Brugte dæk trækker skævt
-
perw
- Medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 71 times
- Been thanked: 250 times
Brugte dæk trækker skævt
Jeg har lige købt 4 brugte Alu fælge med vinterdæk. 2 af dækkene var slidt skævt, så der kun var 4 mm på ydersiden, så her fik jeg sat nye Conti TS860 på og de er monteret på baghjulene.
Men de 2 andre brugte dæk så fine ud og var ikke synlig slidt skæve og de er så kommet på forhjulet. Det er så dunlop winter sport 5.
Men efter jeg har fået dækene ppå, så synes jeg at rattet ikke står i midterstilling og at bilen trækker skævt.
Nogen ideer?? Kan det slide skævt på bilen, så det ødelægger noget??
Er det bare at skifte de 2 sidste dæk også?
Men de 2 andre brugte dæk så fine ud og var ikke synlig slidt skæve og de er så kommet på forhjulet. Det er så dunlop winter sport 5.
Men efter jeg har fået dækene ppå, så synes jeg at rattet ikke står i midterstilling og at bilen trækker skævt.
- Monze1980
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 506 times
- Been thanked: 764 times
Re: Brugte dæk trækker skævt
Det kunne også være, at fælgene er skæve
Sent from my iPad using Tapatalk
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- Hej-Hej
- Medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Gelsted
- Has thanked: 196 times
- Been thanked: 105 times
Går ud fra de to fælge der fik nye dæk samtidig blev afbalanceret? Blev de to hjul med OK dæk også afbalanceret? Ellers kan fejlen jo være der.
Er det en baghjulstrækker siden du satte de nye dæk bagpå?
Har du prøvet at bytte rundt på forhjul og baghjul? Hvis det hjælper så er det dem du ikke fik skiftet dæk på du har et problem med.
Kan også være så simpelt som anlægsflader der ikke er blevet rengjort godt nok eller centerringe der ikke passer 100%, det sidste kan løses ved at spænde hjule roligt til på kryds (eller nr1 selvfølgelig at få de rigtige centreringsringe)
Har du prøvet at bytte rundt på forhjul og baghjul? Hvis det hjælper så er det dem du ikke fik skiftet dæk på du har et problem med.
Kan også være så simpelt som anlægsflader der ikke er blevet rengjort godt nok eller centerringe der ikke passer 100%, det sidste kan løses ved at spænde hjule roligt til på kryds (eller nr1 selvfølgelig at få de rigtige centreringsringe)
-
perw
- Medlem
-
perw
- Medlem
Det er kun de nye (baghjul) der blev afbalanceret.Hej-Hej skrev: ↑16. nov 2019, 08:49Går ud fra de to fælge der fik nye dæk samtidig blev afbalanceret? Blev de to hjul med OK dæk også afbalanceret? Ellers kan fejlen jo være der.
Så hvis forhjulet skulle afbalancere, ville det så ikke kunne mærkes.
Den er forhjulstrukket. Men man sætter altid de bedste dæk bagerst.
De er originale fælge, så der er ingen centerringe.
-
Bopjensen
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 98 times
Jeg sætter da altid de bedste dæk på de hjul der trækker.
Kan ikke se at afbalansering eller fejl montering kan få den til at trække skævt.
Mine forrige vinterdæk gjorde det også. Jeg fandt aldrig ud af hvorfor. Tror jeg fik den sporet 5 gange over 3år.
Kan ikke se at afbalansering eller fejl montering kan få den til at trække skævt.
Mine forrige vinterdæk gjorde det også. Jeg fandt aldrig ud af hvorfor. Tror jeg fik den sporet 5 gange over 3år.
- Monze1980
- Aktiv medlem
De bedste dæk skal helst sidde bagerst.
Det giver bedre føling, såfremt noget er ved at gå galt.
Giver ligeledes øget vejgreb samt stabilitet.
Også selvom den er forhjulstrukket.
Giver ligeledes mindre risiko for overstyring og større risiko for understyring som netop bør være nemmere at komme ud af.
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Det giver bedre føling, såfremt noget er ved at gå galt.
Giver ligeledes øget vejgreb samt stabilitet.
Også selvom den er forhjulstrukket.
Giver ligeledes mindre risiko for overstyring og større risiko for understyring som netop bør være nemmere at komme ud af.
-
Bopjensen
- Aktiv medlem
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 98 times
Meget sjældent at jeg kører min familiecontainer så den overstyrer..
Omvendt kan jeg godt lide at alle fire er slidt ned nogenlunde samtidigt..
Omvendt kan jeg godt lide at alle fire er slidt ned nogenlunde samtidigt..
- Monze1980
- Aktiv medlem
Siger ikke det sker. Men siger at risikoen for det øges betragteligt såfremt de dårligste sidder bagved.
Sikkerheden er bedre hvis de bedste sidder bagerst.
Sikkerheden er bedre hvis de bedste sidder bagerst.
