Ombygning fjernlysstilk til "returning"
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Som et lille spin-off fra FLA-projektet på min Octavia II FL (2010), modificerede jeg min fjernlysstilk til at være den type man kender nutildags - dvs. hvor stilken har tastefunktion.
Det betyder at den ikke bliver siddende fremme når man tænder fjernlyset, men altid svipper tilbage til udgangspositionen.
Altså på samme måde som en knap på et tastatur.
I det følgende vil jeg kalde den type der bliver siddende fremme for "non-returning" og den der svipper tilbage for "returning".
Jeg aner ikke hvad det kaldes på dansk...
Der findes basalt set to versioner af ratelektronik til Golf VI, Octavia II FL, Superb II:
1K0 familien - anvendt >>30.05.2010
5K0 familien - anvendt 31.05.2010>>
1K0 familien er kendetegnet ved at stilkarmene på hver side af ratsøjlen er to adskilte enheder. Fjernlysstilk er non-returning.
5K0 familien er en samlet "blok" hvor stilkene er bygget sammen i et stort modul. Fjernlysstilk er returning.
Man kan ikke bare skifte en enkelt 1K0 komponent ud med en tilsvarende 5K0. Hele opbygningen omkring stilke, ratelektronik, slæbering, ratvinkelsensor, ratlås og stikforbindelser er vidt forskellig. Det vil være et lille projekt i sig selv at opgradere sin 1K0 ratelektronik til 5K0.
*** Denne artikel handler altså om at bygge en 1K0 fjernlysstilk om til returning - uden at bygge hele sin ratelektronik om til 5K0 ***
Mekanik
Fjernlysstilkens mekaniske bevægelsesmuligheder bestemmes af et lille stykke plastic på ca 2x2cm som sidder inde i stilkhuset.
Enden af stilken har en fjederpåvirket spids som kører nede i nogle "spor" i dette plasticstykke.
Hvorvidt stilken er returning eller non-returning afgøres af, om der er en kant mellem de to spor for hh.vis fjernlysposition og 0-position.
Denne kant holder fast i spidsen på stilken og får den til at blive fremme ved en non-returning stilk. Der kræves derfor en let kraft for at føre stilken over denne kant, tilbage til 0-positionen.
Returning stilkens tilsvarende plasticstykke har derimod ikke denne kant, og vil derfor, så snart man slipper den, omgående svippe tilbage til 0-positionen.
Ombygning
Der findes to muligheder for at bygge stilken om:
1. Tilpasse det eksisterende plasticstykke ved at slibe den omtalte kant væk med f.eks. en Dremel.
2. Købe en 5K0 donorstilk af den rigtige type og flytte plasticstykket fra denne over i sit eget stilkhus.
Jeg forsøgte mig først med [1] - tilpasning af det eksisterende stykke.
Efter lang tids omhyggelig slibe - samle - teste hvordan stilk bevægede sig - skille ad igen - slibe lidt mere - samle - teste .... etc. etc. etc, blev det ..... 98% godt.
Det fungerede sådan set fint, dvs. stilken svippede tilbage og alt virkede.
Meeen.. hvis man stiller en lille smule krav til sin tilværelse, så vil man ikke være tilfreds!
Man vil mærke at den ikke bevæger sig som noget der er factory made.
Det man selv kan lave, bliver aldrig lige så godt som noget der kommer ud af en støbeform.
Så det endte i stedet med [2] - donorstilk.
Afgrænsning
For at skaffe adgang til stilkmodulet, skal airbag, rat, ratelektronik og slæbering afmonteres (i den rækkefølge).
Evt. også ratvinkelsensor hvis bilen er fra før uge 22.2009.
Afmontering af disse dele er IKKE beskrevet i denne guide.
1. Man skal have hele stilkmodulet afmonteret. Det holdes fast af to clips. Her ses hvor de sidder og hvordan de udløses.
2. Den ene af de to clips er drilsk, da den er skjult. Her er vist hvordan den ser ud, når man har fået det skilt ad. Så har man en idé om hvad det er man skal ramme. Når clipsene er udløst, trækkes hele stilkhuset fremad.
3. Ved adskillelse af stilkhuset, starter man bagfra med at skrue den lille printplade af. Derefter piller man de to "slæder" op, som er markeret med røde pile. De skal ind fra bagsiden som det sidste når man samler igen. Tag en note om hvordan de vender eller referér til billedet her. De er i indgreb med armens mekanik inde i stilkhuset og skaber kontakten mellem printbanerne nede på printpladen, når armen bevæges.
4. Derefter vender man huset om og skiller det ad fra forsiden. Den grå metalbøjle skal, når man samler stilken igen, ligge inde i en slags lille "skuffe" som sidder lige under enden af stilken. Enden af stilken er den runde "pløk" med kanter, der peger skråt op til højre. Alt det hvide snask er fedt...
