Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 3. mar 2020, 21:12

En lille billeddokumentation på opgaven med at skifte koblinger på vores Octavia 1.4TSI med DQ200.
Mekaniker på opgaven var norn :)

Bilen er 10 år gammel og har kørt 162.000km.
De sidste ca 1-1½ år er der ganske langsomt kommet en tendens til at den glider lidt i koblingen, når den er kold, og i særdeleshed når det er fugtigt i vejret. Så snart den er kørt varm, er der ingen problemer.
Jeg tilskriver dette almindelig slidtage. Bilen kører mest landevej og bykørsel, og har således sat i gang og skiftet gear rigtig mange gange.
Da vi samtidig har besluttet at vi gerne vil beholde den et par år endnu, giver det mening at ofre lidt på den.

Tråden her er således blot for almindelig nysgerrighed mht processen for sådan et koblingsskift på en DQ200.
(Tænker det er en manøvre flere aut. værksteder nok har god rutine i.. :D )

Koblingskittet der blev monteret hedder 0AM 198 142 L


1. Hjulene skal af, og ud med trækakslerne.

IMAG2720.jpg
IMAG2720.jpg (162.38 KiB) Vist 6278 gange

2. Tværarmen i venstre side skal af, for at kunne få gearkassen nedenud.

IMAG2723.jpg
IMAG2723.jpg (142.04 KiB) Vist 6278 gange

3. Motoren hænges op i kæde i den ene side, og der er også et kædetræk til at løfte gearkassen fri, og sænke den ned på gulvet.

IMAG2724.jpg
IMAG2724.jpg (166.31 KiB) Vist 6278 gange
IMAG2725.jpg
IMAG2725.jpg (161.54 KiB) Vist 6278 gange

4. Vupti! Så er kalorius fri og sænket ned på gulvet. Den vejer godt og vel 70 kg.

IMAG2727.jpg
IMAG2727.jpg (209.07 KiB) Vist 6278 gange

5. Nærbillede af koblingerne, som er en sammenbygget enhed. Man kan ikke skifte kun én kobling.

IMAG2732.jpg
IMAG2732.jpg (196.82 KiB) Vist 6278 gange

6. Man køber et værktøjssæt specielt beregnet til arbejde med koblinger på DQ200. Det indeholder bl.a. aftrækker.

IMAG2733.jpg
IMAG2733.jpg (193.54 KiB) Vist 6278 gange

7. Koblingerne er rykket ud. Lidt forklaring til de enkelte dele:
Blå pil = Drivaksel 1 (den "inderste"), som hænger sammen med kobling K1. Det er gearene 1,3,5,7
Rød pil = Drivsaksel 2 (den "yderste"), som hænger sammen med kobling K2. Det er gearene R,2,4,6
Grøn+gul pil = de "fingre" der trykker på de to koblinger

IMAG2735_marked.jpg
IMAG2735_marked.jpg (190.64 KiB) Vist 6278 gange

8. Her er "fingrene" pillet ud, og man kan se de hydrauliske aktuatorer, som drives af mechatronic'en, og som aktiverer koblingerne.

IMAG2736_marked.jpg
IMAG2736_marked.jpg (181.94 KiB) Vist 6278 gange

9. De to "fingre" ses her på bordet sammen med koblingsenheden.

IMAG2737.jpg
IMAG2737.jpg (219.92 KiB) Vist 6278 gange

10.
Indtil nu har det været rent mekanikerarbejde... men her går der lidt finmekanik og matematik i det.
For at koblingerne fungerer ordentligt, er det afgørende at afstanden fra "fingrene" til koblingerne er helt nøjagtig.
Dette reguleres med afstandsskiver.
Da der kan være slidtage og små tolerancer i materiellet, tager man nogle mål, som til sidst afgør hvor store afstandsskiver man skal bruge lige præcis til denne bils gearkasse. Det er altså ikke noget man kan bestille på forhånd. Det ved man først når man har fået det hele ud, og har målt.
Afstandsskiverne springer med 0,2mm.
Man skal måle afstanden fra enden af drivakslen og ned på det sorte stykke værktøj der er sat ind over som en "krave".
Det sorte stykke er en del af værktøjssættet til DQ200.
Man måler to punkter diametralt overfor hinanden på det sorte stykke, og så tager man gennemsnittet. På den måde bliver det præcist.
Det hele foregår med digitalt skydelære, der måler mm med to decimaler.

