Påtænker at købe 19” til vinterdæk også.
Men ville det være helt hul i hovedet at køre rundt på 19” som vinterdæk? Tænker sikkerhed?
Hvad er jeres holdning/erfaring?
Specifikt påtænker jeg nogle 235 da det passer til fælgene. Hvis man googler lidt er det blandet hvad der kommer af anbefalinger. Men det er nok ikk så meget størrelsen der er problemet men bredden….carstenhjorth skrev: ↑5. sep 2022, 17:36Det er helt fint, dog ville jeg ikke gå i det helt brede, som 255 el.l, men en 225 ville være mit valg.
Hvad tænker i så til det man læser med at det er en fordel med smalle dæk i feks slud eller aquaplanning? Men det var måske for flere år siden og dæk er måske blevet bedre? Ellers betegnes 235mm måske ikke som bredde dæk?255/35/20
35 = højden på dækket i % af bredden.
Er der ikke enkelte dæk der har profilen angivet i mm?
Uh... pas! Jeg går rundt og tror at det altid er udtrykt i % ........
Ja det er også de tanker jeg går med. Har fundet nogle fine 19” fælge med dette dækflubber200 skrev: ↑7. sep 2022, 12:32Jeg vil hellere køre på et bredt kvalitetsdæk end et smalt billigt dæk. Producenterne er blevet meget bedre til at lave gode vinterdæk end før i tiden og derfor tror jeg at det lidt er et levn fra "gamle dage" (90'erne og før).
Vi kører ofte på skiferie og selv om jeg med nuværende sæt er gået 2 cm op i bredde, er de klart bedre end de gamle dæk.
Hvis der fx var en ældre Polo med begrænset vægt, ville jeg nok ikke vælge 255 i bredden, men tænker Superb'en er så tilpas tung at den sagtens kan trykke nok til at få ordentligt fat.
Michelin lavede i sin tid mm-dæk. Dækkets bredde, samt ydre og indre diameter er angivet i mm. Så vidt jeg ved kan de stadig bestilles. Har fx været anvendt af Ford, BMW og flere franske bilmærker.