med CNC igennem plejlstængerne til krydspindssmøring som OEM stængerne.
Nye stempel ringe/vandpumpe/tandrem, pakninger, benzinfilter mm.
Lidt billeder fra montering af kittet og IC:

Flowdiagram i IC, som viser hvorledes luften bliver fordelt over hele Intercooleren.

Modifikation af luftfilterkasse med r32 dele fra en mk4 DSG(skal være DSG) - denne løsning giver ligeså meget luft som åben filter, ser bare bedre ud
Huset med det store hul er fra R32´eren og det lille standard 1.8T

Snorklen øverst er fra R32 og nederst 1.8T

Der skal skæres og modificeres lidt i bunden af 1.8T filterkassen

Lidt billeder fra montering af plejlstænger, som Martin (Arvid) har lavet et flot stykke arbejde med og monteret helt suverænt - jeg var blot en hjælpende hånd - men det blev gjort flot.
'

Så til målingen - ladetryk på 1,4 bar - 322hk ved 6798rpm og 414nm ved 3830rpm og ved 1,2 bar fik jeg 316hk og 378nm (bilen er kørt ind med blanding af 95/98 = lang historie).
.

ladetrykskurven.

Koblingen satte begrænsningen, for selv ved 1,55 bar bankede motoren ikke, men koblingen kunne ikke håndtere momentet.
Fremtidige projekter og yderligere installationer:
Forstærket kobling fra entech (650nm)
Udstødningsventiler i inconel eller coated ventiler.
CAT cams 3651 - knaster
Evt. bedre indsugning, eller VR6 gasspjæld
Aquamist vandindsprøjtning
Og inden jeg bliver spamet med hvorfor den slags moment på en forhjulstrukken bil osv., så er det meget enkelt når acceleration fra bunden skal foregå kører jeg i 1. gear med 0,6 bars ladetryk og der er "næsten" ingen hjulspin, og så snart jeg rammer anden gear aktivere jeg det høje ladetryk på Eboosten.
Til sidst en tak til alle der har hjulpet på forskellige områder:
JVK-tuning
Entech
Martin(Arvid)
Qedpower
Keith fra APR - tal med ham hvis i ønsker det samme.
RH-motorsport