IMAG2738_marked.jpg
IMAG2738_marked.jpg (186.05 KiB) Vist 6278 gange

11.
Alle tallene sættes ind i nogle formler der er beskrevet ganske fint i Elsawin.
I de formler indgår også et tal der er præget på den nye kobling man har fået hjem. Det tal er forskellig fra kobling til kobling, så igen skal man også have den i hånden, for endegyldigt at kunne regne sig frem til hvilke afstandsskiver man skal bruge.
Hele proceduren gennemgås separat for hver kobling, K1 og K2.
Vi endte med at skulle bruge en skive på 1,80mm og en på 2,0mm. Disse blev bestilt hos AZF i Flensburg kl 15.00 fredag eftermiddag, og afhentet 2 timer senere. Tilfældigvis havde de dem hjemme som vi skulle bruge. Ellers havde de haft dem hjemme lørdag morgen kl. 8. Fin service.

Afstandsmåling.jpg
Afstandsmåling.jpg (127.09 KiB) Vist 6278 gange

12. I værktøjssættet indgår også redskaber til at trykke de nye koblinger på drivakslerne.

IMAG2743.jpg
IMAG2743.jpg (197.27 KiB) Vist 6278 gange

13. DMF blev tjekket. Det havde det fint, så det fik lov til at køre videre.

IMAG2740.jpg
IMAG2740.jpg (135.66 KiB) Vist 6278 gange

14. Så er der fine nye koblinger på.

IMAG2744.jpg
IMAG2744.jpg (216.16 KiB) Vist 6278 gange

15. ... og det hele er stort set samlet igen.


IMAG2745.jpg
IMAG2745.jpg (215.23 KiB) Vist 6278 gange

Tidsplan
Det tog ca 2 timer at afmontere det hele og få taget mål, beregnet afstandsskiver og bestilt disse hos AZF.
Det var fredag eftermiddag og vi havde ikke regnet med at AZF havde de skiver vi skulle bruge, så 2. del var planlagt til lørdag formiddag.
Imidlertid havde AZF de rigtige skiver .... men vi gad ikke mere. Der var jo også X-Faktor som Michael gerne ville se ;)
Lørdag tog det små 3 timer at få det hele samlet igen.

Lille anekdote:
Gearkassen vejer som sagt lidt over 70kg.
Om fredagen tog Michael den selv nede på gulvet og løftede den op på bordet. Han sagde ikke noget.
Da den skulle ned igen lørdag, bad han mig tage ved i den ene side.
Da vi løftede den .... OKAY! Den var alligevel liiige lidt tung synes jeg nok! (men jeg er jo også kontormand)
Mig: "Øhh, Michael... var det den du lige selv satte op på bordet i går ?!??"
Michael: "Ja....... men æhh, e bor sku heller' it ha vat højer !!" (på synnejysk lingo) :D

Første tur i bilen
Gearkassen skal grundindstilles efter koblingsskift, så mechatronic'en kan adaptere sig til de nye koblinger.
Problemet er bare, at for at kunne udføre en grundindstilling, skal temperaturen i gearkasseolien være >30 grader.
Men... bilen er jo kold .... og kan kun blive varm ved at komme ud og køre :?
En klassisk gordisk knude.

Der er ikke andet at gøre end ud og køre (u-grundindstillet), til den er varm nok, og så må man lave grundindstilling når temp er kommet op.
Man kan med VCDS følge med i en måleblok hvor varm olien er i gearkassen.
Vi kørte rundt i ca 20 min inden olien var kommet op på 35 grader, og så kunne vi grundindstille.

Mens gearkassen ikke var grundindstillet, var det tydeligt at koblingerne bed tidligere end elektronikken regnede med.
Så det var nogle ret hårde gearskift, og igangsætning med ryk osv. Men den kunne da køre.
Michael fortalte, at han havde skiftet på en 1,6 TDI'er, hvor den ved første start simpelt hen stallede bilen i bakgear. Den smed koblingen så hårdt, at bilen gik ud. Det burde jo ikke kunne lade sig gøre med en DSG gearkasse... men det kan det altså, i lige præcis den situation :)

Grundindstillingen var som at drysse tryllestøv ud over bilen.. Derefter var den som forvandlet.
Super smooth igangsætning og skift, som da den var ny.
Ved koldstart om morgenen er der intet spor af glidning mere.

