LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Besvar
Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 13. maj 2024, 07:40

Hej folkens,

Er low speed pre ignition / engine knock et generelt problem på EA111 TSI’erne mellem 2-3000 omdrejninger?
Vores EA111 1.4 TSI har lidt engine knock / LSPI ved 2500 omdrejninger hvis man giver mellemgas.
Hvis man giver den fuld gas, er der intet, og heller ikke ved meget lav acceleration.
Fejlen er der ikke på vores nyere EA211 motor… Og “fejlen” har været der siden 2018.

Begge kører på oktan 95 og 0W/30 olie fra VW.

Er det bare sådan en EA111 med Turbo og Kompressor er? Kompression er ok. Bruger ingen olie selvom den kører på den tynde 0W/30.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 13. maj 2024, 21:39

Du kører 95 octan, der har du svaret ;). De SKAL HAVE 100 Octan.

Køre du 95 Octan og lader den sejtrække står du på sigt med en motorombygning til ca 40.000+ spørg mig ikke hvordan jeg fandt ud af det. Jeg fandt ud af det på den hårde måde da jeg ikke ville hører efter en købte en bil magen til din som havde kørt for længe med LSPI, 3 ud af 4 cylindre havde underkompression og den stod med tændingsudsættere og frakoblede en cylinder når den stod i tomgang. Summa Summarum jeg skulle enten ud og få motoren totalrenoveret til 40.000, finde en hugger motor som potentielt set kunne have samme problem, eller lade handlen gå tilbage. "Heldigvis" tog sælger bilen tilbage og det kostede mig så nogle penge, men hellere det end at punge ud med 40.000 på en ny motor.
These users thanked the author DangerDane for the post:
DanielSan
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 14. maj 2024, 11:37

DangerDane skrev:Du kører 95 octan, der har du svaret ;). De SKAL HAVE 100 Octan.

Køre du 95 Octan og lader den sejtrække står du på sigt med en motorombygning til ca 40.000+ spørg mig ikke hvordan jeg fandt ud af det. Jeg fandt ud af det på den hårde måde da jeg ikke ville hører efter en købte en bil magen til din som havde kørt for længe med LSPI, 3 ud af 4 cylindre havde underkompression og den stod med tændingsudsættere og frakoblede en cylinder når den stod i tomgang. Summa Summarum jeg skulle enten ud og få motoren totalrenoveret til 40.000, finde en hugger motor som potentielt set kunne have samme problem, eller lade handlen gå tilbage. "Heldigvis" tog sælger bilen tilbage og det kostede mig så nogle penge, men hellere det end at punge ud med 40.000 på en ny motor.
Jeg har tidligere kørt på oktan 98 & 99 (det gamle V-power). Jeg vil dog prøve at skifte igen efter mange år på normal oktan 95. Der står i instruktionsbogen, at bilen kan kører på oktan 95 pga. bankesensoren. Jeg tænkte derfor, om bankesensor ofte var et problem på disse motorer. Generelt er det dog klart 160hk og 180hk versionen som udkom senere, der havde problemer med dårlige stempler. Der er dog før set dårlige stempler på disse, men jeg er nu ikke bekymret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 14. maj 2024, 19:15

DanielSan skrev:
14. maj 2024, 11:37
Jeg har tidligere kørt på oktan 98 & 99 (det gamle V-power). Jeg vil dog prøve at skifte igen efter mange år på normal oktan 95. Der står i instruktionsbogen, at bilen kan kører på oktan 95 pga. bankesensoren. Jeg tænkte derfor, om bankesensor ofte var et problem på disse motorer. Generelt er det dog klart 160hk og 180hk versionen som udkom senere, der havde problemer med dårlige stempler. Der er dog før set dårlige stempler på disse, men jeg er nu ikke bekymret.
Der er bare flere der nævner at bankesensoren netop IKKE afhjælper problemet fordi den er kodet forkert. Der skulle have været en recall på dem i england med en opdatering af motorstyringen der skulle afhjælpe problemet, og det hjælper lidt men ikke nok hvis at man kun vil kører 95 oktan. Man skal op i 98+ før at det hjælper, men det er dog stadig ikke 100% løsningen.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 14. maj 2024, 20:07

