Totalskade pga sten mod bundkar - Ny motor til 2016 Citigo 1.0 ASG 60hk

styker
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 108 times
Been thanked: 284 times

Re: Ny motor til 2016 Citigo 1.0 ASG 60hk - pris hos ikke autoriseret ?

Indlæg af styker » 12. jul 2025, 05:19

DangerDane skrev:
11. jul 2025, 21:12
Men tænker bare det skulle være underligt at forsikringen ikke dækker en skade.
Det kan de jo afvise hvis der er udvist grov uagtsomtsomhed.
Men det er vist ikke tilfældet her, det er jo f.eks.hvis man kører over for rødt.

QT1410
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 216 times
Been thanked: 145 times

Indlæg af QT1410 » 12. jul 2025, 07:29

At overse et rødt lyssignal eller at køre frem efter et, der gælder for en anden bane, med sammenstød til følge, regnes - i modsætning til andre vigepligtsoverseelser- for "groft uforsvarlig kørsel" og medfører bortfald af forsikringsdækning.
Jeg talte med en desperat Up!-ejer, der var kørt frem for rødt da svingbanen ved siden af fik grønt og ramte en tværgående bil.
Forsikringsselskabet var lynhurtig til at erklære Uppen totalskadet og i samme omgang nægte erstatning samt kræve regres for skaden på modpartens bil.
En almindelig manglende orientering ved hajtænder og efterfølgende sammenstød havde næppe medført de samme barske konsekvenser.

DangerDane
Medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 221 times
Been thanked: 170 times

Indlæg af DangerDane » 12. jul 2025, 17:34

QT1410 skrev:
12. jul 2025, 07:29
At overse et rødt lyssignal eller at køre frem efter et, der gælder for en anden bane, med sammenstød til følge, regnes - i modsætning til andre vigepligtsoverseelser- for "groft uforsvarlig kørsel" og medfører bortfald af forsikringsdækning.
Jeg talte med en desperat Up!-ejer, der var kørt frem for rødt da svingbanen ved siden af fik grønt og ramte en tværgående bil.
Forsikringsselskabet var lynhurtig til at erklære Uppen totalskadet og i samme omgang nægte erstatning samt kræve regres for skaden på modpartens bil.
En almindelig manglende orientering ved hajtænder og efterfølgende sammenstød havde næppe medført de samme barske konsekvenser.
Total lort at dømme en bil totalskadet og så ikke dække. Så kunne man da have ladet være med at dække uden at dobbelt straffe den "skyldige".
Mvh Flemming Jacobsen
2017 Golf Variant 1.4 TSI BMT Billede

VCDS Hex-Net Ubegrænset + OBD11

Kim B Olesen
Nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Kim B Olesen » 13. jul 2025, 05:56

Det er da godt nok en sindssyg mærkelig politik - det anede jeg slet ikke, man plejer jo at kunne få forsikringen til at vurdere en skade og derefter sige at man ikke vil have dem til at dække hvis det bliver for dyrt i forhold til formodet præmiestigning eller hvis man fx har stumperne selv !
Det andet der er da total tosset, der skal jo ikke meget til at totalskade en billig bil som sagtens kunne være kørende igen for få penge hvis man selv laver det fx
Jeg er helt med på at hvis den er skæv kunne det være en god ide den forblev totalskadet, men det andet er fandme ikke i orden

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem
Has thanked: 92 times
Been thanked: 366 times

Indlæg af majland » 18. jul 2025, 15:55

Jeg talte med forsikringsselskabet igår torsdag (efter at have ringet og bedt dem ringe mig op )og fik mundligt at vide at de ville dække.

Det var godt nok dejligt....

Men her idag fredag eftermiddag er sagen stadig ikke opdateret og sagsbehandleren går på ferie imorgen lørdag :-(

Jeg vil gerne have det på skrift inden jeg afleverer registrerings attest og den anden nøgle.
These users thanked the author majland for the post (total 2):
HallasGnozo

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 22. jul 2025, 11:07

https://motorregister.skat.dk/ Blokeringsstatus: Totalskadet køretøj

Så nu er det officielt - bilen er død. Men jeg har det stadig kun mundtlig fra forsikringen i torsdags, men afleverede alligevel som aftalt der nøgler og tømte bilen i søndags.

Men der var 2 vidner i bilen da jeg talte med forsikringen - desværre ikke uvildige da det var familie....

Jeg forstår simpelthen ikke at forsikringsselskabet ikke opdaterer den for kunden synlige del af sagsbehandlingen. Det er som om det er uafhængige systemer....

Seneste fra forsikringen på skrift var 7/7 som jeg svarede på samme dag.

Efterfølgende har jeg så skrevet referat derinde den 18/7 for samtalen 17/7 og igen 20/7 efter at have afleveret nøgler og registreringsattest.

