Side 1 af 1

Spørgsmål til afbalancering

: 18. okt 2020, 18:02
af 2valentin
Hej
Jeg har et spørgsmål omkring afbalancering.
Jeg har fået nye vinterdæk på mine originale alu. fælge. Og da jeg stod og voksede dem inden de skulle på så jeg at der var på to af fælgene en masse vægt på dem. Mit spørgsmål er burde firmaet ikke prøve at dreje dækket for at mindske vægt klodserne. Eller har det ikke noget at sige. Der er 11 klodser i række som der står 5 Fe og 5 PE på. jeg går ud fra at det er gram altså 55g er det ikke meget.

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 18. okt 2020, 18:42
af Monze1980
Dreje dækket?

De sidder vel der hvor maskinen siger de skal sidde for at skabe den vægt der skal til?

Hvis der kommer flere på modsat udligner vægtene blot hinanden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 18. okt 2020, 18:59
af nicksi
Kommer meget an på hvor grundige de er, men man plejer da lige at dreje det en halv omgang

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 17. nov 2020, 15:47
af Tripel3
Har læst at 60 gram er max så du er under

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 20. nov 2020, 19:31
af Henrik306
Tripel3 skrev:Har læst at 60 gram er max så du er under
Har du noget mere konkret på det?

For jeg har lige fået sat helårsdæk på alufælge, og der skulle der 115 gram på 2 af dem Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 20. nov 2020, 19:50
af MichaelSmed
Monze1980 skrev:Dreje dækket?

De sidder vel der hvor maskinen siger de skal sidde for at skabe den vægt der skal til?

Hvis der kommer flere på modsat udligner vægtene blot hinanden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det skal gøres helt rigtigt, skal man dreje dækket rundt, luft på igen, afveje, luft af igen, dreje, osv osv, indtil der skal så lidt vægt på som muligt.
Dæk er jo ikke 100% perfekte vægtmæssigt når de bliver støbt, derfor man kan dreje dem rundt, så afbalancering bliver så lav som muligt.
Mener der er under 40 gram, hvis ikke 30, samlet set på alle mine hjul.

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 20. nov 2020, 21:30
af Rubber
Tror der er mange som har en “tommel-finger-regel” på 60 gram, da en hel række er 60 gram. Hvis den kommer over 60(så der skal bruges mere end en hel række) drejes dækket og der prøves igen

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 21. nov 2020, 08:06
af Tripel3
Jeg har de 60 gram fra en rep bog ang
Vw turan http://www.vwtourande.com/rad_auswuchte ... -1064.html
Der er også en vejledning til montering af hjulet som jeg havde overset
Først stramme boltene med hånden eller 30 N startende forneden og så på kryds
Jeg brugte normalt bare møtrækspænder og låste en bolt så hjulet var fikseret. Så kan det sidde skævt😳
Har aktuelt problemer med at bilen hopper ved 40-50km/t og igen ved 80
Det er alpin6 dæk så jeg er lidt i vildrede om hvad der er galt

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 21. nov 2020, 14:58
af vwbattle
Find en maskine med trykrulle, så kan den sige, hvad der er galt.

Www.gsp9700.dk

Tripel3 skrev:
21. nov 2020, 08:06
Jeg har de 60 gram fra en rep bog ang
Vw turan http://www.vwtourande.com/rad_auswuchte ... -1064.html
Der er også en vejledning til montering af hjulet som jeg havde overset
Først stramme boltene med hånden eller 30 N startende forneden og så på kryds
Jeg brugte normalt bare møtrækspænder og låste en bolt så hjulet var fikseret. Så kan det sidde skævt😳
Har aktuelt problemer med at bilen hopper ved 40-50km/t og igen ved 80
Det er alpin6 dæk så jeg er lidt i vildrede om hvad der er galt

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 21. nov 2020, 14:59
af vwbattle
Hvis de ellers er i 0 dine hjul, så bør der ikk være noget problem med 60g.

Dog kunne man ha valgt og splitte det op til måske 2 x 40g det kan nogle maskiner.





quote=2valentin post_id=1682891 time=1603040533 user_id=31565]
Hej
Jeg har et spørgsmål omkring afbalancering.
Jeg har fået nye vinterdæk på mine originale alu. fælge. Og da jeg stod og voksede dem inden de skulle på så jeg at der var på to af fælgene en masse vægt på dem. Mit spørgsmål er burde firmaet ikke prøve at dreje dækket for at mindske vægt klodserne. Eller har det ikke noget at sige. Der er 11 klodser i række som der står 5 Fe og 5 PE på. jeg går ud fra at det er gram altså 55g er det ikke meget.
[/quote]

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 22. nov 2020, 15:56
af Tripel3
Tak for oplysningen om den type afbalanceringsmaskine, jeg har dog lidt svært at forstå forskel på den og så en alm maskine. Har fundet et superdæk værksted i Brabrand 👏👏 der har den
Købte fælge og dæk i Tyskland og de vil give en ny afbalancering, god service
Vil berette efter besøget hos dem

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 22. nov 2020, 18:02
af VWAU
Mange (specielt de billige) fælge er ikke i balance - så "problemet" er ikke altid relateret til dækket. Har set nogle THansen fælge der var meget i uballance.
Her er en original Audi-fælg. Den er afballanceret ved at der er fræset på "indersiden" af fælgen:

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 22. nov 2020, 18:10
af VWAU
...og så er jernklodser (Fe) noget bras, der med tiden ruster og derfor i værste fald kan falde af. De skal være af Zink (Zn).