DangerDane skrev:
DanielSan skrev:
14. maj 2024, 11:37
Jeg har tidligere kørt på oktan 98 & 99 (det gamle V-power). Jeg vil dog prøve at skifte igen efter mange år på normal oktan 95. Der står i instruktionsbogen, at bilen kan kører på oktan 95 pga. bankesensoren. Jeg tænkte derfor, om bankesensor ofte var et problem på disse motorer. Generelt er det dog klart 160hk og 180hk versionen som udkom senere, der havde problemer med dårlige stempler. Der er dog før set dårlige stempler på disse, men jeg er nu ikke bekymret.
Der er bare flere der nævner at bankesensoren netop IKKE afhjælper problemet fordi den er kodet forkert. Der skulle have været en recall på dem i england med en opdatering af motorstyringen der skulle afhjælpe problemet, og det hjælper lidt men ikke nok hvis at man kun vil kører 95 oktan. Man skal op i 98+ før at det hjælper, men det er dog stadig ikke 100% løsningen.
Der har været software opdatering 24M3 på disse motorer. Jeg mener at det er præcis som du siger ift. deres formål, og denne har fået det.

Jeg vil dog prøve at skifte til oktan 100.

Hvis der er nogen, der kender et “fix” til LSPI, så råb gerne højt ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 14. maj 2024, 20:59

DanielSan skrev:
14. maj 2024, 20:07
Der har været software opdatering 24M3 på disse motorer. Jeg mener at det er præcis som du siger ift. deres formål, og denne har fået det.
Underligt, for ifølge min lokale VW forhandler var der ikke nogen.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 15. maj 2024, 06:11

DangerDane skrev:
DanielSan skrev:
14. maj 2024, 20:07
Der har været software opdatering 24M3 på disse motorer. Jeg mener at det er præcis som du siger ift. deres formål, og denne har fået det.
Underligt, for ifølge min lokale VW forhandler var der ikke nogen.
Vores har fået stempel i servicebog med 24M3 + i klistermærke i bagagerum for lige præcis den opdatering, så den findes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 29. maj 2024, 14:45

Ja ok underligt at min lokale autoriserede forhandler så siger det ikke findes. Men tænker ikke der umiddelbart findes en løsning, andet end Oktan 100 og så på sigt nogle andre bedre stempler osv for at undgå motoren går til.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 29. maj 2024, 18:44

DangerDane skrev:Ja ok underligt at min lokale autoriserede forhandler så siger det ikke findes. Men tænker ikke der umiddelbart findes en løsning, andet end Oktan 100 og så på sigt nogle andre bedre stempler osv for at undgå motoren går til.
Lyden er væk nu. Har ikke kunne genskabe den…

24M3 som software opdatering kan du google dig frem til.
Den er både stemplet i servicebogen og indsat som klistermærke i hjulbrønden, så den findes, men måske hedder den noget andet i dag… :-)

Så længe lyden er væk må det være ok, men mærkeligt at den er periodisk…!

Jeg kører stadig oktan 95 fra Shell. :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 29. maj 2024, 19:43

Jeg ville så ikke turde tanke oktan 95, men det er jo så op til en selv :). Og fordi jeg ikke kan få garanti for at motoren altid har fået oktan 98/100 så gør det bare at jeg ihvertfald styrer uden om lige præcis DE motorer fremadrettet :)
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 29. maj 2024, 20:13

DangerDane skrev:Jeg ville så ikke turde tanke oktan 95, men det er jo så op til en selv :). Og fordi jeg ikke kan få garanti for at motoren altid har fået oktan 98/100 så gør det bare at jeg ihvertfald styrer uden om lige præcis DE motorer fremadrettet :)
Der står i instruktionsbogen, at den kan kører på oktan 95, og har bankesensor.
Jeg kan se, at nogle i udlandet kører oktan 92 på, og det er nok ikke helt optimalt…

