Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Alt vedr. dæk
Besvar
Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Specialet » 31. jan 2022, 18:38

Der har jo været lidt debat herinde og andre steder omkring helårsdæk og skiferier.
Jeg er netop nu på ski i Idre i Sverige og vil derfor dele erfaringerne med vores tur herop - som overraskede mig hvor slemt vejret var - i en VW Polo AW med goodyear vector gen3.

Jeg skal gerne indrømme at jeg var lidt nervøs for hvordan det skulle gå men test på nettet og det milde vejr gjorde at jeg følte mig nogenlunde tryg ved at tage afsted på helårsdæk. De er primært købt til det næste klima hvor de passer perfekt i min optik. Jeg har snekæder med for at være på den sikre side.

Turen herop havde jeg forventet ville være på sorte veje undtagen op ad fjället men realitet var at de sidste 300 km lå der mere og mere sne. For at gøre det værre så kørte vi det sidste af turen i +0,5 grader og regn hvilket gjorde at regnen blev til is på den hårdt kompakte sne der lå. Regnen gik de sidste 50 km over i sne. Og der endte med at ligge 10 cm løs sne på vejen op ad fjället og det sidste stykke i dalen.

Dvs vi har kørt i regn og plus grader, minus grader, sne både løs og kompakt, ren is hvor flere biler var kørt i grøften på vejen fordi de ganske enkelt var skredet sidelæns ud i rabatten. Kort sagt ekstremt vintervejr og noget jeg aldrig har prøvet at køre i før.

Dækkene klarede det til topkarakter og jeg følte mig aldrig usikker. Vi kørte 2 biler og den anden med conti vinterdæk og der var vitterligt ingen forskel i de klarede sig bedre eller ej. Ikke en gang svenskerne med pigdæk overhalede mig, da jeg på et tidspunkt ledte en kolonne på 10-15 biler.
Jeg kommer ikke til at købe vinterdæk nogensinde igen for der er i praksis ingen forskel.

Så helt klart en anbefaling herfra og glæder mig til turen hjem 8-)

Dækkene er sat på sidste år og har kørt små 20.000 km.
These users thanked the author Specialet for the post:
jcn

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Mike H » 31. jan 2022, 19:10

Hvad er formålet med indlægget? At rose helårsdæk - så fair nok.
Vil bare advare andre om at gøre det du har gjort - man bør ikke køre på vinterferie - hverken nordpå eller sydpå - med sommer- eller helårsdæk. At du har kæder med er kun en løsning til turen op ad bjerget. Ikke en optimal løsning til +50 km kørsel i snevejr.
Det er påbudt at køre med vinterdæk i Norge og Sverige - i 'vinterføre' - gældende i perioden 1/12-31/3 i Sverige - i Norge er der ikke begrænsninger på biler - men dog stadig i 'vinterføre'.
Hvis du var indblandet i et uheld, så ville jeg nødig være dig. Og at de 10-15 biler ikke overhalede dig - gør da ikke at du holder temp - du samler da en kø på 10-15 biler, som alle har udstyret til at køre hurtigere.

Jeg vil på det kraftigste fraråde andre at gøre som tråd starter af den simple grund at det er hamrende farligt (om end ikke decideret ulovlig) - med mindre der er 'Vinterføre', hvilket jeg så vil mene der har været på dele af strækningen.

https://sds.dk/privat/daek/vinterdaek-g ... -og-norge/
These users thanked the author Mike H for the post (total 3):
MichaelSmedmobworldchrstn_olsen
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af kuno » 31. jan 2022, 19:32

Der var nok en grund til at du " jeg på et tidspunkt ledte en kolonne på 10-15 biler." de har kørt stærkere og er kommet op til dig - men ikke så dumme at de overhaler i så dårligt føre.

Klap dig selv på skulderen - der er IKKE andre som vil gøre det
These users thanked the author kuno for the post (total 2):
JHS-SeatMichaelSmed
ID.5 PRO Performance 2022

Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Specialet » 31. jan 2022, 19:41

Inden i kommer for godt i gang så afprøvede vi det netop ved at begge biler holdte ind og først tog den anden bil på vinterdæk over og til sidst lagde vi os bagved med lidt afstand. Og ved i hvad?

Vi indhentede den samme kolonne igen. Sjovt ikke?