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 4. aug 2025, 06:46

Mangler lige at skrive afslutningen. Erstatning fratrukket selvrisiko kom til udbetaling 24/7

Det var så den Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
These users thanked the author majland for the post (total 5):
HurtigudMike HmojoHenrik2800akaup

Brugeravatar
VWAU
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 291 times
Been thanked: 869 times

Indlæg af VWAU » 4. aug 2025, 10:38

majland skrev:
4. jul 2025, 14:05
Taksator: Ved efter notering af disse ””små ting” hvor vi med sikkerhed stadig ikke har alt med er skaden i 69.058. kr

Dvs den er død i Danmark, men kan blive en billig bil med brugt motor i polen ...
I Polen gider de ikke at køre i mikrobiler. Der er stort set ingen.

QT1410
Medlem

Re: Totalskade pga sten mod bundkar - Ny motor til 2016 Citigo 1.0 ASG 60hk

Indlæg af QT1410 » 6. aug 2025, 20:30

Min kone melder, at ligegyldigt hvilken hastighed hun kører i Uppen dernede, så bliver hun overhalet.

Jeg ved at ham den føromtalte ophugger i det nordlige Jylland sælger hele biler til Polen.

I de store byer, hvor parkering er en udfordring, skal de nok værdsætte en gedigen mikrobil som Up og co.
Jeg ser da også Aygo/107/C1 dernede.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2399 times

Indlæg af GaSelle » 7. aug 2025, 08:09

QT1410 skrev:
6. aug 2025, 20:30
Min kone melder, at ligegyldigt hvilken hastighed hun kører i Uppen dernede, så bliver hun overhalet.

Jeg ved at ham den føromtalte ophugger i det nordlige Jylland sælger hele biler til Polen.

I de store byer, hvor parkering er en udfordring, skal de nok værdsætte en gedigen mikrobil som Up og co.
Jeg ser da også Aygo/107/C1 dernede.
Sådan er nogle mennesker. Da vi havde Aygo og Citigo blev vi også overhalet, folk trak ind foran osv. Det er samme scenarie, hvis jeg kører en tur i min KE70. Selvom jeg kører 85-90 km/t på landevejen, skal folk partout overhale. Kører jeg 83km/t i iX´eren er der (stort set) aldrig nogen, der overhaler. Så folk må jo se, hvad de mener er en langsom bil, og så overhale fordi de kan.

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 83 times
Been thanked: 133 times
Kontakt:

Indlæg af Schmidt » 7. aug 2025, 08:23

Det oplever jeg også generelt. Jeg kører normalt i A6'eren. Store hjul og sænket helt ned på luftundervogn. Det er MEGET sjældent at folk opfører sig "provokerende", laver dumme overhalinger, trækker ud foran osv.

Hvis jeg kører i vores Citigo derimod (med samme hastighed), så skal jeg lige love for at man bliver "pisset" på :lol:
VW ID. BUZZ 2026
Skoda Citigo · "MiniHulk" :mrgreen:
Solgt: Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey :roll:

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 8. aug 2025, 09:26

Da vi havde Aygo og Citigo blev vi også overhalet, folk trak ind foran osv.
Schmidt skrev:
7. aug 2025, 08:23
... Hvis jeg kører i vores Citigo derimod (med samme hastighed), så skal jeg lige love for at man bliver "pisset" på :lol:
Så skulle i prøve at køre smart fortwo diesel (gjorde jeg en del år før citigo'en) Men ja der er nogle derude der bare ikke kan tåle at ligge bag en lille bil .... Også selvom det er på landevej og med så meget trafik at de kun kommer et par pladser frem i køen ....

TheBlueStingray
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 80 times

Indlæg af TheBlueStingray » 8. aug 2025, 17:02

Oplever også jævnligt, at folk har en anden adfærd, når jeg kører TT, som ganske vist også er en lille bil, men en lidt anden type. Det er ikke sjældent, at jeg i bakspejlet kan se en, der pludselig får travlt med at komme op til mig og evt. overhale eller på anden vis forsøge at gøre opmærksom på sig selv; fx ved at køre tæt på, komme med tilråb, overhale venstre om helleanlæg osv.

