kimhemm skrev:mange har spurgt om ikke jeg snart skulle få lavet en tråd med min s3, så her er den
lidt baggrundshistorie om bilen som nogen måske kender eller har hørt om før. Hvis nogen kender det værksted der har lavet bilen tidligere må de meget gerne holde den information for sig selv. Jeg har løbende haft en fin dialog med tidligere ejer, og efter at alting er blevet skilt og gået igennem har han fået en liste med fejl og mangler som vi må høre hvad dem der har skruet på den siger til. Der er ingen intention om at hænge nogen ud i denne tråd men kun fortælle om bilen og planerne med den.
En jeg senere lærte at kende købte den fra ny på gule plader herhjemme. Jeg kendte ham ikke da han købte bilen, men vi har boet i nærheden af hinanden og efter han begyndte på tuning af bilen har han købt nogen forskellige ting af mig så der lærte jeg ham og bilen at kende. Da bilen havde kørt lidt standard, blev den tunet til ca 350 hk og 460-470 nm på standard ko4 laderen med udstødning, benzinpumpe, indsugning og software. Efter noget tid var det ikke nok, og der blev købt stumper hjem til et større projekt. Det blev til et kit med atp manifold, precission lader, rs4 dyser og nye plejlstænger og diverse stumper. Efter relativt kort tid med det setup begyndte den at lyde mærkeligt, og da den blev åbnet og gået efter mener jeg at det var krydspindene der var defekte. Nu den var åben, fik den så den store tur. Der kom nye stempler og plejlstænger i, ferrea 1mm oversize ventilkit, usp lavtrykspumpe og en bearbejdet top fra agergaard. På det tidspunkt gik ejeren også over til en garret 2871 turbo for at se om det kunne give en mere harmonisk og velkørt bil.
Bilen kørte med det setup i et års tid, og så valgte ejeren at gå væk fra det større kit og ”ned” til en lo380 turbo fra loba da han gerne ville have noget mere bundtræk som bilen med awd rigtigt kan udnytte. Det var et valg som ejeren var rigtig godt tilfreds med. Lidt mere power end med en ko4 og godt træk nedefra. Han kørte med det setup i 2-3 måneder, og så var det efter 4 år med bilen på tide at han ville prøve noget nyt og under en snak blev jeg spurgt om jeg kendte nogen der var interesseret og efter at have tænkt lidt over det var det da lige en bil for mig… tidligere ejer har skiftet sin s3 ud med en bmw 1m, og efter han har set arbejdet på hans tidligere bil bliver den også afleveret ude hos martin jensen så den kan blive opgraderet lidt…
tidligere ejer gik op i kvalitet, og bilen var lavet med alle de rigtige stumper. Han har brugt et fast værksted der har lavet alt arbejde på bilen for ham, og han har brugt rigtig mange penge på opgradering af bilen og troede også at han afleverede en bil der var i super stand og han var glad for at aflevere den til en der ville sætte pris på den og passe på den som han selv havde gjort. Der var supersprint udstødning på. Apr intercooler og højtrykspumpe. Evoms indsugning. Ferrea ventiler. Integrated engineering plejlstænger og mahle stempler (mener jeg det var) og lige før jeg fik den fik han lavet oliepumpe på bilen da den var begyndt at larme lidt en dag. Generelt følte jeg at bilen var passet og plejet og det værksted der havde skruet på den havde et rimeligt rygte så jeg købte bilen.
Min plan var at tage loba turboen af og sætte et apr kit på da bilen ellers var bygget og klar til det….
Set i bagklogskabens lys skulle jeg nok have brugt lidt tid på at gennemgå bilen før jeg købte den, men vi lærer desværre lektionerne på den hårde måde engang imellem.
Lidt billeder fra da jeg fik den, og fik sat sommerdæk på
uden at have gjort noget som helst ved bilen røg den en tur på rullefeltet for at se hvad den havde af effekt
den gemte også en fejlkode på benzinsystemet som tydede på en sensor eller et benzinfilter der skulle skiftes så der var lidt fejlsøgning på det da man godt kan se på kurven at den ikke er helt stabil ude i toppen når den rigtigt skal levere.
Fik også lige renset og gjort motorrummet lidt pænere
vi kom dog ikke så langt med at rette fejlen på benzinsystemet, da bilen en dag valgte at gå ud en fredag formiddag mens jeg kørte og ville ikke starte igen. Den blev så trukket ud på værkstedet til martin jensen som så fik lov at gå i gang om eftermiddagen. Der blev testet med et nyt batteri som ikke gjorde nogen forskel da den ellers var helt død for strøm med det gamle. Martin fik så taget bilen under første eftersyn, og der var lidt forskellige fejl. Spændebånd der ikke var spændt ordentligt, dump ventil der var monteret forkert og stelforbindelser som manglede.
da martin fik lavet stel, ville bilen så godt starte igen så lørdag eftermiddag var jeg ude og hente den. Jeg nåede dog kun at køre 5-6 km så var den død igen… martin fik spist noget aftensmad og så kom han forbi igen, og det lykkedes at få startet bilen igen ved at banke lidt på benzinfilteret så bilen røg ud på værkstedet og så måtte vi se på den igen. Det viste sig så at den usp pumpe der var monteret var monteret forkert, så den blev afmonteret og bilen fik kun lov at køre på original pumpe (burde være fin til den effekt loba turboen kunne levere alligevel) og så startede og kørte bilen som den skulle. Standard lavtrykspumpen blev dog senere skiftet ud med en rs3 pumpe da der var boret huller i den originale så den var utæt og lækkede benzin.
Dog var dette ikke lige med i planen. Dette var første gang martin fik kigget på bilen, og det tydede lidt på at bilen ikke var helt så fejlfri som vi først havde troet (martin havde været med på råd før køb)
men bilen kunne da køre og der blev da nydt lidt snevejr
der blev også skiftet indsugning da den evoms ikke lige er mig
og da det blev sommer fik den lidt nye sommerhjul på
men der var lidt skår i glæden. Det var nu tydeligt at der var lidt fejl på bilen og vi anede ikke hvad den ellers gemte på. Gearkassen havde tydeligt været åbnet og den lækkede lidt olie. Tidligere ejer kunne ikke give nogen forklaring på hvorfor da der ikke var lavet gearkasse men en flydende pakning udover den originale og manglende bolte fortalte noget andet. Ved et olieskift var der lidt duft af benzin i olien, så det skulle også afklares. Plus at tandremmen var begyndt at hyle lidt fra medløberhjulet så det skulle også tjekkes efter. På det tidspunkt fik bilen stort set lov at stå stille og vente på at der blev rullet en r32 turbo ud af værkstedet og der blev tid til min s3.
Dagen før jeg skulle giftes skulle jeg klare nogen ærinder og hente og bringe nogen forskellige ting så jeg tog audi’en der stod tom med et fint bagagerum og det var en lille kort tur. Det var dumt… den endte dagen på fejeblad og røg ud til martin og stod
det var så første indlæg og ”lidt” baggrundshistorie om bilen som lige pludselig blev en længere smøre. Jeg får samlet flere billeder sammen af processen med at skille bilen og gennemgå den helt og få lavet en ”to do liste” på den anden side af nytår.
Lige nu står den helt adskilt og venter på stumper. Tråden skal nok blive opdateret løbende med fremskridt :d