Side 2 af 2

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 11:07
af scrallar
Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 11:25
af arj9k
scrallar skrev:Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Rolig nu. Min kammerats octavia med BLS motor har kørt 380.000 km uden problemer.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 11:28
af Vaggutten
scrallar skrev:Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Problemet er bare at når du først høre en plejlleje eller hovedleje som støjer eller banker, så er skaden allerede sket på krumtappen.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 12:48
af scrallar
arj9k skrev:
scrallar skrev:Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Rolig nu. Min kammerats octavia med BLS motor har kørt 380.000 km uden problemer.
Jeg prøver at tage det helt roligt :D Men hvis nu det "kun" kostede feks. cirka 5000kr (Har ingen ide om hvad sådan noget koster) så kunne det måske være en fin investering så der måske var større chance for motoren holdte længere tid.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 12:57
af Fabia Combi
Et sæt hoved og plejlstangslejer koster fra 40 - 90 Euro

http://www.ebay.de/itm/VW-Audi-Seat-Sko ... 0907190847

Dertil 25 Euro for plejlstangsskruerne og 20 for hovedlejeskruerne.

Det er skruer og ikke bolte, fordi de ikke bruges med møtrikker.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 13:30
af Jannik
Jeg mener ikke at have læst om en bilfabrikant, der anbefaler skift af kamaksellejer, hovedlejer eller plejllejer.
I princippet bør de skiftes, men det er meget svært at fastsætte et interval, da bilmotorer kører under meget forskellige forhold og på forskellig måde.
Der er det noget nemmere at fastsætte intervaller på motorer, der kører under de samme forhold altid.

Dog har de ofte den udfordring, at de kører på væsentligt dårligere brændstof (tungolie).
Vi anbefaler skift af plejllejer for hver ca. 32.000 drifttimer.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 14:11
af scrallar
Fabia Combi skrev:Et sæt hoved og plejlstangslejer koster fra 40 - 90 Euro

http://www.ebay.de/itm/VW-Audi-Seat-Sko ... 0907190847

Dertil 25 Euro for plejlstangsskruerne og 20 for hovedlejeskruerne.

Det er skruer og ikke bolte, fordi de ikke bruges med møtrikker.
Ja det er ikke fordi reservedelene koster så meget så

Men jeg går ud fra det er arbejdslønnen der er den største udgift? Men hvor stor aner jeg ikke.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 15:46
af Vaggutten
Det er absolut en god investering af servicere sin motor, tilmed med nye lejer og så den korrekte olie af en god art i, så kan man undgå meget dårligdom.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 16:09
af hansen123
I bund og grund kan man jo skifte så mange lejer osv som man føler for, men det kan være lige meget hvis man ikke finder årsagen til hvorfor det sker. Sådan et leje bliver jo "slidt" i stykker på relativt kort tid om det er nyt eller gammelt, det er da ihvertfald min erfaring. I bund og grund er det jo heller ikke lejet der arbejder, men oliefilmen der ligger sig oven på det. Fejlen kommer først når denne oliefilm bliver brudt af den ene eller anden grund.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 18:26
af ICON
Hvis man skifter lejer, kræver det så ikke også en form for indkøring?

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 20:24
af hansen123
ICON skrev:Hvis man skifter lejer, kræver det så ikke også en form for indkøring?
Nej bør det ikke gøre.

Lejerne bør slet ikke slides overhovedet. Nu kan jeg ikke huske tallene i hovedet, men når jeg måler frigang på hovedlejer foreksempel så er det jo 1/100 af mm med plastik gauge. Der skal ikke meget kontakt med krumtap eller plejlstænger før det mål ikke passer og så kommer problemerne først.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 20:30
af Uffe
Vil det ikke sige, at skifte lejerne er meningsløst?

1) Er de OK er der ikke grund til at skifte dem
2) Er de dårlige, så er motoren alligevel færdig

Eller er der mere i det - måske en mellemting hvor lejet er på vej til at dø men ikke har forårsaget skade på motor?

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 21:01
af hansen123
Uffe skrev:Vil det ikke sige, at skifte lejerne er meningsløst?