5. Sådan ser plasticstykket ud. Her er stilkhuset lagt ned, dvs. drejet 90 gr. mod uret for at få et bedre billede.
6. Den dims det hele handler om, kan frigøres med en meget lille flad skruetrækker og listes op af sit leje.
7. Når man køber 5K0 donorstilk, må man ikke vælge den type der hedder 5K0 953 502. Den er lavet af en producent der hedder Valeo og er ikke kompatibel med 1K0 stilkhusene. Princippet er akkurat det samme, men dimensionerne på plasticstykket er anderledes.
8. Man skal finde en stilk der hedder 5K0 953 513 (fremstillet af Kostal). Her passer plasticstykket perfekt 1:1 ned i 1K0 stilken. Find den billigst mulige på eBay. Index er totalt ligegyldigt (man skal jo kun bruge det lille stykke plastic). Find en uden fartpilot - de koster næsten ingen penge. Jeg fandt en index K til EUR 16 (+forsendelse 14 EUR). Alt i alt 30 EUR og så har man den perfekte løsning.
9. Afslutningsvis skal man lige kode [09] - BCM til at anerkende den nye returning stilk. Sæt flueben i byte 29, bit 6.
Voila!
Det betyder at den ikke bliver siddende fremme når man tænder fjernlyset, men altid svipper tilbage til udgangspositionen.
Altså på samme måde som en knap på et tastatur.
I det følgende vil jeg kalde den type der bliver siddende fremme for "non-returning" og den der svipper tilbage for "returning".
Jeg aner ikke hvad det kaldes på dansk...
Der findes basalt set to versioner af ratelektronik til Golf VI, Octavia II FL, Superb II:
1K0 familien - anvendt >>30.05.2010
5K0 familien - anvendt 31.05.2010>>
1K0 familien er kendetegnet ved at stilkarmene på hver side af ratsøjlen er to adskilte enheder. Fjernlysstilk er non-returning.
5K0 familien er en samlet "blok" hvor stilkene er bygget sammen i et stort modul. Fjernlysstilk er returning.
Man kan ikke bare skifte en enkelt 1K0 komponent ud med en tilsvarende 5K0. Hele opbygningen omkring stilke, ratelektronik, slæbering, ratvinkelsensor, ratlås og stikforbindelser er vidt forskellig. Det vil være et lille projekt i sig selv at opgradere sin 1K0 ratelektronik til 5K0.
*** Denne artikel handler altså om at bygge en 1K0 fjernlysstilk om til returning - uden at bygge hele sin ratelektronik om til 5K0 ***
Mekanik
Fjernlysstilkens mekaniske bevægelsesmuligheder bestemmes af et lille stykke plastic på ca 2x2cm som sidder inde i stilkhuset.
Enden af stilken har en fjederpåvirket spids som kører nede i nogle "spor" i dette plasticstykke.
Hvorvidt stilken er returning eller non-returning afgøres af, om der er en kant mellem de to spor for hh.vis fjernlysposition og 0-position.
Denne kant holder fast i spidsen på stilken og får den til at blive fremme ved en non-returning stilk. Der kræves derfor en let kraft for at føre stilken over denne kant, tilbage til 0-positionen.
Returning stilkens tilsvarende plasticstykke har derimod ikke denne kant, og vil derfor, så snart man slipper den, omgående svippe tilbage til 0-positionen.
Ombygning
Der findes to muligheder for at bygge stilken om:
1. Tilpasse det eksisterende plasticstykke ved at slibe den omtalte kant væk med f.eks. en Dremel.
2. Købe en 5K0 donorstilk af den rigtige type og flytte plasticstykket fra denne over i sit eget stilkhus.
Jeg forsøgte mig først med [1] - tilpasning af det eksisterende stykke.
Efter lang tids omhyggelig slibe - samle - teste hvordan stilk bevægede sig - skille ad igen - slibe lidt mere - samle - teste .... etc. etc. etc, blev det ..... 98% godt.
Det fungerede sådan set fint, dvs. stilken svippede tilbage og alt virkede.
Meeen.. hvis man stiller en lille smule krav til sin tilværelse, så vil man ikke være tilfreds!
Man vil mærke at den ikke bevæger sig som noget der er factory made.
Det man selv kan lave, bliver aldrig lige så godt som noget der kommer ud af en støbeform.
Så det endte i stedet med [2] - donorstilk.
Afgrænsning
For at skaffe adgang til stilkmodulet, skal airbag, rat, ratelektronik og slæbering afmonteres (i den rækkefølge).
Evt. også ratvinkelsensor hvis bilen er fra før uge 22.2009.
