Jeg købte en Golf VI sidste år og fik den leveret med VW's sænkningsæt som de solgte via tilbehørskataloget. Fjederen er fra Eibach ifølge TÜV papirene. (tror vist det var en 30mm sænkning). Umiddelbart efter levering af bilen monterede jeg selv (= hos uaut. værksted) Conti sportcontact 225/45 18 tommer.
Da jeg så forleden skulle monterede sommerdækkene tilbage på bilen kunne jeg udover at notere et markant slid på vinterdækkene også notere mig at sommerdækkene på forhjulene var næsten slidt op! Dækkene har kørt ca. 20.000km og bagdækkene er stort set urørt.
Sliddet er på den måde at sliddet er størst på indersiden af dækket og jævnt aftagende ud imord ydersiden.
Herudover kan jeg tydeligt mærke at acc. er blevet dårligere, samt at rullemodstanden er blevet væsentligt dårligere sammenlignet med vinterdækkene. Dette kan måske skyldes det breddere dæk men alligevel...?
Desuden kan jeg se at en tur på 250km som jeg normalt kører med et forbrug omkring 20 km/l nu kun kan køres med omkring 17 km/l... ??
Der er noget galt tænker jeg! Jeg forhører mig lidt omkring og tilsyneladene er det åbenbart et problem at indstille sådan en Golf når den er sænket - Kan det virkelig være rigtig? Ovenstående har fået mig til at tvivle på om min undervogn overhovedet har været sænket da den forlod forhandlernen? Hvordan kan jeg tjekke dette? Forhandlerene vil jo bare sige at den var sporet...
Jeg hører gerne fra folk som har erfaring med dækslid, sænkning og sporing af undervogn.
På forhånd tak - en frusteret Golf-ejer....
dækslid - sænkning og sporing
- clausvp
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: dækslid - sænkning og sporing
Det er altid en god idé af få bilen sporet efter sænkning!
Du beskriver ikke om dæksliddet er ens eller uens (over trædefladen)!?
Med hensyn til merforbrug, så er det ganske normalt, idet det bredere dæk har væsentlig større rullemodstand.
Kontakt evt. www.cdof.dk , de har både ekspertise og udstyr til at hjælpe dig!
Du beskriver ikke om dæksliddet er ens eller uens (over trædefladen)!?
Med hensyn til merforbrug, så er det ganske normalt, idet det bredere dæk har væsentlig større rullemodstand.
Kontakt evt. www.cdof.dk , de har både ekspertise og udstyr til at hjælpe dig!
-
joppe303
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Been thanked: 0
Jeg har ikke ligefrem BEDT om en sporing men jeg regner da med at når jeg vælger at få monteret sænkningsfjedre inden de levere bilen til mig at de så også sporer bilen... eller tager fejl hér...?
Dæksliddet på det enkelte dæk er størst på indvendig side og aftager jævnt henover trædefladen mod ydersiden. Men uanset hvor man vurderer slidbanen er fordækkene stort set til at smide ud - og de har kun kørt omkring 10-15.000 km........ !
Dæksliddet på det enkelte dæk er størst på indvendig side og aftager jævnt henover trædefladen mod ydersiden. Men uanset hvor man vurderer slidbanen er fordækkene stort set til at smide ud - og de har kun kørt omkring 10-15.000 km........ !
- strandgaard
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Been thanked: 3 times
Nej, de sporer den ikke pr. automatik bare fordi du beder dem om at sænke den.joppe303 skrev:Jeg har ikke ligefrem BEDT om en sporing men jeg regner da med at når jeg vælger at få monteret sænkningsfjedre inden de levere bilen til mig at de så også sporer bilen... eller tager fejl hér...?
Når du sænker den vil sporestængerne foran (som sidder bag centrum af hjulnavet) blive for korte og bevirke at hjulene spreder - og derfor bliver dækkene slidt på indersiden.
Der er ikke andet at gøre end at få sporet den for og bag - og smide nye dæk på. Ærgerligt, for sådan et Conti dæk plejer at holde mellem 50 og 70.000 km.
Mht rullemodstand og brændstofforbrug, så er det helt normalt, men som man siger: Hvis det smager, så koster det.....
Jan Strandgaard
The only real wisdom is knowing you know nothing
2025 Skoda Enyaq Coupe 85
2020 VW eGolf
The only real wisdom is knowing you know nothing
2025 Skoda Enyaq Coupe 85
2020 VW eGolf