Tonny skrev: ↑27. nov 2024, 20:51
Min iX3 med Goodyear Vector 4 eller hvad de nu hedder i originalstørrelsen 275/40-20 og 245/45-20 svømmer sgu ingen steder

De har nøjagtig lige så stive karkasser som det sommerdæk jeg kørte med før.
Til trackdays (i mine drømme) ville jeg foretrække ikke at køre på helårsdæk. Men så igen, så ville jeg også foretrække ikke at køre på mine sommerdæk
Helt enig, jeg har samme oplevelse. Mit erfaringsgrundlag er ikke større end iX3´eren, som jeg har prøvet både på de medfølgende Yokohama sommerdæk, Conti vinterdæk og Goodyear helårsdæk. Her vinder Goodyear. På vinterdæk sejlede bilen rundt, det føltes som at køre på halvflade dæk - de blev solgt. Helårsdækkene giver lige så god fremkommelighed på sne/is; jeg havde lejlighed til at skifte fra vinterdæk til helårsdæk mens der var is/sne i december sidste år. De performer som sommerdækkene hvad angår støj/forbrug/køreegenskaber, de bliver bare slidt mindre. Sådan fungerer det på min bil; jeg baserer det ikke på, hvad de andre siger nede i lastbilsklubben eller hvad FDM måtte mene - ligesom andre biler kan opføre sig anderledes end min. Jeg kommer ikke til at købe flere vinterdæk.