Endevende dæk
-
Allan Nielsen
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Endevende dæk
Sker der noget ved at sætte outside på inderside da keglen er slidt meget på forhjul. Elbil
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 5091 times
- Been thanked: 2288 times
- Kontakt:
Re: Endevende dæk
Vandet vil jo blive ledt den forkerte vej i regnvejr, så aquaplanning er måske mere sandsynligt
Det er jo bare for sjovt
- Tor Morrison
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 251 times
Vandet bliver ikke ledt den forkerte vej for dækkene er ikke retningsbestemte
men det er stadig en dårlig ide da dækkene er lavet så "outside" skal vende ud af.
- These users thanked the author Tor Morrison for the post:
- DanielB12
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
Livet er for kort til kedelige biler!
Livet er for kort til kedelige biler!
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Jeg købte et sæt brugte dæk med fælge til den gamle Ibiza jeg havde.
Jeg opdagede først et halvt år senere da de skulle bruges, at de var vendt med "outside" ud af. Jeg monterede alligevel, og der var ingen umiddelbar mærkbar forskel.
Kan dog forestille mig de kan støje en smule mere, hvis de er "kørt til" i den anden omdrejningsretning.
Jeg opdagede først et halvt år senere da de skulle bruges, at de var vendt med "outside" ud af. Jeg monterede alligevel, og der var ingen umiddelbar mærkbar forskel.
Kan dog forestille mig de kan støje en smule mere, hvis de er "kørt til" i den anden omdrejningsretning.
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Et sådant abstrakt spørgsmål egner sig perfekt til AI. Her er hvad den siger:
Dæk har en "inderside" (Inside) og en "yderside" (Outside), fordi de er asymmetriske. Det betyder, at dækmønsteret og gummiblandingen er designet forskelligt på de to halvdele af dækket for at optimere bilens køreegenskaber under forskellige forhold.
Her er forskellen på indersiden og ydersiden, samt hvorfor det er vigtigt:
Forskellen på inderside og yderside
Asymmetriske dæk er udviklet for at give det bedste fra to verdener:
Dæk har en "inderside" (Inside) og en "yderside" (Outside), fordi de er asymmetriske. Det betyder, at dækmønsteret og gummiblandingen er designet forskelligt på de to halvdele af dækket for at optimere bilens køreegenskaber under forskellige forhold.
Her er forskellen på indersiden og ydersiden, samt hvorfor det er vigtigt:
Forskellen på inderside og yderside
Asymmetriske dæk er udviklet for at give det bedste fra to verdener:
- Indersiden (Inside/Inner):
- Formål: At lede vand væk (dræning) og sikre vejgreb på våd vej.
- Mønster: Har ofte flere riller og et mere åbent mønster, hvilket reducerer risikoen for akvaplaning.
- Gummiblanding: Ofte en anelse blødere for at sikre godt vejgreb.
- Ydersiden (Outside/Outer):
- Formål: At sikre stabilitet i sving og styreegenskaber på tør vej.
- Mønster: Har større, mere massive gummiblokke (stivere konstruktion), der kan modstå de høje sidekræfter, når man drejer.
- Gummiblanding: Ofte stivere for at forbedre præcisionen ved sving.
- Optimalt vejgreb: Ved at placere den rigtige del af dækket mod vejen, får du bedst mulige bremseevne og styring i både tørvejr og regn.
- Sikkerhed: Monteres dækkene forkert, forringes dækkenes egenskaber i vådt føre, og støjniveauet øges.
- Montering: Det er afgørende, at "Outside"-mærket på dæksiden vender udad mod fælgkanten (synligt, når hjulet er monteret på bilen).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 5091 times
- Been thanked: 2288 times
- Kontakt:
Blander nok rotations-retningen ind i det så? “vi” fik i hvert fald skæld ud af synsmanden fordi dækkene var monteret forkert på vores A4, og der nævnte han det var farligt pga aquaplanning fordi at dækket kaster vandet ind under bilen i stedet for ud af. Det var sådan set også tydeligt at se på dækmønsteret.Tor Morrison skrev: ↑8. mar 2026, 15:06Vandet bliver ikke ledt den forkerte vej for dækkene er ikke retningsbestemte
men det er stadig en dårlig ide da dækkene er lavet så "outside" skal vende ud af.
Det sjove var så, at det var samme sted som havde monteret dækkene (FDM i Roskilde) i første omgang, så de blev skiftet rundt hurtigt

Det er jo bare for sjovt