Jeg fortæller blot ærlig om mine erfaring men hvis i har lyst til at blive i den gamle verden og tro på alt hvad DÆKMONTERINGSFIRMAER fortæller jer. Så gør i bare det.
Jeg ville aldrig køre til Nordkap på helårsdæk og hvis man bor i Sverige så selvfølgelig pigdæk. Men til en skiferie duer de mere end rigeligt! Oh ligeledes hjemme i dk med det sne vi får.

Og til dig MiKe H så har mine helårsdæk de samme mærkninger som dine vinterdæk. Og de er skam fuldt lovlige i både Norge og Sverige.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Tonny » 1. feb 2022, 08:33

Mike H skrev:
31. jan 2022, 19:10
Hvad er formålet med indlægget?
Det er vel erfaringsdeling ligesom alle andre indlæg på siden.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 623
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 210 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af mertodinlo » 1. feb 2022, 09:21

Det eneste der interessant er hvordan de opfører sig når der sker noget. Fik du lavet opbremsninger eller udsving hvor der var tryk på? Så forstår du hvorfor svensken kører med pigdæk!

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Korreborg » 1. feb 2022, 09:59

Men dækket er M+S mærket, så det er jo et vinterdæk. Er det så underligt at det virker okay? Det ville være sjovere at se bremselængden i 35grader på sommerferie turen til Italien
These users thanked the author Korreborg for the post:
Hallas
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Specialet
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. okt 2014, 08:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3da

Indlæg af Specialet » 1. feb 2022, 10:27

Der var flere gange forhindringer foran hvorfor nedbremsning blev testet. Ikke katastrofeopbremsning men hård ned bremsning. De slap ikke på noget tidspunkt. En enkelt gang fedtede de kort men det var fra næsten stillestående op ad en kort bakke på mere eller mindre ren is.

Ellers prøvede jeg nogle forskellige steder at provokere dem med skarpe drej eller lign. Og det var meget begrænset hvad der skete. De var i hvert fald på ingen måde dårligere end mine gamle Conti TS860’ere.

Jeg skal ikke kunne sige hvordan de er i 35 grader, så varme steder opholder jeg mig nødigt. Men til en sommerdag herhjemme med 28 grader opfører de sig glimrende. Ikke noget man til almindelig brug lægger mærke til i hvert fald.

Det kan godt være en test vil vise at de gode helårsdæk har en eller to meter længere stop længde på sne og is end rigtige vinterdæk. Men hvis du er der ude hvor det betyder forskellen på ulykke eller ej, så har man i mine øjne ikke kørt efter forholdene.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af perw » 1. feb 2022, 11:29

Der lyder sku ikke til at være ret meget sne.
Vi var i Sverige for 14 dage siden og med vinterdæk på de småveje vi kørte på, skulle man ikke give ret meget gas eller bremse ret meget før de slap.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Mike H » 1. feb 2022, 16:29

Korreborg skrev:
1. feb 2022, 09:59
Men dækket er M+S mærket, så det er jo et vinterdæk.
Ok - så må jeg æde min gamle hat - troede ikke helårsdæk kunne være M+S mærket.
I så fald er det jo et vinterdæk / 'Vinteregnet' - og dermed fuldt lovligt.
...så lærte jeg det i dag... https://www.daekonline.dk/rshop/Daek/Go ... L/R-422855
These users thanked the author Mike H for the post (total 2):
Tonnyjansom
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af mortenmol » 1. feb 2022, 19:58

Mike H skrev:
Korreborg skrev:
1. feb 2022, 09:59
Men dækket er M+S mærket, så det er jo et vinterdæk.
Ok - så må jeg æde min gamle hat - troede ikke helårsdæk kunne være M+S mærket.
I så fald er det jo et vinterdæk / 'Vinteregnet' - og dermed fuldt lovligt.
...så lærte jeg det i dag... https://www.daekonline.dk/rshop/Daek/Go ... L/R-422855
I dag skal man ikke se efter M+S men 3PMSF mærkning

3PMSF mærkning
Symbolet med 3 bjergspidser og et snefnug 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) angiver, at dækket opfylder minimumkriterier for bremse og trækkraft på snedækket vej. Mærkningen er standardiseret af EU.