Alt i alt en vellykket operation :)
These users thanked the author HansH for the post (total 19):
carstenhjorthi-sallannissenLau16Chr-HjTommyThe Micktrix / DknornclaussorPer Doessing and 9 more users
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af KVL » 3. mar 2020, 21:19

Tak Hans, spændende læsning, og godt arbejde!

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Flamiq » 3. mar 2020, 21:26

Fin historie og godt illustreret 8-)
Håber de (koblingerne) får et godt liv ;)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Tommy » 3. mar 2020, 21:41

Godt indlæg 👍
Hvad koster det i dele ?
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Jonas Kristiansen
Medlem
Indlæg: 1112
Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Jonas Kristiansen » 3. mar 2020, 21:49

Super indlæg!

Kunne også godt tænke mig at høre prisen. Så har man den da i hovedet hvis husstandens DSG7 skulle have samme tur :)
2021 Model 3
2020 e-Up!

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 3. mar 2020, 21:57

Jeg kender ærligt talt ikke prisen på reparationssættet.
Michael giver mig en samlet pris på hele opgaven, og så bestiller han selv det nødvendige hos AZF.
Jeg vil helst bevare diskretionen i den sammenhæng, så mit forslag er at spørge ham i en PB.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Syndicate » 3. mar 2020, 22:13

Tak for et super godt beskrevet koblingsskift.

Man føler at ens bil, er i meget trygge hænder hos Michael :)
These users thanked the author Syndicate for the post:
HansH
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Flamiq » 3. mar 2020, 22:14

HansH skrev:
3. mar 2020, 21:57
Jeg kender ærligt talt ikke prisen på reparationssættet.
Michael giver mig en samlet pris på hele opgaven, og så bestiller han selv det nødvendige hos AZF.
Jeg vil helst bevare diskretionen i den sammenhæng, så mit forslag er at spørge ham i en PB.
Ved du, hvad reparationen ville have kostet ved Skoda :?
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 3. mar 2020, 22:18

Engolf_R skrev:
3. mar 2020, 22:14
Ved du, hvad det ville have kostet ved Skoda :?
Næh.. Det har jeg slet ikke indhentet pris på.
Jeg stoler meget på norn, og ikke mindst hans erfaring med de her VAG biler.
Og sidst, men ikke mindst, så får jeg selv mulighed for selv at være med og lære noget. Det gør jeg jo ikke på et aut. værksted.
These users thanked the author HansH for the post:
Flamiq
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

allannissen
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 52 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af allannissen » 3. mar 2020, 22:18

Engolf_R skrev:
HansH skrev:
3. mar 2020, 21:57
Jeg kender ærligt talt ikke prisen på reparationssættet.
Michael giver mig en samlet pris på hele opgaven, og så bestiller han selv det nødvendige hos AZF.
Jeg vil helst bevare diskretionen i den sammenhæng, så mit forslag er at spørge ham i en PB.
Ved du, hvad reparationen ville have kostet ved Skoda :?
12000-ish


Sent from my iPad using Tapatalk
Octavia 1.4 TSI Hybrid DSG IV Plus Combi 2021 - Billede

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af CJ2110 » 3. mar 2020, 22:20

Her er priser fra autoriseret Audi værksted:
Vedhæftede filer
F6AA8990-F89F-4196-8A55-076D66866A54.jpeg
F6AA8990-F89F-4196-8A55-076D66866A54.jpeg (37.6 KiB) Vist 6199 gange
E4A3B5F2-6FA7-48B7-9504-62E8E34CF0BD.jpeg
E4A3B5F2-6FA7-48B7-9504-62E8E34CF0BD.jpeg (244.82 KiB) Vist 6199 gange
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af jan67 » 3. mar 2020, 22:27

HansH skrev:
3. mar 2020, 22:18
Engolf_R skrev:
3. mar 2020, 22:14
Ved du, hvad det ville have kostet ved Skoda :?
Næh.. Det har jeg slet ikke indhentet pris på.
Jeg stoler meget på norn, og ikke mindst hans erfaring med de her VAG biler.
Og sidst, men ikke mindst, så får jeg selv mulighed for selv at være med og lære noget. Det gør jeg jo ikke på et aut. værksted.
Jeg fik et tilbud på skift på en superb 17000

Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af norn » 3. mar 2020, 23:07

jan67 skrev:
3. mar 2020, 22:27


Jeg fik et tilbud på skift på en superb 17000

Jan
Der er jeg slet ikke oppe
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Soner
Nyt medlem
Indlæg: 194
Tilmeldt: 1. feb 2016, 19:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 203 times
Been thanked: 22 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Soner » 3. mar 2020, 23:28

Godt arbejde håber det bedste for din bil :)

pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af pomfrit » 4. mar 2020, 06:20

Æh - på foto vender værktøjet omvendt ihft. instruktionen?

tool.png
tool.png (615.37 KiB) Vist 6146 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 4. mar 2020, 07:33

pomfrit skrev:
4. mar 2020, 06:20
Æh - på foto vender værktøjet omvendt ihft. instruktionen?
Godt set! :)

Det samme stykke værktøj anvendes på begge aksler.
Først som du ser på billedet på den ene aksel.
Derefter vender man værktøjet en halv omgang, og så passer det ind over den anden aksel.
These users thanked the author HansH for the post:
pomfrit
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af GaSelle » 4. mar 2020, 07:41

Rigtig god beskrivelse, og imponerende at han lige kan lave sådan et skift "hjemme i perlegruset" på 5 timer. Skoda brugte en hel arbejdsdag (med to mekanikere på opgaven!) de gange, jeg fik skiftet kobling.

magnussen
Nyt medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 13 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af magnussen » 4. mar 2020, 13:52

Fedt med beskrivelsen..... top karakter for denne guide.
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af KVL » 4. mar 2020, 14:52

GaSelle skrev:
4. mar 2020, 07:41
Rigtig god beskrivelse, og imponerende at han lige kan lave sådan et skift "hjemme i perlegruset" på 5 timer. Skoda brugte en hel arbejdsdag (med to mekanikere på opgaven!) de gange, jeg fik skiftet kobling.
For nogle mennesker tager det utrolig lang tid at stryge en skjorte... Får mekanikere overhovedet olie på fingrene mere... ?

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af norn » 4. mar 2020, 19:44

GaSelle skrev:
4. mar 2020, 07:41
Rigtig god beskrivelse, og imponerende at han lige kan lave sådan et skift "hjemme i perlegruset" på 5 timer. Skoda brugte en hel arbejdsdag (med to mekanikere på opgaven!) de gange, jeg fik skiftet kobling.
Vi var jo også to mekanikere på , mig og Hans
Hans siger godt nok at han er kontormus , men hænder vender den rigtige vej på ham
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af GaSelle » 4. mar 2020, 21:07

norn skrev:
4. mar 2020, 19:44
GaSelle skrev:
4. mar 2020, 07:41
Rigtig god beskrivelse, og imponerende at han lige kan lave sådan et skift "hjemme i perlegruset" på 5 timer. Skoda brugte en hel arbejdsdag (med to mekanikere på opgaven!) de gange, jeg fik skiftet kobling.
Vi var jo også to mekanikere på , mig og Hans
Hans siger godt nok at han er kontormus , men hænder vender den rigtige vej på ham
Nårh, det var glant :mrgreen:

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af GranTurismo » 4. mar 2020, 23:12

Virkelig spændende tråd! Super detaljeret beskrivelse af punkterne og velskrevet synnejysk lingo. Jeg kunne nærmest høre det for mig.

Selvom Michael har en størrelse, der nok har været rigtig dyr i rugbrød, så må man alligevel tage hatten af for sådan lige løfte en DSG-gearkasse op på bordet ene mand.

Hvis jeg mod forventning skulle få behov for at få skiftet koblinger, så er det rart at vide at norn har værktøjet til det.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 5. mar 2020, 09:17

Tusind tak for de positive og interesserede kommentarer.

Og mht effektiviteten;
Det gør i hvert fald indtryk på en amatør som jeg, hvor velbevandret man kan være i de her VAG-bilers mekanik.
F.eks. hjælper det jo ret godt, at det er paratviden hvor samtlige bolte og møtrikker sidder, hvilken rækkefølge de skal tages i, samt deres størrelse og tilgængelighed.
Michael kender dem udenad, så han skal ikke først prøve 2-3 toppe og forlængere osv (som jeg ville skulle) inden han har den rigtige.
Den rette kombination sidder på skruemaskinen i første forsøg.