For nylig kom der en yngre mand, der helt tydeligt skulle modsatte retning af mig, kørende fra en sidevej i en A4 B6 - sandsynligvis en 2,4 V6 ud fra lyden at dømme. Da han fik øje på TT'en, fik han dog hurtigt andre planer og satte efter mig blot for at hænge på i nogle kilometer, overhale med støj og røg og så vende om efter 500 meter... :roll:
Audi TT 8N 1.8T 165KW
Audi TT 8N 3.2 VR6 184KW
Audi A4 B6 1.9TDI 96KW

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 9. aug 2025, 07:58

TheBlueStingray skrev:
8. aug 2025, 17:02
Oplever også jævnligt, at folk har en anden adfærd, når jeg kører TT, som ganske vist også er en lille bil, men en lidt anden type.
Ja, der er der nok nogen der istedet vil se om du vil lege med til en gang "vanvidskørsel" ...
These users thanked the author majland for the post:
TheBlueStingray

QT1410
Medlem

Indlæg af QT1410 » 9. aug 2025, 16:13

GaSelle skrev:
7. aug 2025, 08:09
Sådan er nogle mennesker. Da vi havde Aygo og Citigo blev vi også overhalet, folk trak ind foran osv. Det er samme scenarie, hvis jeg kører en tur i min KE70. Selvom jeg kører 85-90 km/t på landevejen, skal folk partout overhale. Kører jeg 83km/t i iX´eren er der (stort set) aldrig nogen, der overhaler. Så folk må jo se, hvad de mener er en langsom bil, og så overhale fordi de kan.
Jeg overhaler også gamle biler pr automatik, fordi de som regel lugter grimt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 856 times
Been thanked: 2399 times

Indlæg af GaSelle » 9. aug 2025, 18:45

QT1410 skrev:
9. aug 2025, 16:13
Jeg overhaler også gamle biler pr automatik, fordi de som regel lugter grimt.
Oktan 100, pibetobak og Wunderbaum dufter fantastisk.
These users thanked the author GaSelle for the post:
akaup

‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus

Brugeravatar
jencka
Medlem
Has thanked: 316 times
Been thanked: 194 times

Indlæg af jencka » 10. aug 2025, 19:12

TheBlueStingray skrev:
8. aug 2025, 17:02
Oplever også jævnligt, at folk har en anden adfærd, når jeg kører TT, som ganske vist også er en lille bil, men en lidt anden type. Det er ikke sjældent, at jeg i bakspejlet kan se en, der pludselig får travlt med at komme op til mig og evt. overhale eller på anden vis forsøge at gøre opmærksom på sig selv; fx ved at køre tæt på, komme med tilråb, overhale venstre om helleanlæg osv.

For nylig kom der en yngre mand, der helt tydeligt skulle modsatte retning af mig, kørende fra en sidevej i en A4 B6 - sandsynligvis en 2,4 V6 ud fra lyden at dømme. Da han fik øje på TT'en, fik han dog hurtigt andre planer og satte efter mig blot for at hænge på i nogle kilometer, overhale med støj og røg og så vende om efter 500 meter... :roll:
Kom til at tænke på enten p..måling eller det handler om noget dominans issue noget.
These users thanked the author jencka for the post:
TheBlueStingray
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 30. sep 2025, 11:31

majland skrev:
4. aug 2025, 06:46
Mangler lige at skrive afslutningen. Erstatning fratrukket selvrisiko kom til udbetaling 24/7

Det var så den Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Det blev som det ses i signaturen en 2020 Skoda Fabia Fl 1,0 MPI 60 til at erstatte den.

Vi ville egentlig helst have købt en elbil men syntes risikoen på brugte elbiler var for stor - specielt på MEB platformen og at e-up/e-citigo og e-golf har for kort rækkevidde da den ofte skal køre ~130km (også om vinteren) og brugeren ikke kan lade ved bopælen. En FDM rep forsikring på en MEB bil koster hurtigt 300-550,-/måneden og så bliver en "billig" bil jo hurtigt noget dyrere ...

Den primære bruger af bilen bor pga uddannelse ikke hjemme halvdelen af tiden (og har ikke folkeregister adresse her) så den forsikringsaftale vi har på øvrige biler ville ikke tegne forsikring med ham som bruger. Jeg har så ringet rundt til en stor flok selskaber incl den der via hans fagforening har en rabataftale. Men ung mand på 18år og første bil var bare dyrt - meget dyrt !

Nyere elbiler var også interessant - specielt renault 5 og Hundai Inster (man kiggede også PSA). Men selvom de alle har mærkeforsikringer var de ikke så billige at det for alvor var interessant. Totalomkostnigner på en "billig" ny elbil med lang garanti tror jeg ellers vil være fornuftige trods afskrivningen.

Men Semler Mobility (Alm Brand) har så temmelig skarpe priser til unge under 25. Så valget blev dem og så skulle bilen jo købes hos Semler (eller en af mærkeforhandlerne). Vi endte så med at gå lidt op i størrelse og den vi købte var så i Silkeborg. Der var i den størrelse/prisklasse nogle få til salg men android auto er ikke standard i de årgang så det blev udslagsgivende for valget efter at en anden sælger vendte tilbage med at det ikke kunne tilkøbes i en anden af dem vi så på...

Nu får vi se om den skal have sin egen tråd herinde, sikkert ikke for er der noget mere kedeligt end en 60hk's sølvgrå hatchback på stålfælge.
These users thanked the author majland for the post:
Hallas

Besvar

Tilbage til "Motor"