- These users thanked the author Monze1980 for the post (total 3):
- VWAU • Swan • Brian Scharling
- Hej-Hej
- Medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Gelsted
- Has thanked: 196 times
- Been thanked: 105 times
Ved godt det er ligesom at spørge hvilken olie der er bedst, eller om marcipan eller lakrids smager bedst og om det kan blandes..
jeg har altid sat de bedste dæk på de trækkende hjul og hvis mønsteret er så dårligt at man er bange for at skøjte rundt, så skynder jeg mig at skifte dækkene
Alle mine biler har så også været baghjulstrukne indtil for tre biler siden og på dem røg de bedste dæk bagpå, men nu ryger de altså foran. Så slides de mere ens og grebet er mere ligeligt fordelt mellem for og bag, så må der også være mindre risiko for udskridning. Skulle jeg vælge ville dog altid vælge overstyring frem for understyring! Så kan man da i det mindste stadig styre udskridningen
jeg har altid sat de bedste dæk på de trækkende hjul og hvis mønsteret er så dårligt at man er bange for at skøjte rundt, så skynder jeg mig at skifte dækkene
Alle mine biler har så også været baghjulstrukne indtil for tre biler siden og på dem røg de bedste dæk bagpå, men nu ryger de altså foran. Så slides de mere ens og grebet er mere ligeligt fordelt mellem for og bag, så må der også være mindre risiko for udskridning. Skulle jeg vælge ville dog altid vælge overstyring frem for understyring! Så kan man da i det mindste stadig styre udskridningen
-
Allanxx
- Medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
Har du prøvet at bytte rundt på forhjulene?
Selvom der evt. er retning på, sker der intet ved at prøve at køre en tur hvor de er byttet rundt.
Selvom der evt. er retning på, sker der intet ved at prøve at køre en tur hvor de er byttet rundt.
- majland
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 366 times
Samme her - og skifter man dæk rundt 2 gange om året så bliver de jo slidt jævnt og der vil ikke være noget med "meget" bedre greb i den ene ende af bilen.
Ud fra dette ville jeg også sætte de nye på de trækkende hjul for at få dem slidt med ned, selvom det jo teoretisk er at gå på kompromis med sikkerheden..
Anders Majland,
2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700
2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60
2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700
2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60-
vwbattle
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 34 times
Det kan sagtens være dine dæk som skaber træk.
Find en med en gsp700 med straight track.
Www.gsp9700.dk
Så kan man måle hvor mange nM hjulene trækker. Og hvor de bør sidde for mindst muligt træk.
Mvh d
Find en med en gsp700 med straight track.
Www.gsp9700.dk
Så kan man måle hvor mange nM hjulene trækker. Og hvor de bør sidde for mindst muligt træk.
Mvh d
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018
-
vartaz
- Aktiv medlem
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 179 times
Jeg sætter altid de bedste dæk på foran grundet økonomi. Men jeg plejer så at bytte dem midt op sæson så det plejer ikke at være den store forskel. Nogen kan raspe noget af dæk hvis de slidt skævt.
- Passatg 3c
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 474 times
- Been thanked: 275 times
En af mine biler trak også til siden efter jeg havde skiftet vinter-/sommerhjul på et tidspunkt. Jeg var kommet til at bytte rundt på baghjulene. Prøve dig evt. lidt frem.
- These users thanked the author Passatg 3c for the post:
- perw
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
-
kynde12
- Helt nyt medlem
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Prøv at ombytte side vejs. trækker den til den anden side ligger fejlen i dækkeneperw skrev: ↑16. nov 2019, 06:54Jeg har lige købt 4 brugte Alu fælge med vinterdæk. 2 af dækkene var slidt skævt, så der kun var 4 mm på ydersiden, så her fik jeg sat nye Conti TS860 på og de er monteret på baghjulene.
- Monze1980
- Aktiv medlem
Brugte dæk trækker skævt
Hvad fandt du ud af?perw skrev:Tak for jeres svar.
Jeg vil lige tænke over, hvad jeg gør.
Da jeg modtog mine dæk fra værkstedet havde knoldsparkerne byttet total rundt på mærkerne på hjulene, så det trak og rykkede i vildskab da de blev monteret.
Det viste sig at mit højre bag og venstre for skulle byttes rundt.
De havde ligeledes markeret at et dæk skulle sidde modsat rulleretningen, så jeg tror de har haft en virkelig off day, da de har taget dem af i foråret 2019.
Mistænker venstre bag og højre for også skal byttes, da der fortsat er en kende ‘rykken’ i rattet når jeg retter op fra at have drejet til højre. Men det er meget meget lidt så indtil videre sidder det uændret.
Alle dæk er nyligt afbalanceret.
-
perw
- Medlem
Alle dæk sidder som de skal mht retning og lign.
Og jeg må indrømme at jeg har ikke gjort mere. Det virker som om det ikke længer er et problem efter de er blevet slidt lidt.
Og jeg må indrømme at jeg har ikke gjort mere. Det virker som om det ikke længer er et problem efter de er blevet slidt lidt.
-
JKBP
- Nyt medlem
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Hvis det har så stor indflydelse, hvordan roterer i så jeres dæk for at få ens slid ? Det er jo ofte noget med højre bag til venstre for og vice versa.Monze1980 skrev:Hvad fandt du ud af?perw skrev:Tak for jeres svar.
Jeg vil lige tænke over, hvad jeg gør.
Da jeg modtog mine dæk fra værkstedet havde knoldsparkerne byttet total rundt på mærkerne på hjulene, så det trak og rykkede i vildskab da de blev monteret.
Det viste sig at mit højre bag og venstre for skulle byttes rundt.
De havde ligeledes markeret at et dæk skulle sidde modsat rulleretningen, så jeg tror de har haft en virkelig off day, da de har taget dem af i foråret 2019.
Mistænker venstre bag og højre for også skal byttes, da der fortsat er en kende ‘rykken’ i rattet når jeg retter op fra at have drejet til højre. Men det er meget meget lidt så indtil videre sidder det uændret.
Alle dæk er nyligt afbalanceret.
Sendt fra min SM-G973F med Tapatalk
- Monze1980
- Aktiv medlem
Jeg tror måske det kan hænge sammen med at mine dæk ikke har været rokeret rundt, men siddet ens siden start.
Så evt slid og forskel vil være større da de så endelig blev rokeret rundt.
Så evt slid og forskel vil være større da de så endelig blev rokeret rundt.