Når det hele er skilt ad, så ligger samtlige bolte, møtrikker, skiver, beslag.. i én stor bunke på gulvet.. :shock:
Det er sådan noget der får de små nakkehår på et systematik-væsen som mig til at rejse sig !

Jeg ville nok placere det hele i lige rækker på A4 papir, hvor jeg havde skrevet hvor det kom fra, og hvilken rækkefølge de sad osv
Det ville ligne noget i retning af en Nordkoreansk militærparade.
Og det ville selvfølgelig tage mig 20 gange så lang tid.
Og selvfølgelig ganske unødvendigt, hvis man bare ved hvor hver enkelt stump skal hen igen... :)

Jeg kan godt komme lidt i tvivl ... men jeg tror nu ikke at den viden er noget man er født med i Blans..
Det har nok taget adskillige tromler Plum/Swarfega at bygge den op ;)
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
magnussenkGlerupGranTurismoMonneKim B OlesenSoner
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af larslyn » 10. mar 2020, 16:57

super beskrivelse af processen Hans, det med at dokumentere tænker jeg ofte når man roder med en af de lidt mere spændende opgaver, men det bliver bare ikke til noget i en travl hverdag....

Tak, og hatten af for Norn som roder rundt på gulvet med kassen

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af Peter N » 10. mar 2020, 20:30

Satme iorden indlæg😎👍🏼
Lækkert med illustrationer og “hånd i hånd” info.

Thumbs up👍🏼👍🏼👍🏼
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 24. okt 2020, 07:55

Bilen har nu kørt 174.000km, dvs 12.000 på de nye koblinger.

I starten kørte den fint! :)
Men de sidste 5-6.000km har der lige så langsomt sneget sig et træls fænomén ind.
Den er begyndt at skurre i koblingen når der skal lidt 'træk på' - dvs ikke med helt blød speederfod, og heller ikke med hård, men det jeg vil kalde en "almindelig" acceleration i hverdagstrafikken.

Hvis man kører i f.eks. 3g med denne "almindelige" acceleration, så føles det som om koblingen kun er 98% indkoblet.
Dvs som om den slipper en lille bitte smule ... eller som om den hele tiden ligger lige på kanten af at ville slippe.
Det betyder IKKE at omdrejningstælleren hopper, som måske er det mest kendte symptom ved glidende DQ200 koblinger.
Omdrejningstælleren er rolig som den skal være.
Men der er altså denne skurrende fornemmelse og følelsen af at trækkraften ikke leveres ordentligt og giver en "ren" fremdrift.
Man kan høre det og man kan mærke det i benene og bagdelen, dvs det forplanter sig ligesom op i sædet.

Problemet er der umiddelbart kun, eller i hvert fald mest, i 3g + 4g og også lidt i 5g.
Det er lidt svært at sige om det også forekommer i de lave gear, for dem er man ret hurtigt ude af. Jeg synes umiddelbart ikke det føles som om den også gør det i disse gear, men er ikke 100% sikker.

Hvis man kører helt blød fod så bilen stiger lige så langsomt i omdrejninger, så mærkes det ikke.
Hvis man kører mere kontant/fast fod så den får noget havre, så er det som om at det heller ikke forekommer. Så tager den ligesom ordentligt "ved".
Som om at elektronikken godt ved, at - nu skal der overføres mere moment.. så tager jeg mig lige sammen :)

Har prøvet at grundindstille adskillige gange, uden at det har gjort nogen forskel. Hvilket faktisk undrer mig en smule...
Jeg havde forventet i det mindste at opleve en forbedring lige efter grundjusteringen, og så formodentlig tilbagefald over lidt tid.
Men altså ingen umiddelbar mærkbar effekt af grundjustering i forhold til dette.

De koblinger bilen var født med ab fabrik (bilen produceret 02.04.2010) har aldrig voldt de velkendte DQ200 problemer.
Koblingerne blev skiftet fordi de bare var slidte af almindelig brug, og var begyndt at glide i fugtigt vejr. Men det var noget der var kommet lige så stille, og altså ikke "medfødt". Derfor tilskrev jeg det ganske almindelig slidtage, og så skal de jo bare skiftes.