M+S mærkning
Mærkningen står for Mudder og Sne. Mærkningen angiver, at dækkets mønster er designet til at give bedre ydeevne i sne og mudder. Der er ingen lovgivning omkring minimumkriterier ved M+S mærkningen. Det er op til den enkelte dækproducent at sætte kriterierne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
jansomchrstn_olsen

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Korreborg » 1. feb 2022, 23:05

mortenmol skrev:
1. feb 2022, 19:58
Mike H skrev:
Korreborg skrev:
1. feb 2022, 09:59
Men dækket er M+S mærket, så det er jo et vinterdæk.
Ok - så må jeg æde min gamle hat - troede ikke helårsdæk kunne være M+S mærket.
I så fald er det jo et vinterdæk / 'Vinteregnet' - og dermed fuldt lovligt.
...så lærte jeg det i dag... https://www.daekonline.dk/rshop/Daek/Go ... L/R-422855
I dag skal man ikke se efter M+S men 3PMSF mærkning

3PMSF mærkning
Symbolet med 3 bjergspidser og et snefnug 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) angiver, at dækket opfylder minimumkriterier for bremse og trækkraft på snedækket vej. Mærkningen er standardiseret af EU.

M+S mærkning
Mærkningen står for Mudder og Sne. Mærkningen angiver, at dækkets mønster er designet til at give bedre ydeevne i sne og mudder. Der er ingen lovgivning omkring minimumkriterier ved M+S mærkningen. Det er op til den enkelte dækproducent at sætte kriterierne.
Så lærte jeg også noget nyt. Troede det var det samme.
Men det har helårs dækket også :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
mortenmoljansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af mortenmol » 1. feb 2022, 23:47

Korreborg skrev:
mortenmol skrev:
1. feb 2022, 19:58
Mike H skrev: Ok - så må jeg æde min gamle hat - troede ikke helårsdæk kunne være M+S mærket.
I så fald er det jo et vinterdæk / 'Vinteregnet' - og dermed fuldt lovligt.
...så lærte jeg det i dag... https://www.daekonline.dk/rshop/Daek/Go ... L/R-422855
I dag skal man ikke se efter M+S men 3PMSF mærkning

3PMSF mærkning
Symbolet med 3 bjergspidser og et snefnug 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) angiver, at dækket opfylder minimumkriterier for bremse og trækkraft på snedækket vej. Mærkningen er standardiseret af EU.

M+S mærkning
Mærkningen står for Mudder og Sne. Mærkningen angiver, at dækkets mønster er designet til at give bedre ydeevne i sne og mudder. Der er ingen lovgivning omkring minimumkriterier ved M+S mærkningen. Det er op til den enkelte dækproducent at sætte kriterierne.
Så lærte jeg også noget nyt. Troede det var det samme.
Men det har helårs dækket også :lol:
Yes, det har det nemlig - det tror jeg alle moderne helårsdæk fra de store producenter har


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af jansom » 2. feb 2022, 11:12

Hvis alle moderne helårsdæk er mærket med 3PMSF, hvorfor så overhovedet have to sæt til henholdsvis sommer og vinter?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af jcn » 2. feb 2022, 12:21

Samme på mine Michelin CrossClimate 2.
De har både m+s og tinderne med snefnug 👍

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Tor Morrison » 2. feb 2022, 13:10

jansom skrev:
2. feb 2022, 11:12
Hvis alle moderne helårsdæk er mærket med 3PMSF, hvorfor så overhovedet have to sæt til henholdsvis sommer og vinter?
Et helårsdæk er en middelvej. Et sommerdæk er bedre om sommeren og et vinterdæk er bedre om vinteren (i samme prisklasse). Forskellen på vinterdæk og helårsdæk er lille. Det er forskellen på sommerdæk og helårsdæk der er størst.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 45 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af flubber200 » 2. feb 2022, 13:49

Det er vel også svært at sætte 2 streger under hvad der er bedst? Det kommer vel både an på kørselsmønster og hvad man vægter højest?

Kører man nu til Italien hver sommer og til Gaustablikk i Norge hver vinter - så tror jeg de fleste vil sige at det bedste er et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk.

Er man nu typen der kun kører i byen - og først får skiftet til vinterdæk efter vinterens 3. snevejr og først får sommerdækkene på igen i slutningen af juli. Ja så skal man nok vælge er sæt helårsdæk i stedet.

Og så er der alle dem der ligger derimellem, hvor det nok lige så meget er den personlige holdning der gør udslaget.