Afmontering af disse dele er IKKE beskrevet i denne guide.
1. Man skal have hele stilkmodulet afmonteret. Det holdes fast af to clips. Her ses hvor de sidder og hvordan de udløses.
2. Den ene af de to clips er drilsk, da den er skjult. Her er vist hvordan den ser ud, når man har fået det skilt ad. Så har man en idé om hvad det er man skal ramme. Når clipsene er udløst, trækkes hele stilkhuset fremad.
3. Ved adskillelse af stilkhuset, starter man bagfra med at skrue den lille printplade af. Derefter piller man de to "slæder" op, som er markeret med røde pile. De skal ind fra bagsiden som det sidste når man samler igen. Tag en note om hvordan de vender eller referér til billedet her. De er i indgreb med armens mekanik inde i stilkhuset og skaber kontakten mellem printbanerne nede på printpladen, når armen bevæges.
4. Derefter vender man huset om og skiller det ad fra forsiden. Den grå metalbøjle skal, når man samler stilken igen, ligge inde i en slags lille "skuffe" som sidder lige under enden af stilken. Enden af stilken er den runde "pløk" med kanter, der peger skråt op til højre. Alt det hvide snask er fedt...
5. Sådan ser plasticstykket ud. Her er stilkhuset lagt ned, dvs. drejet 90 gr. mod uret for at få et bedre billede.
6. Den dims det hele handler om, kan frigøres med en meget lille flad skruetrækker og listes op af sit leje.
7. Når man køber 5K0 donorstilk, må man ikke vælge den type der hedder 5K0 953 502. Den er lavet af en producent der hedder Valeo og er ikke kompatibel med 1K0 stilkhusene. Princippet er akkurat det samme, men dimensionerne på plasticstykket er anderledes.
8. Man skal finde en stilk der hedder 5K0 953 513 (fremstillet af Kostal). Her passer plasticstykket perfekt 1:1 ned i 1K0 stilken. Find den billigst mulige på eBay. Index er totalt ligegyldigt (man skal jo kun bruge det lille stykke plastic). Find en uden fartpilot - de koster næsten ingen penge. Jeg fandt en index K til EUR 16 (+forsendelse 14 EUR). Alt i alt 30 EUR og så har man den perfekte løsning.
9. Afslutningsvis skal man lige kode [09] - BCM til at anerkende den nye returning stilk. Sæt flueben i byte 29, bit 6.
Voila!
Senest rettet af HansH 7. okt 2015, 12:55, rettet i alt 27 gange.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Jeg har vist en ny 5K0 stilk på lager, hvis du mangler flere stumper
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Tak for budet KasperGaSelle skrev:Jeg har vist en ny 5K0 stilk på lager, hvis du mangler flere stumper
Jeg har som det fremgår fået ombygget min, men budet står hermed til andre interesserede.
Blot den hedder 513 til sidst, så kan den bruges.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Den er fra en Octavia årg. 2011.
- Vedhæftede filer
-
- image.jpg (110.68 KiB) Vist 4790 gange
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Men 502 dur ikke til ombygning af en 1K0'er... ?GaSelle skrev:Den er fra en Octavia årg. 2011.
Som beskrevet.
Senest rettet af HansH 16. mar 2015, 22:33, rettet i alt 1 gang.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5469
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
En lille sidenote... 1K0 har G85 ratvinkelsensor indbygget. Det har 5K0 ikke. Derfor skal man - hvis man overhovedet prøver at bygge om - finde ud af om ens servostyring har G85 sensoren indbygget.
Det har nogle ZF Gen3 servo'er. Andre har ikke. Den kan aktiveres via [10-Tilpasnings]-kanaler hvis den understøtter det. Det er fint nok at man inde i Ratelektronikken kan kode til den at det er i servo'en at G85 sensoren findes - det hjælper bare ikke meget hvis funktionen ikke er tilstede.
Det har nogle ZF Gen3 servo'er. Andre har ikke. Den kan aktiveres via [10-Tilpasnings]-kanaler hvis den understøtter det. Det er fint nok at man inde i Ratelektronikken kan kode til den at det er i servo'en at G85 sensoren findes - det hjælper bare ikke meget hvis funktionen ikke er tilstede.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Claus - her snakker du om komplet ombygning fra 1K0 elektronik til 5K0.diskoboy skrev:En lille sidenote... 1K0 har G85 ratvinkelsensor indbygget. Det har 5K0 ikke. Derfor skal man - hvis man overhovedet prøver at bygge om - finde ud af om ens servostyring har G85 sensoren indbygget.
Artiklen her handler om hvordan man modificerer sin 1K0 stilk - uden at bygge om til 5K0.
Bare lige så vi ikke forvirrer nogen.