Vi må da håbe at nogen har lidt viden om LSPI som de vil dele med os, der har disse motorer ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 29. maj 2024, 20:27

Det værksted der kiggede på min sagde at der stod i deres service bulletin at LSPI og medfølgende motorhavari bland andet bundede i oktan 95 og i at bankesensoren ikke var indstillet korrekt sådan at man stadig oplevede tændingsbanken men uden at motorstyringen nåede at at opfange det og gøre noget ved det. Og da jeg kiggede på udenlandske fora angående samme bil og motor var det næsten kollektive mantra at hvis man ville bilen og motoren det bedste så var det nul sejtrækkeri, samt oktan 100 ellers så var det umiddelbart kun et spørgsmål om tid hvornår man ramte ind i fejlen.

Afhængig af hvad for en version af 1.4 Twincharge 160 hestes man havde, CAVD kontra CTHE hvor den sidstnævnte var den "nyeste" med samtlige fejlretninger og fysiske forbedringer der var.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 23 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DanielSan » 29. maj 2024, 23:00

DangerDane skrev:Det værksted der kiggede på min sagde at der stod i deres service bulletin at LSPI og medfølgende motorhavari bland andet bundede i oktan 95 og i at bankesensoren ikke var indstillet korrekt sådan at man stadig oplevede tændingsbanken men uden at motorstyringen nåede at at opfange det og gøre noget ved det. Og da jeg kiggede på udenlandske fora angående samme bil og motor var det næsten kollektive mantra at hvis man ville bilen og motoren det bedste så var det nul sejtrækkeri, samt oktan 100 ellers så var det umiddelbart kun et spørgsmål om tid hvornår man ramte ind i fejlen.

Afhængig af hvad for en version af 1.4 Twincharge 160 hestes man havde, CAVD kontra CTHE hvor den sidstnævnte var den "nyeste" med samtlige fejlretninger og fysiske forbedringer der var.
Mon det har nogen betydning at vi har den første twincharger? Altså BMY.
Jeg ved at CAVD er kendt for at have dårlige stempler, men jeg kan ikke finde meget om BMY og BLG som var de første to.

Måske har VW haft mange forskellige leverandører til at producere stemplerne?


Sent from my iPhone using Tapatalk

DangerDane
Medlem
Indlæg: 546
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 58 times
Been thanked: 45 times

Re: LSPI / Engine Knock generelt problem på 1.4 TSI EA111 (Golf 2006)

Indlæg af DangerDane » 31. maj 2024, 21:33

DanielSan skrev:
29. maj 2024, 23:00
Mon det har nogen betydning at vi har den første twincharger? Altså BMY.
Jeg ved at CAVD er kendt for at have dårlige stempler, men jeg kan ikke finde meget om BMY og BLG som var de første to.

Måske har VW haft mange forskellige leverandører til at producere stemplerne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er absolut ikke utænkeligt. CAVD etc kom oprindelig med Mahle stempler som går i stykker for et godt ord. Deres erstatning er Kolbenschmidt hvis det skal være "direkte" og ellers så findes der adskillige andre firmaer der laver OEM stempler enten i original eller oversize hvis at man har haft problemer med motoren og har fået den boret op for at komme af borescoring som resultat af de smadrede stempelringe og stempler.

Men kan ske at Mahle kom til at slække på kvaliteten eller deres stempler bare er noget skrammel sammen med 1.4 Motorblokken som så heller ikke har cylinderforinger fordi at de angiveligt skulle have været lavet af en bestemt legering som godtnok ikke sikrer 100% tæt når motoren er kold, med oliebrug til følge, mens at de slutter tæt når at motoren bliver varm.
These users thanked the author DangerDane for the post:
DanielSan
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Besvar

Tilbage til "Motor"