Dæk har meget stor betydning for sikkerhed, så hvornår bør man skifte dæk?
Er følgende to regler korrekte?
1. Hvis dækket er mere end 6 år gammelt bør det skiftes.
2. Hvis dækmønsteret på et vinterdæk/helårsdæk er under 4 mm bør det skiftes. Ved sommerdæk 3 mm.
Hvornår bør man skifte dæk?
-
Bace
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Hvornår bør man skifte dæk?
Jeg ville ikke skifte dæk før 3mm og lidt afhængigt af hvordan man kører og om der er en lang ferietur ventende, kunne jeg også godt finde på at kører sommerdæk lidt længere ned... Blot med fokus på at sænke farten lidt mere ved kraftig regn.
Som dæk bliver ældre bliver de også lidt hårdere i gummiblandingen, men at holde fast i 6 år og så blindt skifte mener jeg er lidt for firkantet sat op - hvis dækket alligevel er tæt på at være slidt op, så helt fint, men hvis der er godt med mønster endnu, så ville jeg kigge efter om gummiet er begyndt at slå revner eller har andre tegn på at være blevet "for" stift inden jeg skiftede det.
Det hører dog med til historien at jeg kører så mange KM årligt at alder på dækkene ikke er noget jeg jeg spekulerer over
Som dæk bliver ældre bliver de også lidt hårdere i gummiblandingen, men at holde fast i 6 år og så blindt skifte mener jeg er lidt for firkantet sat op - hvis dækket alligevel er tæt på at være slidt op, så helt fint, men hvis der er godt med mønster endnu, så ville jeg kigge efter om gummiet er begyndt at slå revner eller har andre tegn på at være blevet "for" stift inden jeg skiftede det.
Det hører dog med til historien at jeg kører så mange KM årligt at alder på dækkene ikke er noget jeg jeg spekulerer over
- majland
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 366 times
Jeg har skiftet sommerdæk på citigo'en på alder - De var begyndt at få revner. Men de var så nok også 8år gamle men kun kørt 45.000km
Ellers har jeg altid slidt dækkene op
Ellers har jeg altid slidt dækkene op
Anders Majland,
2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700
2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60
2021 Skoda Enyaq iV 80
2020 Yamaha Ténéré 700
2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60-
demo
- Nyt medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
med i billedet skal man også have, hvordan de har været opbevaret,
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2400 times
Jeg talte med min dækmand i dag, da min nyindkøbte gamle Corollas dæk er fra 2005 (!). De er hårde og ryster, men er ikke revnede.
Han sagde, at stort set alle nye dæk, i miljøets hellige navn, tørrådner inden for 4-5 år, fordi der ikke må tilsættes de samme ting i gummiblandingen længere. Så, de 6 år ville jeg også holde mig til.
Han sagde, at stort set alle nye dæk, i miljøets hellige navn, tørrådner inden for 4-5 år, fordi der ikke må tilsættes de samme ting i gummiblandingen længere. Så, de 6 år ville jeg også holde mig til.
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
flubber200
- Nyt medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 50 times
Jeg talte også med en dækmand for nyligt, og han håbede på at nogle medier ville begynde at lave dæktest af 2-3-4 år gamle dæk og ikke bare nye.
Han fortalte at nogle af billig-mærkerne "tørrådner" allerede efter 2-3-4 år og især vinterdækkene bliver helt uden vejgreb ved lave temperaturerer...
Premium mærkerne holdt typisk noget længere (5-6-7 år) afhængig af mærke og opbevaring. Især vinterdækkene tager skade af høj uv-stråling, så opbevaring lige inden for et vindue i et skur, kunne tage flere års holdbarhed af et sæt vinterdæk.
Han fortalte at nogle af billig-mærkerne "tørrådner" allerede efter 2-3-4 år og især vinterdækkene bliver helt uden vejgreb ved lave temperaturerer...
Premium mærkerne holdt typisk noget længere (5-6-7 år) afhængig af mærke og opbevaring. Især vinterdækkene tager skade af høj uv-stråling, så opbevaring lige inden for et vindue i et skur, kunne tage flere års holdbarhed af et sæt vinterdæk.
Tesla Model Y Long Range AWD - 2024
Den første ikke VAG i +10 år
Den første ikke VAG i +10 år