Indstigningssiden på bilen trængte til at blive frisket op, så tænkte at jeg ville lave en lille guide i samme omgang.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fik nyt skum hjem og købte et læder rep. sæt til indstigning. Jeg gav 875 kr. inkl. moms for skummet og 37 Euro for leder rep. sættet (http://www.autolederfarbe.de/product_in ... ucts_id=24)

Pil dækslet af til ledninger og kør derefter sædet helt frem, skru de 2 torxskruer som sidder holder sæderamme fast i bilen. Kør derefter sædet helt tilbage og skru de sidste 2 skruer op og hiv sædet ud af bilen. Jeg hev det ud af bagdøren. Trænger til en støvsugning.....

Grundet det er mega koldt uden for tog jeg sædet med ind i varmen.

Close up´s af det slidte læder og den "klemte" sidestøtte.

Vend sædet på siden og fjern selelåsen. Klik ledningen af, fjern stripsen og fjern clipsen og skru torxskruen ud. Herefter kan man tage selelåsen af.

Herefter skal dækslet fjernes. Pres stiften ind med noget tyndt og tag låseclipsen ud, fjern derefter dækslet. Jeg brugte en tynd torx til at presse stiften ud.

Vend sædet om på den anden side og klik clipsen fra, pres stiften ind og tag låseclipsen af, skru torxskruen ud og clips stikket af.

Hiv op i højde justeringsarmen og pres på låsetappen, hiv herefter armen af og fjern låseclipsen på metal armen.

Nu skal det "sjove" igang. Tag clipsene fra i begge sidder af sædet.

Clips den lange clips fra i bunden.

Clips de 2 clips fra ved ryggen og fjern skummet.

Clips de 2 clips som sidder inde i ryggen fra.

Længere oppe sidder der 2 clips mere som også tages af. Fjern plastik afdækningen.

Inden du begynder at hive op i læderet husk at tage ledningen til sædevarmen af.

Nu begynder det rigtigt sjove

Næsten færdig

Som det ses på skummet var det klemt i smadder.

Hiv læderet ud over plastik afdækningen til nakkestøtten.

Vores hund skulle lige se hvad der skete

Billeder af den nye og gamle skum.

Så skal det nye skum monteres.

Pres læderet ned omkring plastik afdækningerne.

Læderet skal nu på plads igen, da jeg ikke havde en tang til nye ringe, brugte jeg strips istedet. Der skal strips i alle hullerne hvor metal ringene sad.

Herefter skal sædet samles i modsat rækkefølge som det blev skilt af i. Fik ikke taget nogle billeder af det.
Skift af skum færdig

Så skal læderet reppes.
Brugte denne fremgangs måde.
1: Rens læderet med børste og sæben. Tør af med en klud.
2: Affedt læderet med rensebenzin. Brug en klud.
3: Gør overfladen rug med den svampe som minder om sandpapir. Overfladen skal være lidt mat.
4: Tør af med rensebenzin igen.
5: Smør farve med svampen på den rug overflade og lidt udover så den blænder sammen.
6: Tør med en føntørrer eller varmepistol.
7: Gentag trin 5 & 6.
8: Smør et lag læder forsegling på med en klud.
9: Smør læder protector på til sidst.
10: Færdig.
Billeder af det slidte læder.

Rep. sættet.

Rengør læderet. Man skal bruge skummet, så lavede en lille skål varmt vand og piskede skum frem.

Afrens med Rensebenzin.

Skrub læderet rug.

På med farve og derefter tør med føntørre/varme pistol x 2

Smør forsegler samt protecter på.

Færdig resultat.