Herhjemme vil vi helt sikkert blive ved med at have 2 sæt dæk til den store bil, men næste gang konens bil skal skiftes, vil den nok kun få helårsdæk på, da den bil nærmest aldrig er uden for byskiltet.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af jansom » 2. feb 2022, 13:53

Tor Morrison skrev:
2. feb 2022, 13:10
jansom skrev:
2. feb 2022, 11:12
Hvis alle moderne helårsdæk er mærket med 3PMSF, hvorfor så overhovedet have to sæt til henholdsvis sommer og vinter?
Et helårsdæk er en middelvej. Et sommerdæk er bedre om sommeren og et vinterdæk er bedre om vinteren (i samme prisklasse). Forskellen på vinterdæk og helårsdæk er lille. Det er forskellen på sommerdæk og helårsdæk der er størst.
Til kørsel i danmark burde det være fint bare med helårsdæk. Skal man køre meget i rigtigt vintervejr eller meget varme temp, er det nok bedst med sommer og vinterdæk skiftevis. Men kørsel herhjemme er det sådan set ikke nødvendigt med et skifte.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af mortenmol » 2. feb 2022, 14:36

jansom skrev:
Tor Morrison skrev:
2. feb 2022, 13:10
jansom skrev:
2. feb 2022, 11:12
Hvis alle moderne helårsdæk er mærket med 3PMSF, hvorfor så overhovedet have to sæt til henholdsvis sommer og vinter?
Et helårsdæk er en middelvej. Et sommerdæk er bedre om sommeren og et vinterdæk er bedre om vinteren (i samme prisklasse). Forskellen på vinterdæk og helårsdæk er lille. Det er forskellen på sommerdæk og helårsdæk der er størst.
Til kørsel i danmark burde det være fint bare med helårsdæk. Skal man køre meget i rigtigt vintervejr eller meget varme temp, er det nok bedst med sommer og vinterdæk skiftevis. Men kørsel herhjemme er det sådan set ikke nødvendigt med et skifte.
Helt enig.
Et helårsdæk er bedre end at få skiftet for sent (eller slet ikke skiftet fra sommer/vinterdæk)
Anbefalede det også til min faster, så slipper hun også for at købe to sæt, bytte rundt og opbevare.


Sent from my iPhone using Tapatalk

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af chrstn_olsen » 2. feb 2022, 16:46

FDM siger at man fint kan køre på helårsdæk i DK såfremt man kan lade bilen stå de dage hvor der er sne/glat.

Er man død og pine nød til at skulle ud i al slags vejr anbefaler de at skifte.

Kan godt se fidusen hvis man ikke kører meget, men kører man 20-30.000km årligt eller mere, så får man jo bare skiftet dæk ifbm fx. service og så er der i mine øjne hverken ulempe eller væsentlig ekstraudgift forbundet med at køre på optimale dæk, der passer til årstiden. Er man FDM medlem alligevel er skifte og opbevaring med i kontingentet og dækcenter ligger på min vej til arbejde, så det koster mig max 2x20min om året.

Kører også altid på testvinder dæk da ekstraomkostningen er uvæsentlig set i forhold til det samlede bilbudget.

Dækkene er trods alt det eneste der har kontakt med vejen er den logik jeg handler efter..
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Tonny » 2. feb 2022, 18:37

chrstn_olsen skrev:
2. feb 2022, 16:46
FDM siger at man fint kan køre på helårsdæk i DK såfremt man kan lade bilen stå de dage hvor der er sne/glat.

Er man død og pine nød til at skulle ud i al slags vejr anbefaler de at skifte.

Kan godt se fidusen hvis man ikke kører meget, men kører man 20-30.000km årligt eller mere, så får man jo bare skiftet dæk ifbm fx. service og så er der i mine øjne hverken ulempe eller væsentlig ekstraudgift forbundet med at køre på optimale dæk, der passer til årstiden. Er man FDM medlem alligevel er skifte og opbevaring med i kontingentet og dækcenter ligger på min vej til arbejde, så det koster mig max 2x20min om året.

Kører også altid på testvinder dæk da ekstraomkostningen er uvæsentlig set i forhold til det samlede bilbudget.