Nu virker det imidlertid som om jeg har købt mig til nutidens DQ200 problemer :?
Det koblings rep.kit man får når man bestiller anno 2020, er velsagtens samme som andre har problemer med.. og den gruppe har jeg altså tilsyneladende meldt mig ind i nu. Hm..

Da Thomas Landberg lavede custom software til mig, blev der IKKE ændret koblingstryk.
"Det kigger vi kun på hvis der er problemer", sagde Thomas.
Hvilket jeg er helt enig i. If it ain't broken, don't fix it. Og jeg har jo som sagt aldrig haft de kendte DQ200 problemer på de gamle koblinger.
Men nu har situationen ændret sig.
Jeg har åbnet en sag med Thomas, og han vil forsøge at lave en fil med øget koblingstryk. Så må vi se om det lykkes, og om det løser problemet.

Melder tilbage når der er nyt i sagen.


Derudover;
Er der også tilkommet et andet problem, som jeg beskriver nærmere og diskuterer i denne tråd

Sakset fra tråden:
Mht "hugget", så oplever jeg det når den skifter 3g --> 4g (her er det værst) og i mindre grad når den skifter 4g --> 5g.
Jeg kan sagtens eliminere det, ved blot at køre med helt blød fod, så omdrejningerne lige så forsigtigt nærmer sig skiftepunktet. Så gør den det ikke.
Men så snart jeg trykker 5 gram hårdere på speederen, så kommer hugget ved skift fra 3. til 4.
Jeg har planer om, i weekenden, at tage ud og prøve at logge speederstillingen med VCDS, og se om jeg kan definere indenfor hvilket område problemet forekommer, for det er helt klart afhængigt af stillingen på speederen.


Denne problematik har jeg valgt lige at sætte nederst på listen, og afvente hvilket resultat en evt custom fil med øget koblingstryk afstedkommer. Måske har det også en betydning for dette problem #2.
These users thanked the author HansH for the post:
Sunny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 22. nov 2020, 11:34

Hmm... der er helt sikkert noget der ikke er som det skal være.
Der er sat denne fejl i DSG'en.
Tænker om det måske er noget i mechatronic'en ...
Det forekommer mig at problemet er værst i D programmet. Sætter man den i Manuel er det som om det reduceres en hel del.. :?

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Revision: 00040024 Serial number: TFK01003200657
Coding: 0000020
Shop #: WSC 00642 210 45725
VCID: 393A0F62706DD54E14-806C

1 Fault Found:
005981 - Clutch 1 Opens Unintentionally
  • P175D - 000 - - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 6
    Reset counter: 36
    Mileage: 175426 km
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af jan67 » 22. nov 2020, 12:12

Jeg fik samme fejl på min.. Der var det mecatronic enheden der var færdig. Den kunne blandt andet ikke holde olie tryk og man kunne høre at. Pumpen køre underligt.

Jan


HansH skrev:
22. nov 2020, 11:34
Hmm... der er helt sikkert noget der ikke er som det skal være.
Der er sat denne fejl i DSG'en.
Tænker om det måske er noget i mechatronic'en ...
Det forekommer mig at problemet er værst i D programmet. Sætter man den i Manuel er det som om det reduceres en hel del.. :?

-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Revision: 00040024 Serial number: TFK01003200657
Coding: 0000020
Shop #: WSC 00642 210 45725
VCID: 393A0F62706DD54E14-806C

1 Fault Found:
005981 - Clutch 1 Opens Unintentionally
  • P175D - 000 - - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 0
    Fault Frequency: 6
    Reset counter: 36
    Mileage: 175426 km
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af HansH » 22. nov 2020, 12:24

jan67 skrev:
22. nov 2020, 12:12
Jeg fik samme fejl på min.. Der var det mecatronic enheden der var færdig. Den kunne blandt andet ikke holde olie tryk og man kunne høre at. Pumpen køre underligt.
Mange tak for den opdatering Jan.
Jeg har selv tænkt tanken / mistænkt at det er trykakkumulatoren i mechatronic'en der er kaputski.

Hvad gjorde du ... fik du renoveret MT'en ? Eller blev det byt-til-nyt ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia

Indlæg af jan67 » 22. nov 2020, 12:58

Jeg fik monteret en renoveret mecatronic. Hos dansk bil service. Det er nu små 20.000 km
Siden og der har ikke været problemer siden.

Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"