Forskellen mellem 1K0 of 5K0 elektronik - herunder G85 - er også omtalt i artiklen.
Men fint lige at få suppleret med nyttig info
Senest rettet af HansH 19. mar 2015, 12:09, rettet i alt 1 gang.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Tak for både link til rette donor stilk og guide. Damn der ankommer mange stumper de næste par dage
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5469
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Ja, jeg snakker komplet ombygning. Jeg var ikke så kreativ som dig, så jeg skiftede hele "skidtet" for så at konstatere at G85 sensoren desværre ikke var indbygget i min servo, så nu jeg har en pludselig en "donor"-arm liggende som jeg skal have lavet om ... det var kun 16 ledninger der skulle byttes rundt for at konstatere at det ikke virkedeHansH skrev:Claus - her snakker du om komplet ombygning fra 1K0 elektronik til 5K0.diskoboy skrev:En lille sidenote... 1K0 har G85 ratvinkelsensor indbygget. Det har 5K0 ikke. Derfor skal man - hvis man overhovedet prøver at bygge om - finde ud af om ens servostyring har G85 sensoren indbygget.
Artiklen her handler om hvordan man modificerer sin 1K0 stilk - uden at bygge om til 5K0.
Bare lige så vi ikke forvirrer nogen.
Forskellen mellem 1K0 of 5K0 elektronik - herunder G85 - er også beskrevet i artiklen.
Men fint lige at få suppleret med nyttig info
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Hvilke fordele har 5K0 ratelektronik over 1K0 ?diskoboy skrev: Ja, jeg snakker komplet ombygning. Jeg var ikke så kreativ som dig, så jeg skiftede hele "skidtet" for så at konstatere at G85 sensoren desværre ikke var indbygget i min servo, så nu jeg har en pludselig en "donor"-arm liggende som jeg skal have lavet om ... det var kun 16 ledninger der skulle byttes rundt for at konstatere at det ikke virkede
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5469
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
At armen går tilbage Derudover kan man kode en del mere, men jeg kan ikke huske hvad. Det er lang kodning hvor 1K0 er "kort kodning".HansH skrev:Hvilke fordele har 5K0 ratelektronik over 1K0 ?diskoboy skrev: Ja, jeg snakker komplet ombygning. Jeg var ikke så kreativ som dig, så jeg skiftede hele "skidtet" for så at konstatere at G85 sensoren desværre ikke var indbygget i min servo, så nu jeg har en pludselig en "donor"-arm liggende som jeg skal have lavet om ... det var kun 16 ledninger der skulle byttes rundt for at konstatere at det ikke virkede
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Godt ord igen. Du burde lave en guide på det her FLA projekt, til guide sektionen herinde.HansH skrev:Men 502 dur ikke til ombygning af en 1K0'er... ?GaSelle skrev:Den er fra en Octavia årg. 2011.
Som beskrevet.
- theone
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2895
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 23:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 4 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
5k0 understøtter de nye Scirocco 2015 rat med lys i multiknapperne.
12 Beetle Design 1.6 TDI Kokain hvid. RNS-315 DAB, BT. Snart med meget mere...
11 Touran 1.4 TSI Magisk sort. RNS-510, BT, R-Line rat, Chrome Rails, Highline lister, Tågelygter
11 Touran 1.4 TSI Magisk sort. RNS-510, BT, R-Line rat, Chrome Rails, Highline lister, Tågelygter
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 191
- Tilmeldt: 15. maj 2010, 23:33
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Hej.
Super guide du har lavet
Nogle der ved om det kan laves på en golf 5 fra 2006?
Super guide du har lavet
Nogle der ved om det kan laves på en golf 5 fra 2006?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
TakQFeX skrev:Hej.
Super guide du har lavet
Nogle der ved om det kan laves på en golf 5 fra 2006?
Nej - det kan desværre ikke laves på din Golf 5.
Det kræver BCM som først kom med Golf 6.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 191
- Tilmeldt: 15. maj 2010, 23:33
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Øv.HansH skrev:TakQFeX skrev:Hej.
Super guide du har lavet
Nogle der ved om det kan laves på en golf 5 fra 2006?
Nej - det kan desværre ikke laves på din Golf 5.
Det kræver BCM som først kom med Golf 6.
Men tak for svaret
-
- Medlem
- Indlæg: 1084
- Tilmeldt: 7. feb 2014, 16:11
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Dronninglund
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 8 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Kan man lave det i en Passat 3c ??
Passat 3c b6 R-Line 2.0 TDI cbbb
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ombygning fjernlysstilk til "returning"
Det kan du ikke. Det er samme problematik som med en Golf 5.Jesperrm skrev:Kan man lave det i en Passat 3c ??
BCM kom først med Passat B7.
Så det kan desværre ikke laves i en B6'er.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813