“Fordelen” ved gamle biler, er at der altid er noget at lave..
Nu har jeg haft 4x 1.9TDi’er, hvoraf de to er BM… De 3 af dem har jeg aldrig haft bøvl med motoren, men nu ved den 4. 1.9TDi BM skal der selvfølgelig være div. udfordringer!
En af de mere udfordrende fejl, opstår periodisk uden nogen sammenhæng eller kan skabe situationen, hvorfor jeg håber der måske nogen som har en ide eller erfaring med tilsvarende udfordring!
Jeg har haft bilen i knap 9mdr. og problemet er meget sporadisk og der kan gå længere tid mellem at det opleves!
Problemet viser sig i sammenhæng med at FIS displayet foreslår at kører i et lavere gear end sædvanligt?!
NORMALT, kan jeg køre ca. (taget ud fra hukommelsen):
1. gear: 0-15kmt
2. gear: 15-30kmt
3. gear: 30-50kmt
4. gear: 50-80kmt.
5. gear: +80kmt.
Men når problemet opstår, vil FIS gerne have at jeg geare ned et trin tidligere… Dvs. fx at jeg kan køre i 2. hvor jeg normalt ville køre i 3, og i 3. hvor jeg normalt ville køre i 4. og 5. gear forslår den slet ikke på landevejene!!?
Det der så er PROBLEMET, er at den “hakker/ryster” ved omkring 1500omdr. når det med gearene opstår!?
Jeg kan godt accelerere og den vil helst køre i et lavere gear med højere omdrejninger for at minimere den ujævne motorgang, men den går stadigt ikke jævn…
Og pludselig under kørsel, så foreslår den gear som “normalt” og problemet forsvinder indtil næste gang!?
Er der nogen der har et bud på hvad jeg skal kigge efter, eller hvor lidt der skal til for at forårsage sådanne et problem?
Jeg ved jeg har en fejl på G83 sensor.. Men kan det gøre det?
Kan det være en dårlig forbindelse, en slange der driller eller andet?
Hvad kan/skal jeg prøve at holde øje med hvis jeg sætter VCDS på bilen? Igen, det er meget sporadisk og der lagres ingen umiddelbare fejl jeg kan lede til at være årsagen - Medmindre G83 sensoren til returkølevandet kan forårsage det?
På forhånd tak
VW G5 TDi BM - Ryster periodisk 1500omdr.
- norn
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 212 times
Re: VW G5 TDi BM - Ryster periodisk 1500omdr.
Også forventer du lige at vi ka huske hvad G83 er for en…..
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Quark14
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 8 times
Med så mange kompetente VAGCARS entusiaster herinde, så er jeg da sikker på at mange kan svare på hvad en G83 sensor er
Ej, undskyld… Det er kølevandssensor til returvand - Er hvad jeg kan læse mig frem til.
Jeg har lige skiftet batteriet på bilen, da jeg inden for kort tid efter hinanden ikke har kunne starte bilen - EFTER at have kørt en tur?! Og det har været i forbindelse med at bilen gør set beskrevne med gearerne!?
Havde en tester på i går, mens jeg kørte 25km, hvor jeg holdte øje med dyser (indsprøjtningsmængde), ladespænding (14.6V) og generatorbelastning (25-30%), og syntes der er balance mellem dyserne og resten så fint ud - MEN den opførte sig heller ikke “åndssvagt” mens jeg kørte turen!?!
Min kone kom hjem i dag, og fortalte på de sidste 12km begyndte den på det med gearerne/rystelserne igen - Intet været til arbejdet, fra arbejdet og til børnehentning (samlet 70km), først på turen hjem derfra!
Kan det være ledningsnettet til dyserne, dyserne selv, generatoren der er ved at stå af….
Andre umiddelbare bud på hvor jeg skal kigge henne?
Kan en defekt bundstykke i tændingslåsen skabe problemerne?
Ved snart ikke - Har mest af alt lyst til at køre den i “havnen”, har ikke haft det bøvl med det 3-4 andre vi har ejet!!

