Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Besvar
spybuggy
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. feb 2017, 16:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0

Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af spybuggy » 24. mar 2020, 21:56

Hej.
Jeg synes at kæden (timing chain)støjer i for lang tid ved koldstart.

Jeg har læst at nogen "nøjes" med at få skiftet kædestrammeren, medens andre må bide i det sure æble og få udskiftet tandhjul, kæde, glideskinner og strammer.
Hvordan kan man afgøre om det er den ene eller den anden løsning der skal til ?
Hvad koster det at få skiftet kædestrammeren ?
Hvad koster det at få skiftet hele systemet ?

Er der nogen der har lyst til at hjælpe ?
Leif
Senest rettet af spybuggy 25. mar 2020, 09:24, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13525
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3348 times
Been thanked: 4706 times

Re: VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af HansH » 25. mar 2020, 08:05

Venligst ret overskriften så den også indeholder info om problemet/spørgsmålet/indholdet i tråden.
Tak.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
spybuggyPetersen1979
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 231 times

Re: VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af Henrik2800 » 25. mar 2020, 08:26

2014 har bedre kæde-kvalitet, end den kvalitet som blev brugt frem til 2012.
VW kan måle om kæden er blevet for lang.
Ny kæde/skinner/kædestrammer: ca. 10.000 kr.
Ny kæde/skinner/alle kædehjul/kædestrammer: ca. 15.000 kr.
Kun at skifte kædestrammer, vurderer jeg er spild af penge.

Hvor langt har bilen kørt?
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
spybuggy
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

spybuggy
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. feb 2017, 16:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af spybuggy » 25. mar 2020, 09:34

Hej og 1/2øj.
Mange TAK for et godt svar.
Bilen har kørt 126.000 km
Har du en fornemmelse af i hvor mange sekunder der kommer støj fra kæden ved koldstart, såfremt at kæden er ny ?
💪 Leif Bjørn Lønborg.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 231 times

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af Henrik2800 » 25. mar 2020, 12:08

På helt ny bil hører du ikke kædestøj.
Senere er 2 sekunder med lidt støj ikke et problem.
Din bil har formentlig en opdateret motorstyring,
hvor tændingen ikke sættes på, før der er oilietryk.
Det reducerer risikoen for, at kæden hopper en tand.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
spybuggy
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1602
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 193 times

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af styker » 25. mar 2020, 16:57

10000 er da helt i skoven, få et tilbud fra bruger Norn herinde som har skiftet på Hans octavia.
1,2 Tsi er vist mere simpel at skifte kæde på, end 1,4 som i Hans octavia.
Et originalt kædesæt står til ca 130 euro på ebay, det er jo nærmest billigere end et tandremssæt.
https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-VW-STE ... SwBG9cmiYS
https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Steuer ... Swzp1dzRPr
Det var bare et par tilfældigige eksempler, så ved ikke om det er det korrekte til din polos motorkode.
These users thanked the author styker for the post:
spybuggy

spybuggy
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. feb 2017, 16:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af spybuggy » 27. mar 2020, 12:02

Hej.
Mange T A K for jeres gode respons - fantastisk !
Jeg har nu fået intet mindre en 12 tilbud via Autobutler.dk, og det er slet ikke så voldsom dyrt som jeg frygtede. :D
Det er i virkeligheden ikke meget dyrere end at få skiftet tandrem på en Peugeot 206 HDI (Vores gamle bil)
Prisen svinger imellem 5.500 > 6.000 kr. alt incl.
Der skal bruges 5½ arbejdstimer på opgaven, og man får 3 års garanti.
Nu går jeg lige og overvejer, om jeg skal acceptere eller tåle støjen fra kæden, og vente med at få skiftet kæden, indtil umiddelbart førend, at min 100 % autogarantiperiode den udløber.
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg opnår noget økonomisk kompensation ved at kontakte sælgeren af bilen ?
Jeg er iøvrigt så superglad for bilen, og meget overrasket over alt det extra den kan eller har af udstyr, i forhold til hvad vores gamle Peugeot 206+ havde af den slags ting.
Alene det at lukke døren lydder helt anderledes og bedre i en Polo.
;) Leif Bjørn Lønborg

spybuggy
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. feb 2017, 16:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af spybuggy » 2. apr 2020, 15:16

Hej.

Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.
Når jeg spørger på et VW værksted, om en spritny kæde med tandhjul og det hele vil lave støj ved koldstart, så får man at vide at - Ja - det gør den, og at den gør det i ca. 2 til 3 sek. :?:
Jeg forstår det simpelthen ikke !
Kan det virkelig være rigtigt at man skal acceptere kædestøj fra en spritny kæde ?

:ugeek: Leif

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 231 times

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af Henrik2800 » 2. apr 2020, 16:54

spybuggy skrev:
2. apr 2020, 15:16
Hej.
Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.
Når jeg spørger på et VW værksted, om en spritny kæde med tandhjul og det hele vil lave støj ved koldstart, så får man at vide at - Ja - det gør den, og at den gør det i ca. 2 til 3 sek. :?:
Jeg forstår det simpelthen ikke !
Kan det virkelig være rigtigt at man skal acceptere kædestøj fra en spritny kæde ?
:ugeek: Leif
VW har samme tilgang til sandheden som Donald Trump :evil:

Jeg har en TSI fra 2011.
Fra ny var der ikke kædestøj.
Der kom mere og mere støj, indtil kæden måtte skiftes ved 61.000 km.
Ny kæde, og støjen var væk.
Ved nu 142.000km, så er der noget kædestøj, nogen gange mere end andre.
Der er skiftet olie/oliefilter ved hver 15.000 km fra ny.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Chevelleib
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. jul 2024, 12:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af Chevelleib » 10. jul 2024, 12:22

kan man når skaden er sket skikfte fra en 1.2 tsi cbza 63 kw til en 1.2 tsi cbzb 77 kw
den motor jeg har i har også en toppakining der er defekt derfor vil jeg skifte til anden motor og nu har jeg den støre på hånden men vil være sikker på om den kan skiftes inden jeg bruger pengene for en ung pige som læser
jeg håber i vil hjælpe mig tak på forhånd
evt med også hvad der skal skiftes rundt fra den gamle til den ny hvis det er muligt
mvh ib

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 231 times

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af Henrik2800 » 10. jul 2024, 12:40

CBZA og CBZB er mekanisk ens, men har forskellig motorstyring.
CBZA har ladetryk 0,5 bar og CBZB har ladetryk 0,8 bar.

Skiftet vil ikke være lovligt, med mindre der betales ny registreringsafgift, og bilens synes.

Du kan finde renoverede motorer på ebay.de.
Både CBZA og CBZB.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

DangerDane
Medlem
Indlæg: 614
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 75 times
Been thanked: 59 times

Re: Kædeproblemer på VW Polo fra marts 2014 - 1,2 tsi motor.

Indlæg af DangerDane » 11. jul 2024, 19:44

Henrik2800 skrev:
10. jul 2024, 12:40
Du kan finde renoverede motorer på ebay.de.
Både CBZA og CBZB.
De motorer du kan finde der er IKKE renoverede, du betaler for at de renoverer DIN motor. Og så ryger den til polen og du får noget forbandet skrammel retur. Kiggede selv på da jeg havde fået fingrene i en 1.4 Twincharge og skulle overveje om jeg ville beholde den og renoverer den, eller prøve at lade ham jeg havde købt den af tage den tilbage.
Mvh Flemming Jacobsen
1996 Nissan Almera 1.6 SR - [SOLGT]
1993 Mitsubishi Lancer 1.6 GLXI - [SOLGT]
2001 Passat Variant 1.9 TDI - [SKROTTET]
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT - [Nuværende]

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Besvar

Tilbage til "Motor"