Nicklossi skrev: ↑16. nov 2022, 15:22
Passat med 8” brede fælge kører 235/45
Husk at profilen er en %del af bredden, og altså ikke højden i mm.
Jeg er helt med omkring hvordan dækdimensionerne opgøres (hvilket jo også er årsagen til at jeg spørger ind til størrelserne 215/50, 225/45 og 235/45 i mit første indlæg

). Som sagt, så er det jo ikke nødvendigvis standardmonteringen jeg er efter og 235 på en 8" er fandeme også tæt på ballondæk

Der er 215 på en 7,5" fælg standard på Born'en og der går dækket altså et stykke udover fælgen, så jeg er sikker på at visuelt vil 215 på en 8" ikke se voldomt strukket ud (det er vel noget der ligner en 4-5mm "overhæng" på dæksider ifht. fælg på hver side og en halv tomme i fælgbredde er jo knap 13mm, det giver 6,5mm mere bredde i hver side... det kan man vel knap kalde stræk, i særdeleshed når de 4-5mm overhæng på de 7,5" regnes med

) . Herregud jeg har da tidligere kørt 225/35 på en 8,5x19" fælg, så det er jo ikke i ekstremerne det her.
Det anfægtes om 215/50 er godkendt på en 8x19" fælg, det ville jeg gerne have dokumentation for, da alle de webshops jeg har kigget på sælger den kombination som et sæt der passer på bilen (og der ved jeg godt at de måske ikke direkte skriver at de er lovlige, men markedsfører de det som noget der passer på bilen, så formoder jeg også at det er tilladt, medmindre andet er angivet. De kan jo godt skrive hvis indpresning mm. gør at fælgen ikke er lovlig ifht. originalmontering, så det kan de vel også med dæk/fælgkombinationer der ikke er godkendt).
Anyway, de skemaer som jeg tidligere har linket til siger jo 215 som minimum, 225+235 som anbefalet og 245 som maksimum. Så ved jeg godt at strækket er voldsommere jo lavere profilen er og at der kan være forskel på vinklen alt efter om det er en 215/30 eller en 215/70, hvilket også er årsagen til at jeg udbeder mig dokumentation om hvorvidt 215/50 ikke skulle være godkendt, for er det tilfældet så vil jeg da gerne reklamere