Ej, undskyld… Det er kølevandssensor til returvand - Er hvad jeg kan læse mig frem til.
Jeg har lige skiftet batteriet på bilen, da jeg inden for kort tid efter hinanden ikke har kunne starte bilen - EFTER at have kørt en tur?! Og det har været i forbindelse med at bilen gør set beskrevne med gearerne!?
Havde en tester på i går, mens jeg kørte 25km, hvor jeg holdte øje med dyser (indsprøjtningsmængde), ladespænding (14.6V) og generatorbelastning (25-30%), og syntes der er balance mellem dyserne og resten så fint ud - MEN den opførte sig heller ikke “åndssvagt” mens jeg kørte turen!?!
Min kone kom hjem i dag, og fortalte på de sidste 12km begyndte den på det med gearerne/rystelserne igen - Intet været til arbejdet, fra arbejdet og til børnehentning (samlet 70km), først på turen hjem derfra!
Kan det være ledningsnettet til dyserne, dyserne selv, generatoren der er ved at stå af….
Andre umiddelbare bud på hvor jeg skal kigge henne?
Kan en defekt bundstykke i tændingslåsen skabe problemerne?
Ved snart ikke - Har mest af alt lyst til at køre den i “havnen”, har ikke haft det bøvl med det 3-4 andre vi har ejet!!
07/2014 - VW Golf 7 1.6 TDi BM 110HK - 256.000km
-
Jannik
- Aktiv medlem
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 261 times
Er ikke sikker på jeg helt forstår din problematik.
Skifter du udelukkende gear når FIS fortæller dig det uden hensyntagen til motoromdrejninger?
Lad være med at tage højde for hvilket gear FIS fortæller dig du skal køre i.
Da jeg kørte 1.9 TDI kunne én af årsagerne til motorrystelser være defekt tandempumpe, der lækkede motorolie ind i dieselen med det resultat, at motoren gik ujævnt.
Det er nemt at kontrollere ved blot at kontrollere dieselfilteret.
Skifter du udelukkende gear når FIS fortæller dig det uden hensyntagen til motoromdrejninger?
Lad være med at tage højde for hvilket gear FIS fortæller dig du skal køre i.
Da jeg kørte 1.9 TDI kunne én af årsagerne til motorrystelser være defekt tandempumpe, der lækkede motorolie ind i dieselen med det resultat, at motoren gik ujævnt.
Det er nemt at kontrollere ved blot at kontrollere dieselfilteret.
Min bil: Mercedes Benz EQE 350+ - 12/2024
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
- Quark14
- Nyt medlem
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 8 times
Nej, jeg skifter ikke kun gear når FIS foreslår det, lytter, fornemmer og mærker efter når der skal skiftes gear..
Der var mere for at forsøge at beskrive det, når man ikke lige står ved siden af hinanden.
Men NÅR den laver “rystelser”, “hakker i det”, så vil den typisk gerne ned i et lavere gear end hvad jeg typisk kører i..
Hvorfor den vil det, kan jeg ikke lige regne ud… Vil den have flere omdrejninger, og i så fald, hvorfor?
Fandt lidt nogle som havde udfordringer med vinkel sensoren for krumtappen, men burde den så ikke give fejl i VCDS?
Og hvis tandempumpen er defekt, så vil der være olie i brændstoffilteret, korrekt? (det vil være sort)
Der var mere for at forsøge at beskrive det, når man ikke lige står ved siden af hinanden.
Men NÅR den laver “rystelser”, “hakker i det”, så vil den typisk gerne ned i et lavere gear end hvad jeg typisk kører i..
Hvorfor den vil det, kan jeg ikke lige regne ud… Vil den have flere omdrejninger, og i så fald, hvorfor?
Fandt lidt nogle som havde udfordringer med vinkel sensoren for krumtappen, men burde den så ikke give fejl i VCDS?
Og hvis tandempumpen er defekt, så vil der være olie i brændstoffilteret, korrekt? (det vil være sort)
07/2014 - VW Golf 7 1.6 TDi BM 110HK - 256.000km