Dækkene er trods alt det eneste der har kontakt med vejen er den logik jeg handler efter..
Der er et par ting her der klemmer i min sko :)
FDM siger lad bilen med helårsdæk stå hvis der er sne/glat - i mit hovede er det helt skævt. Moderne helårsdæk er tættere på 100% af et vinterdæks ydelse om vinteren, end det er på et sommerdæks ydelse om sommeren.

Du omtaler optimale dæk der passer til årstiden og testvinder dæk. Sådan som det danske vejr er idag, så vil et sommerdæk have bedst greb i vejen. Det vil det stort set uanset temperatur forudsat at vejen er tør. Så du kører selvfølgelig på sommerdæk de dage hvor det er tørt, eller? Og min pointe her er bare at vi alle ved at den dag med -8 grader og sne på vejen der er det testvindende vinterdæk mest optimalt, og ligeledes når det er tørt og 30 grader udenfor så er det det testvindende sommerdæk der er mest optimalt. Men i størstedelen af dagene i DK er det 50/50 om et vinterdæk eller et sommerdæk er MEST optimalt afhængig af en kombination af temperatur og nedbør, og i mange af de dage vil et moderne helårsdæk performe gennemsnitligt lige så godt som et dedikeret sommer eller vinterdæk i gennemsnit.
Ok det blev langt, men humlen er bare at det optimale dæk ikke findes, og i så fald det gør vil det kræve at vi danskere ikke bare skifter2 gange årligt - 1. maj og 1. oktober!
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
jansomSyndicate

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af Syndicate » 3. feb 2022, 07:43

Tonny skrev:
2. feb 2022, 18:37
FDM siger lad bilen med helårsdæk stå hvis der er sne/glat -
Man mister fuldstændig respekten for FDM, med sådan en anbefaling fra dem.

Og ja, jeg har helårsdæk monteret igennem flere år, og sne/is er altså intet problem (Og jeg bor midt i ingenting)
Og jeg har tidl. kørt de de gode/dyre vinterdæk, og jeg mærker ingen væsentlig forskel.
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af jansom » 3. feb 2022, 07:49

FDM har i årevis været totalt ligegyldige.
These users thanked the author jansom for the post (total 2):
JHS-SeatDiesel
-No one is more hated than he who speaks the truth-

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af chrstn_olsen » 3. feb 2022, 15:55

Syndicate skrev:
3. feb 2022, 07:43
Tonny skrev:
2. feb 2022, 18:37
FDM siger lad bilen med helårsdæk stå hvis der er sne/glat -
Man mister fuldstændig respekten for FDM, med sådan en anbefaling fra dem.

Og ja, jeg har helårsdæk monteret igennem flere år, og sne/is er altså intet problem (Og jeg bor midt i ingenting)
Og jeg har tidl. kørt de de gode/dyre vinterdæk, og jeg mærker ingen væsentlig forskel.
Tænker de fleste ikke vil mærke forskel, før de kommer ud i en lortesituation. Det kommer jo også meget an på hvor meget, hvordan og hvor hurtigt man kører. Så for mange giver helårsdæk fin mening.

Jeg vælger dog at tro på at alle dæktest ikke bare er korrupte opgørelse og at der rent faktisk er en forskel når man presser dækkene. Ellers ville jeg jo også være tosset at købe testvinderne der typisk er blandt de dyreste :D
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Erfaring: Skiferie på Goodyear Vector gen3

Indlæg af xbn » 5. feb 2022, 23:38

Syndicate skrev:
3. feb 2022, 07:43
Tonny skrev:
2. feb 2022, 18:37
FDM siger lad bilen med helårsdæk stå hvis der er sne/glat -
Man mister fuldstændig respekten for FDM, med sådan en anbefaling fra dem.

Og ja, jeg har helårsdæk monteret igennem flere år, og sne/is er altså intet problem (Og jeg bor midt i ingenting)
Og jeg har tidl. kørt de de gode/dyre vinterdæk, og jeg mærker ingen væsentlig forskel.
Ja, der kan man tale om at dække sin røv af, for FDM’s vedkommende.
Jeg har også altid kørt på premium vinter og sommerdæk, indtil i sommers, hvor jeg skiftede til Goodyear Vector gen3, og oplever det samme som du skriver. Synes endda de virker bedre i regn end noget andet jeg har kørt på.
These users thanked the author xbn for the post:
Syndicate
Billede

Besvar

Tilbage til "Dæk"