1) Er de OK er der ikke grund til at skifte dem
2) Er de dårlige, så er motoren alligevel færdig

Eller er der mere i det - måske en mellemting hvor lejet er på vej til at dø men ikke har forårsaget skade på motor?
Jeg vil jo mene det er meningsløst da det ikke er lejerne som er hovedårsagen (så var det ihvertfald kommet langt før i livet)

Lejer fejler typisk kun på 2 måder. 1: tolerancen bliver for lille (overophedning+stram tolerance fra fabrikken) og de drejer med rundt med krumtappen og så ryger alt olietryk i motoren storset, samt krumtap bliver revet til ukendelighed. 2: olie filmen bliver brudt og billeder som Sorens2 har lagt op ser man selv hurtigt.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 31. mar 2015, 21:22
af Sorens2
Men hva bryder oliefilmen?

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 1. apr 2015, 12:59
af hansen123
Sorens2 skrev:Men hva bryder oliefilmen?
Det klassiske er jo at olien af den ene eller anden årsag får svært ved at finde der hen. Det kan også være mekanisk styrke, foreksempel pretænding der får stemplet til at slå lige ned istedet for at fortsætte sin rotation=altså at oliefilmen ikke er "stærk" nok til at klare trykket og bliver presset væk.

Der er jo utallige muligheder og når skaden er sket, kan det jo være ret svært at sige om det var hønen eller ægget der kom først når det gælder interne skader.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 3. apr 2015, 20:51
af Madswp
Søren:
lagde du mærke til om olie niveau'et var som det skulle være? eller om det evt kunne være for højt, grundet brændstof i motorolien?

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 3. apr 2015, 21:15
af Sorens2
Det var ok.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 3. apr 2015, 22:59
af comforttraktoren
Det kan have været Sket når som helst i den krig bilen har været med i, hul i bogen efter 45000 svjh, og bilen nu har rundet godt fire gange så meget.
Man kan forestille sig at den har kørt 100 Tkm på et tidligere olieskift, fået frisk olie, begyndt at banke, fået frisk olie og mekaniker på dåse, og herefter solgt.
Kører fint indtil mekaniker på dåse er " brændt af " og nu står den så hos Søren.
Bare et gæt...

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 4. apr 2015, 08:09
af Sorens2
De sidste 3-4 olieskift er foretaget hver 15000 med korrekt olie osv.
Det ved vi dog.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 4. apr 2015, 08:29
af hansen123
comforttraktoren skrev:Det kan have været Sket når som helst i den krig bilen har været med i, hul i bogen efter 45000 svjh, og bilen nu har rundet godt fire gange så meget.
Man kan forestille sig at den har kørt 100 Tkm på et tidligere olieskift, fået frisk olie, begyndt at banke, fået frisk olie og mekaniker på dåse, og herefter solgt.
Kører fint indtil mekaniker på dåse er " brændt af " og nu står den så hos Søren.
Bare et gæt...
Tror desværre ikke der er noget mekaniker på dåse i verden lige gyldigt mængde der kan få sådan en skade til bare at være semi god igen hvis sådan et plejleje først begynder :)

Tror heller ikke det er en skade der har ligget og luret igennem længere tid, mit bud er det er kommet ret hurtigt.

Jeg gad godt vide om den bil bare søg "bang" på motorvejen og så begyndte det eller om der er en lyd som kunden har lagt mærke til igennem længere tid.

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 5. apr 2015, 03:50
af ronny85
men hvad kan det være så`?

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 8. apr 2015, 19:09
af JimmyH
ronny85 skrev:men hvad kan det være så`?
Håber også der er nogle der kan regne den ud. Har lige fået smidt ny kværn i dytten pga. hul i blokken, og vil da gerne undgå det sker igen...

:evil:

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

: 5. okt 2017, 10:08
af JimmyH
JimmyH skrev:
ronny85 skrev:men hvad kan det være så`?
Håber også der er nogle der kan regne den ud. Har lige fået smidt ny kværn i dytten pga. hul i blokken, og vil da gerne undgå det sker igen...

:evil:
Svarer lige mig selv...

Det tyder på at problemet skyldes dårlig legering på lejerne:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 2#p1413572