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 27. nov 2020, 08:37
af Tripel3
Nu har den været til afbalancering med roadforce der var ikke anledning til at justere i forhold til det men begge baghjul var 25 og 35 gram i ubalance
Åbenbart fordi der kun var placeret vægte et sted
Ser nu om hopperi ved 40-50 og 80 km er væk

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 27. nov 2020, 13:49
af Tripel3
Efter afbalancering er bilen bedre og acceptabel, men ikke så rolig som på sommerdæk

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 27. nov 2020, 15:21
af styker
Hvad er det for nogle dæk?

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 27. nov 2020, 19:54
af Tripel3
Michelin alpin6 og ATS evolution fælge

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 27. dec 2020, 13:13
af IMoeller
Tripel3 skrev:
21. nov 2020, 08:06
Jeg har de 60 gram fra en rep bog ang
Vw turan http://www.vwtourande.com/rad_auswuchte ... -1064.html
Der er også en vejledning til montering af hjulet som jeg havde overset
Først stramme boltene med hånden eller 30 N startende forneden og så på kryds
Jeg brugte normalt bare møtrækspænder og låste en bolt så hjulet var fikseret. Så kan det sidde skævt😳
Har aktuelt problemer med at bilen hopper ved 40-50km/t og igen ved 80
Det er alpin6 dæk så jeg er lidt i vildrede om hvad der er galt
Check dine styrekugler. Især inderste led

Havde samme på min gamle Altea. Hjul var perfekt afb.. Men ved forsk hastigheder hop/rystelser.

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 13. jan 2021, 09:32
af Tripel3
Tak for du giver råd men min bil er sprit ny så bøsninger etc er stramme
Dækkene ruller bedre nu uden rystelser
Måske skal dæk køres til så jeg var for hurtig til at være utilfreds

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 13. jan 2021, 21:19
af Charlimike
Dæk skal ikke køres til

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 22. jan 2021, 07:40
af larslyn
Charlimike skrev:
13. jan 2021, 21:19
Dæk skal ikke køres til
og alligevel har jeg prøvet flere gange at have hjul på afballanceringsmaskine efter et par hundrede km. og der har ballancen ændret sig.har afballanceret på gsp9600

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 23. jan 2021, 07:27
af vwbattle
Dette kan som oftes ske hvis dækket ikke er seaded ordentligt på fælg.

De nye dækmaskiner kan give dækket bead massage når det er færdigmonteret, for at hjælpe det på plads. Når vi pumper et hjul op, så når det popper tror vi dækket sidder korrekt. Men det er bare sprunget ud over safety humps som er i alle nye fælge, så dækket ikke blæser af :lol:

Mvh
D

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 25. jan 2021, 23:55
af larslyn
hvilke dækmaskiner kan?
mener du afbalanceringsmaskiner? for den hunter jeg bruger kan svjv ikke og den er da forholdsvis god (skrev forkert i mit andet indlæg, det er selvflg en gps9700)

det er ikke fordi jeg ikke tror dig, men vil gerne se det

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 26. jan 2021, 08:27
af vwbattle
hehe det lyder også vildt, men prøv at se denne, det er dog på en Hunter Auto34




ellers kan den store Revolution det automatisk

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 26. jan 2021, 14:28
af larslyn
vwbattle skrev:
26. jan 2021, 08:27
hehe det lyder også vildt, men prøv at se denne, det er dog på en Hunter Auto34


ellers kan den store Revolution det automatisk
sjovt nok... jeg bruger revolutionen men har ikke set det program, må hellere kigge lidt i menuerne næste gang jeg har lidt tid..

jeg forstår dog ikke helt hvorfor, for når du har den på afballanceringsmaskinen burde du vel kunne se hvis det ikke sidder som det skal, for hvis ikke dækket er på plads kan det imo ikke have den samme højde :ugeek:


tak

Re: Spørgsmål til afbalancering

: 26. jan 2021, 14:41
af vwbattle
Lidt efter hvad software version den har kørende, kan det også hedde vulst massage, kommer efter fuldendt montage, lige inden du vælger løsn hjul


larslyn skrev:
26. jan 2021, 14:28
vwbattle skrev:
26. jan 2021, 08:27
hehe det lyder også vildt, men prøv at se denne, det er dog på en Hunter Auto34


ellers kan den store Revolution det automatisk
sjovt nok... jeg bruger revolutionen men har ikke set det program, må hellere kigge lidt i menuerne næste gang jeg har lidt tid..

jeg forstår dog ikke helt hvorfor, for når du har den på afballanceringsmaskinen burde du vel kunne se hvis det ikke sidder som det skal, for hvis ikke dækket er på plads kan det imo ikke have den samme højde :ugeek:


tak